Wat die Michelins betreft, ik dacht dat de prijs online per set van 4 was. 396 per band gaat mij toch wat te ver. Toch maar even verder kijken
BMW 316 1976
Re: BMW 316 1976
De remmen en koeling krijgt uiteraard ook aandacht. Momenteel lijkt dat gebeuren dermate fris te zijn dat vervangen niet nodig lijkt. Tegen die tijd nog maar eens kritisch naar kijken.
Wat die Michelins betreft, ik dacht dat de prijs online per set van 4 was. 396 per band gaat mij toch wat te ver. Toch maar even verder kijken

Hier klopt iets niet!
Vandaag met de Ysbeer naar Hillegom gegaan om de Weber DGV door Ludwig preformance te laten installeren/afstellen. Bij aankomst de auto gekeerd, ik was een stukje te ver gereden, BOEM, opeens een klap.
Meteen uitstappen natuurlijk en kijken waar het geluid vandaan kwam, bleek het voorwiel een paar centimeter uit het midden te staan. Geluk bij een ongeluk was dat ik al ter plaatse was. Samen met Ludwig naar het euvel gekeken en al snel werd duidelijk dat het rubber van de stabilisatorstang de aanleiding is. Nou vind ik het stuurgedrag al niet heel strak, maar dat dichtte ik toe aan de goedkope banden. De echte oorzaak is nu wel bekend.
Enfin. Ludwig zit naast Kaag Kevers, en deze bedrijven werken veel samen. Ze gaven aan de boel te kunnen fixen dus het loopt allemaal met een sisser af. Met een beetje mazzel over een week de 316 weer ophalen, met een goed werkende carburateur én beter weggedrag.
To be continued
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Aan beide zijden van de draagarm hoort een forse ring te zitten. Als die breekt of wellicht domweg vergeten is, dan ram je het rubber zo uit de draagarm inderdaad. Nog mazzel dat er niet meer misgegaan is.
Regards/groeten, Jeroen
-
baur21
- E21 Fanatic
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Hier zitten de verkeerde draagarmen onder, bij type 1 tot 0kt 78 horen er twee losse conische rubbers in tussen twee rivetten.
Bij type 2 draagarmen in een type 1 onderstel komen de veerpoten te ver naar achter.
Bij het scherpdraaien en inveren komen de banden tegen het binnen scherm.
Bij een type 1 onderstel zit de bevestiging van de draagarmen haaks op het onderstel.
En bij een type 2 zit de bevestiging in een schuine hoek.
Bij type 2 draagarmen in een type 1 onderstel komen de veerpoten te ver naar achter.
Bij het scherpdraaien en inveren komen de banden tegen het binnen scherm.
Bij een type 1 onderstel zit de bevestiging van de draagarmen haaks op het onderstel.
En bij een type 2 zit de bevestiging in een schuine hoek.
Holy smokes, dat klinkt niet best!
Ik zal direct de garage op de hoogte stellen dat de draagarmen beiden vervangen moeten worden.
Ik zit zojuist wat te zoeken naar draagarmen op verschillende sites, de gebruikelijke hits op google, maar vind alleen type 2 spul, met inderdaad de opmerking erbij vanaf 10/78..
Nog tips waar ik een setje verse draagarmen vandaan kan trekken? Ik zie ook behoorlijk wat merken, weet dat er een hoop rommel tussen zit, maar weet dan weer niet welke merk ik beter links kan laten liggen. Als iemand hier tips voor heeft hoor ik het graag
Ik zal direct de garage op de hoogte stellen dat de draagarmen beiden vervangen moeten worden.
Ik zit zojuist wat te zoeken naar draagarmen op verschillende sites, de gebruikelijke hits op google, maar vind alleen type 2 spul, met inderdaad de opmerking erbij vanaf 10/78..
Nog tips waar ik een setje verse draagarmen vandaan kan trekken? Ik zie ook behoorlijk wat merken, weet dat er een hoop rommel tussen zit, maar weet dan weer niet welke merk ik beter links kan laten liggen. Als iemand hier tips voor heeft hoor ik het graag
-
baur21
- E21 Fanatic
BMW 320 BAUR
BMW 323i
wallotnesch heeft er nog 110 Euro per stuk BMW alleen nog links
Je moet ook nog de silent-blocks hebben 4x en de ringen
Je moet ook nog de silent-blocks hebben 4x en de ringen
-
baur21
- E21 Fanatic
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Je kunt ze natuurlijk ook nog laten zitten met een grote ring er voor.
Dan heb je nog vervoer tot je de benodigde onderdelen bij elkaar hebt.
Met die ring ervoor komt het wiel wel weer verder naar achter en zal iets minder stabiel zijn omdat dan de veerpoten weer rechter staan in plaats naar voor gericht.
De afstand van band tot keienvanger is ongeveer 1a2 cm als alles goed is
Dan heb je nog vervoer tot je de benodigde onderdelen bij elkaar hebt.
Met die ring ervoor komt het wiel wel weer verder naar achter en zal iets minder stabiel zijn omdat dan de veerpoten weer rechter staan in plaats naar voor gericht.
De afstand van band tot keienvanger is ongeveer 1a2 cm als alles goed is
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Ik dacht dat de foto genomen was nadat het rubber eruit gekomen was en de stabi los lag! Via www.besteonderdelen.nl koop je Febi-Bilstein draagarmen voor 44 euro per kant.
Regards/groeten, Jeroen
Bedankt voor de tips allemaal!
Ik heb wat onderzoek gedaan met de OEM nummer (weer wat geleerd)
BMW 31121114700 Links
BMW 31121114701 Rechts
Blijkt op bestekonderdelen.nl vrij goedkoop te vinden te zijn. Inclusief toebehoren nog geen 40 euro, scheelt een hoop.
https://www.besteonderdelen.nl/trw-2201887.html
Overigens wordt met de Weber ook het spruitstuk aangepast zodat de 36 gasklep ook lekker aansluit op het spruitstuk.
Na montage gaat ie op de testbank om afgesteld te worden, dan wordt meteen duidelijk hoeveel van de 90 paarden nog in de stad staan.
Nogmaals bedankt voor de tips mannen!
Ik heb wat onderzoek gedaan met de OEM nummer (weer wat geleerd)
BMW 31121114700 Links
BMW 31121114701 Rechts
Blijkt op bestekonderdelen.nl vrij goedkoop te vinden te zijn. Inclusief toebehoren nog geen 40 euro, scheelt een hoop.
https://www.besteonderdelen.nl/trw-2201887.html
Overigens wordt met de Weber ook het spruitstuk aangepast zodat de 36 gasklep ook lekker aansluit op het spruitstuk.
Na montage gaat ie op de testbank om afgesteld te worden, dan wordt meteen duidelijk hoeveel van de 90 paarden nog in de stad staan.
Nogmaals bedankt voor de tips mannen!
Bilstein klinkt mij als leek ook beter in de oren, helaas lijkt TRW het enige leverbaar op WN na.
Na een beetje oefenen zie ik het verschil tussen type 1 & 2 ook inmiddels, maakt het zoeken wel makkelijker moet ik zeggen
.
Die zoektocht is verder behoorlijk frustrerend, type 2 draagarmen zijn er genoeg, type 1 bijna niks (op WN na dan)
Het gekke is dat wanneer ik op OEM nummer zoek ik wel automatisch alle resultaten krijg van die type 2 draagarmen.
Na een beetje oefenen zie ik het verschil tussen type 1 & 2 ook inmiddels, maakt het zoeken wel makkelijker moet ik zeggen
Die zoektocht is verder behoorlijk frustrerend, type 2 draagarmen zijn er genoeg, type 1 bijna niks (op WN na dan)
Het gekke is dat wanneer ik op OEM nummer zoek ik wel automatisch alle resultaten krijg van die type 2 draagarmen.
Last edited by Caspar on Sun Oct 21, 2018 5:24 pm, edited 2 times in total.
- 323baur
- E21 VIP

Ik heb er nog een hele bos liggen.
Dikke kans dat er nog wel een setje type1 tussen ligt.
Kom maar snuffelen
Dikke kans dat er nog wel een setje type1 tussen ligt.
Kom maar snuffelen
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Thanks! Heb de komende twee weken door werk en studie alleen geen tijd. Heb deze daarom maar even uitbesteed...
Balen, maar wel geluk dat je meteen op de juiste plaats bent.
Ik ben nu een 320 type 1 aan het slopen en heb voor 50 euro het complete subframe voor je, stabi met draagarmen. Even swappen:-)
Groeten loentje
Ik ben nu een 320 type 1 aan het slopen en heb voor 50 euro het complete subframe voor je, stabi met draagarmen. Even swappen:-)
Groeten loentje