Oldtimers en milieu, dat gaat natuurlijk niet samen, of toch wel een beetje?
Middels de megasquirt ombouw is de uitstoot van onze pastellblauer gegarandeerd een stuk lager geworden dan voorheen met de Solex4A1, dat is zeker. Een 3 weg katalysator eronder hangen, tsja dat gaat mij net een stap te ver. (of misschien toch wel een keer
Maar wist je dat bij onze oudjes tot wel 20% van de uitstoot veroorzaakt wordt door verdampen van onverbrande benzine? Veroorzaakt door verdampende benzine in de benzinetank en carburateur. Beide "beluchten" direct op de buitenlucht. Die verdampte benzine uit de vlotterkamer van de carburateur, dat is al opgelost. Maar de benzinetank moet een ontluchting hebben ten behoeve van leegraken van de tank tijdens rijden en uitzetten/inkrimpen van de benzine door temperatuurschommelingen bij stilstand.
Daar gaan we dus wat aan doen en daarvoor zijn de onderdelen in bovenstaande plaatjes voor nodig. Het koperen ding is een damp/vloeistof scheider, die moet ervoor zorgen dat er geen vloeibare benzine via de beluchting aansluiting kan doorstromen naar de onderdelen die daarna volgen.
Die dikke zwarte bus is een zogenaamd aktief koolstof opvangtankje. deze tank is in staat benzinedampen op te slaan en dus niet door te laten naar de buitenlucht. de koperen leiding komt onder de wagen en moet ervoor gaan zorgen dat er een aansluiting van het akief koolstoftankje naar de motor komt om de omgeslagen benzinedampen uit het tankje te zuigen en alsnog in de motor te verbranden. Het kleine zwarte deel op de foto is een electrisch bediende klep die onder bepaalde omstandigheden van de motor open gaat zodat de motor via een aansluiting op de gasklep lucht door het aktief koolstoffilter kan zuigen en zo de opgeslagen benzine dampen eruit zuigt. Deze klep wordt een "purge valve" genoemd.
In de Pastellblauer zal de klep aangestuurd worden door de Megasquirt, en wordt deze alleen aangestuurd als de motor meer dan 1700rpm draait en de absolute druk minder is dan 50 kpa, dit is onder bijna alle rijdende omstandigheden het geval.
Zo'n systeem is algemeen bekend als EVAP systeem.
De damp/vloeistof scheider heb ik zelf gemaakt van wat oud koper wat nog rond lag te slingeren en is inmiddels al gemonteerd.
dopjes met daarin de leidingen gemaakt:

eerste delen alvast gesoldeerd:

en zo zit de damp/vloeistof scheider boven de tank op de beluchting gemonteerd:

Het zoeken van een geschikte plek voor het actief koolstoftankje was nog wel een uitdaging, hij komt op de plek waar eerst de benzinepomp onder de auto hing. deze tank moet ergens geplaatst worden waar hij direct op de buitenlucht kan "ademen" en waar de kans op "inademen" van troep zo klein mogelijk is. de "adem" aansluiting van de tank zit straks boven het differentieel.
nadat de plek bepaald was kon ik een montagebeugel bedenken en maken:

Raadsel: wie weet uit welke type auto dit actief koolstoftankje komt?












