Pastellblauer's E12 avonturen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ja, het is lichtblauw inderdaad, zal er eens wat zwart bijmengen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Tuningvirus?
Ga ik nu sneller dan?
Mooier is natuurlijk zo'n dubbel pijpje in het midden zoals bij de 528i, maar dat past niet vanwege die sleurhuttrekinrichting die ook in het midden moet zitten...
Ga ik nu sneller dan?
Mooier is natuurlijk zo'n dubbel pijpje in het midden zoals bij de 528i, maar dat past niet vanwege die sleurhuttrekinrichting die ook in het midden moet zitten...

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Hahaha, tuning betekent niet gelijk sneller, toch? Gewoon lekker aanpassen aan je smaak en wensen. En dat doe je!
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi Rob, welke uitlaat ga je monteren?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Een of ander el cheapo van de vrachtwagen gevallen gedeukte einddemper van het absorbsie type.
Komt te hangen aan romax rubbers bedoeld voor een fiat ?!?
Met wat bochten van universalauspuff.de
Maar nog best lastig, de uitlaat onder de E12 is van 54mm buis, en dat is niet echt standaard in de universele uitlaten markt.
Rechte buis is echt zeldzaam
Hobbyboppen dus.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ben benieuwd naar het eindresultaat, maar jou kennende lukt dat wel.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Jaja, al druk met het voorbereiden, zoals aanpassing op de einddemper omdat daar geen enkele bevestigingsmogelijkheden aan zitten, maar ook de route vanaf de middendemper gaat veranderen en zo komt het dat het gehele traject voorzien moet worden van nieuwe ophangingspunten onder de wagen voor de uitlaat.
Het eerste ophangpunt wordt binnenkort geimplementeerd.
En ja, het is een rollend project, dus de auto komt niet een weekje op bokken te staan, maar blijft gewoon tussendoor bruikbaar.
Het eerste ophangpunt wordt binnenkort geimplementeerd.
En ja, het is een rollend project, dus de auto komt niet een weekje op bokken te staan, maar blijft gewoon tussendoor bruikbaar.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Hier een leuk stilstaand projectje voor je Rob.
https://www.2ememain.be/autos/bmw/autre ... 78230.html

https://www.2ememain.be/autos/bmw/autre ... 78230.html
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ik denk dat we daar toch maar niet aan beginnen, m'n frans is niet best, maar als die 2002 al 18 jaar stil staat, dan zal er heel veel vervangen moeten worden.
Vandaag de bestaande uitlaat er eens onderuit genomen, de middendemper heb ik pas nog vervangen (tegelijk met de benzineleidingen, dus toen de megasquirt actief werd.
De einddemper ziet er van buiten nog prima uit (goed verzinkt dus) maar is van binnenuit behoorlijk rot, de in en uitgaande buizen lijken los aan de demper te zitten en er lijkt een zak gruis in te zitten. Het werd dus tijd.
Vandaag de bestaande uitlaat er eens onderuit genomen, de middendemper heb ik pas nog vervangen (tegelijk met de benzineleidingen, dus toen de megasquirt actief werd.
De einddemper ziet er van buiten nog prima uit (goed verzinkt dus) maar is van binnenuit behoorlijk rot, de in en uitgaande buizen lijken los aan de demper te zitten en er lijkt een zak gruis in te zitten. Het werd dus tijd.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
De ebay van de vrachtwagen gevallen einddemper heeft natuurlijk helemaal geen bevestigings mogelijkheden, dus werd dat eerst opgelost.
Bij de plaatselijke auto onderdelen handel eerst wat rubber uitlaat ophang gevallen gescoord, ik mocht mee in het magazijn om iets uit te zoeken naar mijn gading. Ze moesten niet te stug zijn omdat de nieuwe demper veel lichter is, en gemakkelijk te monteren, de uitgezochte rubbers hebben montage gaten van 10mm en er zit een bandje om het rubber heen dat de maximale uitrekking beperkt. ze schijnen voor een model fiat bedoeld te zijn. Ik vond ze op het oog/gevoel prima geschikt voor mijn project.
Daarna kon ik aan de slag om van 10mm ijzeren staaf een kunstige beugel te buigen die dan aan de demper gelast kon worden en er nog voldoende lengte staaf overbleef, zodat de uiteinden waar het rubber komt niet te heet wordt.
zo gezegd zo gedaan, dit is dus het el cheapo dempertje:

met het gebogen beugeltje:

past netjes dacht ik zo:

en aan de demper gelast:


peep show in de absorbsie demper, links zie je de gemonteerde rubbers (hoe zou die gaan klinken?):

daarna het laswerk nog in de passende krimplak gespoten zodat het er weer netjes uit ziet.
De oorspronkelijke ophangpunten van de uitlaat komen allemaal te vervallen, omdat de route verlegd wordt. De oude einddemper zat opgesloten tussen de tank en de reservewiel bak, allemaal erg nauw. resultaat daarvan was ook een noodzakelijke s bocht helemaal op het eind van de uitlaat. Persoonlijk vind ik dat geen mooie oplossing.
Zou de benzinetank nog steeds onder de auto hebben gehangen, dan waren de mogelijkheden erg beperkt, maar nu de tank weg is, is er mega veel ruimte om mee te spelen. Ideaal dus.
Dit betekend wel dat er nieuwe ophangpunten gemaakt moeten worden. Na de middendemper wil ik het bestaande ophangrubber opnieuw gebruiken, dat eerder aan de inlaatzijde van de einddemper zat. Daarvoor een beugel gemaakt die ik aan het subframe naast het diff kan schroeven en een beugel die aan de uitgaande pijp van de middendemper gelast wordt:

na wat passen ook de ophangbeugel definitief klaar:

beugel op de pijp gelast:


daarna de middendemper weer terug onder de auto gehangen, zodat vanaf dat deel de rest van het traject gemaakt kan worden. Oeps, vergeten daar een plaatje van te schieten, sorry..
Bij de plaatselijke auto onderdelen handel eerst wat rubber uitlaat ophang gevallen gescoord, ik mocht mee in het magazijn om iets uit te zoeken naar mijn gading. Ze moesten niet te stug zijn omdat de nieuwe demper veel lichter is, en gemakkelijk te monteren, de uitgezochte rubbers hebben montage gaten van 10mm en er zit een bandje om het rubber heen dat de maximale uitrekking beperkt. ze schijnen voor een model fiat bedoeld te zijn. Ik vond ze op het oog/gevoel prima geschikt voor mijn project.
Daarna kon ik aan de slag om van 10mm ijzeren staaf een kunstige beugel te buigen die dan aan de demper gelast kon worden en er nog voldoende lengte staaf overbleef, zodat de uiteinden waar het rubber komt niet te heet wordt.
zo gezegd zo gedaan, dit is dus het el cheapo dempertje:

met het gebogen beugeltje:

past netjes dacht ik zo:

en aan de demper gelast:


peep show in de absorbsie demper, links zie je de gemonteerde rubbers (hoe zou die gaan klinken?):

daarna het laswerk nog in de passende krimplak gespoten zodat het er weer netjes uit ziet.
De oorspronkelijke ophangpunten van de uitlaat komen allemaal te vervallen, omdat de route verlegd wordt. De oude einddemper zat opgesloten tussen de tank en de reservewiel bak, allemaal erg nauw. resultaat daarvan was ook een noodzakelijke s bocht helemaal op het eind van de uitlaat. Persoonlijk vind ik dat geen mooie oplossing.
Zou de benzinetank nog steeds onder de auto hebben gehangen, dan waren de mogelijkheden erg beperkt, maar nu de tank weg is, is er mega veel ruimte om mee te spelen. Ideaal dus.
Dit betekend wel dat er nieuwe ophangpunten gemaakt moeten worden. Na de middendemper wil ik het bestaande ophangrubber opnieuw gebruiken, dat eerder aan de inlaatzijde van de einddemper zat. Daarvoor een beugel gemaakt die ik aan het subframe naast het diff kan schroeven en een beugel die aan de uitgaande pijp van de middendemper gelast wordt:

na wat passen ook de ophangbeugel definitief klaar:

beugel op de pijp gelast:


daarna de middendemper weer terug onder de auto gehangen, zodat vanaf dat deel de rest van het traject gemaakt kan worden. Oeps, vergeten daar een plaatje van te schieten, sorry..
Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 11:23 am, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
vervolgens verder de route naar de einddemper uitstippelen, daarvoor zijn 2 54mm 30graden bochten naar Weert gekomen.
Rechte 54mm uitlaatpijp had ik nog een heel stuk liggen, ooit 2 meter gekocht, waarvan nog meer dan de helft over is.
Om de benodigde lengte rechte buis tussen de 2 bochten te bepalen heb ik de recht buis provisorisch opgehangen en uit laten komen uit het achterpaneel precies in het midden. Zo kon ik relatief gemakkelijk bepalen hoeveel buis er nog tussen de 2 bochten nodig was, een stukje van 10 cm was al voldoende om genoeg "sprong" te maken naar het gewenste traject. Door de twee bochten niet exact tegenovergesteld maar iets verdraaid op elkaar uit te lijnen was het mogelijk de "lijn" van de einddemper iets naar het einde toe te laten stijgen en iets verdraaid naar rechts uit te laten komen uit het achterpaneel. (recht is ook maar saai, dus een beetje schuin/scheef mag best)
Zo dus een tussenstuk gemaakt en het tussen de 2 bochten gehecht, één zijde kon direct volledig afgelast worden.
Het aansluitstuk op de demper meet 56mm, in plaats van 54mm en was eigenlijk ook nog eens 5 cm te kort om mooi in de mof van de laatste bocht uit te komen, dus het aansluitstuk van de demper af geslepen en er een iets langer stukje 54mm buis voor in de plaats opgelast.


Daarna kon de demper provisorisch onder de auto gehangen worden op zo'n manier dat de eindpijpjes precies op de gewenste afstand onder het achterpaneel vandaan komen.
En kon ik de bochtenbuizen mooi uitlijnen op de demper en een markeerpunt maken, daarna de demper weer onder de auto vandaan en de demper definitief met de bochtenbuizen verbinden en alle stukken helemaal af lassen. nu is er nog maar één verbinding te maken.
Ziehier de oude en nieuwe dempers gebroederlijk naast elkaar:

Daarna de demper wederom onder de auto en in de gewenste eindpositie de laatste verbinding met een aantal hechtlasjes met elkaar verbonden.
De uitlaat is nu vanaf de 2 voorpijpen weer één geheel, wederom onder de auto vandaan om deze laatste verbinding netjes af te lassen. Meteen nog maar een extra ophangpunt op de pijp voor de einddemper gemaakt, daarvoor moet ik nog een beugel maken onder de auto maar dat komt later wel, en daarna de lassen en buizen ontvet, licht opgeschuurd en in de zwarte krimplak gezet:




Terwijl de krimplak op de uitlaat lekker in het zonnetje ligt te drogen/krimpen een ophangbeugel gemaakt die onder de auto geschroefd kan worden, en middels slotgaten en opvulplaatjes nog enige stelmogelijkheden heeft.

Dan was het nog een kwestie van de gehele uitlaat weer onder de auto te monteren en de auto weer terug op zijn wielen te zetten, en vroemm vroemm.....

Ik ben wederom tevreden met het resultaat, er is nu best wel wat meer geluid, maar niet overdreven. Je hoort nu pas goed dat er een 6 voorin ligt, en dat was bij de fabrieksuitlaat niet het geval.
Rechte 54mm uitlaatpijp had ik nog een heel stuk liggen, ooit 2 meter gekocht, waarvan nog meer dan de helft over is.
Om de benodigde lengte rechte buis tussen de 2 bochten te bepalen heb ik de recht buis provisorisch opgehangen en uit laten komen uit het achterpaneel precies in het midden. Zo kon ik relatief gemakkelijk bepalen hoeveel buis er nog tussen de 2 bochten nodig was, een stukje van 10 cm was al voldoende om genoeg "sprong" te maken naar het gewenste traject. Door de twee bochten niet exact tegenovergesteld maar iets verdraaid op elkaar uit te lijnen was het mogelijk de "lijn" van de einddemper iets naar het einde toe te laten stijgen en iets verdraaid naar rechts uit te laten komen uit het achterpaneel. (recht is ook maar saai, dus een beetje schuin/scheef mag best)
Zo dus een tussenstuk gemaakt en het tussen de 2 bochten gehecht, één zijde kon direct volledig afgelast worden.
Het aansluitstuk op de demper meet 56mm, in plaats van 54mm en was eigenlijk ook nog eens 5 cm te kort om mooi in de mof van de laatste bocht uit te komen, dus het aansluitstuk van de demper af geslepen en er een iets langer stukje 54mm buis voor in de plaats opgelast.


Daarna kon de demper provisorisch onder de auto gehangen worden op zo'n manier dat de eindpijpjes precies op de gewenste afstand onder het achterpaneel vandaan komen.
En kon ik de bochtenbuizen mooi uitlijnen op de demper en een markeerpunt maken, daarna de demper weer onder de auto vandaan en de demper definitief met de bochtenbuizen verbinden en alle stukken helemaal af lassen. nu is er nog maar één verbinding te maken.
Ziehier de oude en nieuwe dempers gebroederlijk naast elkaar:

Daarna de demper wederom onder de auto en in de gewenste eindpositie de laatste verbinding met een aantal hechtlasjes met elkaar verbonden.
De uitlaat is nu vanaf de 2 voorpijpen weer één geheel, wederom onder de auto vandaan om deze laatste verbinding netjes af te lassen. Meteen nog maar een extra ophangpunt op de pijp voor de einddemper gemaakt, daarvoor moet ik nog een beugel maken onder de auto maar dat komt later wel, en daarna de lassen en buizen ontvet, licht opgeschuurd en in de zwarte krimplak gezet:




Terwijl de krimplak op de uitlaat lekker in het zonnetje ligt te drogen/krimpen een ophangbeugel gemaakt die onder de auto geschroefd kan worden, en middels slotgaten en opvulplaatjes nog enige stelmogelijkheden heeft.

Dan was het nog een kwestie van de gehele uitlaat weer onder de auto te monteren en de auto weer terug op zijn wielen te zetten, en vroemm vroemm.....

Ik ben wederom tevreden met het resultaat, er is nu best wel wat meer geluid, maar niet overdreven. Je hoort nu pas goed dat er een 6 voorin ligt, en dat was bij de fabrieksuitlaat niet het geval.
Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 11:40 am, edited 2 times in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Nice.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Nice!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm