Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29936
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: januari 2018 nieuwe foto's

Post by Jeroen »

Mooie updates weer! Maar jou kennende heb je wel weer even gevloekt toen je die ouwe handrem meuk uit die verse koets moest peuteren. Anyway, is ook weer opgelost. Next steps!


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: januari 2018 nieuwe foto's

Post by uwbuurman »

Euh... daar is wel wat tieren en zelfs een afkoelperiode van 24 uur aan stukgeslagen, ja...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: januari 2018 nieuwe foto's

Post by uwbuurman »

:bag

Was ook gewoon ruk. Alles in de kopervet gezet, om vastrotten te voorkomen. Alles schoon weten te houden, en dan moet het uitelkaar en losgesloopt, op een bodem waar je niet even een breekijzer tegenaan zet.... een teringzooi was het.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4555
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: januari 2018 nieuwe foto's

Post by bmw e12 e21 »

Nog effe een vraag. Waarom neem je eigenlijk een e30 kleppendeksel als je wil gaan voor originele looks? Valt me gewoon op. :sealed
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: januari 2018 nieuwe foto's

Post by uwbuurman »

Daar kom ik later op terug....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4598
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: januari 2018 nieuwe foto's

Post by gerrit323 »

Waar jij dat geduld blijft halen om zo gedetailleerd alles af te werken .. ik was al een jaar aan het rijden :mrgreen:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4555
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: januari 2018 nieuwe foto's

Post by bmw e12 e21 »

gerrit323 wrote:Waar jij dat geduld blijft halen om zo gedetailleerd alles af te werken .. ik was al een jaar aan het rijden :mrgreen:
:loll
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: januari 2018 nieuwe foto's

Post by uwbuurman »

ik hou ze dan ook, Gerrit... jij hebt de laatste 5 jaar meer auto's gekocht, dan ik broodjes hamburger :bag :banana
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4555
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: januari 2018 nieuwe foto's

Post by bmw e12 e21 »

uwbuurman wrote:ik hou ze dan ook, Gerrit... jij hebt de laatste 5 jaar meer auto's gekocht, dan ik broodjes hamburger :bag :banana
:hammer :lol:
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4598
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: januari 2018 nieuwe foto's

Post by gerrit323 »

uwbuurman wrote:ik hou ze dan ook, Gerrit... jij hebt de laatste 5 jaar meer auto's gekocht, dan ik broodjes hamburger :bag :banana
Ook verkocht :mrgreen: en altijd met winst
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: april 2018, blok opbouwen

Post by uwbuurman »

Wat kleine klusjes, maar niet minder belangrijk.

Te beginnen met het demonteren van de cardanas. Tussensteunlager eraf.

Image

Daarna de olie van de versnellingsbak afgelaten. De tapplug heeft nogal wat slijpsel aan zich. Het is dus wel tijd voor een wissel. Eventueel over een tijdje nieuwe synchromeshringen er tussen.

Image

De bakolie is wel mooi helder.

Image

De olie gewisseld en daarna de nieuwe lagertjes geplaatst voor de schakelplaat.

Image

En de schakelplaat geplaatst

Image

De velgen heb ik weggebracht om te laten bewerken en poedercoaten. Zat nogal wat corrosie in de 7j’s. Dat wordt bewerkt en opgelost.

Image

Image

Koper boutjes geregeld voor de uitlaatspruitstukken

Image

Toen werd het tijd om de motor op te bouwen.

Image

Draadeindjes erin, klepdeksel erop.

Image

De sandwich plate er tussen. Deze bevat een temperatuursensor en een druksensor. Deze sensoren geven een signaal aan de metertjes die ik in de middenconsole heb gebouwd. Deze plaat zit tussen het blok en het oliefilter.

Image

Inlaatspuitstuk erop

Image

Aan de andere zijde de carterventilatiebuis teruggezet en de motorsteunen geplaatst.

Image

Het koudestartventiel erin gezet, die zie je onder dat gat in het midden van het inlaatspruitstuk. Dit is feitelijk een injector die gedurende een koude start kort wat brandstof extra inspuit.

Image

Uitlaatspuitstukken erop

Image

Image

Gasklephuis en thermostaathuis erop

Image

Image

Toen wilde ik het klepdeksel er weer afhebben om de draadeindjes vast te zetten. Het bleek dat deze er niet afwilde. Nader onderzoek leerde me dat er een e30 of e28 klepdeksel op zat.Die nokken aan de bovenzijde horen er niet op en komen tegen het inlaatspuitstuk aan. Ik heb wel meer liggen, dus gekeken en er lag nog een oude lelijke voor een e21. Die gewassen en gespoten en geplaatst. Het verkeerde deksel is dezelfde als ik op de e30 325iA cabrio heb, dus daar komt hij op termijn op.Daarna ook de kappen over de distributie en de poelies en trillingsdemper geplaatst.

Image

De hitteschilden over de uitlaatspruitstukken geplaatst

Image

Image

En zo hebben we een redelijk complete motor.

Image

Om verder te kunnen heb ik me verdiept in de ontsteking. Die komt in het gat op het platte vlak aan het onderblok. Maar volgens het werkplaatshandboek moet er een naaldlagertje in.

Image

Maar dat zit er niet in

Image

De ontsteking had het wel in het oude blok, duidelijk te zien, dus dat lagertje snel besteld. Naar aanleiding daarvan vertelde een vriend van me dat er ook een lagertje in de krukas hoort, aan de bakzijde. Dat heb ik ook niet, want die krukas komt van een automaat. Weer wat geleerd.

Image

De spinnekop van de K-Jet netjes gemaakt, banjobouten geelverzinkt.

Image

Rest van de onderdelen van het luchtfilterhuis en injectiesysteem netjes gemaakt

Image

En geassembleerd.

Image

Toen bleek dat er 3 klemmetjes op het filterhuis horen. Uiteraard was er bij mijn auto slechts 1. Maar ga dan de juiste maar vinden, als BMW die niet los levert voor een 323i. Dus onderzoek gedaan

Image

Image

Uiteindelijk bleek dat de klemmen van het 316 en 320/6 pannekoekfilterhuis niet gelijk is, maar die van een 318i wel. En die zijn wel los te bestellen bij BMW. Dus die besteld.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
bremboap
E21 Mad
Posts: 2280
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: april 2018, blok opbouwen

Post by bremboap »

Mooie stappen zijn gezet Koos
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3106
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: april 2018, blok opbouwen

Post by BertjeConti »

M20 porn, mooi hoor.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: april 2018, blok opbouwen

Post by uwbuurman »

In mei 2018 is er veel gebeurd. Allemaal kleine klusjes waarvan er heel veel op een lijst staan. Die lijst moet eerst afgewerkt worden voordat vervolgstappen gezet kunnen worden. Dus om de motor in te bouwen, zijn er nog veel kleine afrondingen van deelprojectjes nodig. Om het planmatig aan te pakken heb ik een lijstje, dat ik gebruik om die dingen af te strepen. Planning is echter vaak afhankelijk van derden, zoals leveranciers en bewerkers, als een verzinker of poedercoater.

Allereerst heb ik mijn opgeknapte Alpinavelgen opgehaald.

Image

Image

Image

Ze zijn erg mooi geworden, al zeg ik het zelf. De harten moet ik zelf nog even zwart spuiten, maar dat komt. Gelijk nieuwe banden erop laten leggen en ik heb daarbij gekozen voor de Vredestein Sportrac 5. Een band die nog wel eens wilde scheuren en ploffen, volgens onafhankelijke testen. Maar dat was de 2016 variant en ik heb 2018 banden. Maar de achterbanden bleken toch van 2016 te zijn. Nou ja, die roken we wel wat sneller op dan.

Image

Image

De klemmetjes van het luchtfilterhuis zijn inmiddels ook binnengekomen, en zo is dat deel projectje ook afgerond.

Image

De voet van de WUR vroeg nog wat aandacht. In de vorige motorsetup was er geen goede plaats voor de WUR gemaakt. Degene die de vorige motor heeft opgebouwd heeft een zooitje gemaakt, zoo ook met de WUR. Die zat maar op 1 plek vast, in plaats van met beide bevestigingspunten. Daarnaast zat de WUR zo koud op het blok geschroefd, terwijl contact met de olie wenselijk is.

Dus ik heb een passende O-ring gezocht en geplaatst en ik heb een draadeinde besteld voor de bevestiging. De WUR zit met een M8 bout en een M8 draadeinde en moer bevestigd.

Image

Image

De onderdelen van het schakelmechanisme zijn ook klaar. Arnold heeft een paar busjes gedraaid in messing, zodat de schakelstang beter klem zit en er minder speling op de pook zit. De bus aan de schakelstang in de bak had ik al, nu ook de zijde van de pook.

Image

Image

Image

De pook heb ik netjes zwart gespoten.

Image

De injectoren zijn gereinigd en getest. Ik heb de oude O-ringen gepast, maar de nieuwe BMW rubbertjes passen veel beter. Dus die heb ik gebruikt.

Image

Image

Image

Image

En geplaatst in het inlaatspruitstuk.

Image

De injectorleidingen heb ik ook vervangen. Helaas zijn ze afkomstig uit verschillende magazijnen van BMW en is er nu al kleurverschil zichtbaar. Inmiddels zijn ze niet meer leverbaar, tenminsten een aantal van de 6 niet meer. Maar het is een hele verbetering ten opzichte van de oude leidingen.

Image

Image

Image

Image

Daarna heb ik het subframe onder het blok gemonteerd, met de motorsteunen en de e30 kooien om de motorsteunen heen.

Image

De bougies en de bougiekabelset ook gemonteerd

Image

Image

Dan nog wat verzinkte boutjes, moertjes en ringetjes klaargelegd, maar er zit nogal wat verschil in de bevestiging voor het ophangpunt van de versnellingsbak en het tussensteunlager van de cardanas. Ik zal uitzoeken welke de juiste zijn en dan twee correcte setjes regelen.

Image

Image

De slangen aan de extra luchtschuif, bij mij een elektronisch geregelde, heb ik vervangen voor nieuwe.

Image

En gemonteerd aan het blok.

Image

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1994
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: april 2018, blok opbouwen

Post by Wilmo »

Wauw.
Post Reply