Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4594
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
die e36 ziet er idd best leuk uit ..
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29830
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Even een pluim uitdelen, en dat is in dit geval in een E46 onderhoudsdraadje wellicht het best op z'n plaats. Wegens een PDC storing diverse malen contact gehad met Peter Bos van BMW Onderdelen Hattem (zie ook op Marktplaats http://www.marktplaats.nl/verkopers/21581885.html of tel 06-4893 4968). Hij richt zich voornamelijk op E46's en aangezien we hier de nodige E46 rijders hebben kunnen anderen hier wellicht ook hun voordeel mee doen. Veel kennis van E46's, veel onderdelen en goede service.
In mijn geval: haperend PDC op de E46, één sensor die niet werkt. Sensor besteld, werkte ook niet, krijg direct zonder vragen een tweede sensor opgestuurd, voor de zekerheid nogmaals getest door hem, en tevens gelijk een PDC module erbij omdat die ook weleens problemen geven. Probleem blijft hetzelfde, 1 lange piep bij schakelen naar achteruit en 1 sensor die niet meeloopt, PDC werkt ook niet. Erg handig: PDC schrijft geen fout dus meldt alles ok en ook legen foutgeheugen PDC helpt niks.
Wat gepuzzeld met alle spullen die ik heb ontvangen. Het PDC reageert telkens hetzelfde, ofwel het probleem zit elders. Module heeft twee aparte kabelbomen. 1 komt van voren en is duidelijk voor bediening en signalering. De tweede kabelboom is de bedrading van de sensoren en loopt derhalve naar achteren. Aangezien de 3 andere sensoren hoorbaar werken verdenk ik de kabelboom van de sensoren, een draadbreukje of verhoogde weerstand in één van de dunne draadjes is tenslotte al voldoende. Als ik maar even de verzendkosten betaal stuurt hij gratis een kabelboompje toe omdat dit wel heel gek is en hij graag wil bijdragen aan oplossing. Netjes!
In mijn geval: haperend PDC op de E46, één sensor die niet werkt. Sensor besteld, werkte ook niet, krijg direct zonder vragen een tweede sensor opgestuurd, voor de zekerheid nogmaals getest door hem, en tevens gelijk een PDC module erbij omdat die ook weleens problemen geven. Probleem blijft hetzelfde, 1 lange piep bij schakelen naar achteruit en 1 sensor die niet meeloopt, PDC werkt ook niet. Erg handig: PDC schrijft geen fout dus meldt alles ok en ook legen foutgeheugen PDC helpt niks.
Wat gepuzzeld met alle spullen die ik heb ontvangen. Het PDC reageert telkens hetzelfde, ofwel het probleem zit elders. Module heeft twee aparte kabelbomen. 1 komt van voren en is duidelijk voor bediening en signalering. De tweede kabelboom is de bedrading van de sensoren en loopt derhalve naar achteren. Aangezien de 3 andere sensoren hoorbaar werken verdenk ik de kabelboom van de sensoren, een draadbreukje of verhoogde weerstand in één van de dunne draadjes is tenslotte al voldoende. Als ik maar even de verzendkosten betaal stuurt hij gratis een kabelboompje toe omdat dit wel heel gek is en hij graag wil bijdragen aan oplossing. Netjes!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19051
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Das een compliment waard!!! Op de reeds verkochte 330i? Of een verhaal uit het recente verleden?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29830
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
PDC haperde al een tijdje maar werkte steeds minder vaak, had iig toegezegd dat ik er naar zou kijken, geen resultaatafspraak gemaakt
Denk dat ik dat kabelboompje nog die kant op slinger en dan is het mooi geweest

Denk dat ik dat kabelboompje nog die kant op slinger en dan is het mooi geweest
Regards/groeten, Jeroen
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Ite weet er inmiddels ook het zijne over te vertellen, maar de luchtbalgen t.b.v. de luchtvering van de E39 touring, voor zover ze ermee uitgerust zijn (530i en 540i std) hebben niet het eeuwige leven. Bij mij knapte de luchtbalg linksachter tijdens mijn vakantie in Oostenrijk (bij 206k km). De symptomen die ik heb waargenomen zijn:
1) uitval van niveau regeling (melding in het display van het check control)
2) Een sterk naar achter hangende auto; in het geval van een defecte luchtbalg zelfs naar een kant
3) In het geval van een enkele defecte luchtbalg; scheefstand van het stuur tijdens het rechtuit rijden
4) Sterke afname van het rijcomfort; rijgedrag is schokkerig en veerweg is nul
Doorrijden met een defecte luchtbalg zorgt voor overbelasting van de compressor. Deze heeft weliswaar een thermische bescherming, maar het is niet uitgesloten dat de compressor defect raakt indien er langdurig mee doorgereden wordt. De luchtbalgen kosten ongeveer 235 Euro ex BTW per stuk bij de dealer (prijspeil 7/2016). Via de onderdelen of specialistische handel zou het wat goedkoper kunnen, maar dan heb je niet de garantie van BMW.
Het vervangen van de luchtbalgen schijnt niet zo moeilijk te zijn. Ik heb het zelf niet kunnen ervaren omdat ik het een dealer heb moeten laten doen; de rekenen ongeveer twee uur werk per kant. Inclusief een nieuw relais voor de compressor en wat klein-kraam kostte mij dit grapje circa 590 Euro incl. BTW.
Note: In het buitenland is het sowieso verstandig om naar een officiële dealer te gaan. Ook al ziet de dealer bijna geen E39 meer, de E61 heeft ook bijna dezelfde setup waardoor zij deze nog vaak genoeg zien, ergo de ervaring ermee hebben. Achteraf garages waar menig SOS dienst (contractueel) naartoe laat verwijzen i.v.m. berging-contracten (en de daaraan gekoppelde eerste recht op reparatie) hebben dit zeker NIET. In dit specifieke geval vraagt de dealer weliswaar een veel hoger uur tarief (ca 120 Euro ex BTW per uur), maar daar staat een hogere efficiency tegenover waardoor succes verzekerd is.
1) uitval van niveau regeling (melding in het display van het check control)
2) Een sterk naar achter hangende auto; in het geval van een defecte luchtbalg zelfs naar een kant
3) In het geval van een enkele defecte luchtbalg; scheefstand van het stuur tijdens het rechtuit rijden
4) Sterke afname van het rijcomfort; rijgedrag is schokkerig en veerweg is nul
Doorrijden met een defecte luchtbalg zorgt voor overbelasting van de compressor. Deze heeft weliswaar een thermische bescherming, maar het is niet uitgesloten dat de compressor defect raakt indien er langdurig mee doorgereden wordt. De luchtbalgen kosten ongeveer 235 Euro ex BTW per stuk bij de dealer (prijspeil 7/2016). Via de onderdelen of specialistische handel zou het wat goedkoper kunnen, maar dan heb je niet de garantie van BMW.
Het vervangen van de luchtbalgen schijnt niet zo moeilijk te zijn. Ik heb het zelf niet kunnen ervaren omdat ik het een dealer heb moeten laten doen; de rekenen ongeveer twee uur werk per kant. Inclusief een nieuw relais voor de compressor en wat klein-kraam kostte mij dit grapje circa 590 Euro incl. BTW.
Note: In het buitenland is het sowieso verstandig om naar een officiële dealer te gaan. Ook al ziet de dealer bijna geen E39 meer, de E61 heeft ook bijna dezelfde setup waardoor zij deze nog vaak genoeg zien, ergo de ervaring ermee hebben. Achteraf garages waar menig SOS dienst (contractueel) naartoe laat verwijzen i.v.m. berging-contracten (en de daaraan gekoppelde eerste recht op reparatie) hebben dit zeker NIET. In dit specifieke geval vraagt de dealer weliswaar een veel hoger uur tarief (ca 120 Euro ex BTW per uur), maar daar staat een hogere efficiency tegenover waardoor succes verzekerd is.
Carpe Diem, Raymond
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11867
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Helemaal eens. Het is zelfs aan te raden om een extra balg mee te nemen. Vervangen is zeer eenvoudig zelf te doen.
Overigens zijn alle e39 tourings standaard in nl met luchtvering geleverd, maar je kom tegen 0 meerprijs ook kiezen voor schroefveren.
Overigens zijn alle e39 tourings standaard in nl met luchtvering geleverd, maar je kom tegen 0 meerprijs ook kiezen voor schroefveren.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Kleine toevoeging over de luchtbalgen van de achtervering van de E39 touring. De failure mode die ik in Oostenrijk heb ervaren was een duidelijke. Balg scheurt => auto zakt aan de betreffende zijde door zijn hoeven.
Eenmaal terug in NL maakte de auto aan de achterkant zo af en toe een pokkend geluid dat zich moeilijk liet plaatsen, echter bij de voorkeuring voor de APK nu twee weken geleden bleek de wagenhoogte LA en RA twee centimeter uit elkaar te liggen, hetgeen tot APK afkeur zou leiden. Dat kan alleen maar aan de niveauregeling liggen, dus hebben we ook de nog niet defecte rechtsachter luchtbalg vervangen. Daarna was de wagenhoogte LA en RA weer spot-on.
Een visuele inspectie leerde dat er weliswaar een paar haarsecheurtjes te zien waren, maar geen echte failure mode. We vermoeden dat het rubber zodanig is uitgehard dat er een constant drukverlies ontstond die het verder omhoog pompen van de auto in de weg stond. Ergo, als er een luchtbalg naar het hiernamaals gaat, neem de andere dan ook mee => altijd paarsgewijs vervangen dus.
Eenmaal terug in NL maakte de auto aan de achterkant zo af en toe een pokkend geluid dat zich moeilijk liet plaatsen, echter bij de voorkeuring voor de APK nu twee weken geleden bleek de wagenhoogte LA en RA twee centimeter uit elkaar te liggen, hetgeen tot APK afkeur zou leiden. Dat kan alleen maar aan de niveauregeling liggen, dus hebben we ook de nog niet defecte rechtsachter luchtbalg vervangen. Daarna was de wagenhoogte LA en RA weer spot-on.
Een visuele inspectie leerde dat er weliswaar een paar haarsecheurtjes te zien waren, maar geen echte failure mode. We vermoeden dat het rubber zodanig is uitgehard dat er een constant drukverlies ontstond die het verder omhoog pompen van de auto in de weg stond. Ergo, als er een luchtbalg naar het hiernamaals gaat, neem de andere dan ook mee => altijd paarsgewijs vervangen dus.
Carpe Diem, Raymond
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12116
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Wellicht niet het juiste topic maar deels ook wel.
Aankomende week ga ik onze E60 525d uit 2006 ophalen (zou afgelopen week al zijn maar er waren wat administratieve zaken die hun nog niet klaar hadden).
Dit type heeft uiteraard de beruchte swirlflaps in het inlaattraject zitten. Voor zover ik weet al wel de gemodificeerde maar toch.
Dus zoals heel erg veel op internet te lezen worden deze regelmatig verwijderd en met zogenaamde blankingplates afgedekt. Is dat nu eigenlijk wel het juiste om te doen?
Gaarne jullie mening?
Aankomende week ga ik onze E60 525d uit 2006 ophalen (zou afgelopen week al zijn maar er waren wat administratieve zaken die hun nog niet klaar hadden).
Dit type heeft uiteraard de beruchte swirlflaps in het inlaattraject zitten. Voor zover ik weet al wel de gemodificeerde maar toch.
