Het ultieme bandendraadje

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Het ultieme bandendraadje

Post by Nick1984 »

bmw e12 e21 wrote:Ik heb iss in haarspeldbochtjes gierende banden gehoord en blauwe rook in men achterspiegel gezien. :thumbsup :launch
Ik denk dat mijn banden in elke bocht gierden TRX van uit de prehistorie, kon ik niet aan doen :twisted:
Volgende week komen er Kumho's onder ;)


[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Het ultieme bandendraadje

Post by bmw e12 e21 »

Hahaaaa, jij hebt de staart idd ook leuk laten kwispelen. :launch
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Het ultieme bandendraadje

Post by Thegs »

Onder mijn E60 heb ik een set Run Flat banden zitten, maar die dingen hebben me een partij herrie. Ik zit er dan ook over te denken terug te wisselen naar normaal spul. Is er nog iemand die me kan overtuigen het niet te doen?
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29984
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het ultieme bandendraadje

Post by Jeroen »

Oud runflat spul is herrie en wobbly, modern spul geenszins. Ofwel, ik heb bewust Nokian RFT winters gekocht en dat bevalt prima, net als de Bridgestone RFT zomerbanden waar ik de auto op kreeg.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Het ultieme bandendraadje

Post by Wondermike »

Ik vind mijn RF winterbanden na de wissel ook erg veel lawaai maken. De nieuwe zomerbanden zijn geen RF en lekker stil.
Bewust geen RF voor mijn zomerbanden!
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19158
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het ultieme bandendraadje

Post by uwbuurman »

Hier alles op nieuwe rft, zzowel zomer als winter. Prima, niks mis mee.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het ultieme bandendraadje

Post by Peter V. »

Onze E60 werd geleverd met Michelin runflat en inderdaad veel herrie vooral aan de voorzijde. Moet wel zeggen dat deze 5 jaar oud waren en nog krap 3 mm profiel hadden.

Mijn winterbanden zijn normale en uiteraard stil maar ik heb nieuwe Dunlop runflats gemonteerd zitten op de zomerwielen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Het ultieme bandendraadje

Post by Wilmo »

Ik wilde de Michelin EnergySavers kopen maar ik ontdek nu dat Michelin de 13" uit hun assortiment heeft geknikkerd.

Wat denken jullie van deze? http://www.continental-tires.com/car/ti ... tact3#tab3
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het ultieme bandendraadje

Post by Peter V. »

Continental is zeker geen slecht merk. Het is inderdaad een feit dat de 13 inch maat steeds moeilijker wordt en zeker ook prijziger.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Het ultieme bandendraadje

Post by Wondermike »

Ik weet het niet van de 13" maar de 15" zijn nieuw lekker maar verliezen met de jaren de grip en ik vind ze met een mm of 3-4 profiel gewoon niet geschikt voor natte bochtige wegen. Dan doen de Wangli's het beter :mrgreen:
So many cars, so little time
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Het ultieme bandendraadje

Post by Wilmo »

Verdorie, wat zal ik nu doen dan?

Ik wil best naar 15" toe, maar vooral logistiek komt dat me gewoon niet uit. Het liefst wil ik BBS Mahle houden, maar ik zie een beetje op tegen de prijzen die er gevraagd worden en vooral om dat nu op zo'n korte termijn te regelen. Misschien, misschien dat het kan werken om een setje op te knappen in de week die ik straks in maart in Nederland ben. Om ze dan in het busje mee terug te nemen naar Zweden als ik in april ofzo ga verhuizen en *zucht*. Ik heb al genoeg te doen.

Mijn 13" banden zijn helemaal af, daar kom ik dus niet mee door de keuring. Het makkelijkst is om naar de bandentoko 1km van mijn garage te tuffen en nieuw 13" rubber te nemen. Maar ik zit er dan wel een paar jaar aan vast.

Een andere optie is om 15" plaatvelgen te nemen, daar te investeren op mooie banden en ter zijner tijd als de tijd rijp is, de banden om te zetten naar mooie BBS'jes.

Welke mogelijkheden zien jullie?
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het ultieme bandendraadje

Post by 323baur »

Ik heb nog wel een paar leuke setjes liggen hoor.

Mim velgen 15" met heel aardig rubber: 500,-
Alpinas..originele, iets meer.
Melbers, netjes goed rubber, euro 600,-

Opsturen naar zweden is niet heel duur.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Het ultieme bandendraadje

Post by Wilmo »

Ligt er een beetje aan hoe ze er uit zien. Ik vind Mahle's mooier dan Alpina. Maar de juiste Melbers zijn bijna een kopie van Mahle.


Ik vond net een set nieuw gecoate ET24's in Stockholm. Misschien dat ik eens probeer er een op te halen en te passen.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het ultieme bandendraadje

Post by Peter V. »

Wilmo wrote:Ligt er een beetje aan hoe ze er uit zien. Ik vind Mahle's mooier dan Alpina. Maar de juiste Melbers zijn bijna een kopie van Mahle.


Ik vond net een set nieuw gecoate ET24's in Stockholm. Misschien dat ik eens probeer er een op te halen en te passen.
ET 24 BBS is ex BMW E30. Dat betekent dat je met spacers moet gaan werken denk ik. Persoonlijk niet zo favoriet.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Het ultieme bandendraadje

Post by BertjeConti »

ik moet hoognodig nieuwe banden onder de E12, de huidige beginnen op nat wel erg snel te glijden, volgens mij door de ouderdom, maar welke?

De banden moeten vooral goed presteren op natte en koude omstandigheden, vanwege de rally's die we met name in het najaar/winter/voorjaar rijden en veiligheid voorop staat.
Nu liggen er 195/70R14's op, en in die maat is bar weinig te krijgen, en wat er aangeboden wordt is van die vage onbekende merken.

Gezien de gestelde eisen zou het logisch zijn voor "all season" banden te kiezen, maar wat mij daar bij op valt is dat de prestaties bij nat veelal minder zijn dan bij zomerbanden, dat had ik dus niet verwacht. wie kan mij hierin verhelderen?

Ik kan ook overgaan op een andere maat, maar dan heb ik uiteraard ook andere velgen nodig, ik heb nog een set 15" velgen liggen, waarop dan 195/65R15 banden moeten en daarin is de keuze veel groter, alleen dat zijn van die lichtmetalen velgen die eruit zien als stalen velgen, niet mooi dus. het liefst blijf ik bij mijn 14" velgen.

Dilemma's dus: all season of zomer, 14" of 15"

Winterbanden zie ik niet zo zitten om daar ook in de zomerperiode op te moeten gaan rijden.

Zelf heb ik heel goede ervaringen gehad met een set Kleber banden, maar die zijn alleen nog maar in 15" verkrijgbaar
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply