Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Haha, ik ken een e12, die zou ook al jaren klaar zijn... ach, we zien wel. Maar van de 9 jaar sofar, ben ik maar 3x met de e30 gegaan, rest was of een zwarte e21 323i of een witte 320/6. Zal dit jaar wel weer zoiets zijn...
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3084
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Dat is idd wel balen, dus missen we weer een kans deze irl te aanschouwen, wel jammer dat ze niet op de sm komt, maar dat duurt toch nog wel wat weekjes?
Oliekoeler nodig? hoe heet wordt de olie dan eigenlijk?
Tsja met zo'n wagenpark is het natuurlijk altijd schipperen, succes met de aanstaande werken
Oliekoeler nodig? hoe heet wordt de olie dan eigenlijk?
Tsja met zo'n wagenpark is het natuurlijk altijd schipperen, succes met de aanstaande werken

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Dank, Rob. Ik ga over van 15w40 naar 10w60, dat gaat wat schelen, temperatuur maakt me minder uit, maar na een stuk doorrammen gaat de temp naar max 119°c. Daarboven kom ik niet en dat is ruim binnen een veilige marge qua smering. Maar de druk wordt te laag, stationair. Dan zak ik naar een half bar. Bij 110°c is dat stationair al 0.9bar. Overigens bij 2k rpm nooit lager dan 2,5 bar.
Maar ik wil de druk liever hoger houden en de olie rond de 100°c houden, als max. Dus dan is een koelertje wenselijk. De e30 325i heeft dat standaard. Die heb ik echt nog nooit op 100°c weten te krijgen met 15w40 castrol.
Maar ik wil de druk liever hoger houden en de olie rond de 100°c houden, als max. Dus dan is een koelertje wenselijk. De e30 325i heeft dat standaard. Die heb ik echt nog nooit op 100°c weten te krijgen met 15w40 castrol.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3084
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Ah zo, ik heb mijn oliedruk meter in psi eenheden.
Maar omgerekend zie ik onze tamme versleten m20b20 bij 2000rpm op ongeveer 2 bar draaien. Mij is het 1 keer gelukt de olie op +100 graden te krijgen, toen waren de de caravan door het sauerland aan het zeulen terwijl het dik 30 graden was.
Normaliter zoals afgelopen eifelweekend komt de olie niet aan die temperaturen, blijft tussen 88 en 92 graden hangen, Maarja er zit dan ook MPM 10w40 in.
Kvs komt ook zelden boven 90 graden. Een E12 heeft dan ook een koei van een radiateur.
Maar omgerekend zie ik onze tamme versleten m20b20 bij 2000rpm op ongeveer 2 bar draaien. Mij is het 1 keer gelukt de olie op +100 graden te krijgen, toen waren de de caravan door het sauerland aan het zeulen terwijl het dik 30 graden was.
Normaliter zoals afgelopen eifelweekend komt de olie niet aan die temperaturen, blijft tussen 88 en 92 graden hangen, Maarja er zit dan ook MPM 10w40 in.
Kvs komt ook zelden boven 90 graden. Een E12 heeft dan ook een koei van een radiateur.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Ah, kvs bij mij ook niet hoor. Die is prima. Komt vooral bij hoge snelheden en veel toeren. Ik heb een sportbak, dus draai in de 5 zelfde toeren als een oude 4 bak. Dan gaat het wel hard. Als ik onder de 170 blijf is het probleem er trouwens veel minder. Doorvegen in de eifel geeft geen problemen. Maar ik wil gewoon onder de 100° blijven te allen tijde.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29783
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Wel apart dat die oliedruk zo hard daalt. Ik heb de olietemperatuur ook best wat keren hoog gehad (laatste Alpentrip iets van 123 graden en dat is best fors voor een M20 in mijn ogen) maar helaas niet opgelet wat de oliedruk dan stationair doet.
Olietemperatuur altijd onder 100 graden is nergens voor nodig maar ik ben het met je eens dat je 'm het liefst wel zo stabiel mogelijk wil houden, zelfde met kvs trouwens dus vandaar dat ik bijv in de E30 de elektrische koelvin (aanvullend) handmatig schakelbaar heb gemaakt. Bij die auto loopt de olietemperatuur uitsluitend op na een stuk of wat rondjes circuit en dan is 115-120 graden ook heel goed mogelijk. KVS dan weer niet, die blijft dan laag. Waarom dan toch handmatig schakelbaar gemaakt? Om een plotseling oplopen tegen te gaan als je een file in rijdt of bijv. van het circuit af komt.
Olietemperatuur altijd onder 100 graden is nergens voor nodig maar ik ben het met je eens dat je 'm het liefst wel zo stabiel mogelijk wil houden, zelfde met kvs trouwens dus vandaar dat ik bijv in de E30 de elektrische koelvin (aanvullend) handmatig schakelbaar heb gemaakt. Bij die auto loopt de olietemperatuur uitsluitend op na een stuk of wat rondjes circuit en dan is 115-120 graden ook heel goed mogelijk. KVS dan weer niet, die blijft dan laag. Waarom dan toch handmatig schakelbaar gemaakt? Om een plotseling oplopen tegen te gaan als je een file in rijdt of bijv. van het circuit af komt.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4545
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Koos, Ik zou eerst even een nieuwe sensor steken.
https://www.ebay.de/itm/183526370257?Vi ... 3526370257
Ik heb de mijne ook al moeten vervangen. Had stationair 0,4bar. Ik dacht dat de motor omzeep was na de pap in de motor door de gescheurde kop.
Maar het was de sensor. Nu weer 1,7bar stationair.
De sensoren hebben een temperatuurbereik tot 20gr C dacht ik.
Dus eigenlijk wat limiet. Maar er was nks anders te krijgen toen.
En de oliefilter met sensor staat ook nog eens onder de uitlaatcollector dat bevorderd de zaak niet...
Hier een link met de technische gegevens van de sensoren.
https://www.ebay.de/itm/1-8NPT-Gewinde- ... e41V9OQRMA
https://www.ebay.de/itm/183526370257?Vi ... 3526370257
Ik heb de mijne ook al moeten vervangen. Had stationair 0,4bar. Ik dacht dat de motor omzeep was na de pap in de motor door de gescheurde kop.
Maar het was de sensor. Nu weer 1,7bar stationair.
De sensoren hebben een temperatuurbereik tot 20gr C dacht ik.
Dus eigenlijk wat limiet. Maar er was nks anders te krijgen toen.
En de oliefilter met sensor staat ook nog eens onder de uitlaatcollector dat bevorderd de zaak niet...
Hier een link met de technische gegevens van de sensoren.
https://www.ebay.de/itm/1-8NPT-Gewinde- ... e41V9OQRMA
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Sensor is nieuw en die sensor van Peters kastje ook. Alles is nieuw. Oliepomp ook.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4545
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Bij mij was ie 4000-tal km oud toen hij raar begon te doen.uwbuurman wrote: Wed Apr 03, 2019 9:43 am Sensor is nieuw en die sensor van Peters kastje ook. Alles is nieuw. Oliepomp ook.
Mss het proberen waard.
Goedkoop en weinig werk.
Gaald originele oliedruklampje aan als druk terug valt? Bij mij niet. Als ie dooooor warm was gaf hij ook wel eens 0,3 0,4 bar aan...
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Dan hebben we het dus over de sensor van het kastje? Wat is daar een vervanger voor dan? Het beeld is overigens wel consistent.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4545
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Ja, de sensor die aan de oliefilter in de sandwich steekt.uwbuurman wrote: Wed Apr 03, 2019 7:51 pm Dan hebben we het dus over de sensor van het kastje? Wat is daar een vervanger voor dan? Het beeld is overigens wel consistent.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1179
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Goed om te lezen dat de auto goed vertroetelt wordt.
Jammer van de puntjes maar perfectie kost tijd
Jammer van de puntjes maar perfectie kost tijd
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Koos,
jammer van de puntjes, jouw kennende komt dit wel weer goed! Zit er nu een 2.7 in? Met de setup van een 323i qua injectie en dergelijke?
Groeten loentje
jammer van de puntjes, jouw kennende komt dit wel weer goed! Zit er nu een 2.7 in? Met de setup van een 323i qua injectie en dergelijke?
Groeten loentje
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Afgelopen jaar was de 323i zo goed als af. In de Eifel had ik een probleem met een losgelopen trillingsdemper en poelie, dat wilde ik nog onderzoeken. Daarnaast bleek de auto lek, er liep regenwater tussen de ruit en het rubber door, wat zich dan verzamelde in het dashboardkastje. Onwenselijk. En tot slot vond ik de olie vrij warm worden, dus lag een switch naar andere olie en eventueel een koeler voor de hand. Genoeg klusjes, maar de cabrio was eerst aan de beurt, waardoor de 323i moest wachten tot de lente.
Het probleem met de lekkende voorruit heb ik opgelost opgelost door een compleet nieuwe set te bestellen, ruit, rubber en pees. Hoewel de andere set nog maar 2k km oud was. Een nieuwe ruit, groen getint met groene zonneband is via BMW niet meer leverbaar, maar wel via W&N. Dus zij leveren de ruit, de pees en het rubber komen van BMW.
Wakker gemaakt

Heule grote doos

Nieuwe ruit zonder karton

Ruit geplaatst:

Eerste ervaringen zijn positief, lijkt erop dat de boel nu dicht is.
Het probleem met de lekkende voorruit heb ik opgelost opgelost door een compleet nieuwe set te bestellen, ruit, rubber en pees. Hoewel de andere set nog maar 2k km oud was. Een nieuwe ruit, groen getint met groene zonneband is via BMW niet meer leverbaar, maar wel via W&N. Dus zij leveren de ruit, de pees en het rubber komen van BMW.
Wakker gemaakt

Heule grote doos

Nieuwe ruit zonder karton

Ruit geplaatst:

Eerste ervaringen zijn positief, lijkt erop dat de boel nu dicht is.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Daarna heb ik begonnen aan project oliekoeler. Ik heb daartoe een tijdje geleden een gebruikte set uit een e30 325i gekocht. Redelijk straight forward, juiste adapterplaat bij het oliefilter alleen de koeler zelf, moet uiteraard pasgemaakt worden, of in ieder geval de bevestiging.
Hier zie je de koeler. Ik heb de originele bevestigingspunten eraf geslepen. Nieuwe beugels gemaakt, dis ik nu proefpas.



En passen voor de koelfan


Uit de proefpassing bleek dat de koeler achter de keienvanger past, maar niet achter de grilletjes. Dus die heb ik aangepast



Daarna verder gegaan met de definitieve beugels.



Hier zie je de koeler. Ik heb de originele bevestigingspunten eraf geslepen. Nieuwe beugels gemaakt, dis ik nu proefpas.



En passen voor de koelfan


Uit de proefpassing bleek dat de koeler achter de keienvanger past, maar niet achter de grilletjes. Dus die heb ik aangepast



Daarna verder gegaan met de definitieve beugels.


