Pastellblauer's E12 avonturen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Helaas afgelast vanwege sneeuw, alweer.....

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ai, jammer. Ik zit in het T-shirt buiten, zometeen hapje eten op een terrasje. Morgen vliegen we naar Nederland, kijk er niet naar uit, vieze,koude, winterellende.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Goeie timing Koos, morgen is de winterellende voorbij, +10 graden.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
61611353754
Een paar dagen geleden viel mij plots op dat het ruitenwissermechaniek wel erg gammel in de carrosserie stak, vooral de linker wisser-as kon alle kanten op bewogen worden.
moet daar niet iets van rubber of zo tussen de cas en de as zitten, je kijkt zo naar binnen toe:

dus eerst maar eens op bmwfans.info gechecked en daar zie je part 19 zitten die op de pastellblauer non existant is:

Blijkt dat part 19, oftewel 61611353754 oftewel rubber damper ring 18x28x6 een veel voorkomend rubber ringetje is. Toegepast op veel BMW modellen ( '02 t/m E38) voor verschillende toepassingen, zoals inderdaad wissermechaniek bevestiging, maar ook als kabeldoorvoer bescherming.
Dus daarna de wisser armen maar eens gedemonteerd om te zien hoeveel er van deze " grommets " over gebleven is na ruim 40 jaar, wederom verrast door de kwaliteit van BMW lieten de wisser armen en ook de grotere moeren op de wisser-assen zich probleemloos lossen:

De grote moeren zijn wel wat verroest en hebben ook voor de roestkleur op de pastellblaue lak gezorgd. De laklaag zelf is nog in prima conditie. Ik heb wel eens slechtere exemplaren in deze regio gezien, die 25% van de leeftijd hadden.
Bij de rechter wisser-as is el nog iets van rubber achtige massa aanwezig, maat met wat pulleken bijkt het een kei harde substantie te zijn:

Die avond maar snel een paar nieuwe grommets besteld, ten opzichten van veel andere aanbieders zoals walnoot en kresh of andere ebay aanbieders bleek de dealer ze het goedkoopst en snelst te kunnen leveren. 2 dagen later lagen er 2 nieuwe grommets 61611353754 op de mat.

Ondertussen had ik de 2 grote moeren een beetje van de roest ontdaan en in de brunox epoxy gezet. De bijbehorende chromen afdekringen waren niet meer helemaal zuiver te krijgen, maar wel nog in uitstekende staat.
Ook wilde ik graag het complete wisser mechaniek even uit het paravent halen om het eens grondig te controleren en wellicht van nieuw vet te voorzien, maar helaas, na het lossen van de 6 zelftappertjes van de afdekplaat was de afdekplaat zelf met geen mogelijkheid uit de auto te krijgen.
De remleidingen alsmede het kleppendeksel zaten in de weg om de afdekplaat voldoende te kunnen laten zakken. Remleidingen losnemen lukt niet zonder eerst de rembekrachtiger te moeten demonteren om goed bij de kruiskopschroef van 1 van de klemmen te komen die de remleidingen vast houden, dus ...... laat maar zitten dat wisserechaniek.
Dus daarna vandaag de nieuwe grommets geïnstalleerd, licht ingespoten met een beetje Tectyl ML om het handeltje de komende 40 jaar te beschermen. (Bij bijna alle montage werkzaamheden gebruik ik die Tectyl ML om te voorkomen dat iets vast gaat rotten, werkt echt prima)
Dan ziet het er weer een stuk beter uit:
eerst rechts:

daarna links:

en dan de ringen en grote moeren er weer op:

en dan de wisserarmpjes er weer op en klaar.
Daarna de voorruit maar weer eens licht ingesmeerd met 123 rubber plast, gezien het feit dat er voor aanstaande zaterdag regen voorspeld is en we een paar honderd km voor de boeg hebben.
Een paar dagen geleden viel mij plots op dat het ruitenwissermechaniek wel erg gammel in de carrosserie stak, vooral de linker wisser-as kon alle kanten op bewogen worden.
moet daar niet iets van rubber of zo tussen de cas en de as zitten, je kijkt zo naar binnen toe:

dus eerst maar eens op bmwfans.info gechecked en daar zie je part 19 zitten die op de pastellblauer non existant is:

Blijkt dat part 19, oftewel 61611353754 oftewel rubber damper ring 18x28x6 een veel voorkomend rubber ringetje is. Toegepast op veel BMW modellen ( '02 t/m E38) voor verschillende toepassingen, zoals inderdaad wissermechaniek bevestiging, maar ook als kabeldoorvoer bescherming.
Dus daarna de wisser armen maar eens gedemonteerd om te zien hoeveel er van deze " grommets " over gebleven is na ruim 40 jaar, wederom verrast door de kwaliteit van BMW lieten de wisser armen en ook de grotere moeren op de wisser-assen zich probleemloos lossen:

