Nu is het dan toch eindelijk gebeurt...............de Pastellblauer weigerde dienst.
Eerder deze week apte Petra mij op het werk dat de BMW niet startte, het leek alsof er iets niet of te langzaam rond draaide (vrouwen logica). De BMW wordt nu met deze koude best veel gebruikt voor effe een boodschapje of zo.
Later die dag na het werk heb ik zelf geprobeerd de BMW te starten, en toen deed ze het natuurlijk direct wel. Wat mij al langer op viel is dat de startmotor bij lange na niet de punch meer heeft zoals ik eigenlijk gewend ben.
Conclusie, slappe batterij, maar waardoor veroorzaakt?
Multimeter er maar eens bij gepakt en op de accuklemmen geprikt, motor lopen, zonder verlichting of zo meet ik dan 13,7 Volt, verlichting aan, dan zakt de spanning tot 13,5 Volt. eigenlijk te weinig. Zeker in de winter als een loodaccu een hogere laadspanning mag hebben. De accu zelf is ook al zeker 4 jaar oud (helaas niet gedocumenteerd), zou dus ook best al bijna aan vervanging toe kunnen zijn.
Daarom de accu maar eens een nachtje aan een professionele acculader gehangen en de dagen daarna maar eens zien waar het toe gaat leiden. Tot nu toe nog geen problemen met starten meer gehad.
De dynamo in een E12 is maar 65A en dat is toch wel vrij licht, zeker met wat wij met de auto doen. Daarom nu toch maar versneld op zoek naar een zwaardere "lichtmaschine", de dynamo's op de M20 in een E28 of E30 zijn meestal 80A maar er zijn zelfs 90A geleverd, zoektocht loopt.
Verder nog iets gebeurt?
De koude (ik kan er echt heel slecht tegen) weerhoud me ervan in de garage te prutsen, dus niet veel. Wel heb ik een paar benzine leidingjes gebogen die straks door de kofferbak lopen van de tank naar de uiteinden van de benzine leidingen onder de auto. Ik wil de oorspronkelijke leidingen niet gaan verleggen, dus gaan we vanaf het eindpunt door de kofferbodem naar boven en dan verder naar de tankaansluitingen. Aan de uiteinden van de leidingen heb ik barbjes gemaakt met eigengemaakte tooltjes.
Vandaag de leidingen maar eens proef gemonteerd om te zien of ze overal vrij liggen en er nog voldoende ruimte tussen de tank en de leidingen overblijft. Ik heb ze nu gemonteerd met parkertjes, maar dat wordt straks netjes gemaakt met blinkklinkmoeren en boutjes.
Tsjonge wat is die kofferbak diep zeg, je komt er achterin alleen maar bij door in de kofferbak te kruipen.
Daarna de 2e beugel er in en de tank er in voor proef om te zien of het allemaal past.
Het brandstoffilter verhuisd naar de motorruimte, recht onder het hydroliek reservoir boven de aanvoer leiding, en dan komt ook nog een stukje vaste leiding van filter tot aan de rail, nu loopt er een benzineslang dwars door de motorruimte heen.
Hopelijk wordt het snel wat warmer weer zodat de tank definitief geplaatst kan worden, alles ligt klaar, alleen de elektriek moet ik nog aanpassen, maar dat gaat pas met de ombouw.