
BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4598
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Super, het begint hier ook weer te kriebelen 

1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Leuk ritje idd!
Voor herhaling vatbaar.
De 6000tr/min is voor volgende keer Rob, als er verse olie op zit.
Voor herhaling vatbaar.
De 6000tr/min is voor volgende keer Rob, als er verse olie op zit.

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29927
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Leuk, het wordt ook wel weer wat! Ik ga alvast maar weer even wat accu's aan opladers hangen, dan ben er klaar voor als het juiste moment zich aandient haha
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Mijn cilinderkop was dus gescheurd een paar maand geleden. Nu eindelijk de tijd gevonden om die te repareren.
Ik zet er eerst terug de info bij van de ''techniek'' afdeling. Daar er anders een stuk ontbreekt in het topic.
Mijn oliepijl is niet meer op max, maar een halve cm erboven...








Ik heb het kopje gedemonteerd.
Ik denk de scheur gevonden te hebben:


Een klein update:
Ik was met de oude en een 2de hands naar de motorenman geweest. Een man van een 60j die in de jaren 80 met m20 blokken geracet had zei hij.
Hij kent de blokjes dus goed.
Hij zei dat de kop wss gescheurd was omdat hij gevlakt was en daarna met kop aan te draaien de spanningen net wat anders op de kop kwamen.
Hij zei dat hij altijd de koppen vervangt door die van AMC indien nog verkrijgbaar. Die hebben namelijk meer materiaal in dan deze van BMW en zijn beter qua constructie.
Ik heb deze kost gedaan daar ik in 5000km niet weer hetzelfde wil aan de hand hebben een de 323i een blijver is.
Ik heb gelukkig nog 1 oude stock kunnen bemachtigen daar deze NLA zijn.
Wel eentje van een e30 323i. Die heeft wat grotere inlaatkanalen. Dus de overgang van de inlaatcollector naar de kop is niet vloeiend.
Door die overgang zou de inlaatlucht door turbulentie minder snel zijn, maar dat was geen probleem om deze op de 323i te monteren zei hij.
Hier wat plaatjes:

Nieuw VS oud:


Nu nog wachten op de koppakking en de inlaat dichtingen. Ik denk de klepsteelrubbers ook te vervangen daar ik niet weet hoe lang de kop op stock ligt.
Ik zet er eerst terug de info bij van de ''techniek'' afdeling. Daar er anders een stuk ontbreekt in het topic.
Mijn oliepijl is niet meer op max, maar een halve cm erboven...








Ik heb het kopje gedemonteerd.
Ik denk de scheur gevonden te hebben:


Een klein update:
Ik was met de oude en een 2de hands naar de motorenman geweest. Een man van een 60j die in de jaren 80 met m20 blokken geracet had zei hij.
Hij kent de blokjes dus goed.
Hij zei dat de kop wss gescheurd was omdat hij gevlakt was en daarna met kop aan te draaien de spanningen net wat anders op de kop kwamen.
Hij zei dat hij altijd de koppen vervangt door die van AMC indien nog verkrijgbaar. Die hebben namelijk meer materiaal in dan deze van BMW en zijn beter qua constructie.
Ik heb deze kost gedaan daar ik in 5000km niet weer hetzelfde wil aan de hand hebben een de 323i een blijver is.
Ik heb gelukkig nog 1 oude stock kunnen bemachtigen daar deze NLA zijn.
Wel eentje van een e30 323i. Die heeft wat grotere inlaatkanalen. Dus de overgang van de inlaatcollector naar de kop is niet vloeiend.
Door die overgang zou de inlaatlucht door turbulentie minder snel zijn, maar dat was geen probleem om deze op de 323i te monteren zei hij.
Hier wat plaatjes:

Nieuw VS oud:


Nu nog wachten op de koppakking en de inlaat dichtingen. Ik denk de klepsteelrubbers ook te vervangen daar ik niet weet hoe lang de kop op stock ligt.
Last edited by bmw e12 e21 on Sun Feb 25, 2018 4:15 pm, edited 1 time in total.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Het kopje ligt erop en de waterpomp met spanrol is preventief(na 5000km...) ook vervangen.

Alles is mooi op koppel 30Nm, 90gr en nog ens 90gr.



Alles is mooi op koppel 30Nm, 90gr en nog ens 90gr.


Last edited by bmw e12 e21 on Sun Feb 25, 2018 4:15 pm, edited 1 time in total.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Haha, hopelijk wel ja!
Zondag met Gerrit naar een BMW rally van de BMW BAVARIA CLUB BELGIUM.
Georganiseerd door oa. Mike.
Er zijn 5km kasseibanen gesignaleerd. Dus ik ga met de M535i.
En als het regent met de 315.
Zondag met Gerrit naar een BMW rally van de BMW BAVARIA CLUB BELGIUM.
Georganiseerd door oa. Mike.
Er zijn 5km kasseibanen gesignaleerd. Dus ik ga met de M535i.
En als het regent met de 315.

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
-
- E21 Fanatic
- Posts: 282
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Driewegen, Zeeland
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Ziet er weer fris uit, Remy, die cilinderkop!!
Mvg, Krijn
Mvg, Krijn
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Mooi Remy! Hopelijk mag het kopje nu 200.000 km blijven zitten 
Wel proper werken zo in jou garage!

Wel proper werken zo in jou garage!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12121
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Mooie vorderingen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 471
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Verder afbouwen maar Remy, de baan op en genieten !!
E21 323i. Baur Alpine White '80
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Ik heb al een tijdje niks meer gepost.
Maar de 323i doet het weer prima!
Tijdens de klusdag met Gerrit een tijdje geleden Hadden we de ontsteking afgesteld.
Daarna ben ik ermaa naar Brouwers geweest om de CO te meten.
stationair had ie 2.0% CO en lambda 0.95 HC +/-110, aan 3000tr/min 1.7% CO lambda 0.96 HC+/-80.
Dat is een stuk rijker dan de reeds verrijkte L-jet van de M535i.
Maar lijken me prima waarden.
Wat me nu nog een beetje dwars lag was dat de water(midden van 1/2 en 3/4) -en olietemperatuur(+5gr.C) naar mijn zin iets te fel opliepen tov voor de cilinderkop schade.
Ik weet het wel, het scheelt maar 7gr.C tussen 1/2 en 3/4, maar toh voelt het niet lekker.
Nu had ik een andere visco gemonteerd na de herstelling.
Terug de ''oude'' erop en die pakt vroeger.
Waardoor de water -en olietemperatuur weer zoals vroeger zijn.
Ik ben tevreden.
Nu hopen dat de ''pech'' pannes erdoor zijn.
Maar de 323i doet het weer prima!
Tijdens de klusdag met Gerrit een tijdje geleden Hadden we de ontsteking afgesteld.
Daarna ben ik ermaa naar Brouwers geweest om de CO te meten.
stationair had ie 2.0% CO en lambda 0.95 HC +/-110, aan 3000tr/min 1.7% CO lambda 0.96 HC+/-80.
Dat is een stuk rijker dan de reeds verrijkte L-jet van de M535i.
Maar lijken me prima waarden.
Wat me nu nog een beetje dwars lag was dat de water(midden van 1/2 en 3/4) -en olietemperatuur(+5gr.C) naar mijn zin iets te fel opliepen tov voor de cilinderkop schade.
Ik weet het wel, het scheelt maar 7gr.C tussen 1/2 en 3/4, maar toh voelt het niet lekker.
Nu had ik een andere visco gemonteerd na de herstelling.
Terug de ''oude'' erop en die pakt vroeger.
Waardoor de water -en olietemperatuur weer zoals vroeger zijn.
Ik ben tevreden.
Nu hopen dat de ''pech'' pannes erdoor zijn.

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3106
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Mooi werk,
Had niet verwacht dat de ene of ander visco zo'n groot verschil kunnen maken.
Volgens mij is de thermostaat de hoofd regelaar van de motor temperatuur. Thermostaat en thermostaathuis zijn van een bijzonder ontwerp, dat zag je in die tijd niet op andere merken motoren.
Maar afijn, goed dat de 323i weer helemaal tiptop is.
Had niet verwacht dat de ene of ander visco zo'n groot verschil kunnen maken.
Volgens mij is de thermostaat de hoofd regelaar van de motor temperatuur. Thermostaat en thermostaathuis zijn van een bijzonder ontwerp, dat zag je in die tijd niet op andere merken motoren.
Maar afijn, goed dat de 323i weer helemaal tiptop is.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''
Goed dat hij weer in orde is 

[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]