Pastellblauer's E12 avonturen
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi werk geleverd Rob! Ziet er allemaal zeer netjes en proffesioneel uit. 
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Thank you, dat was ook de bedoeling. Deze zomer moet er nieuwe apk op en ik heb geen zin in gezeur.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
De originele tank is er onderuit, en zoals ik al vermoed had is deze tank lek.
In twee van de 3 ontluchtingsbuisjes zitten gaatjes doorgeroest, de vulbuis zelf ziet er ook niet best uit en zal plaatselijk erg dun zijn.
Ik denk dat hier niks meer van te maken valt...

na de dikke modderlaag verwijderd te hebben komen de gaatjes tevoorschijn, aangezien de vulbuis en ontluchtingsbuizen direct achter het achterwiel zitten kan ik mij niet voorstellen dat er geen water in de tank ingedrongen zal zijn.

hopelijk is hiermee de geur van benzine ook verdwenen.
In twee van de 3 ontluchtingsbuisjes zitten gaatjes doorgeroest, de vulbuis zelf ziet er ook niet best uit en zal plaatselijk erg dun zijn.
Ik denk dat hier niks meer van te maken valt...

na de dikke modderlaag verwijderd te hebben komen de gaatjes tevoorschijn, aangezien de vulbuis en ontluchtingsbuizen direct achter het achterwiel zitten kan ik mij niet voorstellen dat er geen water in de tank ingedrongen zal zijn.

hopelijk is hiermee de geur van benzine ook verdwenen.
Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 11:53 am, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
die heeft zijn beste tijd gehad
mooie upgrade!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
straf
Eind vorige week ontvingen we de bescheiden voor de Peelrandclassic voor morgen 8 april.
Startnummer 111, dat is de 11e in de toerklasse, starttijd 09:41
Gisteren ontvingen we de bescheiden voor de Oost Brabant Rit, die volgende week zondag op het programma staat, startnummer 11, starttijd 9:41
Grappig hé
Eind vorige week ontvingen we de bescheiden voor de Peelrandclassic voor morgen 8 april.
Startnummer 111, dat is de 11e in de toerklasse, starttijd 09:41
Gisteren ontvingen we de bescheiden voor de Oost Brabant Rit, die volgende week zondag op het programma staat, startnummer 11, starttijd 9:41
Grappig hé

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
De "nieuwe" tank vandaag maar eens helemaal vol gekiepert, daar gaat dus ook weer 70 liter in, komt dat mooi overeen met de tankmeter. De benzinedamp geur is helemaal weg.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi! Werk geslaagd! Ontluchting nog wel geregeld?
En van die twee startplekken en starttijden is wel heel grappig, inderdaad
En van die twee startplekken en starttijden is wel heel grappig, inderdaad
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ontluchting zit op de tankniveau sensor, deze is weer via een overdruk klepje aangesloten op denontluchtingsleiding van het oude systeem.
Beluchting (voorkomen van vacuüm) zit in de tankdop geïntegreerd.
Beluchting (voorkomen van vacuüm) zit in de tankdop geïntegreerd.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Peelrand Classic 2018
Zondag 8 april hebben we de Peelrand Classic 2018 gereden.
De Peelrand Classic telt mee voor het NRF Klassiek kampieoeschap, voor klassieke auto's alleen. Je kunt inschrijven in 4 categorieën, te weten:
- sportklasse voor ervaren deelnemers en een klassieke auto
- open sportklasse voor ervaren deelnemers zonder iets moois
- toerklasse voor beginnende en minder vervaren deelnemers met een klassieke auto (wij dus)
- open toerklasse voor beginnende en minder vervaren deelnemers zonder iets moois (behalve die hagelnieuwe M4 misschien)
Dit jaar waren er meer inschrijvingen als andere jaren, waarschijnlijk veroorzaakt door de Z1 club die met 5 Z1's en een Z4 ingeschreven hadden.
62 inschrijvingen in totaal, waarvan 12 BMW klassiek
Zoals eerder geschreven mochten we er lekker vroeg aan beginnen, 11e in de toerklasse (wat verreweg de grootste groep is met 28 tegenstanders) met startnr 111.
Dus om 9:41 gingen we vol goede moed van start met de intensie het toch beter te doen dan vorig jaar.
Het ochtend deel bestond uit 4 etappe's met een totale lengte van 75 km en een gemiddelde van 30km/u. Als eerste 20 km BARIL, waar we eigenlijk probleemloos doorheen gingen.
Daarna 19,4 km pijlen kortste route, welke ook voortvarend ging, ik vond het eigenlijk te gemakkelijk gaan, en dat bleek want hierin 1 fout gemaakt
Vervolgens 13,8 km grensbenadering, waar we tegen een voor ons nog onbekende situatie aan liepen en ook een scherprijder gemist, 2 fouten dus
Afsluitend 22,3 km pijlen kortste route waar we probleemloos doorheen gingen (inderdaad foutloos)
Dan is het tijd voor de lunch en tijdens de lunch wordt er druk gecontroleerd in de rekenkamer en verschijnen de tussenstanden op een groot scherm. Als alle kaarten geteld zijn staan 12e met 3 fouten, de concurrentie is zwaar blijkbaar. Helaas wel 2 meer als vorig jaar toen we de ochtend afgerond hadden met slechts 1 fout
Vorig jaar liep het in het middagdeel helemaal spaak, hoe zou het nu gaan?
Ook het middagdeel bestaat uit 4 delen, beginnende met 16 km grensbenadering. Dit liep voor geen meter, hoe komt dat toch dat we na de pauze altijd zo moeilijk op gang komen
In de grensbenadering weer 4 fouten opgelopen. HET MOET BETER !!!
vervolgens 17,5km pijlen kortste route welke gelukkig weer goed verliep, achteraf toch 1 fout, een I als L opgeschreven
dan 21,5 km ingetekende en blinde lijn, waar we soepeltjes en foutloos doorheen reden.
Afsluitend met nogmaals Korste Pijlen voor 19 km, ook dit ging lekker ondanks dat alle bejaarden huizen hun bewoners de E-Bikes opgejaagd had. Toch 1 fout gemaakt, doordat ik geen zin had een lusje 3 keer te rijden en gewoon de controle 3 keer heb opgeschreven, stomstomstom, want we hadden het lusje maar 2 keer hoeven rijden.
Zowel in de ochtend als middag geen tijdnood gehad, beide 10 minuten te vroeg binnen (dat mag ongestraft).
Resume,
- ochtend 3 fouten (2 meer dan vorig jaar)
- middag 6 fouten (5 minder dan vorig jaar)
En wat brengt dat dan? minder fouten maar helaas toch lager geklasseerd, 13e (dankzij een betere Ex Aequo) tegen vorig jaar 12e.
Maar het belangrijkste is dat we ons goed geamuseerd hebben, gelukkig ook wederom geen stukken aan de Pastellblauer, alhoewel ik onderweg wel schrok vanwege een plotse penetrante benzinelucht toen we stopte voor een bemande controle.
Gelukkig was het de R12 Gordini die ons voorbij reed.
Achteraf is er dan nog een "diner buffet" met aansluitend de prijsuitreiking, altijd leuk om telkens weer andere deelnemers te leren kennen en hun verhalen te horen.
Dan is het tijd voor:
Veel klassiek op de P voor aanvang






stonden we met onze vrienden Stefan en Bjorn bij hun 2002 touring te kletsen viel mij oog op het volgende:
In totaal 4 bouten los op 2 wielen
zei Stefan!

Binnen kijken in de Escort van Math Mertens, helaas uitgevallen (alweer)

ik heb 3 Z1's gezien waarvan er 2 vastgelegd:

ook nog een prachtige mercedes erbij:


en er doet ook echt oud spul mee, zoals deze Alvis Speed en een MG TF


Dan wat plaatjes onderweg:

Zo'n rotary klinkt echt wel gaaf hoor:

Ferrari hot persuit

Aankomst van Stefan en Bjorn, met alle 4 de wielen er nog aan

Zondag 8 april hebben we de Peelrand Classic 2018 gereden.
De Peelrand Classic telt mee voor het NRF Klassiek kampieoeschap, voor klassieke auto's alleen. Je kunt inschrijven in 4 categorieën, te weten:
- sportklasse voor ervaren deelnemers en een klassieke auto
- open sportklasse voor ervaren deelnemers zonder iets moois
- toerklasse voor beginnende en minder vervaren deelnemers met een klassieke auto (wij dus)
- open toerklasse voor beginnende en minder vervaren deelnemers zonder iets moois (behalve die hagelnieuwe M4 misschien)
Dit jaar waren er meer inschrijvingen als andere jaren, waarschijnlijk veroorzaakt door de Z1 club die met 5 Z1's en een Z4 ingeschreven hadden.
62 inschrijvingen in totaal, waarvan 12 BMW klassiek
Zoals eerder geschreven mochten we er lekker vroeg aan beginnen, 11e in de toerklasse (wat verreweg de grootste groep is met 28 tegenstanders) met startnr 111.
Dus om 9:41 gingen we vol goede moed van start met de intensie het toch beter te doen dan vorig jaar.
Het ochtend deel bestond uit 4 etappe's met een totale lengte van 75 km en een gemiddelde van 30km/u. Als eerste 20 km BARIL, waar we eigenlijk probleemloos doorheen gingen.
Daarna 19,4 km pijlen kortste route, welke ook voortvarend ging, ik vond het eigenlijk te gemakkelijk gaan, en dat bleek want hierin 1 fout gemaakt
Vervolgens 13,8 km grensbenadering, waar we tegen een voor ons nog onbekende situatie aan liepen en ook een scherprijder gemist, 2 fouten dus
Afsluitend 22,3 km pijlen kortste route waar we probleemloos doorheen gingen (inderdaad foutloos)
Dan is het tijd voor de lunch en tijdens de lunch wordt er druk gecontroleerd in de rekenkamer en verschijnen de tussenstanden op een groot scherm. Als alle kaarten geteld zijn staan 12e met 3 fouten, de concurrentie is zwaar blijkbaar. Helaas wel 2 meer als vorig jaar toen we de ochtend afgerond hadden met slechts 1 fout
Vorig jaar liep het in het middagdeel helemaal spaak, hoe zou het nu gaan?
Ook het middagdeel bestaat uit 4 delen, beginnende met 16 km grensbenadering. Dit liep voor geen meter, hoe komt dat toch dat we na de pauze altijd zo moeilijk op gang komen
In de grensbenadering weer 4 fouten opgelopen. HET MOET BETER !!!
vervolgens 17,5km pijlen kortste route welke gelukkig weer goed verliep, achteraf toch 1 fout, een I als L opgeschreven
dan 21,5 km ingetekende en blinde lijn, waar we soepeltjes en foutloos doorheen reden.
Afsluitend met nogmaals Korste Pijlen voor 19 km, ook dit ging lekker ondanks dat alle bejaarden huizen hun bewoners de E-Bikes opgejaagd had. Toch 1 fout gemaakt, doordat ik geen zin had een lusje 3 keer te rijden en gewoon de controle 3 keer heb opgeschreven, stomstomstom, want we hadden het lusje maar 2 keer hoeven rijden.
Zowel in de ochtend als middag geen tijdnood gehad, beide 10 minuten te vroeg binnen (dat mag ongestraft).
Resume,
- ochtend 3 fouten (2 meer dan vorig jaar)
- middag 6 fouten (5 minder dan vorig jaar)
En wat brengt dat dan? minder fouten maar helaas toch lager geklasseerd, 13e (dankzij een betere Ex Aequo) tegen vorig jaar 12e.
Maar het belangrijkste is dat we ons goed geamuseerd hebben, gelukkig ook wederom geen stukken aan de Pastellblauer, alhoewel ik onderweg wel schrok vanwege een plotse penetrante benzinelucht toen we stopte voor een bemande controle.
Gelukkig was het de R12 Gordini die ons voorbij reed.
Achteraf is er dan nog een "diner buffet" met aansluitend de prijsuitreiking, altijd leuk om telkens weer andere deelnemers te leren kennen en hun verhalen te horen.
Dan is het tijd voor:
Veel klassiek op de P voor aanvang






stonden we met onze vrienden Stefan en Bjorn bij hun 2002 touring te kletsen viel mij oog op het volgende:
In totaal 4 bouten los op 2 wielen
zei Stefan!
Binnen kijken in de Escort van Math Mertens, helaas uitgevallen (alweer)

ik heb 3 Z1's gezien waarvan er 2 vastgelegd:

ook nog een prachtige mercedes erbij:


en er doet ook echt oud spul mee, zoals deze Alvis Speed en een MG TF


Dan wat plaatjes onderweg:

Zo'n rotary klinkt echt wel gaaf hoor:

Ferrari hot persuit

Aankomst van Stefan en Bjorn, met alle 4 de wielen er nog aan

Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 11:51 am, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29977
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Prima toch? Klinkt als een goede basis om nu verder te gaan bouwen om een paar plaatsen op te rukken, uiteindelijk kun je niet bovenaan beginnen. Erg leuk startveld zo te zien, en goede sfeer onderling, leuk. En bedankt voor een mooi verslag en foto's! Op naar de volgende!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi fotoverslagje trouwens 
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
leuk verslagje!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen, stroom upgrade
stroom upgrade
zoals al eerder vermeld trekt de dynamo het niet helemaal, zeker niet als we met de extra schijnwerpers aan rondrijden. Daardoor afgelopen winter al een keer een platte batterij gehad.
Daarom had ik een gebruikte dynamo gekocht die wat meer stroom moet kunnen leveren. In de E12 werden in het begin 55A in de 4 cilinders en 65A dynamo's in de 6 cilinders geleverd. Op een gegeven moment alleen nog maar 65A. In de Pastellblauer zou dus een 65A dynamo moeten zitten.
Later is BMW op de M20 motoren 80A, 85A en zelfs 90A dynamo's gaan leveren op de E28 en E30. Ik heb gezocht naar een dynamo uit een E30 met M20 motor en dan een zo laat mogelijk model, met de gok/hoop een 85A of 90A dynamo binnen te angelen. Helaas is mij toch een 80A opgestuurd, maar wel een Bosch, dus dat is goed. van 65A naar 80A zou toch voldoende moeten zijn:

Vandaag de dynamo eerst getest op de werkbank, lagers OK, koolborstels OK, laden, ja dat doet ie ook (in de bankschroef, aan een accu hangen met Amperemeter ertussen, boormachine erop, lampje tussen B en D+.... yess stroom).
Daarna de oude dynamo uitgebouwd, blijkt er een 55A in te zitten
, maargoed, dan is de winst des te groter:

Zo op het ook lijken de beide dynamo's identiek, maar dat bedriegt. De 80A is toch wel een stukje groter en zwaarder. ook de Batt aansluiting is gegroeid van M6 naar M8. Gelukkig had ik nog een kabel met aan beide zijden een M8 oog liggen (van de sloop M20B20), hier zit ook wat meer koper in. de D+ aansluiting is van schuifstekker naar M5 oog veranderd, ook dat was snel opgelost.


Inbouw verliep verder probleemloos, paste allemaal weer prima. Dit zal het stroom tekort toch wel definitief op moeten lossen...1/3 meer nu.
Ook de lagers in de oude dynamo liepen niet geruisloos meer....
zoals al eerder vermeld trekt de dynamo het niet helemaal, zeker niet als we met de extra schijnwerpers aan rondrijden. Daardoor afgelopen winter al een keer een platte batterij gehad.
Daarom had ik een gebruikte dynamo gekocht die wat meer stroom moet kunnen leveren. In de E12 werden in het begin 55A in de 4 cilinders en 65A dynamo's in de 6 cilinders geleverd. Op een gegeven moment alleen nog maar 65A. In de Pastellblauer zou dus een 65A dynamo moeten zitten.
Later is BMW op de M20 motoren 80A, 85A en zelfs 90A dynamo's gaan leveren op de E28 en E30. Ik heb gezocht naar een dynamo uit een E30 met M20 motor en dan een zo laat mogelijk model, met de gok/hoop een 85A of 90A dynamo binnen te angelen. Helaas is mij toch een 80A opgestuurd, maar wel een Bosch, dus dat is goed. van 65A naar 80A zou toch voldoende moeten zijn:

Vandaag de dynamo eerst getest op de werkbank, lagers OK, koolborstels OK, laden, ja dat doet ie ook (in de bankschroef, aan een accu hangen met Amperemeter ertussen, boormachine erop, lampje tussen B en D+.... yess stroom).
Daarna de oude dynamo uitgebouwd, blijkt er een 55A in te zitten

Zo op het ook lijken de beide dynamo's identiek, maar dat bedriegt. De 80A is toch wel een stukje groter en zwaarder. ook de Batt aansluiting is gegroeid van M6 naar M8. Gelukkig had ik nog een kabel met aan beide zijden een M8 oog liggen (van de sloop M20B20), hier zit ook wat meer koper in. de D+ aansluiting is van schuifstekker naar M5 oog veranderd, ook dat was snel opgelost.


Inbouw verliep verder probleemloos, paste allemaal weer prima. Dit zal het stroom tekort toch wel definitief op moeten lossen...1/3 meer nu.
Ook de lagers in de oude dynamo liepen niet geruisloos meer....
Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 11:49 am, edited 2 times in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i