Dus zoals heel erg veel op internet te lezen worden deze regelmatig verwijderd en met zogenaamde blankingplates afgedekt. Is dat nu eigenlijk wel het juiste om te doen?
Gaarne jullie mening?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Ik had bij mijn E46 de EGR afgekoppeld (buis plat genepen en dichtgelast) om roetaanslag te voorkomen (de oorzaak dat die klepjes stroef komen te gaan en afbreken).
Nu wist ik zeker dat dit niet tot een motorstoring zou leiden, maar bij jou E60 weet ik dat niet...
Ik zou het wel eens nagaan, EGR kan veel ellende veroorzaken...
Nu wist ik zeker dat dit niet tot een motorstoring zou leiden, maar bij jou E60 weet ik dat niet...
Ik zou het wel eens nagaan, EGR kan veel ellende veroorzaken...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Vrij snel na het vervangen van de beide luchtbalgen en de achterste schokdempers begon mijn E39 530i Touring in de aandrijflijn hevig te trillen tussen 20-60km/h. Daarboven werd de trilling zelfs onder vollast een stuk minder. Kilometerstand op dat moment, circa 208500km
Oorzaak was een ingezakt motorsteun aan de rechterzijde. Deze leidde tot het uitrekken van het linker exemplaar die daarop eveneens de geest gaf. Na het vervangen van beide exemplaren was de aandrijflijn weer trillingsvrij.
Dit schijnt een bekend E39 fenomeen te zijn. Kostenplaatje is ca 150 Euro ex BTW aan materiaal (voor twee motorsteunen) voor een M54/M52tu. Reken op circa twee uurtjes sleutelen.
Oorzaak was een ingezakt motorsteun aan de rechterzijde. Deze leidde tot het uitrekken van het linker exemplaar die daarop eveneens de geest gaf. Na het vervangen van beide exemplaren was de aandrijflijn weer trillingsvrij.
Dit schijnt een bekend E39 fenomeen te zijn. Kostenplaatje is ca 150 Euro ex BTW aan materiaal (voor twee motorsteunen) voor een M54/M52tu. Reken op circa twee uurtjes sleutelen.
Carpe Diem, Raymond
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29830
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Weer wat geleerd! Zag de foto's, lijken erg op die van de S14 ook, en daarvan werd al eens geadviseerd om die van de E38 740i te plaatsen omdat deze zwaarder waren uitgevoerd maar zelf nooit verder uitgediept.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Het doorhangen van de radiateur is een bekend kwaaltje bij o.a. de E46 (ik zag het al staan in de begin post) maar is dit ook te voorkomen?
Bijvoorbeeld door een strip onder de radiateur te plaatsen die extra steun biedt aan de onderzijde?
Heeft het ene merk radiateur er sneller last van, dan een ander merk?
Bijvoorbeeld door een strip onder de radiateur te plaatsen die extra steun biedt aan de onderzijde?
Heeft het ene merk radiateur er sneller last van, dan een ander merk?
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29830
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Dat zou je wel zeggen, ware het niet dat er bij veel modellen weer een oliekoeler onder hangt, maar het ontbreken van ondersteuning onder de vrij brede radiateur is zeker een oorzaak en dat zal niet direct aan een specifiek merk liggen. Aan de andere kant, als je nu een nieuwe radiateur plaatst kun je er vast wel weer 10 jaar tegenaan 

Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19051
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Een simpele oplossing zou zijn om met een paar staaldraden een V vorm te maken, dus vastzetten onder in het midden en boven in de hoeken. Dun draadje van 1 mm geeft 0 effect op de koeling en ik verwacht aanzienlijk effect op het doorzakken.
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Hmmm interessant, ik ga er eens over nadenken en anders komt er gewoon een nieuwe in... ik verwacht overigens niet dat ik deze E46 nog 10j heb... (na 3j en -zo goed als probleemloze- 100.000km verder, begint het stiekem te kriebelen voor iets anders
)

-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11