Na een periode van extreme drukte was een weekje er tussenuit zéér welgekomen dus zijn we van 13 tem 21 april naar schotland getrokken met een aantal bevriende koppels.
Bedoeling was om deze trip met de oldtimer te doen maar aangezien vroeg op het seizoen en de horrorverhalen over grid op de weg en steenslagschade die daardoor zouden kunnen ontstaan toch maar beslist om een moderne auto mee te nemen.
Ten tijde van boeking (hotels en ferry had ik de mégane nog niet dus de abarth aangemeld.) Een ander bevriend koppel reed ook met de abarth en het andere koppel hield de eer hoog en gingen met een echte jawel lancia delta evolutione 16v .. ohoh zou die het wel 2500km volhouden.
Zoals afgesproken op 13 april met onze italiaantjes vertrokken richting Ijmuiden voor de nachtboot naar newcastle.
We zijn 9 dagen op toer geweest met een gemiddelde dagafstand van 300km wat zeer goed doenbaar was. Hey was een combinatie van rijden en dingen bezoeken (kastelen, tuinen, whisky distilerijen, vliegtuigmuseum, automuseurm) .. kortom voor ieder wat wils.
Er had voor mij persoonlijk wat minder bezoeken en nog wat meer rijden mogen inzitten maar deze periode van rust was belangrijk genoeg om me daarbij neer te leggen.
Dag 1 was dus de rit van kampenhout naar Ijmuiden en de boot op
Dag 2 was een doorsteek rit van oost naar west van Newcastle naar Glasgow die 400km lang was maar nog deels over grote wegen liep om niet al te lang onderweg te zijn.
Dag 3 liep van net boven glasgow richting Inverness en het loch ness meer (dat van het vieze monster weet je wel). Op deze dag begonnen de trajecten al mooi te worden maar het beste moest nog komen.
Dag 4.. 5.. en 6 hebben we in de hogere delen van schotland rondgereden .. richting het meest noordelijke punt John o groats zo naar dundee en gairloch.
Dag 7 en 8 was terug meer tichting het midden van schotland en richting de boot in Newcastle dus daar werden de wegen alweer wat drukker en voor mij persoonlijk minder leuk.
Dag 9 was van Ijmuiden terug naar huis
een kleine reeks foto's
de 2 kleine Italiaantjes en hun opa


een bezoekje aan 1 van de vele kastelen en tuinen hoort er natuurlijk ook bij



Het noordelijkste punt

vanaf waar de orkney eilanden al te zien zijn

verder kan je er ook gewoon overal stoppen om te picknicken


en dan komen deze graag een kijkje nemen

een klein maar leuk vliegtuigmuseum in stand gehouden door (veelal) oude vrijwilligers)

whisky voor de liefhebbers


en dan deze wegen


Wat me vooral weer bij blijft is de vrijheid van rijden en een mentaliteit bij automobilisten die hier al lang vervlogen tijd is.
De haarspeldbochten en grote hoogtes zoals in de alpen vind je in schotland uiteraard niet terug maar de slingerende wegen met constante ondulaties op en neer in een wijds en ruim open landschap die vind je nergens zoals in schotland. Wat voor mij ook belangrijk is is het complete gebrek aan drukte op de weg. Dat vind ik in de alpen en zelf in beperkte mate in de eifel al te druk worden. je moet daar regelmatig andere tragere automobilisten voorbij steken .. dat moet in schotland bijna nooit en als er al eens iemand trager rijd dan jijzelf dan gaan die in 90% van de gevallen gewoon even aan de kant staan om je voorbij te laten. Een combinatie van Alpen en Schotland zou het mooist zijn maar dat heb ik spijtig genoeg nog niet gevonden
De wegen lopen daar door het lanschap en het landschap wordt NIET aangepast om de wegen mooi recht te leggen voor idioten die niet kunnen sturen. De vergezichten zijn om van te genieten elke keer weer
De snelheden daar zijn 60 miles per uur of 97 km/u maar iedereen rijd daar zo vlot dat je je eigenlijk nooit stoort omdat het te traag gaat, ronde punten heb je er soms, drempels en obstakels op de weg zoals paaltjes NOOIT.
Deze trip zou ik zo weer doen al zou ik de routes toch meer in het bovenste deel van schotland houden met name de driehoek john o groats, dundee, gairloch. Daarbij zou ik nog een rondje isle of sky rijden en dan ben je al snel 5 dagen aan het sturen in een zeer dun bevolkt gebied.
een andere auto zou ik ook wel meenemen, voor schotland is de abarth best geschikt gezien die vooral last heeft van onderstuur in haarspeldbochten maar ik miste toch de scherpte die ik van de 320is, m3 en mégane rs gewoon ben.
Ik zou ook eerder in mei gaan ook al hebben we dit jaar fantastich weer gehad, geen regen en 19 graden, ook helemaal geen grid op de weg maar dat hangt dan weer af van hoe streng en hoe lang de winter heeft geduurd.
in 2021 ga ik terug .. als er mensen intresse hebben om mee te gaan hoor ik het graag!!