Pastellblauer's E12 avonturen
-
Bram_Baur
- E21 Fanatic
- Posts: 469
- Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
- My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983 - Location: Kasterlee , Antwerpen, België
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Goed duo! Proficiat beide!
Groeten, Bram
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Thanks allemaal,
Vandaag heb ik de nieuwe MAP sensor gemonteerd, en meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt de kachel aanjager motor van een drupje olie te voorzien.
Ik had mij bedacht dat de MAP sensor toch ergens tegen het afdek paneel, dat voor de ruitewisser/aanjager zit, moest komen.
Hiervoor was het nodig het paneel uit de motorruimte te verwijderen om er montage punten voor de MAP sensor op te maken (lassen of trekmoeren). Het uitnemen van dit paneel ging niet zonder moeite, remleidingen, rembekrachtiger en het motronic inlaat spruitstuk zitten flink in de weg. Maar met een beetje geweld heb ik het paneel er toch uit gekregen.
Eenmaal op de werkbank heb ik ervoor gekozen een aantal M6 moeren op het paneel te lassen, waarop de MAP sensor geschroefd kan worden, meteen ook de licht verroeste delen met Brunox te behandelen.

Tsja en als dat paneel dan toch weg is en de kachel aanjager motor "bloot" ligt, dan moet die er ook uit om gepiep de komende winter te voorkomen. Waarom hij nu niet meer piepte was eenvoudig te verklaren, namelijk in stand I draait de aanjager helemaal niet meer omdat deze veel te zwaar loopt.
De kappen en de aanjager zelf uit het paravent halen is geen sinicure, de opening waardoor het materiaal eruit moet is wel heel erg nauw, en wederom zit het spruitstuk danig in de weg. Duidelijk is dat het ontwerp niet voorbereid was op dit spruitstuk.



Maar goed, eenmaal op de werkbank de lagers van de aanjager maar eens goed geoilied ( het spul kan helaas niet uit elkaar) en de kappen e.d. een schoonmaakbeurtje gegeven, en daarna de hele handel weer terug gemonteerd.
Daarna kon het paneel weer terug gemonteerd worden, en de kabelboom aangepast worden. de locatie en het type stekker van de nieuwe MAP sensor zijn immers anders dan de oude, dus werd het tijd het vel van de kabelboom plaatselijk te verwijderen voor een zenuw operatie.
Dan kon de nieuwe waterdichte Junior Timer stekker aan de blootliggende draden gemonteerd worden, en de kabelboom plaatselijk voorzien worden van nieuw vel:




Nadat deze zenuw operatie uitgevoerd was, was het alleen nog plaatsen van de nieuwe MAP sensor, en daarop de kabelboom en vacuum slangetje aansluiten. Daaropvolgend nog even de juiste calibratie waarden in de megasquirt laden en daarmee is deze klus ook weer afgerond.
Ik vind dat de sensor een mooi plekje op het schutbord heeft gekregen:

Inmiddels staat ook de Eriba Titan te trappelen van ongeduld om komende week samen met de Pastellblauer op avontuur te gaan

Vandaag heb ik de nieuwe MAP sensor gemonteerd, en meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt de kachel aanjager motor van een drupje olie te voorzien.
Ik had mij bedacht dat de MAP sensor toch ergens tegen het afdek paneel, dat voor de ruitewisser/aanjager zit, moest komen.
Hiervoor was het nodig het paneel uit de motorruimte te verwijderen om er montage punten voor de MAP sensor op te maken (lassen of trekmoeren). Het uitnemen van dit paneel ging niet zonder moeite, remleidingen, rembekrachtiger en het motronic inlaat spruitstuk zitten flink in de weg. Maar met een beetje geweld heb ik het paneel er toch uit gekregen.
Eenmaal op de werkbank heb ik ervoor gekozen een aantal M6 moeren op het paneel te lassen, waarop de MAP sensor geschroefd kan worden, meteen ook de licht verroeste delen met Brunox te behandelen.

Tsja en als dat paneel dan toch weg is en de kachel aanjager motor "bloot" ligt, dan moet die er ook uit om gepiep de komende winter te voorkomen. Waarom hij nu niet meer piepte was eenvoudig te verklaren, namelijk in stand I draait de aanjager helemaal niet meer omdat deze veel te zwaar loopt.
De kappen en de aanjager zelf uit het paravent halen is geen sinicure, de opening waardoor het materiaal eruit moet is wel heel erg nauw, en wederom zit het spruitstuk danig in de weg. Duidelijk is dat het ontwerp niet voorbereid was op dit spruitstuk.



Maar goed, eenmaal op de werkbank de lagers van de aanjager maar eens goed geoilied ( het spul kan helaas niet uit elkaar) en de kappen e.d. een schoonmaakbeurtje gegeven, en daarna de hele handel weer terug gemonteerd.
Daarna kon het paneel weer terug gemonteerd worden, en de kabelboom aangepast worden. de locatie en het type stekker van de nieuwe MAP sensor zijn immers anders dan de oude, dus werd het tijd het vel van de kabelboom plaatselijk te verwijderen voor een zenuw operatie.
Dan kon de nieuwe waterdichte Junior Timer stekker aan de blootliggende draden gemonteerd worden, en de kabelboom plaatselijk voorzien worden van nieuw vel:




Nadat deze zenuw operatie uitgevoerd was, was het alleen nog plaatsen van de nieuwe MAP sensor, en daarop de kabelboom en vacuum slangetje aansluiten. Daaropvolgend nog even de juiste calibratie waarden in de megasquirt laden en daarmee is deze klus ook weer afgerond.
Ik vind dat de sensor een mooi plekje op het schutbord heeft gekregen:

Inmiddels staat ook de Eriba Titan te trappelen van ongeduld om komende week samen met de Pastellblauer op avontuur te gaan
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 9:56 pm, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ja, mooi gedaan, Rob! Ben benieuwd hoe het spulletje zich houdt met de glimbubbel er weer achter! Fijne trip!!
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ziet er goed uit rob.
Mooi netjes.
Mooi netjes.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Danke danke, morgen vertrekken we met de "glimbubbel" aan de Pastellblauer geknoopt.
Maarrr..........gaat er dan nooit iets stuk aan de Pastellblauer?
Jawel toch wel, toen we afgelopen zondag terug reden van de Oost brabant rit had ik een vreemd fenomeen. Op een lang stuk 80km weg met diverse flitspalen en traject controle heb ik de cruisecontrol er nog eens op gegooid (gebruiken we bijna nooit), en bij het remmen bij een rotonde wilde de cruise niet lossen. Pas bij ontkoppelen loste de cruise, en natuurlijk ook met het hendeltje.
Verder niet meer echt bij stil gestaan, tot afgelopen nacht toen ik mij bedacht of de remlichten nog wel werkten, en dat niet de oorzaak van het niet lossen van de cruise kon zijn.
Vanavond na een tankbeurtje in België dacht ik er weer aan, en warempel we hadden helemaal geen remlichten meer. Hoe lang al? Geen idee, apk was augustus 2018.
Dus maar snel controleren. Eerst de lampjes, niks mis mee.
Dan de zekering (is dezelfde als de radio die we niet hebben), ook goed, en blijkt ook de cruise control te voeden.
Dan blijft die schakelaar diep onder het dashboard over. Ja hoor, zat vast, en na wat gejutter met olie en kruipolie doet i het weer, maar voor de zekerheid toch maar alvast een nieuwe besteld. Hij voelt gewoon niet goed.
De schakelaar zal het komende week toch nog wel blijven doen. Hopen we maar.

Maarrr..........gaat er dan nooit iets stuk aan de Pastellblauer?
Jawel toch wel, toen we afgelopen zondag terug reden van de Oost brabant rit had ik een vreemd fenomeen. Op een lang stuk 80km weg met diverse flitspalen en traject controle heb ik de cruisecontrol er nog eens op gegooid (gebruiken we bijna nooit), en bij het remmen bij een rotonde wilde de cruise niet lossen. Pas bij ontkoppelen loste de cruise, en natuurlijk ook met het hendeltje.
Verder niet meer echt bij stil gestaan, tot afgelopen nacht toen ik mij bedacht of de remlichten nog wel werkten, en dat niet de oorzaak van het niet lossen van de cruise kon zijn.
Vanavond na een tankbeurtje in België dacht ik er weer aan, en warempel we hadden helemaal geen remlichten meer. Hoe lang al? Geen idee, apk was augustus 2018.
Dus maar snel controleren. Eerst de lampjes, niks mis mee.
Dan de zekering (is dezelfde als de radio die we niet hebben), ook goed, en blijkt ook de cruise control te voeden.
Dan blijft die schakelaar diep onder het dashboard over. Ja hoor, zat vast, en na wat gejutter met olie en kruipolie doet i het weer, maar voor de zekerheid toch maar alvast een nieuwe besteld. Hij voelt gewoon niet goed.
De schakelaar zal het komende week toch nog wel blijven doen. Hopen we maar.

Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 9:54 pm, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29977
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Bij het leeuwendeel van de CC problemen is de schakelaar van rem- of koppelingspedaal de oorzaak idd.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ai. Nou ja, mooi dat het zich nog even openbaarde voor die glimbubbel erachter hangt!! En inderdaad, zo'n ding kost niet veel, dus mooi een nieuwe erop binnenkort! Goede reis!!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Na een lang Paasweekend aan de Waal in Oosterhout gaat het morgen door naar Lengerich alwaar komend weekend het Alt Eriba Ancampen treffen plaats vind.
We vallen wel op tussen al die witte vierkante trommels met modern hoog blik ervoor.

Lengerich ligt ergens tussen Munster en Osnabrück
We vallen wel op tussen al die witte vierkante trommels met modern hoog blik ervoor.

Lengerich ligt ergens tussen Munster en Osnabrück
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 9:54 pm, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Vakantie in stijl!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ja hoor, trekt t nog prima, op snelheid komen duurt wel wat langer, maar als het eenmaal rolt, rolt het prima. Het is immers geen moderne direct ingespoten turbo diesel die al zijn krachten al bij 1200rpm los laat.uwbuurman wrote: Tue Apr 23, 2019 8:27 pm Heerlijk!! Het ouwe torretje trekt het nog allemaal prima??
Geniet er lekker van!!
Sturen is wel wat vager met zoveel gewicht extra op de achteras, dan merk je wel dat de balans verstoord is.
350km verder zijn we op de camping waar het treffen plaats zal vinden aangekomen. Camping is helaas niet veel soeps, en wij hebben de speelweide (voor koeien ?!?) toegewezen gekregen, met uitzicht op molens, jaja die hoge van Vesta.
Maargoed, met een verbruik van 12l/100km mogen we niet klagen dunkt mij, en oliepijl staat nog steeds op max, na de wissel in januari.

We gaan lekker verder met vakantie vieren, de Getranke Shop hebben we al bezocht.
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 9:53 pm, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i