Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11875
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#107 trip down memoryla
Ik heb nog een heel bosje van die dingen ergens zwerven. Komen jouw kant wel op.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29934
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#107 trip down memoryla
En dankzij Walter
ligt dit project compleet op z'n gat nu?

Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#107 trip down memoryla
Zoiets, maar vooral dankzij geen tijd voor iets anders dan werken. Oh ja en ik schijn nog ergens een gezin te hebben.... 
Maar op detailniveau gebeurt er wel wat hoor, alleen niet vermeldenswaardig.

Maar op detailniveau gebeurt er wel wat hoor, alleen niet vermeldenswaardig.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#107 trip down memoryla
De details maken het verschil he Koos! Dat hebben we hier op de vorige 107 pagina's kunnen zien.
Goed bezig!!!
Goed bezig!!!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#107 trip down memoryla
Uiteindelijk komt t allemaal, Remy, maar pas als een paar details weer verder zijn.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel
Vanwege een ernstig druk zakelijk programma aan het begin van het nieuwe jaar en uiteraard de werkzaamheden aan de Kastanje van Walter, is er niet veel voortgang bij mijn eigen 323i. Maar op de achtergrond gebeurt er wel een en ander hoor. Zoals eerder gemeld, detailgeneuzel.
ROELOF G, speciaal voor jou!!!
Zo is de kabelboom nu helemaal opnieuw gewikkeld, in de polyester tape. Gelijk op z’n plaats gelegd.



ROELOF G, speciaal voor jou!!!

Zo is de kabelboom nu helemaal opnieuw gewikkeld, in de polyester tape. Gelijk op z’n plaats gelegd.



Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 5:42 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel
Daarna de rembekrachtiger aangepakt. Ter herinnering, de originele had aanzienlijke corrosie aan de binnenzijde. Die weggemikt en een goede vervanger gehaald. Die zag er vanbuiten zo uit:

Overbodig te stellen dat die ook wel een rondje liefde kon gebruiken. Dus eerst maar eens ontroesten. Stralen wilde ik niet, dat corrund gaat overal in en tussen zitten en dat leek me voor de restlevensduur van de rembekrachtiger niet bevorderlijk. Dus schuren en rustico gel.

Ik wist dat het een Ate was, maar dat dat er ook in stond, wist ik niet.



Overbodig te stellen dat die ook wel een rondje liefde kon gebruiken. Dus eerst maar eens ontroesten. Stralen wilde ik niet, dat corrund gaat overal in en tussen zitten en dat leek me voor de restlevensduur van de rembekrachtiger niet bevorderlijk. Dus schuren en rustico gel.

Ik wist dat het een Ate was, maar dat dat er ook in stond, wist ik niet.


Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 5:42 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel
Daarna eerst een rondje roestwerende primer:

Daarna een paar lagen semi gloss black.




Daarna een paar lagen semi gloss black.



Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 5:43 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel
Verzinkte beugeltjes eraan, gereinigde reservoir op de nieuwe HRC en monteren maar.


Originele stickertje weer terug:



Originele stickertje weer terug:

Last edited by uwbuurman on Wed Oct 10, 2018 7:07 pm, edited 3 times in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel
Het knutselen aan Walter’s 323i bracht me in herinnering dat ik mijn achterste Bilsteins nog een keer moest overspuiten, ten eerste omdat ze niet mooi glanzend zijn geworden en ten tweede, en dat is belangrijker, omdat er kleine beschadigingen zijn ontstaan bij het inpersen van de nieuwe lagers.
Rondje spuiten leverde mooie dempertjes op!

Ale spullen bijelkaar gezocht voor assemblage. De dempers zijn volledig gereviseerd, de metalen delen zijn gestraald en opnieuw verzinkt en de rest is nieuw.

De eerste ging redelijk vlot in elkaar, hoewel de onderste schotel best lastig om de buis ging, zelfs wat krasjes achterliet.

De andere was een ander verhaal. Wat een drama.

De nodige scheldwoorden verder, vol goede moed weer gaan schuren en bewerken. Uiteindelijk het bovenste deel weer gespoten, dit keer met de schotel er al om.

Deze zet ik komende week inelkaar.
Rondje spuiten leverde mooie dempertjes op!

Ale spullen bijelkaar gezocht voor assemblage. De dempers zijn volledig gereviseerd, de metalen delen zijn gestraald en opnieuw verzinkt en de rest is nieuw.

De eerste ging redelijk vlot in elkaar, hoewel de onderste schotel best lastig om de buis ging, zelfs wat krasjes achterliet.

De andere was een ander verhaal. Wat een drama.

De nodige scheldwoorden verder, vol goede moed weer gaan schuren en bewerken. Uiteindelijk het bovenste deel weer gespoten, dit keer met de schotel er al om.

Deze zet ik komende week inelkaar.
Last edited by uwbuurman on Wed Oct 10, 2018 7:08 pm, edited 2 times in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel
Met de kabelboom op z’n plek, kunnen de basis kunnen de koplampen nu teruggezet worden, maar nadere inspectie leerde dat dat niet zonder verbeteringen mogelijk is. Immers, op deze auto zat overal plamuur, zo ook op de frames van de lampen… Je gelooft het niet, maar ja hoor, een bende aan spuitplamuur/filler enzo. En roest uiteraard.








Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 5:44 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, detailgeneuzel


En helemaal in brokjes.






Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 5:45 pm, edited 1 time in total.