Startprobleem 316 1980
-
neoturk
- Newbee
- Posts: 16
- Joined: Fri Mar 08, 2019 7:36 pm
- My E21(s): 1980 320 4 e21 1980
- Facebook page: www.facebook.com/bertvanosta
- Location: roosendaal
Startprobleem 316 1980
hallo allemaal, mijn naam is bert van osta en sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een 320 e21 4 cil.bj 1980.
heb hierover enkele vragen,misschien kan iemand mij helpen.
hij is ca 1 jaar geleden gekocht door de vorige eigenaar en deze is er mee naar huis gereden ca 150 km.
daarna heeft hij ca 1 jaar stil gestaan,nu heb ik hem gekocht en nadat de accu opgeladen was heb ik hem met moeite kunnen starten,stationair blijft hij niet lopen ik moet behoorlijk gas geven om hem aan de praat te houden.
heb de compressie koud gemeten en deze was op alle cilinders gelijk,circa 120 psi.
bougies zijn nieuw en hebben een mooie verbrandingskleur.
verder zie ik een rubber slangetje van ca 4 mm doorlaat en 25 cm lang vanaf het inlaatspruitstuk loshangen.
het zijn dus niet de twee slangen die naar de vacuum vervroeger gaan,deze zijn aangesloten.
ligt het aan dit losse slangetje dat hij slecht start en loopt of moet ik de oorzaak ergens anders zoeken.
bij voorbaat dank voor jullie hulp
heb hierover enkele vragen,misschien kan iemand mij helpen.
hij is ca 1 jaar geleden gekocht door de vorige eigenaar en deze is er mee naar huis gereden ca 150 km.
daarna heeft hij ca 1 jaar stil gestaan,nu heb ik hem gekocht en nadat de accu opgeladen was heb ik hem met moeite kunnen starten,stationair blijft hij niet lopen ik moet behoorlijk gas geven om hem aan de praat te houden.
heb de compressie koud gemeten en deze was op alle cilinders gelijk,circa 120 psi.
bougies zijn nieuw en hebben een mooie verbrandingskleur.
verder zie ik een rubber slangetje van ca 4 mm doorlaat en 25 cm lang vanaf het inlaatspruitstuk loshangen.
het zijn dus niet de twee slangen die naar de vacuum vervroeger gaan,deze zijn aangesloten.
ligt het aan dit losse slangetje dat hij slecht start en loopt of moet ik de oorzaak ergens anders zoeken.
bij voorbaat dank voor jullie hulp
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Startprobleem 320/4
Hoi Bert,
Welkom!! Is me nog niet helemaal duidelijk wat je bedoelt, heb je wat foto's van het losse slangetje? In principe zijn geen BMWs de fabriek uitgekomen met losse slangetjes, dus dat het er mee te maken kan hebben is wel aannemelijk. Echter om dat vast te stellen helpen foto's. Je hebt niet alleen vervroeging maar ook verlating.
Maar veel meer kan, zoals gare bougies, ontsteking, vieze carb, luchtfilter dat dicht zit, oude benzine met schimmel, you name it.
Welkom!! Is me nog niet helemaal duidelijk wat je bedoelt, heb je wat foto's van het losse slangetje? In principe zijn geen BMWs de fabriek uitgekomen met losse slangetjes, dus dat het er mee te maken kan hebben is wel aannemelijk. Echter om dat vast te stellen helpen foto's. Je hebt niet alleen vervroeging maar ook verlating.
Maar veel meer kan, zoals gare bougies, ontsteking, vieze carb, luchtfilter dat dicht zit, oude benzine met schimmel, you name it.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Startprobleem 320/4
Welkom! Zo te horen zijn er al wat checks gedaan dus zijn de verdere ontstekingsdelen ws wel goed of goed genoeg en moet de oorzaak waarschijnlijk in de carburateur gezocht worden? Slangetje hoort wellicht onderin het luchtfilterhuis (de pannekoek).
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Startprobleem 320/4
Hoi,
Welkom. Je kan eens kijken of zekering 3 goed is. Deze zorgt voor spanning op de magneetklep mbt stationair toerental. Als je het draadje losmaakt van deze magneetklep dan moet je hem horen klikken. Als deze niet bekrachtigd wordt blijft de auto niet stationair draaien.
Welkom. Je kan eens kijken of zekering 3 goed is. Deze zorgt voor spanning op de magneetklep mbt stationair toerental. Als je het draadje losmaakt van deze magneetklep dan moet je hem horen klikken. Als deze niet bekrachtigd wordt blijft de auto niet stationair draaien.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Startprobleem 320/4
is een 316.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
-
neoturk
- Newbee
- Posts: 16
- Joined: Fri Mar 08, 2019 7:36 pm
- My E21(s): 1980 320 4 e21 1980
- Facebook page: www.facebook.com/bertvanosta
- Location: roosendaal
Re: Startprobleem 320/4
bedankt allemaal voor jullie reactie ,ga hier zeker verder mee zoeken.
echter ,ik heb geschreven dat het een 320 s maar het is een 316 sorry hiervoor.
echter ,ik heb geschreven dat het een 320 s maar het is een 316 sorry hiervoor.
-
neoturk
- Newbee
- Posts: 16
- Joined: Fri Mar 08, 2019 7:36 pm
- My E21(s): 1980 320 4 e21 1980
- Facebook page: www.facebook.com/bertvanosta
- Location: roosendaal
Re: Startprobleem 320/4
heb nog eens gekeken naar dat slangetje,het heeft een doorlaat van ca 4 mm en een lengte van ca 25 cm.
het komt uit het inlaatspruitstuk net onder de carburateur voet,het is dus niet de dikke slang van de carter ventilatie welke naar het luchtfilter gaat.
ook zijn de 2 vacuum slangen naar de ontsteking aangesloten. die zijn het dus ook niet.
zou graag enkele foto's plaatsen maar dat lukt mij nog niet.
verder als ik het stekkertje van de choke lostrek hoor ik geen klik zowel met contact uit als aan.
zekering nr 3 is goed en maakt goed contact.
iemand raad hoe nu verder?
het komt uit het inlaatspruitstuk net onder de carburateur voet,het is dus niet de dikke slang van de carter ventilatie welke naar het luchtfilter gaat.
ook zijn de 2 vacuum slangen naar de ontsteking aangesloten. die zijn het dus ook niet.
zou graag enkele foto's plaatsen maar dat lukt mij nog niet.
verder als ik het stekkertje van de choke lostrek hoor ik geen klik zowel met contact uit als aan.
zekering nr 3 is goed en maakt goed contact.
iemand raad hoe nu verder?
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Startprobleem 320/4
Hoi,
We praten over een 316 uit 1980 dus als het goed is een DIDTA carburateur. Als jij al beiden slangen naar de vacuumdoos op de ontsteking heb zitten dan moet die losse slang wel onder het luchtfilter komen. Er zit daar een klein metalen buisje waar de slang op moet zitten.
Wat betreft het stekkertje lostrekken........Niet van het chokehuis (bimetaalhuisje) maar van de magneetklep. Dit is een messingkleurige cylindervormige magneetklep die in je carburateur zit gedraaid. Die moet je hebben.
We praten over een 316 uit 1980 dus als het goed is een DIDTA carburateur. Als jij al beiden slangen naar de vacuumdoos op de ontsteking heb zitten dan moet die losse slang wel onder het luchtfilter komen. Er zit daar een klein metalen buisje waar de slang op moet zitten.
Wat betreft het stekkertje lostrekken........Niet van het chokehuis (bimetaalhuisje) maar van de magneetklep. Dit is een messingkleurige cylindervormige magneetklep die in je carburateur zit gedraaid. Die moet je hebben.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
-
neoturk
- Newbee
- Posts: 16
- Joined: Fri Mar 08, 2019 7:36 pm
- My E21(s): 1980 320 4 e21 1980
- Facebook page: www.facebook.com/bertvanosta
- Location: roosendaal
Re: Startprobleem 320/4
peter,onder aan het luchtfilterhuis zit wel een pijpje van ca 10 mm voor de slang die vanaf het kleppendeksel komt
maar geen pijpje van ca 4 mm voor het losse slangetje.
en inderdaad ik zat fout met dat draadje,heb nu wel het juiste getest en die klep werkt altans ik hoor een klik als ik het lostrek
verder heb ik nu de motor lopend gekregen maar stationair blijft hij nog niet lopen zolang hij koud is.
als ik hem een tijdje aan de praat houd en de temperatuur wat oploopt blijft hij wel stationair lopen.
daarom vermoed ik dat de choke niet werkt,kan ik dat zien of testen?
maar geen pijpje van ca 4 mm voor het losse slangetje.
en inderdaad ik zat fout met dat draadje,heb nu wel het juiste getest en die klep werkt altans ik hoor een klik als ik het lostrek
verder heb ik nu de motor lopend gekregen maar stationair blijft hij nog niet lopen zolang hij koud is.
als ik hem een tijdje aan de praat houd en de temperatuur wat oploopt blijft hij wel stationair lopen.
daarom vermoed ik dat de choke niet werkt,kan ik dat zien of testen?
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Startprobleem 320/4

Foto's zouden echt veel duidelijkheid geven. Welke slang bedoel je???
De DIDTA carburateur heeft een automatische choke die je grotendeels eraf kan "trappen" door het gaspedaal teveel te gebruiken tijdens koude start. Feit is wel dat je hem ook moet activeren met je gaspedaal. Je kan eens kijken als je de motor koud heb door het deksel van het luchtfilter af te halen hoe dat de chokeklep staat. Deze moet je door het eenmaal indrukken van je gaspedaal nagenoeg dicht zien gaan. Als je dan start zou je choke moeten werken en zal d.m.v. koelwater in combinatie met electra je chokeklep rustig openen. Mocht je nu tijdens de opwarmfase je gaspedaal bedienen (redelijk diep) dan valt het beugeltje van zijn trapjes af en zal de klep verder openvallen.

In het technische topic staan verschillende beschrijvingen van de gebruikte carburateurs bij de E21. Daar staan ook foto's en tekeningen bij. Dat zal het gelijk wat duidelijker maken.
Uiteraard is heel erg belangrijk hoe je carburateur staat afgesteld. Dit gebeurd uiteraard als deze op bedrijfstemperatuur is. Dit bepaald ook grotendeels hoe goed of slecht je choke werkt. Uiteraard zijn er nog meerdere zaken die invloed uitoefenen maar dan moet ik echt de auto zien en horen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
-
neoturk
- Newbee
- Posts: 16
- Joined: Fri Mar 08, 2019 7:36 pm
- My E21(s): 1980 320 4 e21 1980
- Facebook page: www.facebook.com/bertvanosta
- Location: roosendaal
Re: Startprobleem 320/4
peter ,er is de witte slang boven en daaronder een zwarte slang,links hiervan zit de bewuste slang die loshangt.
de chokeklep ,als ik het luchtfilter verwijder met koude motor staat de klep dicht,bij warmdraaien gaat hij langzaam open.
nu stond ik te kijken naar de chokeklep met draaiende motor en zag ik benzine lekkage
,eerst dacht ik dat het van de pakking van de carburateur was maar nu zag ik dat er een schroef/sproeier of iets dergelijks ontbreekt.
het is een open tapgat van ca 8 mm waarschijnlijk fijn metrisch en daar zit niets in.het is aan de bestuurderskant net onder de deling van de carburateur.
weet zeker dat dit niet zo hoort want hij lekt daar serieus benzine langs.
hoop dat je begrijpt wat ik bedoel,en dan is natuurlijk mijn vraag heb jij misschien datgene wat daar in moet of weet je hoe ik er aan kan komen.
de chokeklep ,als ik het luchtfilter verwijder met koude motor staat de klep dicht,bij warmdraaien gaat hij langzaam open.
nu stond ik te kijken naar de chokeklep met draaiende motor en zag ik benzine lekkage
,eerst dacht ik dat het van de pakking van de carburateur was maar nu zag ik dat er een schroef/sproeier of iets dergelijks ontbreekt.
het is een open tapgat van ca 8 mm waarschijnlijk fijn metrisch en daar zit niets in.het is aan de bestuurderskant net onder de deling van de carburateur.
weet zeker dat dit niet zo hoort want hij lekt daar serieus benzine langs.
hoop dat je begrijpt wat ik bedoel,en dan is natuurlijk mijn vraag heb jij misschien datgene wat daar in moet of weet je hoe ik er aan kan komen.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Startprobleem 320/4
Die linker zwarte slang op mijn foto is de vacuumvervroeging die naar de ontsteking gaat. De witte is de vacuumverlating die vaak eerst langs een thermoventiel gaat en hierna ook naar de ontsteking. De andere zwarte zit op het luchtfilter aangesloten.

Geef even aan waar jij het gat heb zitten want ik denk zo te horen aan je verhaal dat je een sproeier mist wellicht.

Geef even aan waar jij het gat heb zitten want ik denk zo te horen aan je verhaal dat je een sproeier mist wellicht.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
-
neoturk
- Newbee
- Posts: 16
- Joined: Fri Mar 08, 2019 7:36 pm
- My E21(s): 1980 320 4 e21 1980
- Facebook page: www.facebook.com/bertvanosta
- Location: roosendaal
Re: Startprobleem 320/4
peter ,heb ik dat weer,altijd van die aparte problemen.
die linkerslang komt vanaf het inlaatspruitstuk juist onder de carburateur voet en die hangt los.
de zwarte slang rechts daarvan op het gaskleppenhuis gaat naar de ontsteking,evenals de witte slang vanaf de carburateur die juist daarbsluitinoven zit.
heb nogmaals gekeken naar het luchtfilterhuis maar daar zit echt geen aansluiting voor een kleine slang alleen die van de carterventilatie welke vanaf het kleppendeskel komt.
echter in het luchtfilterhuis zit wel een rubber dopje aan de onderkant,lijkt mij origineel want het ziet er niet naar uit dat er een pijpje afgebroken is.
is dit misschien een eerder of later of apart type ,begrijp er echt niks van.
verder het schroefje wat ontbreekt is volgens de vraagbaak van olving blz.5, nr 31 met daaronder een ring nr 32.op google zie ik dat het een zeskant messing boutje moet zijn.
gr.bert
die linkerslang komt vanaf het inlaatspruitstuk juist onder de carburateur voet en die hangt los.
de zwarte slang rechts daarvan op het gaskleppenhuis gaat naar de ontsteking,evenals de witte slang vanaf de carburateur die juist daarbsluitinoven zit.
heb nogmaals gekeken naar het luchtfilterhuis maar daar zit echt geen aansluiting voor een kleine slang alleen die van de carterventilatie welke vanaf het kleppendeskel komt.
echter in het luchtfilterhuis zit wel een rubber dopje aan de onderkant,lijkt mij origineel want het ziet er niet naar uit dat er een pijpje afgebroken is.
is dit misschien een eerder of later of apart type ,begrijp er echt niks van.
verder het schroefje wat ontbreekt is volgens de vraagbaak van olving blz.5, nr 31 met daaronder een ring nr 32.op google zie ik dat het een zeskant messing boutje moet zijn.
gr.bert
-
neoturk
- Newbee
- Posts: 16
- Joined: Fri Mar 08, 2019 7:36 pm
- My E21(s): 1980 320 4 e21 1980
- Facebook page: www.facebook.com/bertvanosta
- Location: roosendaal
Re: Startprobleem 320/4
sorry,blz 75 van de vraagbaak