Pastellblauer's E12 avonturen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29785
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Da's toch weer een heerlijk evenement geweest!
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3084
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Uitbreiding instrumentarium
Na maanden wachten op de juiste componenten uit het verre oosten is de "driver display" eindelijk klaar en geïnstalleerd.
Tot nu toe reden we met onze zelfgebouwde tripmaster die recht voor de navigator geplaatst is. de tripmaster heeft 3 7segment led displays waarop TRIP 1, TRIP 2 en op de derde snelheid/gemiddelde snelheid/trip tijd getoond kan worden.
onze tripmaster:

Voor de "driver" is vooral TRIP 2 en de gemiddelde snelheid erg belangrijk, nu moest Petra altijd helemaal rechts de afstand en gemiddelde snelheid aflezen, niet erg handig. Daarom had ik het idee de tripmaster met een display voor de driver uit te breiden met daarop alleen TRIP 2 en de gemiddelde snelheid.
Op dit display zit ook nog een drukknop waarmee de gemiddelde snelheid gereset kan worden. na een reset begit hij pas te tellen zodra je een paar meter gereden hebt (auto start dus). dit is erg handig bij regularity proeven waarbij je door een official gestart wordt. Als je staat te wachten voor de official reset je het gemiddelde, na het resetten is er een repeterende piep hoorbaar ten teken dat hij staat te wachten, en zodra je begint te rijden begint het gemiddelde te tellen en stopt de piep.
Vandaag was de driver display eindelijk zover klaar om ingebouwd te worden.




Hij is geplaatst bovenop het linker ventilatie rooster, op een verstelbaar gewrichtje, zodat hij goed uitgericht kan worden.
De behuizing is gemaakt van 0.8 plaatstaal, oerdegelijk dus. Er moet alleen nog een frontje op die de schroefjes en het inwendige achter het plexiglas verbergt, zodat alleen de cijfers zichtbaar zijn.
Het resetknopje zit op de achterkant van de driver display.
De bovenste display laat de "regularity" gemiddelde snelheid zien, en de onderste display de TRIP 2 waarde.
TRIP 2 wordt met een voetpedaal door de navigator na elke bocht of ander herkenningspunt/situatie gereset.
TRIP 1 wordt gebruikt om de totale afstand tussen 2 TC's (tijd controles) te meten.
Na maanden wachten op de juiste componenten uit het verre oosten is de "driver display" eindelijk klaar en geïnstalleerd.
Tot nu toe reden we met onze zelfgebouwde tripmaster die recht voor de navigator geplaatst is. de tripmaster heeft 3 7segment led displays waarop TRIP 1, TRIP 2 en op de derde snelheid/gemiddelde snelheid/trip tijd getoond kan worden.
onze tripmaster:

Voor de "driver" is vooral TRIP 2 en de gemiddelde snelheid erg belangrijk, nu moest Petra altijd helemaal rechts de afstand en gemiddelde snelheid aflezen, niet erg handig. Daarom had ik het idee de tripmaster met een display voor de driver uit te breiden met daarop alleen TRIP 2 en de gemiddelde snelheid.
Op dit display zit ook nog een drukknop waarmee de gemiddelde snelheid gereset kan worden. na een reset begit hij pas te tellen zodra je een paar meter gereden hebt (auto start dus). dit is erg handig bij regularity proeven waarbij je door een official gestart wordt. Als je staat te wachten voor de official reset je het gemiddelde, na het resetten is er een repeterende piep hoorbaar ten teken dat hij staat te wachten, en zodra je begint te rijden begint het gemiddelde te tellen en stopt de piep.
Vandaag was de driver display eindelijk zover klaar om ingebouwd te worden.




Hij is geplaatst bovenop het linker ventilatie rooster, op een verstelbaar gewrichtje, zodat hij goed uitgericht kan worden.
De behuizing is gemaakt van 0.8 plaatstaal, oerdegelijk dus. Er moet alleen nog een frontje op die de schroefjes en het inwendige achter het plexiglas verbergt, zodat alleen de cijfers zichtbaar zijn.
Het resetknopje zit op de achterkant van de driver display.
De bovenste display laat de "regularity" gemiddelde snelheid zien, en de onderste display de TRIP 2 waarde.
TRIP 2 wordt met een voetpedaal door de navigator na elke bocht of ander herkenningspunt/situatie gereset.
TRIP 1 wordt gebruikt om de totale afstand tussen 2 TC's (tijd controles) te meten.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi gemaakt, handig als je zoveel an elektronica kent 

[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29785
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Nou idd, mooie custom projecten elke keer, petje af!
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4546
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Top Rob!!!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
gaaf hoor!
zie er mooi uit
groeten loentje
zie er mooi uit
groeten loentje
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3084
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
E21 voorjaarsrit 6 mei 2017
Tsja, daar zijn een aantal van jullie getuige van geweest, KLIK , dus hoef ik daar eigenlijk niks van te noteren hier. Maar ik doe het toch om deze writeup compleet te houden.
Ook deze dag heeft de E12 weer probleemloos doorstaan, al beginnen de remmen zich wel steeds meer te laten horen, dat verdient dus wel een keer aandacht.
Het organiseren, samen met Remy, van zo'n toertocht is mij prima bevallen, leuk om te doen en vooral leuk om dan te zien hoe zo'n dag verloopt en iedereen zich volop vermaakt, dus zeker voor herhaling vatbaar
Komende week krijgt de pastellblauer een dakrekje aangemeten waar wat attributen op gebonden moeten worden. de volgende uitdaging voor de E12 is namelijk vooral als pakezel te dienen. met hemelvaart trekken we met de E12 en onze bling bling Eriba Titan naar Wanroy alwaar het ECCR treffen 2017 georganiseerd wordt.

Tsja, daar zijn een aantal van jullie getuige van geweest, KLIK , dus hoef ik daar eigenlijk niks van te noteren hier. Maar ik doe het toch om deze writeup compleet te houden.
Ook deze dag heeft de E12 weer probleemloos doorstaan, al beginnen de remmen zich wel steeds meer te laten horen, dat verdient dus wel een keer aandacht.
Het organiseren, samen met Remy, van zo'n toertocht is mij prima bevallen, leuk om te doen en vooral leuk om dan te zien hoe zo'n dag verloopt en iedereen zich volop vermaakt, dus zeker voor herhaling vatbaar

Komende week krijgt de pastellblauer een dakrekje aangemeten waar wat attributen op gebonden moeten worden. de volgende uitdaging voor de E12 is namelijk vooral als pakezel te dienen. met hemelvaart trekken we met de E12 en onze bling bling Eriba Titan naar Wanroy alwaar het ECCR treffen 2017 georganiseerd wordt.


Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3084
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
ECCR 2017 25-28 mei
Het ECCR European Classic Caravan Rally evenement is alweer voorbij. MAN MAN MAN wat een geweldig lang weekend hebben we beleefd in Wanroy, voor ons wat het voor het eerst dat we aan zulks evenement/treffen deelnamen en we wisten dus niet wat we ervan moesten verwachten.
Maar het heeft onze verwachtingen ruimschoots overtroffen.
Voor de Pastellblauer was het helaas maar een saaie aangelegenheid, slechts 2 keer 60km heeft ze de Eriba Titan mogen zeulen, voor de rest het gehele weekend alleen maar mooi mogen staan. Aandacht kreeg ze echter wel hoor, met slechts 2 BMW's op het evenement.

Hier staan we dan net aangekomen op donderdag morgen op een nog niet half gevuld evenementen terrein. De 2 PC-Hoofdstaat tractoren op de achtergrond geven gelukkig geen beeld van het algehele wagenpark op het treffen. Het zijn toch voornamelijk klassieke auto's die de klassieke caravans naar het terrein hebben gebracht.
In de loop van de dag vult het terrein zich helemaal.
In totaal zijn er zo'n 220 combinaties naar het ECCR gekomen uit 9 verschillende landen, te weten Denemarken, Zweden, Noorwegen, Engeland, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, België en Nederland.
Opvallend is dat vooral de Nederlanders zelf het lieten afweten om met mooie klassieke automobielen naar dit treffen te komen, daarentegen maken vooral de Fransen en de Duitsers dit weer helemaal goed. Vooral uit Frankrijk de meest mooie wagens maar ook zeer speciale caravans.
De enige andere BMW die we op het treffen gevonden hebben is een Isetta met wellicht de kleinste caravan die er te vinden was:

Natuurlijk heeft het prachtige weer ook een belangrijke rol gespeeld in het slagen van dit weekend, maar het zijn toch vooral de mensen (lotgenoten met dezelfde ziekte) die het evenement tot een waar feest maken.
Sommige mensen kamperen ook echt helemaal in stijl zoals het 'toen' ging, met echt alles periodiek correct, zoals servies, koffiekan, stoeltjes, kleding, koelbox, gaslampjes, plasemmer, fietsen en zo voorts.
Op zaterdagmorgen was er rommelmarkt, en wat er toen allemaal tentoon gesteld werd.....
Zaterdagavond Diner met live muziek aan het meer op de camping zelf, helemaal top.
Het waren dan wel 4 dagen en 3 nachten, maar toch is het voorbij gevlogen. Foto's maken van caravans en auto's terwijl ze opgesteld staan op het evenement valt altijd tegen. de mooiste caravans worden verstopt achter hun luifeltje of voortent, auto's staan er een beetje verloren tussen geparkeerd.
Daarom heb ik vooral de laatste dag veel foto's gemaakt van de weer vertrekkende combi's, ik zal de meest bijzondere laten zien:
Buick met Constructam:

SuLeiCa caravan, gemaakt van polyester uit 1 deel, een zeer speciale prductie proces, deze caravan was echt prachtig gerestaureerd:
Hiervan bestaan ook campers, ze zien er zeer futurisctich uit.

een zeer solide zweedse SMV caravan met Volvo PV444:

2 Morris Minor's met klapcaravans uit Denemarken:

Trabbie:

Franse La Tortue caravan:

Bij deze engelse Safari Caravans is geen consessie gedaan aan moeilijke contructies, de caravan zit vol met prachtige vormen:


Westfalia caravan, niet van aluminium maar gemaakt van staalplaat en heel luxe uitgerust:

Uitschuifbaar, meer weet ik er niet van:

Volgens mij een franse Notin, met 2 deuren en rolluiken:

heel oud, ook de bewoners:

VW karmann met Wawa hefdak caravan:
uit GB,Triumph Herald met caravan in stijl:

Uit Frankrijk, dikke amerikaan met franse caravan:

Uit frankrijk, DS met een typische franse caravan:

Uit duitsland een Opel Admiral met belgische Constructam caravan:

uit Frankrijk, weer een dikke amerikaan met franse Notin caravan, luxe ten top uit die tijd:

Buick met bijpassende Constructam:



Prachtige Detleffs caravan:

uit GB Volvo 244 met een engelse Safari Caravan:

Uit D, kever met nederlandse Yvonne caravan:

en nog een Yvonne Mostard Caravan:

Een probeersel van Fendt:

Een belgische Wawa:

?wie het weet mag het zeggen:

Detleffs:

Het terrein loopt alweer leeg, in het midden de speciale camper, waarachter wijzelf staan:

dat was een greep uit de vele foto's die we gemaakt hebben.
Volgend jaar is het ECCR treffen in Duitsland, in Echternacherbruck aan de Luxemburgse grens, en al aangekondigd in 2020 voor het eerst in GB, kunnen we ons al gaan voorbereiden.
Het ECCR European Classic Caravan Rally evenement is alweer voorbij. MAN MAN MAN wat een geweldig lang weekend hebben we beleefd in Wanroy, voor ons wat het voor het eerst dat we aan zulks evenement/treffen deelnamen en we wisten dus niet wat we ervan moesten verwachten.
Maar het heeft onze verwachtingen ruimschoots overtroffen.
Voor de Pastellblauer was het helaas maar een saaie aangelegenheid, slechts 2 keer 60km heeft ze de Eriba Titan mogen zeulen, voor de rest het gehele weekend alleen maar mooi mogen staan. Aandacht kreeg ze echter wel hoor, met slechts 2 BMW's op het evenement.

Hier staan we dan net aangekomen op donderdag morgen op een nog niet half gevuld evenementen terrein. De 2 PC-Hoofdstaat tractoren op de achtergrond geven gelukkig geen beeld van het algehele wagenpark op het treffen. Het zijn toch voornamelijk klassieke auto's die de klassieke caravans naar het terrein hebben gebracht.
In de loop van de dag vult het terrein zich helemaal.
In totaal zijn er zo'n 220 combinaties naar het ECCR gekomen uit 9 verschillende landen, te weten Denemarken, Zweden, Noorwegen, Engeland, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, België en Nederland.
Opvallend is dat vooral de Nederlanders zelf het lieten afweten om met mooie klassieke automobielen naar dit treffen te komen, daarentegen maken vooral de Fransen en de Duitsers dit weer helemaal goed. Vooral uit Frankrijk de meest mooie wagens maar ook zeer speciale caravans.
De enige andere BMW die we op het treffen gevonden hebben is een Isetta met wellicht de kleinste caravan die er te vinden was:

Natuurlijk heeft het prachtige weer ook een belangrijke rol gespeeld in het slagen van dit weekend, maar het zijn toch vooral de mensen (lotgenoten met dezelfde ziekte) die het evenement tot een waar feest maken.
Sommige mensen kamperen ook echt helemaal in stijl zoals het 'toen' ging, met echt alles periodiek correct, zoals servies, koffiekan, stoeltjes, kleding, koelbox, gaslampjes, plasemmer, fietsen en zo voorts.
Op zaterdagmorgen was er rommelmarkt, en wat er toen allemaal tentoon gesteld werd.....
Zaterdagavond Diner met live muziek aan het meer op de camping zelf, helemaal top.
Het waren dan wel 4 dagen en 3 nachten, maar toch is het voorbij gevlogen. Foto's maken van caravans en auto's terwijl ze opgesteld staan op het evenement valt altijd tegen. de mooiste caravans worden verstopt achter hun luifeltje of voortent, auto's staan er een beetje verloren tussen geparkeerd.
Daarom heb ik vooral de laatste dag veel foto's gemaakt van de weer vertrekkende combi's, ik zal de meest bijzondere laten zien:
Buick met Constructam:

SuLeiCa caravan, gemaakt van polyester uit 1 deel, een zeer speciale prductie proces, deze caravan was echt prachtig gerestaureerd:
Hiervan bestaan ook campers, ze zien er zeer futurisctich uit.

een zeer solide zweedse SMV caravan met Volvo PV444:

2 Morris Minor's met klapcaravans uit Denemarken:

Trabbie:

Franse La Tortue caravan:

Bij deze engelse Safari Caravans is geen consessie gedaan aan moeilijke contructies, de caravan zit vol met prachtige vormen:


Westfalia caravan, niet van aluminium maar gemaakt van staalplaat en heel luxe uitgerust:

Uitschuifbaar, meer weet ik er niet van:

Volgens mij een franse Notin, met 2 deuren en rolluiken:

heel oud, ook de bewoners:

VW karmann met Wawa hefdak caravan:

uit GB,Triumph Herald met caravan in stijl:

Uit Frankrijk, dikke amerikaan met franse caravan:

Uit frankrijk, DS met een typische franse caravan:

Uit duitsland een Opel Admiral met belgische Constructam caravan:

uit Frankrijk, weer een dikke amerikaan met franse Notin caravan, luxe ten top uit die tijd:

Buick met bijpassende Constructam:



Prachtige Detleffs caravan:

uit GB Volvo 244 met een engelse Safari Caravan:

Uit D, kever met nederlandse Yvonne caravan:

en nog een Yvonne Mostard Caravan:

Een probeersel van Fendt:

Een belgische Wawa:

?wie het weet mag het zeggen:

Detleffs:

Het terrein loopt alweer leeg, in het midden de speciale camper, waarachter wijzelf staan:

dat was een greep uit de vele foto's die we gemaakt hebben.
Volgend jaar is het ECCR treffen in Duitsland, in Echternacherbruck aan de Luxemburgse grens, en al aangekondigd in 2020 voor het eerst in GB, kunnen we ons al gaan voorbereiden.
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 29, 2022 7:55 pm, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3084
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Zo, na de hele zomer doorgewerkt te hebben ( ja wij, en niet de hoofdrolspeelster van dit topic) terwijl de meeste anderen van vakanties enzo genieten, is het nu eindelijk bijna weer zover voor ons, het naseizoen gaat beginnen.
Daarom vorige week de pastellblauer maar eens wakker geschud, die had vanaf begin juni niks meer te doen gehad, en alleen maar wat onder z'n carport gestaan.
Wat peut erbij gegooid en eens een lekker rondje getoerd om te zien of alles nog naar wens is. Motorisch geen enkel probleem, starten en lopen dus, remmen, tsja die zijn na een slaapperiode in het begin altijd wat slapjes, maar een paar flinke remacties brengt het dan toch weer terug op het te verwachten niveau.
Daarna de vloeistoffen onder de kap gecontroleerd, en die waren allemaal nog netje op peil, wasbeurtje waarmee het standstof eraf ging, en klaar voor komend seizoen.
In het weekend de caravan uit de stalling gehaald, want het eerst komende uitje is het jaarlijkse AER treffen in Sauerland aan de Bigge ListerSee.(AER = Alt eriba register). Dit uitje doen we al sinds de Titan klaar was na zijn mega restauration, dus vanaf 2006.
Het AER treffen is altijd het eerste weekend in september, oftewel het meest drukke weekend kwa treffens en andere festiviteiten dat er bestaat.
Komend weekend moet de Pastellblauer echt aan de bak, dit wordt geen licht klusje. De auto wordt tsjokvol geladen met oa een 4 tal lege kratten Paulaner die terug moeten naar D om omgeruild te worden voor volle kratjes, 2 mountainbikes op de achterbank inclusief uitrusting, volgeladen dakrek en dan ook nog de 1,2 ton zware Titan erachter. Ik vrees dat we het maximum treingewicht wellicht iets gaan overschrijden, maar och lets have some fun with it HAHA..

Dan vanaf oktober start het rallyseizoen weer voor ons, in de zomer rally's rijden doen we liever niet, maar in het najaar winter en voorjaar zijn rally's erg leuk om te doen. Het zal wederom beginnen met wat oefenritjes met de Hornenacht en Moustache Classic als afsluiters van 2017.
Daarom vorige week de pastellblauer maar eens wakker geschud, die had vanaf begin juni niks meer te doen gehad, en alleen maar wat onder z'n carport gestaan.
Wat peut erbij gegooid en eens een lekker rondje getoerd om te zien of alles nog naar wens is. Motorisch geen enkel probleem, starten en lopen dus, remmen, tsja die zijn na een slaapperiode in het begin altijd wat slapjes, maar een paar flinke remacties brengt het dan toch weer terug op het te verwachten niveau.
Daarna de vloeistoffen onder de kap gecontroleerd, en die waren allemaal nog netje op peil, wasbeurtje waarmee het standstof eraf ging, en klaar voor komend seizoen.
In het weekend de caravan uit de stalling gehaald, want het eerst komende uitje is het jaarlijkse AER treffen in Sauerland aan de Bigge ListerSee.(AER = Alt eriba register). Dit uitje doen we al sinds de Titan klaar was na zijn mega restauration, dus vanaf 2006.
Het AER treffen is altijd het eerste weekend in september, oftewel het meest drukke weekend kwa treffens en andere festiviteiten dat er bestaat.
Komend weekend moet de Pastellblauer echt aan de bak, dit wordt geen licht klusje. De auto wordt tsjokvol geladen met oa een 4 tal lege kratten Paulaner die terug moeten naar D om omgeruild te worden voor volle kratjes, 2 mountainbikes op de achterbank inclusief uitrusting, volgeladen dakrek en dan ook nog de 1,2 ton zware Titan erachter. Ik vrees dat we het maximum treingewicht wellicht iets gaan overschrijden, maar och lets have some fun with it HAHA..

Dan vanaf oktober start het rallyseizoen weer voor ons, in de zomer rally's rijden doen we liever niet, maar in het najaar winter en voorjaar zijn rally's erg leuk om te doen. Het zal wederom beginnen met wat oefenritjes met de Hornenacht en Moustache Classic als afsluiters van 2017.
Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 12:22 pm, edited 2 times in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3084
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Morgenmiddag (woensdag middag) vertrekken we Koos, wil je ff langs komen onderweg naar de Eiffel?uwbuurman wrote:Gaaf! Wanneer gaan jullie rijden met het spulletje richting De Bigge ListerSee?

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29785
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
He zijn wij net een daggie te laat. Goede reis en heel veel plezier!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18986
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ja, idd, als je nou op donderdag was vertrokken, hadden we onderweg zeker koffie gedaan. Maar geniet ervan samen!!!