Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

De Pastellblauer weer eens lekker uitgelaten


Dit weekend hebben we de Pastellblauer weer eens lekker de sporen gegeven, moe maar voldaan staat ze nu na 700km ardennen en eifel uit te rusten.

Gisteren vertrokken met als doel een deel van de hornelandrally van dit jaar (waar wij officials waren) te rijden om te zien hoe dat zou gaan. Het is immers een totaal ander systeem als wat wij gewend zijn.
We hebben de horneland rally opgepikt in Spa en vanaf daar een deel met zo'n 9 TC's erin gereden tot aan Bitburg.
Dat was erg leuk rijden, heel veel binnendoor weggetjes waar je normaal niet komt. Ook het vinden van de juiste route lukte eigenlijk prima. Tussendoor de tank volgemikt in Luxemburg en meteen gelunched.
Vanaf Bitburg zelf een leuke binnendoor route naar ons Hotel in Punderich aan de moezel uitgestippeld en gereden.
S'avonds de door ons gereden tijden vergeleken met de de tijden conform rally, en gelukkig alle TC's op tijd aangedaan. Dus ook een Horneland rally moeten we aankunnnen.
Vandaag de tijd genomen om een aantal campings langs de moezel te bekijken en daarna vanaf Cochem een route binnendoor via de Adenau (Nürnberg ring) tot aan Altenahr gereden. Machtige weggetjes gevonden, eigelijk ook mede door een paar wegafsluitingen.
Vanaf Altenahr is het dan nog een dikke 100km snelweg terug naar huis.

De nieuwe remmen voor doen het fantastisch en het gepiep is verdwenen.
Met de wegligging van de Pastellblauer is helemaal niks mis, stuurt prima.

Al met al een goede test voor wat er de komende weken op het programma staat.

Image
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 9:58 pm, edited 2 times in total.


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29977
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Goed gegaan dus, en wat een heerlijke dagen hadden jullie hiervoor zeg, en in een bekende en erg fraaie omgeving!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Mooi, Rob!! Fijn dat de spacers uit de Waddenzee doen wat ze moeten.

Klinkt als een mooi weekend!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 »

Zalig Rob! Wat was je gemiddelde verbruik dat weekend?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

1 op "nou en"
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29977
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

1 op who gives a rat's ass

Gewoon braaf elke keer voor 60 euro tanken. Hoewel, voor Belgen is 50 euro al meer dan voldoende want de benzineprijs is daar nogal wat lager.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 »

uwbuurman wrote: Tue Apr 02, 2019 4:02 pm 1 op "nou en"
Gewoon benieuwd gezien de megasuirt. :D
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

A lot of fun per liter :driving :launch
Jeroen wrote: Tue Apr 02, 2019 5:00 pm 1 op who gives a rat's ass

Gewoon braaf elke keer voor 60 euro tanken. Hoewel, voor Belgen is 50 euro al meer dan voldoende want de benzineprijs is daar nogal wat lager.
In luxemburg lukt dat net met die 60 euro. Thuis tanken we altijd in B, maar er gaat meestal toch voor veel meer euros in.
Laatst ben ik bij 70 liter / 90 euro maar gestopt, hij was dan ook ver leeg.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

bmw e12 e21 wrote: Tue Apr 02, 2019 8:53 pm
uwbuurman wrote: Tue Apr 02, 2019 4:02 pm 1 op "nou en"
Gewoon benieuwd gezien de megasquirt. :D
Een gemiddelde van 1:10 halen we alleen als we braaf zijn.
Maar vooral met caravan sleuren valt het verbruik allezins mee.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

bmw e12 e21 wrote: Tue Apr 02, 2019 11:12 am Zalig Rob! Wat was je gemiddelde verbruik dat weekend?
Remy,

Omdat je het zo lief vraagt heb ik zonet eens even gekeken, de teller is sinds 1570km niet meer gereset geworden.
Voor deze afstand is er volgens de boordcomputer 182,4 liter euro 95 verstookt. En die boordcomputer is best nauwkeurig.



Dat



Is



Dan


11,6 L / 100km


Oftewel


1 op 8,6


Moet wel zeggen dat de vervangende mapsensor behoorlijk af wijkt ten opzichte van de vorige, de megaspuit is constant flink bij aan het regelen, behalve bij volgas, dan is de regeling uit en loopt ze nu behoorlijk rijk, een AFR van 11:1 en dat is een beetje teveel van het goede.

Net als Koos heb ik ook nog klusjes, die chinese namaak mapsensor toch maar eens vervangen voor een degelijk exemplaar. Goed dat je mij eraan herinnerd.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29977
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Tsja het verbruik zou mij niets boeien maar dan loopt de motor bovenin ook dusdanig te rijk dat het in de prestaties scheelt, datzelfde hadden we jaren terug al gezien met goedkope snelle sjippies. Lekker rijk zetten dan worden ze meestal in het middengebied wat sterker dus lijkt het sneller, maar het uiteindelijke vermogen daalt.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 »

Dat is idd een mooi cijfer.
De 315 kom ik bij normale rijstijl op 10l/100km, de 323i op 12l/100km en de M535i op 15l/100km.
En als je flink aan het gas hangt een ´´beetje´´ meer. :launch
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

De 'nieuwe' mapsensor is onderweg, heb gekozen voor een PRT03/04, oorspronkelijk van MagnetiMarelli, maar wordt inmiddels door meer fabrikanten gemaakt. Deze mapsensor heeft een bereik van 15 tot 105 kpa, zeer lineair, afwijking maximaal 1%.

Wordt (werd) op heel veel Europese auto's en motoren gebruikt, en is dus erg goed verkrijgbaar. Ik verwacht dat deze MAP sensor een stuk nauwkeuriger en robuster zal zijn dan die chinese namaak die er nu in zit. En heeft een "bosch timer junior" aansluit terminal, zodat ik ook deze aansluiting waterdicht kan maken.
Als dat klaar is zijn alle sensor/injector/ontsteking aansluitingen in het motorcompartiment met dit type waterdichte connectoren aangesloten.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 »

Nice! Dan kan de fine tuning beginnen. :D
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

PeelRand Classic 2019

Zondag 7 april 2019 hebben we de Peelrand Classic gereden. Voor ons de 3e deelname aan deze klassieker rally.

Dit jaar is er dus een nieuwe klasse indeling, en wij dus braaf in de sportklasse ingeschreven, want dat zou immers de moeilijkheidsgraad van de oude toerklasse zijn. Veel andere deelnemers die al jaren de sportklasse reden hadden daar nu weer op ingeschreven terwijl het eigenlijk de bedoeling was dat zij de expert klasse zouden gaan rijden. Enfin erg verwarrend allemaal, en wij dus in een zwaar concurrerend veld terecht gekomen.
Daarom hadden we ons doel bijgesteld, geen podium maar top 10 van ruim 30 deelnemers zou toch moeten lukken.

Omdat we al heel vroeg (als eerste dus) hadden ingeschreven, mochten we ook als eerste starten. En dat beviel ons wel. Onderweg veel minder "in de weg rijdende" deelnemers, dus het tempo lag lekker hoog.
Door het ochtenddeel gingen we soepeltjes doorheen en we waren al 25 minuten te vroeg binnen. Fijn, hadden we lekker lang pauze. Tijdens de pauze worden altijd al tussenstanden gepubliceerd, tsja, niet leuk, kaart 1 al 2 fouten, en kaart 2 ook, dus al 4 fouten in het ochtenddeel, tussenstand plekje 7, dat is niet leuk, maar nog altijd boven ons doel.

S'middags ging het in de voorgaande edities bij ons altijd mis. Nu alle rust bewaren en er toch het beste van maken, en niet gek laten maken door al dat bejaarde volk die menen dat er met zonnig weer op de fiets in de weg gefietst moet worden.
Ook het middagdeel verliep best soepel, op een paar momenten na die we gelukkig wel nog hebben kunnen corrigeren, door deze correcties hadden we flink wat extra km's gemaakt, en ondanks dat toch nog 3 minuten te vroeg binnen.

Dan wordt tijdens het afsluitende diner wederom tussenstanden gepubliceerd, s'middags hadden we nog maar 2 foutjes gemaakt en geen tijdstraf. Op de Ex Aequo zaten we 1 minuut naast de ideale tijd.
Beter dan de meeste andere, met als eindresultaat een 3e plekje, podium dus. :crazy :boogie

Dus met een paar mooie trofeeën op de achterbank tevree naar huis, geslaagde Peelrandclassic !!
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply