De benzinetank heeft weer voor een nieuw projectje gezorgd. zoals ik al eerder schreef is de sensor in de tank niet compatibel met de benzinemeter in de auto, en daarnaast wil ik de benzinepompen in de tank gaan monteren, daarvoor moet de sensor op de huidige plaats wijken en zal er een andere brandstof niveau sensor ergens in de tank moeten komen.
Een doorzichtig slangetje aan de buitenkant op de tank is mij net wat te spartaans, dus eens naar een andere oplossing gezocht. Het schijnt mogelijk te zijn het brandstofniveau in een tank capacitief te meten. Met wat elecronica moet het dan mogelijk zijn de gemeten capaciteit om te zetten naar een signaal geschikt voor de benzinemeter in de auto.
Probleem van een capacitieve sensor is dat deze alleen voor industriele toepassingen bestaan en dus $$$ zijn.
Daarom maar eens een proefsensor in elkaar gezet met 2 koperen buizen die in elkaar geschoven zitten, en deze aan de multimeter gehangen. De metingen gaven geen consistente waarden, maar wel een verhoging van de capaciteit als je de sensor in een tankje benzine steekt. Ik verwachte dat het koper geen geschikt materiaal zou zijn, en daarom een beter exemplaar van aluminium gemaakt, bestaande uit een 15mm ronde buis en een 8mm ronde staaf. De staaf wordt op zijn plaats gehouden in de buis middels 2 HDPE busjes die ik zelf gegoten heb.
De 15mm buis is onderaan en bovenaan voorzien van 2mm gaatjes zodat de brandstof in de buis hetzelfde niveau zal aannemen als erbuiten.
De 15mm buis wordt in een messing puntstuk met knelkoppelling geklemd, en het puntstuk kan straks boven in de tank gemonteerd worden.
Deze sensor geeft al veel consistentere waarden, capaciteit leeg (lucht) is 80pf en als de sensor in 20cm benzine wordt onder gedompeld dan stijgt de capaciteit naar 120pF.
Nu is het zaak geschikte electronica te ontwerpen en firmware re schrijven die de capaciteit kan meten en omzetten naar iets wat de benzinemeter "snapt".
Hiervoor zal wederom de attiny (een soort arduino maar dan veel "lichter") gebruikt gaan worden. ben benieuwd of het gaat lukken.
Hier wat plaatjes van de sensor:
dit
internet plaatje hielp nij verder:
de materialen:
in elkaar gezet, je ziet boven en onder de kleine gaatjes, sensor staat hier op de kop:
detail:
fertig:
Uiteraard ga ik de sensor pas in de tank bouwen als de electronica betrouwbaar werkt.
Ook zijn de montagebeugels voor de tank al in zoverre aangepast dat ze de tank netjes vastklemmen, er moeten nu alleen nog montage plaatjes aan om ze degelijk aan de kofferbakbodem te monteren. Schiet niet op wat het is zo verrekte koud in mijn garage, en de reuma klachten deze winter helpen ook al niet mee.
montage zijde:
onderzijde:
onderzijde en achterzijde:
bovenzijde:
Uiteraard moeten de beugels ook nog ontroest en opnieuw gelakt worden.
Omdat ik 2 benzinepompen in de tank wil moesten er nieuwe pompjes komen, de huidige pomp heeft een diameter van 54mm en daarvan passen er geen 2 naast elkaar door een 85mm gat,
hopelijk zijn de nieuwe pompjes dun genoeg om samen door het gat te gaan.
De huidige pomp hangt nu samen met het filter horizon onder de wagenvloer. Omdat beide horizontaal gemonteerd zijn blijft er altijd lucht in de pomp en filter zitten, en dat geeft soms irritante bijgeluiden en is volgens mij ook niet zo goed.
het benzinefilter ga ik verhuizen naar de motorruimte alwaar het verticaal geplaatst wordt met de uitstroom naar boven , zodat het automatisch ontlucht.