Zondag 2 juni was de "6 Uren van Breda" aan de beurt, georganiseerd door de Baronierijders, meetellend voor NRF Klassiek.
Dus zou er veel klassiek materiaal aanwezig zijn, wij hebben ingeschreven in de sportklassen, samen met nog 24 andere deelnemers, bijna allemaal met een klassieke voiture, ouder dan 30 jaar dus.
In de expert klasse waren slechts 10 equipes waarvan maar 3 klassiek. In de tourklasse echter ruim 40 equipes.
Bij deze goed verzorgde rally werd naast de rallyschilden zelfs voorzien in grote deurstickers, en een flink gevulde goodybag.

Wij mochten met startnummer 28 om 09:13 vertrekken voor het eerste deel, vertrek werd hier op de officiële manier aangekondigd door een Moderator , alwaar ook het routeboek overhandigd wordt. De startboog staat bij Amrath Hotel te Breda.


Deel 1 bestond volledig uit het systeem Baril, een ingetekende lijk met baricades dus, het eerste stukje leidde ons al snel uit de stad alwaar de routen voornamelijk kronkelde rond de snelweg westwaards, geen idee hoe vaak we de snelweg over gestoken zijn, maar het was vaak.
Sommige hadden pech en kwamen in een stoet bejaarde trekkers terecht.
Bijna 2 uur later kwamen we al met tijdstraf binnen bij de eerste TC. Een leuke pauzeplaats, Lodge Visdonk ten zuiden van Roosendaal, voor koffie / thee en een worstenbroodje. En natuurlijk in het routeboek deel 2 verkennen.






Na een klein half uurtje pauze ging het verder westwaards, dit deel bestaat uit het systeem pijlen kortste en punten één na kortste route, en in dit 2 uur durende deel zal ook nog een regularity proef met het visgraat systeem.
De regularity zat al aan het begin, dit keer op een industrie terrein alwaar je geen langere straatjes had dan 150 meter, je moest een gemiddelde rijden van 36 km/u en de finish tijdwaarneming was geheim, zaak dus vanaf het begin goed op de gemiddelde snelheid te zitten, oh ja er stonden ook nog controles in deze special,waarvan we er ééntje gemist hebben door een concurrerende slome deelnemer in te halen

Die slome was dus de knaloranje Toyota Corolla Levin.
Maar we hebben de special wel weer met 0 seconden straftijd weten te rijden, dit was nog 4 andere equipes gelukt.
Daarna ging het weer snel door want we wilden natuurlijk niet nog meer tijdstraf, maar het was moeilijk met deze hitte door de sterke zon scherp te blijven, in de auto liep de temperatuur op naar 40 graden , pffff, wegen door de bossen waren zeer welkom.
Nou en dan km je natuurlijk weer van die boeren tegen die menen dat alles wat ze kunnen zien ook van hun is, 2 keer een weg waar we in moesten gebarricadeerd met een landbouwvoertuig, zielig volk. Maar goed, ondanks dat en een paar keer flink verkeerd gereden te zijn en wat zoekwerk waren we nu wel net op tijd binnen bij de lunchlocatie, mede dankzij de zware voet van Petra.







De lunchlocatie was werkelijk een verademing, "Natuurlijk Kloof" lekker weggestopt in een vekoelend bos ten oosten van Bergen op Zoom.
Een uurtje lunchpauze, waarna we weer de hitte ingestuurd werden, nu een 3 kwartiertjes grensbenaderen voor alweer een korte pauze.
Het grensbenaderen verliep goed, maar achteraf bleek wel dat ik hierin veruit de meeste fouten gemaakt had, wel 4, 2 kaartleesinstinkers, en 2 door gepruts met controles noteren.


Alle stempelcontroles onderweg waren bemand, erg plezierig want dan hoef je de auto niet uit.
Nu een korte pauze met een ijskraam waar we getrakteerd werden op verkoelend vers schepijs, alweer met enkele minuten tijdstraf.



Tien minuten later weer verder voor nog een dik uur Pijlen en (kompas)punten kortste route, dit systeem kennen we nog niet, en dan loopt het natuurlijk mis. Maar goed dat Petra vastberaden was geen tijdstraf meer op te lopen, dus nu ging het gas alleen nog maar vol open, we reden in het begin van het traject op 45km/u gemiddeld, maar goed ook want we hebben flink wat kilometers teveel gemaakt door een fatale denkfout van mij. En even later nadat we de fout hersteld hadden liepen we in een file deelnemers die opgehouden werden door een huifkar met chetlanders en families erin. Poep, het gemiddelde zakte helemaal terug tot bijna 30km/u.
Eenmaal die huifkar voorbij was het alleen nog maar planken en planken, en de juiste route rijden natuurlijk.
Het laatste deel hebben we ondanks het oponthoud en de vele extra kilometers toch binnen de tijd weten af te ronden, kwa snelheid durven we nu de expert klasse echt wel in.
Uiteindelijk toch maar 3 fouten gemaakt in het laatste deel, net zoveel als in deel 1 en deel 2.
Finish was ook weer bij het Amrath in Breda, waar het gezellig nakeuven was, wachtend op de uitslagen en het afsluitende erg goed verzorgde diner.
Een goed verzorgde rally organiseren, dat kun je de Baronierijders wel toevertrouwen, alles tot in de puntjes geregeld en een heerlijke route om te rijden, kortom, ondanks de hitte een geweldige ervaring.
Foto's dit keer van de organisatie gejat, op het boeren materieel na.








Oh ja, ondanks de blunders hebben we toch nog de 5e plek weten te behalen, helemaal goed.

