Ite's sleutel en pruts topic.
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Re: Ite's sleutel en pruts topic.
Zo, mooi dat je die nog goed weg kunt zetten! En dat leeg: regel nou eerst die hut en neem afscheid van alle bende en zet er wat moois voor terug, zoals een e12 m535i.
- 323baur
- E21 VIP

Idd. Bende is allemaal weg!
Hier staat alleen nog een fiat 600, bmw 635csi, mijn 323, en de boswachter. Bij de laatste en de eerste heb ik weinig invloed;)
Hier staat alleen nog een fiat 600, bmw 635csi, mijn 323, en de boswachter. Bij de laatste en de eerste heb ik weinig invloed;)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Manitoba
- E21 VIP

- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Lekker opgeruimd, Ite. Mooi ook dat jullie stappen met het huis maken, zal ook wel wat rust brengen.
Kom snel ff kijken, heb ook nog een setje opbouwspeakers voor je
Greetz,
Walter.
Kom snel ff kijken, heb ook nog een setje opbouwspeakers voor je
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- 323baur
- E21 VIP

Altijd welkom.
Deze week rommel ik rondom het huis.
Deze week rommel ik rondom het huis.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
+1, Die gaat prachtig worden!uwbuurman wrote:Zo, mooi dat je die nog goed weg kunt zetten! En dat leeg: regel nou eerst die hut en neem afscheid van alle bende en zet er wat moois voor terug, zoals een e12 m535i.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- 323baur
- E21 VIP

Zo, na 12dkm X5 is het tijd voor een update van dit gebruikers ding.
Ondanks de vaste lasten bevalt hij me dermate goed dat ik er aanvullend (lees: dringend) geld in stop.
Sinds 2 weken had ze op eens last van artritis. Na dik 24 uur stond ze soms linksachter een beetje zielig doorgezakt: jawel, luchtvering lek.
Dit is een veel vaker voorkomend probleem. De balgen zijn na tig jaar en tig km gewoon moe.
Als advies wordt gegeven om ze gelijk maar allebei te vervangen, want ze zijn beide even oud.
Welnu, 2 balgen gekocht, en samen met de complete remmenzooi die al klaar lag gisteren maar eens een rondje stevig slopen.
Achterkant omhoog, wielen eraf en compressor tijdelijk dood maken(zekering 87, 30amp, er even uit). Helekofferbak leeg halen en de beide luchtleidingen van de bollen afhalen. Heel het systeem is dan leeg.
De balgen zijn dan slap, en de clips die ze borgen liggen er zo naast. In minder dan een uur waren beide balgen er onder vandaan, en zaten de nieuwe eronder.
Onbelast is er weinig aan te zien...:

Maar even inzoomen:

Terug op de wielen, maar de balgen nog leeg (de hoogte sensor moet bediend worden, dus met de wielen los gaat de compressor niet aan)

Oud en afgedaan, de rechterzijde was niet veel beter, maar hield zijn lucht nog binnen.
Toen was het tijd voor de remmen.
Alles piepte en kraakte inmiddels (met een trailer erachter gaat het toch allemaal wat harder)
En zie daar: een Jeroentje

De vooras was echt compleet op zeg maar.
Achter ging wel, maar ik had alles nieuw gekocht, dus de X5 staat nu weer rondom klaar, op hoogte met nieuwe schijven, blokken en verse remolie.
Het ging tijdens de afmontage nog bijna mis:

De geleide pen brak weer eens af. (ik heb dat nu al 3x mee gemaakt, en nee: ik zet ze niet met lucht vast of zo.
Gelukkig is dit ontwerp blijkbaar al heel lang het zelfde, want deze geleide pennen zijn volkomen identiek aan die van een e23/ e28 uit de jaren 80.
Daar heb ik er wel een paar van liggen.
Ik vermoed dat de levensduur erg wordt beperkt als er geen vet op zit en het een keer goed warm is geweest. Anyway. het restant kon ik gelukkig nog eenvoudig uit de bracket halen, dus dat was maar 5 minuten vertraging.
Al met al een succesvol dagje.
Ondanks de vaste lasten bevalt hij me dermate goed dat ik er aanvullend (lees: dringend) geld in stop.
Sinds 2 weken had ze op eens last van artritis. Na dik 24 uur stond ze soms linksachter een beetje zielig doorgezakt: jawel, luchtvering lek.
Dit is een veel vaker voorkomend probleem. De balgen zijn na tig jaar en tig km gewoon moe.
Als advies wordt gegeven om ze gelijk maar allebei te vervangen, want ze zijn beide even oud.
Welnu, 2 balgen gekocht, en samen met de complete remmenzooi die al klaar lag gisteren maar eens een rondje stevig slopen.
Achterkant omhoog, wielen eraf en compressor tijdelijk dood maken(zekering 87, 30amp, er even uit). Helekofferbak leeg halen en de beide luchtleidingen van de bollen afhalen. Heel het systeem is dan leeg.
De balgen zijn dan slap, en de clips die ze borgen liggen er zo naast. In minder dan een uur waren beide balgen er onder vandaan, en zaten de nieuwe eronder.
Onbelast is er weinig aan te zien...:

Maar even inzoomen:

Terug op de wielen, maar de balgen nog leeg (de hoogte sensor moet bediend worden, dus met de wielen los gaat de compressor niet aan)

Oud en afgedaan, de rechterzijde was niet veel beter, maar hield zijn lucht nog binnen.
Toen was het tijd voor de remmen.
Alles piepte en kraakte inmiddels (met een trailer erachter gaat het toch allemaal wat harder)
En zie daar: een Jeroentje

De vooras was echt compleet op zeg maar.
Achter ging wel, maar ik had alles nieuw gekocht, dus de X5 staat nu weer rondom klaar, op hoogte met nieuwe schijven, blokken en verse remolie.
Het ging tijdens de afmontage nog bijna mis:

De geleide pen brak weer eens af. (ik heb dat nu al 3x mee gemaakt, en nee: ik zet ze niet met lucht vast of zo.
Gelukkig is dit ontwerp blijkbaar al heel lang het zelfde, want deze geleide pennen zijn volkomen identiek aan die van een e23/ e28 uit de jaren 80.
Daar heb ik er wel een paar van liggen.
Ik vermoed dat de levensduur erg wordt beperkt als er geen vet op zit en het een keer goed warm is geweest. Anyway. het restant kon ik gelukkig nog eenvoudig uit de bracket halen, dus dat was maar 5 minuten vertraging.
Al met al een succesvol dagje.
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Lekker dagje sleutelen. Ik had echt veel meer werk verwacht met die luchtvering.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

Stelt echt helemaal niks voor. Druk eraf, slang los, 3clipjes en klaar.Peter V. wrote:Lekker dagje sleutelen. Ik had echt veel meer werk verwacht met die luchtvering.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Mooi stukje onderhoud!
grt Remy
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Lekker ff inhaalslag gemaakt en eigenlijk zat het dus enorm mee. Alleen rem je teveel 
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

Hahaha.
Ik wil een anker aan de achterkant, scheelt blokjes.
Ik wil een anker aan de achterkant, scheelt blokjes.
- 323baur
- E21 VIP

En vandaag eens de brasil met de aanhoudende koppelinsproplemen onderhanden genomen.
Na een vers hulp ding bleef de koppeling maar een vaag en onbetrouwbaar ding.
Het pedaal kwam soms gruwelijk traag terug.
De hoofdkoppeling uit elkaar gehaald en gehoond, en uiteraard voorzien van verse rubbertjes.
Het lijkt nu eindelijk in orde.
Tevens via feestboek een complete nieuwe set billies en hr veertjes gekocht.
Die moeten er ook maar eens onder.
Na een vers hulp ding bleef de koppeling maar een vaag en onbetrouwbaar ding.
Het pedaal kwam soms gruwelijk traag terug.
De hoofdkoppeling uit elkaar gehaald en gehoond, en uiteraard voorzien van verse rubbertjes.
Het lijkt nu eindelijk in orde.
Tevens via feestboek een complete nieuwe set billies en hr veertjes gekocht.
Die moeten er ook maar eens onder.
- 323baur
- E21 VIP

Dit oude eigen belevingstopic maar eens afstoffen.
Met de samenwerking met Jeroen versloft dit al helemaal.
Tijd...verbouwing..prioriteit, u kent het wel.
Een up date mbt het vervoer van de privé auto’s mag best wel een keertje;
De brasil bruine is deze zomer helemaal aangepakt door Jeremy..kost wat, maar dan heb je ook wat.
Buitenom is ze echt prachtig geworden, het interieur moet nog gedaan worden.
Eigenlijk zijn deze wintermaanden daar prima voor, maar de prio ligt even bij een mega verbouwing.
Die start komende week en zal wel een maand of 4 gaan duren..
De m535i is in gedemonteerde staat in diepe slaap. De carrosserie staat bij Jeremy. Al het andere bij mij.
Intussen is het blok wel klaar. Dit was in mega goede staat. Wel heb ik preventief alle lagers vervangen.
Na de verbouwing komt er een brug in mijn schuur...en dan is dit echt de eerste die hier opgebouwd gaat worden.
En dan de x5...inmiddels staat de teller op dik 4ton en ben ik er nog steeds super blij mee.
Niettemin zijn er begin deze week een 5tal pannen opgewaaid..
Echt doodzonde, want hij was nog zo netjes.
Het is nu wachten op het schade bedrag maar het wordt dicht tegen een t.l.
Met de samenwerking met Jeroen versloft dit al helemaal.
Tijd...verbouwing..prioriteit, u kent het wel.
Een up date mbt het vervoer van de privé auto’s mag best wel een keertje;
De brasil bruine is deze zomer helemaal aangepakt door Jeremy..kost wat, maar dan heb je ook wat.
Buitenom is ze echt prachtig geworden, het interieur moet nog gedaan worden.
Eigenlijk zijn deze wintermaanden daar prima voor, maar de prio ligt even bij een mega verbouwing.
Die start komende week en zal wel een maand of 4 gaan duren..
De m535i is in gedemonteerde staat in diepe slaap. De carrosserie staat bij Jeremy. Al het andere bij mij.
Intussen is het blok wel klaar. Dit was in mega goede staat. Wel heb ik preventief alle lagers vervangen.
Na de verbouwing komt er een brug in mijn schuur...en dan is dit echt de eerste die hier opgebouwd gaat worden.
En dan de x5...inmiddels staat de teller op dik 4ton en ben ik er nog steeds super blij mee.
Niettemin zijn er begin deze week een 5tal pannen opgewaaid..
Echt doodzonde, want hij was nog zo netjes.
Het is nu wachten op het schade bedrag maar het wordt dicht tegen een t.l.