De laatste weken merkte ik soms bij wisselende belasting een trilling op in de voortrein, bij nadere inspectie heb ik gezien dat de rubbers van de langsdragers hun beste tijd hadden gehad. Het vreemde was wel dat de rubber die het jongste was (2005) gescheurd was, en die van 1992 nog gewoon heel was. maw ze zijn beide reeds vervangen geweest vermits de wagen van 1986 is.
Nu 2 van 2017 er in
Het vervangen ging eigenlijk verrassend vlot met de juiste tools zonder al te veel te moeten demonteren
Vervolgens verder puzzelen om alles passend te krijgen...
Alles op zijn plaats:
En dan de eerste start, motor sloeg direct aan maar liep nog wat onrustig, maar wat een opluchting
Na wat spelen met de synchronisatie van de gaskleppen en de benzinedruk liep hij redelijk goed en was het eerste proefritje mogelijk (dit was nu zaterdag).
Ik was best positief verrast wat betreft het koppel onderin ten opzichte van de 2.8, dit hebben we nodig in de bergen
Vandaag ben ik dan nog langs de tuner langs geweest, voornamelijk om mijn lambda te laten controleren op deellast en vollast, vermits Alpina de originele lambda sonde had uit geprogrammeerd had ik hier totaal geen benul van. Omdat hij dan toch op de testbank moest, ook gelijk maar even gekeken naar het vermogen
279 pk, het standaard Alpina blok had er 254, dus ondanks het gevloek op Dbillas hebben deze toch voor een flinke vermogenstoename gezorgd, in combinatie met de Supersprint natuurlijk.
In het begin stond hij iets te arm, dus gelijk met de benzinedruk regelaar aan het spelen geweest zodat hij onder vollast nog rijk genoeg staat.
Dit is dus alles met de Bosch DME 1.3 die origineel op het blok zat, zonder lambdasonde. Overschakelen op een stand-alone motormanagement zou nog eens flink wat pk's kunnen opleveren. De 284 pk van de M5 zijn dus normaal zonder problemen haalbaar in de toekomst.
Verder ben ik ook super tevreden van het geluid, de combi dbillas supersprint is echt super! Bij normaal rijden is hij redelijk beschaafd, bij het lossen van het gas een leuke lichte roffel, en bij volgas een bruute sound! tunnels nemen met het dakraampje open is nu heerlijk
Nu nog 8 dagen trappen met het ding zodat ik gerust kan vertrekken naar de Alpen...