De grote moeren zijn wel wat verroest en hebben ook voor de roestkleur op de pastellblaue lak gezorgd. De laklaag zelf is nog in prima conditie. Ik heb wel eens slechtere exemplaren in deze regio gezien, die 25% van de leeftijd hadden.
Bij de rechter wisser-as is el nog iets van rubber achtige massa aanwezig, maat met wat pulleken bijkt het een kei harde substantie te zijn:

Die avond maar snel een paar nieuwe grommets besteld, ten opzichten van veel andere aanbieders zoals walnoot en kresh of andere ebay aanbieders bleek de dealer ze het goedkoopst en snelst te kunnen leveren. 2 dagen later lagen er 2 nieuwe grommets 61611353754 op de mat.

Ondertussen had ik de 2 grote moeren een beetje van de roest ontdaan en in de brunox epoxy gezet. De bijbehorende chromen afdekringen waren niet meer helemaal zuiver te krijgen, maar wel nog in uitstekende staat.
Ook wilde ik graag het complete wisser mechaniek even uit het paravent halen om het eens grondig te controleren en wellicht van nieuw vet te voorzien, maar helaas, na het lossen van de 6 zelftappertjes van de afdekplaat was de afdekplaat zelf met geen mogelijkheid uit de auto te krijgen.
De remleidingen alsmede het kleppendeksel zaten in de weg om de afdekplaat voldoende te kunnen laten zakken. Remleidingen losnemen lukt niet zonder eerst de rembekrachtiger te moeten demonteren om goed bij de kruiskopschroef van 1 van de klemmen te komen die de remleidingen vast houden, dus ...... laat maar zitten dat wisserechaniek.
Dus daarna vandaag de nieuwe grommets geïnstalleerd, licht ingespoten met een beetje Tectyl ML om het handeltje de komende 40 jaar te beschermen. (Bij bijna alle montage werkzaamheden gebruik ik die Tectyl ML om te voorkomen dat iets vast gaat rotten, werkt echt prima)
Dan ziet het er weer een stuk beter uit:
eerst rechts:

daarna links:

en dan de ringen en grote moeren er weer op:

en dan de wisserarmpjes er weer op en klaar.
Daarna de voorruit maar weer eens licht ingesmeerd met 123 rubber plast, gezien het feit dat er voor aanstaande zaterdag regen voorspeld is en we een paar honderd km voor de boeg hebben.
Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 11:58 am, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Nice Rob!
En die originele rubbertjes passen perfect!
Die van Wallnoth nest zijn te groot.
Ziet er proper uit zo!
Heb je een linkje waar je besteld hebt?
En die originele rubbertjes passen perfect!
Die van Wallnoth nest zijn te groot.
Ziet er proper uit zo!
Heb je een linkje waar je besteld hebt?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Op het zakje zie je de dealert staan, Ekris Utrecht, site werkt primabmw e12 e21 wrote:Nice Rob!
En die originele rubbertjes passen perfect!
Die van Wallnoth nest zijn te groot.
Ziet er proper uit zo!
Heb je een linkje waar je besteld hebt?

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
https://bmwshop.ekris.nl/tempOffline.htmlBertjeConti wrote:Op het zakje zie je de dealert staan, Ekris Utrecht, site werkt primabmw e12 e21 wrote:Nice Rob!
En die originele rubbertjes passen perfect!
Die van Wallnoth nest zijn te groot.
Ziet er proper uit zo!
Heb je een linkje waar je besteld hebt?
Dat moet weer treffen.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Vanuit nl gewoon bereikbaar hoor.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29977
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Tsja gewoon bij de dealer bestellen, maakt natuurlijk niet uit welke. Verbaast het je nog dat de imi rommel van swaffel en pech niet past?
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen, 64e Turfschiprit
64e Turfschiprit
zaterdag 10 maart hebben we de 64e Turfschiprit gereden, voor deze rit hadden we ingeschreven voor de "B klasse", vorig jaar de C klasse gereden, en voor ons mag het wel een stukje moeilijker, we doen immers mee om ervan te leren.
De Turfschiprit wordt elk jaar georganiseerd door de Baronierijders, en telt mee voor het nationaal kampioenschap "kaartlezen" van de NRF, bij een kaartleesrit is het voertuig van ondergeschikte rol, het gaat hier om het kaartlezen met al zijn regels eromheen, toch gaan wij uiteraard rijden met de Pastellblauer.
Dit jaar bestaat de Turfschiprit uit een ochtend en een middag deel, je kunt mee doen in de klassen D, C, B en A. van gemakkelijk naar moeilijk.
De kaartlees opdrachten voor de klassen A en B zijn dit jaar volledig "grensbenadering", moeilijkheid zit 'm niet in het bepalen van de route op de kaart, maar in de herconstructies waar je onderweg tegen aan loopt. Je moet gaan herconstrueren als je de oorspronkelijk bepaalde route niet kunt rijden, met daarbij als belangrijkste regel dat je zo weinig mogelijk van de oorspronkelijke route mag missen.
Redenen op te moeten gaan herconstrueren kunnen verschillende oorzaken hebben:
- je rijdt tegen een keercontrole aan, geplaatst door de organisatie
- de weg die je wilt rijden bestaat niet, organisatie heeft de kaart aangepast
- de weg die je wilt rijden kan niet, bijvoorbeeld omdat het in werkelijkheid een fietspad is.
Soms moet je kilometers herconstructie rijden om bijvoorbeeld maar 10 meter oorspronkelijk gemiste oorspronkelijke route op te halen.
Ondanks dat een kaartleesrit geen regels aan de auto stelt waren er dit jaar opvallend veel oldtimers aanwezig, zoals een 3 tal BMW '02, zeker 3 mini's, ford mustang, MGB, PV544 en een paar Porsche's.
In het ochtend deel was er eerst een aanlooproute van 15 minuten om je naar het "wedstrijd" gebied te loodsen, om daarna 2:30 te gaan rijden. Kaartmateriaal is 1:50000 wat behoorlijk klein is, en het er ook niet gemakkelijker op maakt.
Voor ons gevoel echter liepen we redelijk gemakkelijk door het ochtend deel heen en waren we dus ook ruim op tijd terug aan de finish. De controle kaart stond lekker vol met controle's dus dat zag er wel goed uit. Veel herconstructies gehad, met soms wel een opeenstapeling van 3 herconstructies op elkaar alvorens je weer terug op de oorspronkelijke route was, veel denkwerk dus.
De uitzetter had er goed zijn best gedaan om weggetjes te verstoppen, aan te passen en er notabene ergens een landgrens in getekend die al helemaal niet op viel. Door ons dan ook niet gezien.
Na het ochtend deel een verplicht uur pauze met goede lunch om daarna aan het middagdeel te beginnen, waar ook weer 2:30 voor ingepland was.
Het middagdeel begon nogal rommelig, omdat er op de opdracht niet duidelijk een start richting aangegeven was. Met als gevolg dat er wat paniek om de parkeerplaats ontstond, maar goed, hoofd koel houden en de basisregel van grensbenadering gewoon gaan toepassen.
In dit geval zo veel mogelijk rechtsaf blijven gaan, deze regel toegepast kwamen we toch in het bedoelde kaartgebied uit en kon je verder gaan grens benaderen.
Het middagdeel was voor mijn gevoel moeilijker dan het ochtend deel, maar de trend van de ingevoegde truukjes, valletjes en grappen waren wel gelijk aan de ochtend. Ook nu weer geen tijdnood en een lekker volle controle kaart.
Terug bij de finish de controle kaart ingeleverd, en dan krijg je meteen de uitleg kaart overhandigd van het ochtend deel en hangt ook de stand na het ochtend deel aan de muur. Plaats 8 van 13 deelnemers in de B klasse. 8 fouten gemaakt. Niet zo best dus.
Even later wordt ook de uitleg kaart van het middagdeel uitgedeeld, en ook dat ziet er niet zo best uit. Daarna de einduitslag en blijkt dat we plek 8 hebben weten te handhaven met nog eens 7 fouten in het middagdeel.
Dat het een moeilijke kaartleesrit is blijkt wel, de winnaars van de B klasse hadden zelfs al 8 fouten, maar voor ons de missie geslaagd, we wilden immers een leerzame rit waarin de focus lag op herconstructies en die hebben we ook gekregen.
Goeie voorbereiding dus voor de klassieke rally's die op de agenda staan.
zaterdag 10 maart hebben we de 64e Turfschiprit gereden, voor deze rit hadden we ingeschreven voor de "B klasse", vorig jaar de C klasse gereden, en voor ons mag het wel een stukje moeilijker, we doen immers mee om ervan te leren.
De Turfschiprit wordt elk jaar georganiseerd door de Baronierijders, en telt mee voor het nationaal kampioenschap "kaartlezen" van de NRF, bij een kaartleesrit is het voertuig van ondergeschikte rol, het gaat hier om het kaartlezen met al zijn regels eromheen, toch gaan wij uiteraard rijden met de Pastellblauer.
Dit jaar bestaat de Turfschiprit uit een ochtend en een middag deel, je kunt mee doen in de klassen D, C, B en A. van gemakkelijk naar moeilijk.
De kaartlees opdrachten voor de klassen A en B zijn dit jaar volledig "grensbenadering", moeilijkheid zit 'm niet in het bepalen van de route op de kaart, maar in de herconstructies waar je onderweg tegen aan loopt. Je moet gaan herconstrueren als je de oorspronkelijk bepaalde route niet kunt rijden, met daarbij als belangrijkste regel dat je zo weinig mogelijk van de oorspronkelijke route mag missen.
Redenen op te moeten gaan herconstrueren kunnen verschillende oorzaken hebben:
- je rijdt tegen een keercontrole aan, geplaatst door de organisatie
- de weg die je wilt rijden bestaat niet, organisatie heeft de kaart aangepast
- de weg die je wilt rijden kan niet, bijvoorbeeld omdat het in werkelijkheid een fietspad is.
Soms moet je kilometers herconstructie rijden om bijvoorbeeld maar 10 meter oorspronkelijk gemiste oorspronkelijke route op te halen.
Ondanks dat een kaartleesrit geen regels aan de auto stelt waren er dit jaar opvallend veel oldtimers aanwezig, zoals een 3 tal BMW '02, zeker 3 mini's, ford mustang, MGB, PV544 en een paar Porsche's.
In het ochtend deel was er eerst een aanlooproute van 15 minuten om je naar het "wedstrijd" gebied te loodsen, om daarna 2:30 te gaan rijden. Kaartmateriaal is 1:50000 wat behoorlijk klein is, en het er ook niet gemakkelijker op maakt.
Voor ons gevoel echter liepen we redelijk gemakkelijk door het ochtend deel heen en waren we dus ook ruim op tijd terug aan de finish. De controle kaart stond lekker vol met controle's dus dat zag er wel goed uit. Veel herconstructies gehad, met soms wel een opeenstapeling van 3 herconstructies op elkaar alvorens je weer terug op de oorspronkelijke route was, veel denkwerk dus.
De uitzetter had er goed zijn best gedaan om weggetjes te verstoppen, aan te passen en er notabene ergens een landgrens in getekend die al helemaal niet op viel. Door ons dan ook niet gezien.
Na het ochtend deel een verplicht uur pauze met goede lunch om daarna aan het middagdeel te beginnen, waar ook weer 2:30 voor ingepland was.
Het middagdeel begon nogal rommelig, omdat er op de opdracht niet duidelijk een start richting aangegeven was. Met als gevolg dat er wat paniek om de parkeerplaats ontstond, maar goed, hoofd koel houden en de basisregel van grensbenadering gewoon gaan toepassen.
In dit geval zo veel mogelijk rechtsaf blijven gaan, deze regel toegepast kwamen we toch in het bedoelde kaartgebied uit en kon je verder gaan grens benaderen.
Het middagdeel was voor mijn gevoel moeilijker dan het ochtend deel, maar de trend van de ingevoegde truukjes, valletjes en grappen waren wel gelijk aan de ochtend. Ook nu weer geen tijdnood en een lekker volle controle kaart.
Terug bij de finish de controle kaart ingeleverd, en dan krijg je meteen de uitleg kaart overhandigd van het ochtend deel en hangt ook de stand na het ochtend deel aan de muur. Plaats 8 van 13 deelnemers in de B klasse. 8 fouten gemaakt. Niet zo best dus.
Even later wordt ook de uitleg kaart van het middagdeel uitgedeeld, en ook dat ziet er niet zo best uit. Daarna de einduitslag en blijkt dat we plek 8 hebben weten te handhaven met nog eens 7 fouten in het middagdeel.
Dat het een moeilijke kaartleesrit is blijkt wel, de winnaars van de B klasse hadden zelfs al 8 fouten, maar voor ons de missie geslaagd, we wilden immers een leerzame rit waarin de focus lag op herconstructies en die hebben we ook gekregen.
Goeie voorbereiding dus voor de klassieke rally's die op de agenda staan.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29977
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
In elk geval voldoende uitdagingen en weer eea geleerd lijkt me. Geen foto's? 
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Sorry Jeroen, geen foto's helaas, wel nog een plekje naar boven opgeschoven, de rekenkamer had ex equao fout toegepast.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i