+1Nick1984 wrote:Ziet er zeer goed uit!! Topwerk
Pastellblauer's E12 avonturen
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Danke danke, vanmiddag eens wat geoefend kunststof lassen, hiervoor had ik speciaal hdpe lasstaafje gekocht.
Op een oud gifspuit tankje (ook van hdpe) geprobeerd een "barbje" te lassen.
Nou dat werd helemaal niks, alles eromheen begint zacht te worden en de verschillende delen zitten na afkoeling toch niet echt vast aan elkaar.
Ik hou het hierbij en ga op een andere manier een ont/belucht aansluiting op de tank maken.
Op een oud gifspuit tankje (ook van hdpe) geprobeerd een "barbje" te lassen.
Nou dat werd helemaal niks, alles eromheen begint zacht te worden en de verschillende delen zitten na afkoeling toch niet echt vast aan elkaar.
Ik hou het hierbij en ga op een andere manier een ont/belucht aansluiting op de tank maken.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Tankbeluchting probleem is opgelost, ik heb een 6mm pijpje in het puntstuk van de capacitieve tanksensor gesoldeerd, het puntstuk komt toevallig in het hoogste deel van de tank, prima plek voor ont/beluchting dus.
Vanaf het pijpje gaat er straks een slangetje naar het reeds aanwezige expansie tankje waar nu ook de be/ontluchting van de huidige tank op zit.
zo is het pijpje erin gesoldeerd:


en zo wordt het geheel in/op de tank geplaatst:

Gelukkig heb ik geen al te grote handen en kan ik dus met mijn hand en arm via het apendage gat in de tank komen, om zo de moer op het puntstuk vast te draaien:

Vandaag ook nog een testje gedaan of de benzinemeter in de auto met een PWM signaal aan te sturen is, en dat ging gelukkig.
Dit maakt de electronica voor de capacitieve tankmeter een stuk eenvoudiger. Meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt en een tabelletje gemaakt met tankstanden en bijbehorende duty-cycle waarden van het PWM signaal.
Vanaf het pijpje gaat er straks een slangetje naar het reeds aanwezige expansie tankje waar nu ook de be/ontluchting van de huidige tank op zit.
zo is het pijpje erin gesoldeerd:


en zo wordt het geheel in/op de tank geplaatst:

Gelukkig heb ik geen al te grote handen en kan ik dus met mijn hand en arm via het apendage gat in de tank komen, om zo de moer op het puntstuk vast te draaien:

Vandaag ook nog een testje gedaan of de benzinemeter in de auto met een PWM signaal aan te sturen is, en dat ging gelukkig.
Dit maakt de electronica voor de capacitieve tankmeter een stuk eenvoudiger. Meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt en een tabelletje gemaakt met tankstanden en bijbehorende duty-cycle waarden van het PWM signaal.
Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 12:05 pm, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Hetgeen mij echt opvalt is dat je voor alles je tijd pakt en in één keer goed doet! Mooi opgelost die ontluchting!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Goeie observatie Nick, tsja het is inderdaad een beetje een tik van mij.
Maar in mijn arbeidsleven zie ik dan ook heel veel mis gaan bij collega techneuten die meestal voor een heel andere aanpak kiezen.
De aanpak van grote stappen snel thuis, alleen in de praktijk ben je dan nooit snel thuis.
Ik zie ook dat bijna iedereen er de grootste moeite mee heeft stap voor stap te werken en zoveel mogelijk tussendoor te toetsen of ze nog op het goede spoor zitten. Bijna iedereen werkt volgens het aapje kunstje principe, en als het kunstje dan iets anders moet, tsja dan komen ze in de problemen.
Het blijkt heel lastig mensen een andere aanpak aan te leren.
Het grote voordeel van rustig aan stap voor stap werken is dat je uiteindelijk altijd wel een oplossing voor een probleem bedenkt, heel raar, maar de meeste ideeen ontstaan bij mij midden in de nacht, wordt ik om 4 uur wakker en denk "ja zo kan ik het ook doen !".
Genoeg gezeverd...
Terug naar de benzinetank, daarvoor moet straks alles goed voorbereid zijn alvorens hij in bedrijf gaat. De E12 is immers een rijdend project, en het laatste wat we willen is technische problemen tijdens een rally of treffen.
Deze aanpak loont dat is zeker.
Maar in mijn arbeidsleven zie ik dan ook heel veel mis gaan bij collega techneuten die meestal voor een heel andere aanpak kiezen.
De aanpak van grote stappen snel thuis, alleen in de praktijk ben je dan nooit snel thuis.
Ik zie ook dat bijna iedereen er de grootste moeite mee heeft stap voor stap te werken en zoveel mogelijk tussendoor te toetsen of ze nog op het goede spoor zitten. Bijna iedereen werkt volgens het aapje kunstje principe, en als het kunstje dan iets anders moet, tsja dan komen ze in de problemen.
Het blijkt heel lastig mensen een andere aanpak aan te leren.
Het grote voordeel van rustig aan stap voor stap werken is dat je uiteindelijk altijd wel een oplossing voor een probleem bedenkt, heel raar, maar de meeste ideeen ontstaan bij mij midden in de nacht, wordt ik om 4 uur wakker en denk "ja zo kan ik het ook doen !".
Genoeg gezeverd...
Terug naar de benzinetank, daarvoor moet straks alles goed voorbereid zijn alvorens hij in bedrijf gaat. De E12 is immers een rijdend project, en het laatste wat we willen is technische problemen tijdens een rally of treffen.
Deze aanpak loont dat is zeker.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ook het leidingwerk voor de dubbele pomp setup is klaar, het past allemaal net en gaat precies door het appendage gat.
Ik heb 8mm koperen leidingkjes gebruikt, geen cunifer zoals de reeds vernieuwde brandstof leidingen onder de auto. Cunifer is veel moeilijker te buigen, maar wel veel sterker dan koper, maar achter in de kofferruimte zijn de brandstofleidingen goed beschermd en dan is koper prima.
De koperen aanvoer en retour leiding zitten in de oude aanvoer en retourleiding verlijmd met "J-B weld" de passing is erg nauw en over voldoende lengte gevuld met deze 2 componenten lijm. Dat gaat echt nooit meer los en deze lijm is benzine bestendig.

in de aanvoer leiding heb ik een krul moeten maken om niet te laag uit te komen:

de retour leiding zit mooi achter de pompklemmen geklemd:

En toen ontstond er een gevecht met korte stugge benzine slangen, slangeklemmen en een Y verbinder, het past allemaal maar net, de pompjes zelf zijn voorzien van zogenaamde "check valves", die zorgen ervoor dat benzine alleen in voorwaartse richting kan stromen, in dit geval als er maar 1 pomp draait is het niet de bedoeling dat de benzine door het Y stuk en de andere pomp weer direct terug stroomt , daarvoor zorgen deze " check valves", te vergelijken met ventielen op je auto wiel :

na een keer controle of de hele handel nog door het appendage gat paste zijn de electrische connectoren aangesloten:

en toen werd het tijd de aanzuig filters op de pompen te zetten:



helaas is het niet mogelijk een foto te maken van deze pomp assembly geïnstalleerd in de tank. Door het vul gat kan ik de pompen wel zien, maar het gat is te klein voor een camera doorheen te steken.
Ik heb 8mm koperen leidingkjes gebruikt, geen cunifer zoals de reeds vernieuwde brandstof leidingen onder de auto. Cunifer is veel moeilijker te buigen, maar wel veel sterker dan koper, maar achter in de kofferruimte zijn de brandstofleidingen goed beschermd en dan is koper prima.
De koperen aanvoer en retour leiding zitten in de oude aanvoer en retourleiding verlijmd met "J-B weld" de passing is erg nauw en over voldoende lengte gevuld met deze 2 componenten lijm. Dat gaat echt nooit meer los en deze lijm is benzine bestendig.

in de aanvoer leiding heb ik een krul moeten maken om niet te laag uit te komen:

de retour leiding zit mooi achter de pompklemmen geklemd:

En toen ontstond er een gevecht met korte stugge benzine slangen, slangeklemmen en een Y verbinder, het past allemaal maar net, de pompjes zelf zijn voorzien van zogenaamde "check valves", die zorgen ervoor dat benzine alleen in voorwaartse richting kan stromen, in dit geval als er maar 1 pomp draait is het niet de bedoeling dat de benzine door het Y stuk en de andere pomp weer direct terug stroomt , daarvoor zorgen deze " check valves", te vergelijken met ventielen op je auto wiel :

na een keer controle of de hele handel nog door het appendage gat paste zijn de electrische connectoren aangesloten:

en toen werd het tijd de aanzuig filters op de pompen te zetten:



helaas is het niet mogelijk een foto te maken van deze pomp assembly geïnstalleerd in de tank. Door het vul gat kan ik de pompen wel zien, maar het gat is te klein voor een camera doorheen te steken.
Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 12:04 pm, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ziet er erg goed uit.
Mooi systeem in combinatie met de terugslagkleppen.
Mooi systeem in combinatie met de terugslagkleppen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Thanks mensen, hopelijk gaat het in de praktijk ook allemaal volgens plan werken.
Het is mij toch gelukt een plaatje te schieten door de vul opening, je ziet de aanzuigfilters netjes in het verlaagde deel van de tank hangen:

alles moet natuurlijk dicht zijn, daarom de tank op druk gezet en kijken of hij op druk blijft. hoorbaar in ieder geval geen drukverlies, de aan en afvoer aansluitingen zijn voorzien van transparante afsluiters:

nu wordt het hoog tijd dat de beugels afgemaakt worden en in de kofferruimte komen, en de electronica voor de benzine meter definitief maken.
Het is mij toch gelukt een plaatje te schieten door de vul opening, je ziet de aanzuigfilters netjes in het verlaagde deel van de tank hangen:

alles moet natuurlijk dicht zijn, daarom de tank op druk gezet en kijken of hij op druk blijft. hoorbaar in ieder geval geen drukverlies, de aan en afvoer aansluitingen zijn voorzien van transparante afsluiters:

nu wordt het hoog tijd dat de beugels afgemaakt worden en in de kofferruimte komen, en de electronica voor de benzine meter definitief maken.
Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 12:03 pm, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi werk Rob!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
erg gave vooruitgang allemaal. Niks meer origineel, maar wel functioneel
groeten loentje
groeten loentje
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
M20b20 onderblok is nog orgineel, schuifdak en binnenspiegel ook, verder heel weinig inderdaad.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i