Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29990
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Hoppa, mooie slag gemaakt weer! 
Regards/groeten, Jeroen
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Eigenlijk had ik de E34S gisteren mee naar Son willen nemen, maar dat risico was mij net wat te groot. Zocht wat beheersbaarder, dus vanochtend meegenomen naar mijn werk. Het weer was mooi, dus dakje open en met Simon en Garfunkel vanuit de tien luidsprekers kon het niet mooier.
Maar goed, functioneel gezien zijn mijn eerste impressies:
• Motor loopt een stuk rustiger. Dat heeft denk ik twee oorzaken, enerzijds de nieuwe verdeler kap en rotor, anderzijds de nieuwe krukasnaaf die nu wel volgens fabrieksspecificatie vastzit.
• De nieuwe lagers en oliepomp zijn niet zo merkbaar, echter visueel blijft er nu meer olie achter in de cilinderkop en dat is altijd goed.
• Het door Rini Ruitenschild gereviseerde stuurhuis is een verademing. De speling in de rechtuit positie is compleet verdwenen, t.o.v. de E39 wel wat indirect, maar dat heeft te maken met het principe (kogelkringloop vs. tandheugel). Verder maakte het stuurhuis in koude toestand een grommend geluid. Ook dat is volledig verdwenen.
• Het stuurwiel stond nogal scheef, nogal wiedes gezien alle werkzaamheden. Correctie was eenvoudig en binnen vijf minuten gedaan.
Vandaag circa 100km gereden en de nodige checks uitgevoerd. Geen bijzonderheden. De olie is en blijft mooi schoon en het KVS-peil blijft constant. Enige aandachtspunt is het niveau aan Pentosin in het PAS-reservoir. Volgens opgaaf moet er 1,8ltr in, maar zit nu op 2,4ltr terwijl ik met de achterwielen omhoog nog steeds niet het peil boven het zeefje van het reservoir heb bereikt.
Eigenlijk kan ik nu fase II wel afsluiten en naar fase III overgaan, het afhandelen van alle restpunten van fases I en II. Maar daar stellen we eerst een plan voor op.
Maar goed, functioneel gezien zijn mijn eerste impressies:
• Motor loopt een stuk rustiger. Dat heeft denk ik twee oorzaken, enerzijds de nieuwe verdeler kap en rotor, anderzijds de nieuwe krukasnaaf die nu wel volgens fabrieksspecificatie vastzit.
• De nieuwe lagers en oliepomp zijn niet zo merkbaar, echter visueel blijft er nu meer olie achter in de cilinderkop en dat is altijd goed.
• Het door Rini Ruitenschild gereviseerde stuurhuis is een verademing. De speling in de rechtuit positie is compleet verdwenen, t.o.v. de E39 wel wat indirect, maar dat heeft te maken met het principe (kogelkringloop vs. tandheugel). Verder maakte het stuurhuis in koude toestand een grommend geluid. Ook dat is volledig verdwenen.
• Het stuurwiel stond nogal scheef, nogal wiedes gezien alle werkzaamheden. Correctie was eenvoudig en binnen vijf minuten gedaan.
Vandaag circa 100km gereden en de nodige checks uitgevoerd. Geen bijzonderheden. De olie is en blijft mooi schoon en het KVS-peil blijft constant. Enige aandachtspunt is het niveau aan Pentosin in het PAS-reservoir. Volgens opgaaf moet er 1,8ltr in, maar zit nu op 2,4ltr terwijl ik met de achterwielen omhoog nog steeds niet het peil boven het zeefje van het reservoir heb bereikt.
Eigenlijk kan ik nu fase II wel afsluiten en naar fase III overgaan, het afhandelen van alle restpunten van fases I en II. Maar daar stellen we eerst een plan voor op.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19159
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Fijn! Nu eens inrijden. Ga je de olie op korte termijn wisselen? Of kan dit gewoon een jaartje zitten?
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Er zit teveel assemblagevet tussen lagers en kruktap resp. in de oliepomp. Die moet eruit, dus deze olie moet er met circa 500km af.uwbuurman wrote:Fijn! Nu eens inrijden. Ga je de olie op korte termijn wisselen? Of kan dit gewoon een jaartje zitten?
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Gisteravond heb ik een kopje koffie bij Robert in Almere opgehaald. Was meteen een goede gelegenheid om wat meer kilometers op de E34S te zetten voordat we de olie gaan verversen. Dat punt (500km) is nog niet bereikt, maar wel dichtbij. De rit naar en van Almere gaf mij meer inzicht en ook meer vertrouwen in de auto.
Op de heenweg ben ik via Zwolle / Hardenberg en Zeewolde gereden. Dat is altijd een mooie route om te rijden en ook wat rustiger dan via de A1 waardoor ik makkelijker wisselende toerentallen kon aanhouden; geen vollast en max 3500RPM. Op de terugweg wel via de A1 naar Apeldoorn omdat ik de verwachting had dan ongestoord door te kunnen rijden. Echter dat viel tegen; bij Hilversum ruim 30min in de file gestaan en dat net na middernacht en waarvoor ?
1. Het stuurhuis is een verademing. In Almere heb ik Robert een stukje laten rijden omdat ik zijn mening, met name over de revisie van het stuurhuis wilde hebben. Hij gaf aan dat t.o.v. zij E34S mijn gereviseerde stuurhuis iets strakker in de middenstand was. Het verschil is logisch, zijn stuurhuis heeft inmiddels veel meer achter de kiezen.
2. I.t.t. eerdere observaties vindt ik de motorloop nu wel iets rustiger (minder vibraties). Ik denk toch dat de nieuwe krukasnaaf, die beter aansluit op de spiebaan en correcte montage van de krukasnaaf/bout hier aan heeft bijgedragen.
3. Motor pakt beter op en voelt in het middengebied krachtiger aan. Dat komt overduidelijk op het conto van de nieuwe verdeler kap / rotor.
4. Bij opening van de olievuldop is te zien dat er nu meer olie achterblijft dan voorheen. Serge / Robert merkten dat al eerder op. De investering in de nieuw oliepomp is dus wel zinvol geweest.
Het totale samenspel is nu nog veel beter geworden. Met name besturing / onderstel is nu zodanig mooi in balans dat ik functioneel eigenlijk geen wensen meer heb, of het moet servotronic zijn, maar daarmee is mijn auto oorspronkelijk niet uitgerust. Het stuurhuis met servotronic heb ik wel liggen, de control unit niet.
Daarmee kunnen we de tweede fase eigenlijk wel afsluiten. Er zijn wat restpuntjes, maar die zijn voor mij niet blokkerend om dit af te ronden. Deze gaan we in de komende tijd geleidelijk aan wegwerken. Maar voordat we dat doen gaan we eerst terug de helikopter in om op de laatste anderhalf jaar te reflecteren.
Op de heenweg ben ik via Zwolle / Hardenberg en Zeewolde gereden. Dat is altijd een mooie route om te rijden en ook wat rustiger dan via de A1 waardoor ik makkelijker wisselende toerentallen kon aanhouden; geen vollast en max 3500RPM. Op de terugweg wel via de A1 naar Apeldoorn omdat ik de verwachting had dan ongestoord door te kunnen rijden. Echter dat viel tegen; bij Hilversum ruim 30min in de file gestaan en dat net na middernacht en waarvoor ?
1. Het stuurhuis is een verademing. In Almere heb ik Robert een stukje laten rijden omdat ik zijn mening, met name over de revisie van het stuurhuis wilde hebben. Hij gaf aan dat t.o.v. zij E34S mijn gereviseerde stuurhuis iets strakker in de middenstand was. Het verschil is logisch, zijn stuurhuis heeft inmiddels veel meer achter de kiezen.
2. I.t.t. eerdere observaties vindt ik de motorloop nu wel iets rustiger (minder vibraties). Ik denk toch dat de nieuwe krukasnaaf, die beter aansluit op de spiebaan en correcte montage van de krukasnaaf/bout hier aan heeft bijgedragen.
3. Motor pakt beter op en voelt in het middengebied krachtiger aan. Dat komt overduidelijk op het conto van de nieuwe verdeler kap / rotor.
4. Bij opening van de olievuldop is te zien dat er nu meer olie achterblijft dan voorheen. Serge / Robert merkten dat al eerder op. De investering in de nieuw oliepomp is dus wel zinvol geweest.
Het totale samenspel is nu nog veel beter geworden. Met name besturing / onderstel is nu zodanig mooi in balans dat ik functioneel eigenlijk geen wensen meer heb, of het moet servotronic zijn, maar daarmee is mijn auto oorspronkelijk niet uitgerust. Het stuurhuis met servotronic heb ik wel liggen, de control unit niet.
Daarmee kunnen we de tweede fase eigenlijk wel afsluiten. Er zijn wat restpuntjes, maar die zijn voor mij niet blokkerend om dit af te ronden. Deze gaan we in de komende tijd geleidelijk aan wegwerken. Maar voordat we dat doen gaan we eerst terug de helikopter in om op de laatste anderhalf jaar te reflecteren.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19159
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Mooi!! Fase 2 is uiteraard pas afgerond na de 500km oliewissel en de analyse van blackstone.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Thanks; daarna denk ik dat ik maar eens bij jou een bakje koffie kom ophalenuwbuurman wrote:Mooi!! Fase 2 is uiteraard pas afgerond na de 500km oliewissel en de analyse van blackstone.
