BMW E28/E24
- 323baur
- E21 VIP

Re: BMW E28
Poeh! Dat zijn serieuze stappen.
Gaaf hoor.
Gaaf hoor.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Niet stilgezeten zeg, en nu eindelijk is het motorblok aan de beurt... ben heel benieuwd wat dat gaat opleveren straks! Bedankt voor de mooie verslagen!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Mooi werk weer, geen halve stappen 
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- My E21(s): E12 520-6
- croma_man
- E21 Pro
- My E21(s): '83 EU 327i
though i hardly understand a word, photos speak for themself - great work ! Mad car.
For the M30 cover, use this...will be much better than painted
https://www.ebay.co.uk/itm/VHT-SCHRUMPF ... SwAINa5zoG
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Mooi Nick! Dat wordt nu wel een heeeel leuke e28. 
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Merci voor de reacties!
Momenteel nog bezig met de kabelboom aan te passen, en nog een paar kleinigheden alvorens het blok kan gemonteerd worden.
Ik zal nog wel wat foto's posten van de werken aan het blok zelf als het nog eens te warm is om te sleutelen

Momenteel nog bezig met de kabelboom aan te passen, en nog een paar kleinigheden alvorens het blok kan gemonteerd worden.
Ik zal nog wel wat foto's posten van de werken aan het blok zelf als het nog eens te warm is om te sleutelen
Thanks for the tip! The reason why i painted the valve cover in that black is that it is the same as the Dbillas air boxcroma_man wrote:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
though i hardly understand a word, photos speak for themself - great work ! Mad car.
For the M30 cover, use this...will be much better than painted
https://www.ebay.co.uk/itm/VHT-SCHRUMPF ... SwAINa5zoG
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- gerrit323
- E21 VIP

- My E21(s): '82 e21 323i hartge
Altijd weer leuk als jij iets post .. dat alpina blok gaat die e28 zo veranderen in de sportieve zin ..
Benieuwd naar verdere vorderingen
Benieuwd naar verdere vorderingen
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
De volgende update.
Zoals gewoonlijk ben ik weer vergeten foto's nemen van de motor zoals ik hem kocht, ergens in Wallonië waar hij al enkele jaren in het schap lag. Volgens de man van de afbraak was dit blok in topconditie. Zo zag hij er in ieder geval wel niet uit, maar na inspectie met de endoscope toch maar besloten om het blok te kopen. Immers de kans dat ik nog ooit een M30B35 Alpina blok tegen kwam was zeer klein. Nadat het blok 2 jaar in de schuur heeft gelegen ben ik er begin dit jaar eindelijk aan begonnen. Ik heb nog enkele foto's gevonden die ik heb gemaakt bij de demontage...

Des te meer ik demonteerde, des te zekerder was ik van een goede aankoop. Geen aanslag in de kop, dit wijst op een regelmatige oliewissel, hoonsporen zijn nog zeer duidelijk zichtbaar op de cilinderwanden, nokkenas niets ingelopen, alles wijst er op dat de beste verkoper gelijk had, en het blok rond de 80.000 km had gelopen. Dit is niets voor een M30

Daarna alles van aluminium laten aquablasten, dit is veel beter dan zandstralen aangezien dit proces het aluminium geen poreus oppervlak geeft. Het neemt ook geen materiaal weg.

De motorsteunen heb ik besteld, zie zwarte onderdeel op onderstaande foto, die zijn nodig om de latere M30B35 blokken in de E28 cas te hangen.

De cilinderkop heb ik ook laten aquablasten, na eerst de kleppen te demonteren. Daarna heb ik deze binnen gedaan voor nazicht. Volgens de man van het revisiebedrijf zat er toch een lichte speling op de klepgeleiders van de uitlaatkleppen. Niet overdreven, maar nu de kop er toch af was zijn er dan ook gelijk nieuwe in gegaan. klepjes slijpen, lichtjes vlakken en het kopje was klaar.

De metalen steuntjes en boutjes etc. heb ik blank laten verzinken.

Toen maar even de Dbilas throttle bodies op de kop gepast, blijkt dat de kop grotere kanalen heeft dan de Dbilas... Tegenvaller!

Zodus maar vijlen, frezen en slijpen

Zoals gewoonlijk ben ik weer vergeten foto's nemen van de motor zoals ik hem kocht, ergens in Wallonië waar hij al enkele jaren in het schap lag. Volgens de man van de afbraak was dit blok in topconditie. Zo zag hij er in ieder geval wel niet uit, maar na inspectie met de endoscope toch maar besloten om het blok te kopen. Immers de kans dat ik nog ooit een M30B35 Alpina blok tegen kwam was zeer klein. Nadat het blok 2 jaar in de schuur heeft gelegen ben ik er begin dit jaar eindelijk aan begonnen. Ik heb nog enkele foto's gevonden die ik heb gemaakt bij de demontage...

Des te meer ik demonteerde, des te zekerder was ik van een goede aankoop. Geen aanslag in de kop, dit wijst op een regelmatige oliewissel, hoonsporen zijn nog zeer duidelijk zichtbaar op de cilinderwanden, nokkenas niets ingelopen, alles wijst er op dat de beste verkoper gelijk had, en het blok rond de 80.000 km had gelopen. Dit is niets voor een M30

Daarna alles van aluminium laten aquablasten, dit is veel beter dan zandstralen aangezien dit proces het aluminium geen poreus oppervlak geeft. Het neemt ook geen materiaal weg.

De motorsteunen heb ik besteld, zie zwarte onderdeel op onderstaande foto, die zijn nodig om de latere M30B35 blokken in de E28 cas te hangen.

De cilinderkop heb ik ook laten aquablasten, na eerst de kleppen te demonteren. Daarna heb ik deze binnen gedaan voor nazicht. Volgens de man van het revisiebedrijf zat er toch een lichte speling op de klepgeleiders van de uitlaatkleppen. Niet overdreven, maar nu de kop er toch af was zijn er dan ook gelijk nieuwe in gegaan. klepjes slijpen, lichtjes vlakken en het kopje was klaar.

De metalen steuntjes en boutjes etc. heb ik blank laten verzinken.

Toen maar even de Dbilas throttle bodies op de kop gepast, blijkt dat de kop grotere kanalen heeft dan de Dbilas... Tegenvaller!

Zodus maar vijlen, frezen en slijpen

Last edited by Nick1984 on Tue Aug 28, 2018 12:57 am, edited 1 time in total.
Dit moest weg gehaald worden van materiaal 6x

Zo zag het er uit na een hele avond frezen en vijlen

Dan het onderblok ontroest en voorzien van 4 lagen verf

En het kopje terug gemonteerd

Zo zag het er uit na een hele avond frezen en vijlen

Dan het onderblok ontroest en voorzien van 4 lagen verf

En het kopje terug gemonteerd

Nog een foto om aan te tonen dat de throttle bodies nu wel perfect aansluiten, het zwart dat je hier nog ziet is de pakking die ik nog gelijk gesneden heb.

Daarna starter en alternator laten reviseren, injectoren laten reinigen en testen, thermostaat, en waterpomp vervangen. ketting geleiders vervangen etc. etc. Alles gemonteerd geeft dat dit:

Daarna starter en alternator laten reviseren, injectoren laten reinigen en testen, thermostaat, en waterpomp vervangen. ketting geleiders vervangen etc. etc. Alles gemonteerd geeft dat dit: