Pastellblauer's E12 avonturen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Lekker bezig geweest van 't weekend, en die carterbeschermer... duidelijk noodzaak!
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Klopt helemaal, die beschermer heeft al heel wat klappen en keien opgevangen. De auto is vooraan eigenlijk te laag voor wat wij ermee doen.
Binnenkort dat ding er maar eens af halen voor een oliewissel.....
Maar nu terug naar de klepgeleiders, inmiddels is de pers af en zitten de geleiders allemaal netjes in de 731 kop geperst, dat ging prima.
Hier zie je het apparaat helemaal af (behalve de potkrik dan), rechts komt de kop onder een hoek van 22 graden tegen de 2 balken te liggen, midden tussen de 2 balken zit een M12 bout waarmee een klep tegen zijn zitting geklemd kan worden, zo dient de klepsteel als geleider voor het eerste stukje persen, zodat de geleider er zeker recht in gaat.

En nu dan met de potkrik erin, deze ligt horizontaal zodat de pomp in de krik helemaal onderin zit en zodoende olie kan pompen in plaats van lucht.

Rechts zijn ook nog een paar geleider hoekprofieltjes op de pers gelast, waar gaten in zitten die precies met de tapeindgaten van de uitlaten overeen komen, zo kan ik de kop gemakkelijk centreren zodat de klep precies in de midden zit.
Hier zie je de kop al klaar in positie liggen, met een klep:

detail hoe de klep met de M12 bout vast gezet wordt:


Als stempel op de nieuwe klepgeleider gebruik ik een oude geleider die aan 1 kant opgeboord is, zodat hij over de klepsealbus van de nieuwe geleider valt, aan de andere kant is bij de stempel deze klepsealbus eraf gedraaid.


En hier staat dan de hele opstelling klaar voor te persen:


en sjoep, de geleider zit bijna helemaal erin, op de nieuwe geleider een streepje gezet tot hoever hij erin mag:

Bij het inpersen van de eerste geleider heb ik wel een foutje gemaakt, vergeten het middelste stuk uit de cilinder van de krik te draaien, de cilinder zelf past namelijk net niet tot in de kop, en zo ongemerkt een klein stukje van de rand van de kop af geschraapt, is verder niet erg, maar ik schrok er wel even van.
Tsja en dan willen jullie natuurlijk wel zien hoe gemakkelijk dat gaat
van dichtbij:
en een overzicht:


Et Voila, 12 nieuwe geleiders op hun plek:

Op de laatste foto hieronder zie je het stukje dat ik uit de rand van de kop heb geschraapt, in het midden bovenin

Binnenkort dat ding er maar eens af halen voor een oliewissel.....
Maar nu terug naar de klepgeleiders, inmiddels is de pers af en zitten de geleiders allemaal netjes in de 731 kop geperst, dat ging prima.
Hier zie je het apparaat helemaal af (behalve de potkrik dan), rechts komt de kop onder een hoek van 22 graden tegen de 2 balken te liggen, midden tussen de 2 balken zit een M12 bout waarmee een klep tegen zijn zitting geklemd kan worden, zo dient de klepsteel als geleider voor het eerste stukje persen, zodat de geleider er zeker recht in gaat.

En nu dan met de potkrik erin, deze ligt horizontaal zodat de pomp in de krik helemaal onderin zit en zodoende olie kan pompen in plaats van lucht.

Rechts zijn ook nog een paar geleider hoekprofieltjes op de pers gelast, waar gaten in zitten die precies met de tapeindgaten van de uitlaten overeen komen, zo kan ik de kop gemakkelijk centreren zodat de klep precies in de midden zit.
Hier zie je de kop al klaar in positie liggen, met een klep:

detail hoe de klep met de M12 bout vast gezet wordt:


Als stempel op de nieuwe klepgeleider gebruik ik een oude geleider die aan 1 kant opgeboord is, zodat hij over de klepsealbus van de nieuwe geleider valt, aan de andere kant is bij de stempel deze klepsealbus eraf gedraaid.


En hier staat dan de hele opstelling klaar voor te persen:


en sjoep, de geleider zit bijna helemaal erin, op de nieuwe geleider een streepje gezet tot hoever hij erin mag:

Bij het inpersen van de eerste geleider heb ik wel een foutje gemaakt, vergeten het middelste stuk uit de cilinder van de krik te draaien, de cilinder zelf past namelijk net niet tot in de kop, en zo ongemerkt een klein stukje van de rand van de kop af geschraapt, is verder niet erg, maar ik schrok er wel even van.
Tsja en dan willen jullie natuurlijk wel zien hoe gemakkelijk dat gaat
van dichtbij:
en een overzicht:


Et Voila, 12 nieuwe geleiders op hun plek:

Op de laatste foto hieronder zie je het stukje dat ik uit de rand van de kop heb geschraapt, in het midden bovenin

Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 11:13 am, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Gaaf, mooi om te zien en prima oplossing! Weten we bij wie we moeten zijn haha!
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Gratizzz voor forumleden metJeroen wrote: Tue Oct 23, 2018 9:40 pm Gaaf, mooi om te zien en prima oplossing! Weten we bij wie we moeten zijn haha!


Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Protest!BertjeConti wrote: Tue Oct 23, 2018 10:01 pmGratizzz voor forumleden metJeroen wrote: Tue Oct 23, 2018 9:40 pm Gaaf, mooi om te zien en prima oplossing! Weten we bij wie we moeten zijn haha!![]()
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi stukje ontwerp zo.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Echt TOP Rob!
Dat heb je weer mooi voor elkaar!
RESPECT!!
Werkt dat ook voor M10 kopjes?
Dat heb je weer mooi voor elkaar!
RESPECT!!
Werkt dat ook voor M10 kopjes?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
M10 en M30 koppen hebben een iets grotere hoek waaronder de kleppen staan, past dus niet in deze pers.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Smartie
- E21 VIP

- Posts: 1211
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi gemaakt Rob!
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Jammer, anders had je een klant.BertjeConti wrote: Wed Oct 24, 2018 7:31 pm M10 en M30 koppen hebben een iets grotere hoek waaronder de kleppen staan, past dus niet in deze pers.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
haha, mooi knutselwerk Rob! 
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
32e Pierenrit zaterdag 27 okt 2018
Vandaag hebben we bij de Baronierijders de 32e Pierenrit gereden. Deze kaartleesrit telt mee voor het NRF kampioenschap "kaartlezen zuid".
Over het algemeen worden de ritten, georganiseerd door de Baronierijders, goed bezocht. Zo ook vandaag, met wel 27 equipes. Bij de Baronierijders kun je wel in 4 klassen inschrijven, d voor de absolute beginners, C voor de weinig ervarenen, B voor meer ervaren equipes, en A klasse voor de beste.
Zoals altijd hebben wij weer ingeschreven voor de B klasse, ook na het tegenvallen van vorige week. Hier in de regio Breda weten ze de opdrachten in de klassen beter op het gewenste niveau te maken. Over het algemeen zitten ze listig in elkaar, maar geen ellenlange niet rijdbare herconstructies zoals de afgelopen weken in Weesp en Valkenburg. Natuurlijk leent de omgeving zich ook veel beter voor kaartlezen en rally's net zoals bij ons in de regio.
Bij de Baronierijders zoeken ze ook altijd naar nieuwe startlocatie's zodat je niet telkens in hetzelfde gebied ligt rond te toeren, zo ook vandaag een nieuw gebied aangeboord, en wel Rijsbergen en Zundert tegen de belgische grens.

Wij hadden als opdracht 3 uurtjes Baril gekregen, ingetekende lijn met baricades rijden dus. Onderweg moet je je oorspronkelijk geconstrueerde route gaan herconstrueren als:
- je tegen een keeropdracht rijdt (afgesloten weg of cijfercontrole of keeropdracht)
- je een kaartweg wil/moet rijden die in werkelijkheid niet bestaat
Dit keer zaten er veel kaartwegen in die in werkelijkheid niet bestonden, soms zo onopvallend omdat ze bijvoorbeeld maar 25 meter verschoven waren. Route rijden, herconstructies maken en rijden, het lukte vandaag allemaal prima. Soms nog meten welke route het kortst zou zijn, of oppassen bij een driehoekje die om de kaartweg niet bestond.
Rijsbergen Zundert blijkt een prima gebied, veel lastige kronkelende wegen, soms een stukje zand of bos. We reden er dan ook met plezier doorheen, en zo ook door de opdracht, want 10 minuten te vroeg waren we terug.
Bij de finish kregen we meteen de uitleg uitgereikt (vreemd want er was nog bijna niemand terug), en konden we controleren wat we allemaal fout gedaan hadden, en dat bleek niet veel te zijn. We ontdekten maar 1 fout.
Even later druppelde de rest ook binnen en werd het gezellig aan tafel, discussiërend over hoe het had gemoeten en zo.
een uurtje later was de uitslag bekend, we waren met 1 fout, is 30 strafpunten dus mooi 1e geworden in de B klasse. Het kan dus wel. Maar ik moet er wel bij zeggen dat er maar 6 equipes in de B klasse mee gestreden hebben, wel allemaal bekenden en toch niet de minsten.
YES

Vandaag hebben we bij de Baronierijders de 32e Pierenrit gereden. Deze kaartleesrit telt mee voor het NRF kampioenschap "kaartlezen zuid".
Over het algemeen worden de ritten, georganiseerd door de Baronierijders, goed bezocht. Zo ook vandaag, met wel 27 equipes. Bij de Baronierijders kun je wel in 4 klassen inschrijven, d voor de absolute beginners, C voor de weinig ervarenen, B voor meer ervaren equipes, en A klasse voor de beste.
Zoals altijd hebben wij weer ingeschreven voor de B klasse, ook na het tegenvallen van vorige week. Hier in de regio Breda weten ze de opdrachten in de klassen beter op het gewenste niveau te maken. Over het algemeen zitten ze listig in elkaar, maar geen ellenlange niet rijdbare herconstructies zoals de afgelopen weken in Weesp en Valkenburg. Natuurlijk leent de omgeving zich ook veel beter voor kaartlezen en rally's net zoals bij ons in de regio.
Bij de Baronierijders zoeken ze ook altijd naar nieuwe startlocatie's zodat je niet telkens in hetzelfde gebied ligt rond te toeren, zo ook vandaag een nieuw gebied aangeboord, en wel Rijsbergen en Zundert tegen de belgische grens.

Wij hadden als opdracht 3 uurtjes Baril gekregen, ingetekende lijn met baricades rijden dus. Onderweg moet je je oorspronkelijk geconstrueerde route gaan herconstrueren als:
- je tegen een keeropdracht rijdt (afgesloten weg of cijfercontrole of keeropdracht)
- je een kaartweg wil/moet rijden die in werkelijkheid niet bestaat
Dit keer zaten er veel kaartwegen in die in werkelijkheid niet bestonden, soms zo onopvallend omdat ze bijvoorbeeld maar 25 meter verschoven waren. Route rijden, herconstructies maken en rijden, het lukte vandaag allemaal prima. Soms nog meten welke route het kortst zou zijn, of oppassen bij een driehoekje die om de kaartweg niet bestond.
Rijsbergen Zundert blijkt een prima gebied, veel lastige kronkelende wegen, soms een stukje zand of bos. We reden er dan ook met plezier doorheen, en zo ook door de opdracht, want 10 minuten te vroeg waren we terug.
Bij de finish kregen we meteen de uitleg uitgereikt (vreemd want er was nog bijna niemand terug), en konden we controleren wat we allemaal fout gedaan hadden, en dat bleek niet veel te zijn. We ontdekten maar 1 fout.
Even later druppelde de rest ook binnen en werd het gezellig aan tafel, discussiërend over hoe het had gemoeten en zo.
een uurtje later was de uitslag bekend, we waren met 1 fout, is 30 strafpunten dus mooi 1e geworden in de B klasse. Het kan dus wel. Maar ik moet er wel bij zeggen dat er maar 6 equipes in de B klasse mee gestreden hebben, wel allemaal bekenden en toch niet de minsten.
YES

Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 11:09 am, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi hoor. Bij mij in de achtertuin zeg maar.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.