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
altijd leuk als de investeringen / herstellingen zich dan uiteindelijk ook daadwerkelijk omzetten in meer rijplezier! 
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
TOP Raymond! 
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Gedurende anderhalf jaar hebben we een boel gedaan. Achteraf terugkijkend meer dan verwacht waardoor de werklijstjes veel korter zijn geworden. Echter dat gezegd hebbende, meer dan drie a vier auto’s moet je niet willen hebben, tenminste niet als je ze allemaal wilt kunnen inzetten.
E28S M5
Gedurende 2016 is de E28S slechts gebruikt voor (1) Sharknose meeting, (2) Midden Nederland rit van BMW klassiek en (3) Het youngtimer event van de ASVH, ergo de aantal gereden kilometers bleven gedurende 2016 aan de lage kant. Dat had met name te maken met de problemen volgend op de uitgevoerde inspectie II, een dubbele fout in zowel de benzine toevoer als de ontsteking. Het diagnosticeren ervan kostte veel tijd en door de zomervakantie en de daarop volgende business trips was de doorlooptijd nog langer waardoor de E28S gedurende het najaar van 2016 niet meer kon worden ingezet.
Afgehandelde issues
• Inspectie II met nieuwe filters, koelvloeistof e.d.
• Vervangen van defecte brandstof druk regelaar (augustus 2016).
• Vervangen van defecte verdeler kap (augustus 2016)
• Vervangen van Hoogspanningsconnector t.b.v. aansluiting bobine op de verdeler kap (Mei 2017)
• Hertaxatie door Steijn (ongewijzigd) i.v.m. nieuwe verzekeraar
Openstaande issues
• Vervangen slang tussen PAS reservoir naar pomp.
• Shortlist maken t.b.v. vervanging huidige maar oude Michelin PS1’s.
• Go / noGo beslissing Becker Mexico 0830.
• Interieur project op papier zetten. Bezoekje aan Ivo plannen voor achterbank.
E34S M5
Door de issues met de E28S werd de E34S meer ingezet, niet alleen tijdens de Vogezen tocht, maar ook bij de zomertocht door de Voerstreek. Tijdens de tocht door de Vogezen werd wel duidelijk dat een aantal correctieve acties niet langer kon blijven wachten; het project (fase II) daarvoor is in December gestart en op een paar verificaties na inmiddels afgerond. Het plan voor de komende tijd is om geleidelijk aan meer vertrouwen in de auto op te bouwen en in September naar de Eiffel mee te nemen.
Afgehandelde issues
• Inspectie II met nieuwe filters, koelvloeistof e.d. (September 2015)
• Fase II van verbeterplan, nieuwe drijfstanglagers, oliepomp, revisie stuurhuis, verbeterde krukasnaaf (Frank Fahey Motorsport), afdichting distributiedeksel en diverse cosmetische verbeteringen (December 2016 tot Juni 2017)
• Vervangen van filter in PAS reservoir en retourleiding stuurhuis.
• Bovenste radiatorslang vervangen
• Hertaxatie door Steijn (gewijzigd, verhoogd) i.v.m. nieuwe verzekeraar
Openstaande issues
• Klepspeling afstellen + vacuum-sync.
• Injectorrevisie door Bernd
• Afhandelen restpunten van fase 1 en fase 2 (o.a. afvullen A/C)
E39/2 530i touring
2016 was een bewogen jaar voor onze daily. Dat begon met de schade volgens op een aanrijding door een bestelbus van TPG in het voorjaar. Feitelijk was de schade dermate dat er onder normale omstandigheden sprake is van een economisch TL, maar door het taxatierapport werden de volledige reparatie kosten gedekt. Echter helaas begin daarna de betrouwbaarheid af te nemen. Luchtbalgen en schokdempers zijn onderdelen die je normaal wel kan verwachten, echter de daarop volgende trillingen doen mij afvragen of dat geen gevolgschade is van….. I.i.g. was het voor de E39 een kostbaar jaar, heb alles bewust niet bij elkaar opgeteld. De auto is te fijn om mij mijzelf daarvan bewust te maken. Los daarvan, het aantal openstaande issues neemt toe en dat is best zorgelijk.
Afgehandelde issues
• Herstel schade na aanrijding door bestelbus, Daarbij is een voorschot genomen op diverse onderhoudswerkzaamheden t.b.v. inspectie I (April-Mei 2016)
• Inspectie I service, nieuwe filters e.d. (Juni 2016)
• Voorste ruitenwisser sproeiers vervangen (Juni 2016)
• Repareren van de Airbag Control unit onder rechtervoorstoel. Kapotgetrapt door een groeiend kind.
• Vervangen van beide luchtbalgen en achterste schokdempers (Augustus / September 2016)
• Linker Xenon Koplamp unit vervangen, defecte hoogteregeling (Oktober 2016)
• Motor-en versnellingsbak steunen vervangen (Oktober 2016)
• Hardyschijf en aandrijfas tussenlager vervangen (December 2016)
• Retourslang van stuurbekrachtiging reservoir en waterslangen van kachelkringloop vervangen (gezwollen door ATF lekkage, Mei 2017)
Openstaande issues
• Olieservice
• Vervangen van voorste schokdempers (voor de zomer 2016)
• Vervangen van achterste subframe en differentieel rubbers (tob e planned)
• Preventief vervangen van de VANOS O-ringen (materiaal ligt klaar)
• Herstel pixelfouten matrix display
• Diverse cosmetische puntjes (achterklep en sierlijsten van de deuren.)
• Vervangen carter pan pakking
E32 735i
In de winter van 2015 zijn we begonnen met het uitvoeren van een aantal onderhoudswerkzaamheden. Tijdens het stellen van de kleppen bleek dat het tandwiel van de nokkenas dermate aan het afbrokkelen was dat deze vervangen moest worden. Uiteindelijk bleek dat het openen van de doos van Pandora waardoor we andere projecten naar achteren moesten schuiven. Uiteindelijk konden we dit project net voor de zomer van 2016 afronden. Het overall resultaat mag er echter zijn.
Afgehandelde issues
• Slotmechanisme RV gerepareerd
• Inspectie II, incl. vloeistoffen, filters e.d.
• Compleet vervangen van distributie (tandwielen, kettingen, spanners e.d).
• Preventief vervangen van drijfstanglagers.
• Oliepomp gereviseerd (voorzien van nieuwe binnen/buiten rotor resp. regelklep gangbaar gemaakt).
• Subframe gestraald en poeder-gecoat
• Injectoren gereviseerd door Bernd Prickartz.
• Nieuwe verdeler kap en Rotor.
Openstaande issues
• Achter demper van de uitlaat vervangen
• Ingezakt hemeltje herstellen.
Fiat Croma turbo i.e.
Eigenlijk was het niet het plan om deze auto erbij te doen, maar mijn vader had een bepaalde drive om deze auto weer in een rijdende staat te krijgen. Dat kon alleen niet zonder mijn hulp, dus heb ik maar weer met de hand over mijn hart gestreken. De grootste uitdaging was de logistieke. Passende delen waren niet altijd verkrijgbaar, maar dankzij een Lancia Delta HF Integrale specialist konden we kritische posities oplossen.
Afgehandelde issues
• Motor volledig gedemonteerd en opnieuw opgebouwd. Alle afdichtingen / pakkingen vernieuwd, Cilinderkop gereviseerd (nieuwe uitlaatklep, nieuwe klepgeleiders, nieuwe M8 bout t.b.v. montage spruitstuk), etc. etc.
• Defecte turbo vervangen door een nieuw New Old Stock Exemplaar
• Diverse slangen (olieretour) vervangen
• Motorruimte zoveel mogelijk schoongemaakt
• Defecte draagarmen en stabilisatoren vervangen
• Voorste motor Subframe gezandstraald en poeder-gecoat
• Accubak en ABS frame gezandstraald en poeder-gecoat
• Injectoren gereviseerd door Bernd Prickartz.
• Benzine pomp vervangen.
• Nieuwe koppelingskabel gemonteerd
• Nieuwe slangen t.b.v. oliekoeler
• Thermostaat, waterslangen, expansievat e.d. vervangen
• Nieuwe raamgeleiders voor beide achterramen
• Diverse cosmetische verbeteringen aan in-en exterieur
• Twee nieuwe banden voor gemonteerd.
• Vervangen / bewerken afdekplaten stuurkolom (verwijderen piklaag)
• Buiten spiegels vervangen
• Koplampwissers vervangen
• Nieuwe motorkap, daarbij deels gespoten i.v.m. verweerde lak op het dak
• Diverse conserverende werkzaamheden aan de carrosserie e.d.
Openstaande issues
• Vervangen radiatorslangen en turbo slangen. Deze zijn te oud, maar helaas NML. Dat blokkeert weliswaar niet hobbymatige inzet in de regio, maar wel de inzet voor de wat meer veeleisende toertochten.
• Licht inhouden boven 5000RPM bij max turbodruk. Waarschijnlijk veroorzaakt door de het toepassen van een benzine pomp die van een turbo loze versie afkomt (Weber i.p.v. Bosch). Remedie, correcte Bosch pomp opsnorren en plaatsen.
E28S M5
Gedurende 2016 is de E28S slechts gebruikt voor (1) Sharknose meeting, (2) Midden Nederland rit van BMW klassiek en (3) Het youngtimer event van de ASVH, ergo de aantal gereden kilometers bleven gedurende 2016 aan de lage kant. Dat had met name te maken met de problemen volgend op de uitgevoerde inspectie II, een dubbele fout in zowel de benzine toevoer als de ontsteking. Het diagnosticeren ervan kostte veel tijd en door de zomervakantie en de daarop volgende business trips was de doorlooptijd nog langer waardoor de E28S gedurende het najaar van 2016 niet meer kon worden ingezet.
Afgehandelde issues
• Inspectie II met nieuwe filters, koelvloeistof e.d.
• Vervangen van defecte brandstof druk regelaar (augustus 2016).
• Vervangen van defecte verdeler kap (augustus 2016)
• Vervangen van Hoogspanningsconnector t.b.v. aansluiting bobine op de verdeler kap (Mei 2017)
• Hertaxatie door Steijn (ongewijzigd) i.v.m. nieuwe verzekeraar
Openstaande issues
• Vervangen slang tussen PAS reservoir naar pomp.
• Shortlist maken t.b.v. vervanging huidige maar oude Michelin PS1’s.
• Go / noGo beslissing Becker Mexico 0830.
• Interieur project op papier zetten. Bezoekje aan Ivo plannen voor achterbank.
E34S M5
Door de issues met de E28S werd de E34S meer ingezet, niet alleen tijdens de Vogezen tocht, maar ook bij de zomertocht door de Voerstreek. Tijdens de tocht door de Vogezen werd wel duidelijk dat een aantal correctieve acties niet langer kon blijven wachten; het project (fase II) daarvoor is in December gestart en op een paar verificaties na inmiddels afgerond. Het plan voor de komende tijd is om geleidelijk aan meer vertrouwen in de auto op te bouwen en in September naar de Eiffel mee te nemen.
Afgehandelde issues
• Inspectie II met nieuwe filters, koelvloeistof e.d. (September 2015)
• Fase II van verbeterplan, nieuwe drijfstanglagers, oliepomp, revisie stuurhuis, verbeterde krukasnaaf (Frank Fahey Motorsport), afdichting distributiedeksel en diverse cosmetische verbeteringen (December 2016 tot Juni 2017)
• Vervangen van filter in PAS reservoir en retourleiding stuurhuis.
• Bovenste radiatorslang vervangen
• Hertaxatie door Steijn (gewijzigd, verhoogd) i.v.m. nieuwe verzekeraar
Openstaande issues
• Klepspeling afstellen + vacuum-sync.
• Injectorrevisie door Bernd
• Afhandelen restpunten van fase 1 en fase 2 (o.a. afvullen A/C)
E39/2 530i touring
2016 was een bewogen jaar voor onze daily. Dat begon met de schade volgens op een aanrijding door een bestelbus van TPG in het voorjaar. Feitelijk was de schade dermate dat er onder normale omstandigheden sprake is van een economisch TL, maar door het taxatierapport werden de volledige reparatie kosten gedekt. Echter helaas begin daarna de betrouwbaarheid af te nemen. Luchtbalgen en schokdempers zijn onderdelen die je normaal wel kan verwachten, echter de daarop volgende trillingen doen mij afvragen of dat geen gevolgschade is van….. I.i.g. was het voor de E39 een kostbaar jaar, heb alles bewust niet bij elkaar opgeteld. De auto is te fijn om mij mijzelf daarvan bewust te maken. Los daarvan, het aantal openstaande issues neemt toe en dat is best zorgelijk.
Afgehandelde issues
• Herstel schade na aanrijding door bestelbus, Daarbij is een voorschot genomen op diverse onderhoudswerkzaamheden t.b.v. inspectie I (April-Mei 2016)
• Inspectie I service, nieuwe filters e.d. (Juni 2016)
• Voorste ruitenwisser sproeiers vervangen (Juni 2016)
• Repareren van de Airbag Control unit onder rechtervoorstoel. Kapotgetrapt door een groeiend kind.
• Vervangen van beide luchtbalgen en achterste schokdempers (Augustus / September 2016)
• Linker Xenon Koplamp unit vervangen, defecte hoogteregeling (Oktober 2016)
• Motor-en versnellingsbak steunen vervangen (Oktober 2016)
• Hardyschijf en aandrijfas tussenlager vervangen (December 2016)
• Retourslang van stuurbekrachtiging reservoir en waterslangen van kachelkringloop vervangen (gezwollen door ATF lekkage, Mei 2017)
Openstaande issues
• Olieservice
• Vervangen van voorste schokdempers (voor de zomer 2016)
• Vervangen van achterste subframe en differentieel rubbers (tob e planned)
• Preventief vervangen van de VANOS O-ringen (materiaal ligt klaar)
• Herstel pixelfouten matrix display
• Diverse cosmetische puntjes (achterklep en sierlijsten van de deuren.)
• Vervangen carter pan pakking
E32 735i
In de winter van 2015 zijn we begonnen met het uitvoeren van een aantal onderhoudswerkzaamheden. Tijdens het stellen van de kleppen bleek dat het tandwiel van de nokkenas dermate aan het afbrokkelen was dat deze vervangen moest worden. Uiteindelijk bleek dat het openen van de doos van Pandora waardoor we andere projecten naar achteren moesten schuiven. Uiteindelijk konden we dit project net voor de zomer van 2016 afronden. Het overall resultaat mag er echter zijn.
Afgehandelde issues
• Slotmechanisme RV gerepareerd
• Inspectie II, incl. vloeistoffen, filters e.d.
• Compleet vervangen van distributie (tandwielen, kettingen, spanners e.d).
• Preventief vervangen van drijfstanglagers.
• Oliepomp gereviseerd (voorzien van nieuwe binnen/buiten rotor resp. regelklep gangbaar gemaakt).
• Subframe gestraald en poeder-gecoat
• Injectoren gereviseerd door Bernd Prickartz.
• Nieuwe verdeler kap en Rotor.
Openstaande issues
• Achter demper van de uitlaat vervangen
• Ingezakt hemeltje herstellen.
Fiat Croma turbo i.e.
Eigenlijk was het niet het plan om deze auto erbij te doen, maar mijn vader had een bepaalde drive om deze auto weer in een rijdende staat te krijgen. Dat kon alleen niet zonder mijn hulp, dus heb ik maar weer met de hand over mijn hart gestreken. De grootste uitdaging was de logistieke. Passende delen waren niet altijd verkrijgbaar, maar dankzij een Lancia Delta HF Integrale specialist konden we kritische posities oplossen.
Afgehandelde issues
• Motor volledig gedemonteerd en opnieuw opgebouwd. Alle afdichtingen / pakkingen vernieuwd, Cilinderkop gereviseerd (nieuwe uitlaatklep, nieuwe klepgeleiders, nieuwe M8 bout t.b.v. montage spruitstuk), etc. etc.
• Defecte turbo vervangen door een nieuw New Old Stock Exemplaar
• Diverse slangen (olieretour) vervangen
• Motorruimte zoveel mogelijk schoongemaakt
• Defecte draagarmen en stabilisatoren vervangen
• Voorste motor Subframe gezandstraald en poeder-gecoat
• Accubak en ABS frame gezandstraald en poeder-gecoat
• Injectoren gereviseerd door Bernd Prickartz.
• Benzine pomp vervangen.
• Nieuwe koppelingskabel gemonteerd
• Nieuwe slangen t.b.v. oliekoeler
• Thermostaat, waterslangen, expansievat e.d. vervangen
• Nieuwe raamgeleiders voor beide achterramen
• Diverse cosmetische verbeteringen aan in-en exterieur
• Twee nieuwe banden voor gemonteerd.
• Vervangen / bewerken afdekplaten stuurkolom (verwijderen piklaag)
• Buiten spiegels vervangen
• Koplampwissers vervangen
• Nieuwe motorkap, daarbij deels gespoten i.v.m. verweerde lak op het dak
• Diverse conserverende werkzaamheden aan de carrosserie e.d.
Openstaande issues
• Vervangen radiatorslangen en turbo slangen. Deze zijn te oud, maar helaas NML. Dat blokkeert weliswaar niet hobbymatige inzet in de regio, maar wel de inzet voor de wat meer veeleisende toertochten.
• Licht inhouden boven 5000RPM bij max turbodruk. Waarschijnlijk veroorzaakt door de het toepassen van een benzine pomp die van een turbo loze versie afkomt (Weber i.p.v. Bosch). Remedie, correcte Bosch pomp opsnorren en plaatsen.
Last edited by raymondw on Sun Jun 11, 2017 10:38 am, edited 3 times in total.
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Sinds dat ik bij de E28S het hoogspanningskabeltje van bobine naar verdeler-kap van een nieuwe connector had voorzien had ik er nog niet mee gereden. Dat is vooruitlopend op de Sharknose meeting volgende week niet zón goed idee dus heb ik gisteren circa 45km met de auto door het Sallandse en Twentse landschap gereden. Daarbij ontvouwde zich een mooi scenario voor een toertocht (maar dat is iets anders en wellicht voor het najaar). In eerste instantie maar eens goed warm rijden en na circa 35km ook vol-gas tot circa 6200RPM. Kort samengevat ging dat prima, de auto liep als een klok. Wel merk ik dat de bandjes echt een keer aan vervanging toe zijn; met circa 80km/h door een dubbele chicane kan nog steeds, maar wel beginnen die 15 jaar oude bandjes te glijden. Hmmm, zelfs na 15 jaar is de kwaliteit van de Michelin PS1’s nog steeds bovengemiddeld goed, menig andere band is dan al lang onvoorspelbaar geworden. Maar eerdaags moeten ze er wel een keer aan geloven, ze worden gewoon te oud.
Bij de E34S staat de geplande olieservice voor de deur. Deze had ik eigenlijk gisteren willen doorvoeren, maar daarvoor moest ik de minerale olie die ik voor het inrijden (Eurol special 15W40) toepas op donderdag al besteld hebben. Dat is helaas niet gelukt… inmiddels wel, maar die wordt niet eerder dan dinsdag geleverd. Door het bezoekje van Remy (die afgelopen week in de regio op vakantie was) staat de teller van de E34S inmiddels op circa 400 kilometer. Daarbij heb ik gedurende het laatste stukje het motortoerental iets verhoogd (maximaal 5000RPM) bij driekwart vol-gas. Wat daarbij vooral opviel is dat de motor in het middengebied krachtiger aanvoelt en sneller accelereert. Het stuurhuis is en blijft een verademing, al is die van de E28S net wat preciezer.

Komende week dus maar eerst de olie verversen. Daarvoor rijden we de olie dus eerst maar even goed warm om ook al het assemblagevet goed te verdunnen en in de olie op te laten nemen. Daarvoor zal ik denk tegen de 40km a 50km toevoegen, ergo meer dan 450km gaan we er met deze olie niet opzetten. Een sample van de olie laten natuurlijk door Blackstone analyseren.
Verder ben ik bezig met een stukje vooronderzoek naar het bijvullen van de airco. Deze was oorspronkelijk gevuld met R12 koudemiddel welke inmiddels al lang en breed verboden is. Door de jaren heen hebben de huidige moleculen de vogeltjesdans gedaan, dus hebben we een oplossing nodig. Hiervoor zijn bij mijn weten drie opties beschikbaar.
(1) retrofit naar R134a,
(2) R12 service naar R437a,
(3) Een tripje naar een land waar R12 nog wel toegepast mag worden.
Voor optie 1, retrofit naar R134a spreekt dat dit gas gangbaar is en op iedere hoek van de straat te verkrijgen is. Echter volgens de literatuur zijn er een heleboel compatibiliteit issues. Het feit dat de minerale olie die bij R12 systemen werd toegepast niet vermengd mag worden met de synthetische PAG olie die bij de R134a systemen moet worden toegepast is door het vervangen van de droger en hogedrukschakelaar nog wel te ondervangen, echter de interne constructie van de Behr pomp die in mijn E34S is toegepast niet geschikt voor de kleinere en agressievere R134a moleculen. Volgens BMW moet ik dan een nieuw type airco compressor van Seiko-Seiki toepassen, echter de aanvullende investering is 790 Euro ex BTW, een kleinigheid op het totale budget…. Jaja?!

De tweede optie, een R12 service wordt slechts door een handjevol bedrijven die op een hand te tellen zijn aangeboden. Daar wordt het R12 koudemiddel vervangen door een R437a equivalent welke weer compatibel schijnt te zijn met de minerale olie van het oorspronkelijke systeem …… Snappen jullie het nog?
Voor de derde optie komen we binnen de EU in de illegaliteit terecht. Buiten de EU zijn er nog wel mogelijkheden, maar gezien het internationale milieu bewustzijn moeten we dan terugvallen op restbestanden. I.i.g. vergt dat een langere reis, naast tijdrovend dus ook nog eens kostbaar. Bovendien vindt ik zelf dat vanuit milieuoverwegingen het opnieuw vullen met R12 ethisch gezien ook niet verantwoord is, maar was de vogeltjes dat dan wel? Tja….
Op dit moment neig ik sterk voor de tweede optie en de beste papieren daarvoor lijkt aircoservice Mijdrecht te hebben. Dat is helaas niet om de hoek, maar de referenties zijn overtuigend genoeg om dat op de koop toe te nemen. Daarbij neem ik de gok dat de huidige Behr pomp nog goed is. Als die aanname niet klopt is de eerste optie weer de beste, maar voor 150 Euro kan ik best een gokje wagen. Dan blijft ik ook al is de pomp defect nog wel binnen het totale budget voor fase II. Echter in het geval dat de pomp dan vervangen moet worden definiëren we wel een nieuw project met navenant budget met bijkomend voordeel dat we dan meteen voor het gemakkelijk verkrijgbare R134a gas gaan.
Bij de E34S staat de geplande olieservice voor de deur. Deze had ik eigenlijk gisteren willen doorvoeren, maar daarvoor moest ik de minerale olie die ik voor het inrijden (Eurol special 15W40) toepas op donderdag al besteld hebben. Dat is helaas niet gelukt… inmiddels wel, maar die wordt niet eerder dan dinsdag geleverd. Door het bezoekje van Remy (die afgelopen week in de regio op vakantie was) staat de teller van de E34S inmiddels op circa 400 kilometer. Daarbij heb ik gedurende het laatste stukje het motortoerental iets verhoogd (maximaal 5000RPM) bij driekwart vol-gas. Wat daarbij vooral opviel is dat de motor in het middengebied krachtiger aanvoelt en sneller accelereert. Het stuurhuis is en blijft een verademing, al is die van de E28S net wat preciezer.
Komende week dus maar eerst de olie verversen. Daarvoor rijden we de olie dus eerst maar even goed warm om ook al het assemblagevet goed te verdunnen en in de olie op te laten nemen. Daarvoor zal ik denk tegen de 40km a 50km toevoegen, ergo meer dan 450km gaan we er met deze olie niet opzetten. Een sample van de olie laten natuurlijk door Blackstone analyseren.
Verder ben ik bezig met een stukje vooronderzoek naar het bijvullen van de airco. Deze was oorspronkelijk gevuld met R12 koudemiddel welke inmiddels al lang en breed verboden is. Door de jaren heen hebben de huidige moleculen de vogeltjesdans gedaan, dus hebben we een oplossing nodig. Hiervoor zijn bij mijn weten drie opties beschikbaar.
(1) retrofit naar R134a,
(2) R12 service naar R437a,
(3) Een tripje naar een land waar R12 nog wel toegepast mag worden.
Voor optie 1, retrofit naar R134a spreekt dat dit gas gangbaar is en op iedere hoek van de straat te verkrijgen is. Echter volgens de literatuur zijn er een heleboel compatibiliteit issues. Het feit dat de minerale olie die bij R12 systemen werd toegepast niet vermengd mag worden met de synthetische PAG olie die bij de R134a systemen moet worden toegepast is door het vervangen van de droger en hogedrukschakelaar nog wel te ondervangen, echter de interne constructie van de Behr pomp die in mijn E34S is toegepast niet geschikt voor de kleinere en agressievere R134a moleculen. Volgens BMW moet ik dan een nieuw type airco compressor van Seiko-Seiki toepassen, echter de aanvullende investering is 790 Euro ex BTW, een kleinigheid op het totale budget…. Jaja?!
De tweede optie, een R12 service wordt slechts door een handjevol bedrijven die op een hand te tellen zijn aangeboden. Daar wordt het R12 koudemiddel vervangen door een R437a equivalent welke weer compatibel schijnt te zijn met de minerale olie van het oorspronkelijke systeem …… Snappen jullie het nog?
Voor de derde optie komen we binnen de EU in de illegaliteit terecht. Buiten de EU zijn er nog wel mogelijkheden, maar gezien het internationale milieu bewustzijn moeten we dan terugvallen op restbestanden. I.i.g. vergt dat een langere reis, naast tijdrovend dus ook nog eens kostbaar. Bovendien vindt ik zelf dat vanuit milieuoverwegingen het opnieuw vullen met R12 ethisch gezien ook niet verantwoord is, maar was de vogeltjes dat dan wel? Tja….
Op dit moment neig ik sterk voor de tweede optie en de beste papieren daarvoor lijkt aircoservice Mijdrecht te hebben. Dat is helaas niet om de hoek, maar de referenties zijn overtuigend genoeg om dat op de koop toe te nemen. Daarbij neem ik de gok dat de huidige Behr pomp nog goed is. Als die aanname niet klopt is de eerste optie weer de beste, maar voor 150 Euro kan ik best een gokje wagen. Dan blijft ik ook al is de pomp defect nog wel binnen het totale budget voor fase II. Echter in het geval dat de pomp dan vervangen moet worden definiëren we wel een nieuw project met navenant budget met bijkomend voordeel dat we dan meteen voor het gemakkelijk verkrijgbare R134a gas gaan.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 7:11 pm, edited 10 times in total.
Carpe Diem, Raymond
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Bedankt voor de fijne ontvangst, koffie en gebak, en natuurlijk de rit met de e34 M5.
Zalige auto en gaat als een speer.
Zalige auto en gaat als een speer.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm