
Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1179
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Fiat zuigers... mysterie.
Wat een ‘piep’, wel fijn om er achter te komen wat nu de boosdoener is.
Wat een ‘piep’, wel fijn om er achter te komen wat nu de boosdoener is.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29778
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Tsssss. Hollanders, voor de overtreffende trap in prutswerk.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12107
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Blijft een apart bedrijf. IK denk zelfs dat de Fiat zuigers wellicht schaarser zijn dan de BMW. Weer wat wijzer geworden.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4592
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Niet te geloven dat zo een prutswerk nog kan .. zo een bedrijf zou toch allang over de kop moeten gaan ..
Gelukkig allemaal geschiedenis en een goed lopend blok nu
Gelukkig allemaal geschiedenis en een goed lopend blok nu
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://pksolutions.be/
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
De 323i heeft zich kranig geweerd in de Eifel. Heerlijk gereden, en weer gemerkt dat die motor een beest is. Het verbruik is in die lijn dan ook wel stevig, maar who cares. Uiteraard zijn er wel wat puntjes die aandacht behoeven en naar mate ik wat meer kilometers maak met de auto, leer ik de auto beter kennen.
Motorolie:
De gemonteerde oliekoeler heeft de eerste dagen gebracht dat de olie nooit warmer is geworden dan 100 graden c. Zaterdagmiddag en zondag op de snelweg was het makkelijker om de auto op 110 graden te krijgen, maar dat kwam vooral door langer boven de 5000rpm te rijden. Even wat minder toeren en de temperatuur daalde gelijk. De oliedruk bijft nu goed. 1.1 bar bij stationair met 110 graden olie. een paar toeren meer is gelijk meer druk, tussen 2 en 4.8 bar. Dus de wissel naar Mobil1 10w60 is een goede gebleken.
laadstroom:
Op het terrein in Oberkail zag ik dat de laadstroom bij stationair toerental te laag is, die daalt naar 11,5volt. Toen we later daar de multimeter er opzetten, was het alweer 12,5 op het metertje, waar Gerwin 12,8 op de multimeter meette. Ik heb het daarna in de gaten gehouden en het blijkt dat naar mate de motor warmer wordt, de laadstroom daalt. van 13,8 volt bij koude motor tot 11,4 volt bij hete motor. Waar kan dat aan liggen? Accu? De dynamo is volledig gereviseerd met nieuwe koolborstels en diodeplaat...
Onderstel:
Ik merk dat ik achter te laag lig. Kratje vloeistoffen en gereedschap was al genoeg om regelmatig in de vering te klappen. De Bilsteins gaan een ringetje omhoog, kijken of dat dat helpt en zo niet, dan gaan de Eibachs er weer vanaf en moet er wat sterkers onder. De Eibachs zijn nieuw. Aan de voorzijde wil ik ook omhoog, denk dat ik daar wat ga klooien met andere veerschotels. tot slot moet de veerpootbrug terug. Niet die ellendige Wiechers, die net niet past maar een andere. Projectje voor de winter.
Motor:
Wat een heerlijk beest is dat toch. Twee kleine dingen: hij wil niet blijven lopen bij stationair na starten. Moet echt wat gas bij geven en na een 10tal seconden is het goed. Op de snelweg heb ik een paar keer onder vollast van 140 naar 190 km/h dat hij wat inhoudt. Soort stottertje, hikjes, minimaal, maar het is er wel. Weet even niet waar ik dit moet zoeken.
Motorolie:
De gemonteerde oliekoeler heeft de eerste dagen gebracht dat de olie nooit warmer is geworden dan 100 graden c. Zaterdagmiddag en zondag op de snelweg was het makkelijker om de auto op 110 graden te krijgen, maar dat kwam vooral door langer boven de 5000rpm te rijden. Even wat minder toeren en de temperatuur daalde gelijk. De oliedruk bijft nu goed. 1.1 bar bij stationair met 110 graden olie. een paar toeren meer is gelijk meer druk, tussen 2 en 4.8 bar. Dus de wissel naar Mobil1 10w60 is een goede gebleken.
laadstroom:
Op het terrein in Oberkail zag ik dat de laadstroom bij stationair toerental te laag is, die daalt naar 11,5volt. Toen we later daar de multimeter er opzetten, was het alweer 12,5 op het metertje, waar Gerwin 12,8 op de multimeter meette. Ik heb het daarna in de gaten gehouden en het blijkt dat naar mate de motor warmer wordt, de laadstroom daalt. van 13,8 volt bij koude motor tot 11,4 volt bij hete motor. Waar kan dat aan liggen? Accu? De dynamo is volledig gereviseerd met nieuwe koolborstels en diodeplaat...
Onderstel:
Ik merk dat ik achter te laag lig. Kratje vloeistoffen en gereedschap was al genoeg om regelmatig in de vering te klappen. De Bilsteins gaan een ringetje omhoog, kijken of dat dat helpt en zo niet, dan gaan de Eibachs er weer vanaf en moet er wat sterkers onder. De Eibachs zijn nieuw. Aan de voorzijde wil ik ook omhoog, denk dat ik daar wat ga klooien met andere veerschotels. tot slot moet de veerpootbrug terug. Niet die ellendige Wiechers, die net niet past maar een andere. Projectje voor de winter.
Motor:
Wat een heerlijk beest is dat toch. Twee kleine dingen: hij wil niet blijven lopen bij stationair na starten. Moet echt wat gas bij geven en na een 10tal seconden is het goed. Op de snelweg heb ik een paar keer onder vollast van 140 naar 190 km/h dat hij wat inhoudt. Soort stottertje, hikjes, minimaal, maar het is er wel. Weet even niet waar ik dit moet zoeken.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3083
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Ik zou de regelaar (meestal combi module met koolborstels) verdenken op een te lage laadspanning, elke regelaar is toch weer anders.
Hikjes (surge) onder vollast is bijna altijd te wijten aan een te arm mengsel. Dat zal bij k-jet lastig aan te passen zijn.
Moet je eens Remy (B) zijn tailpipe sniffer lenen, of op de rollenbank met dat "beest".
Hikjes (surge) onder vollast is bijna altijd te wijten aan een te arm mengsel. Dat zal bij k-jet lastig aan te passen zijn.
Moet je eens Remy (B) zijn tailpipe sniffer lenen, of op de rollenbank met dat "beest".

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12107
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Uiteraard hebben we allemaal wat puntjes om op te lossen. Het verhaal van het onderstel herken ik meteen. Mijn Bilstein met eibach heeft dat ook. Ik sta inderdaad ook op de laagste stand.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29778
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Erg leuk om het afgelopen weekend even zelf de DH even mogen ervaren! Zeker als je net uit een standaard 323i komt is het koppel indrukwekkend, heerlijk hoe de auto van onderuit al begint te sleuren en dat ook lekker blijft doen tot hoog in de toeren, en hoe dat gepaard gaat met een veel indrukwekkendere en rauwere sound, erg leuk!
Puntje van mijn kant: ik heb al met genoeg sportbakken gereden maar merkte zelf met 1>2 of 3>2 schakelen dat je wel heel makkelijk in z'n 4 zit ipv in z'n 2. Normaal gesproken schiet de pook netjes naar het midden en heb je dus altijd 2 of 3 te pakken. Bij jouw bak lijkt het erop dat 'ie z'n middenstand niet helemaal lekker opzoekt of daar iets vaag is. Nul ernstig en na een paar km heb je dat prima te pakken, maar dat viel ff op.
Vwb jouw laadstroom zou ik idd ook even -opnieuw- koolborstels en spanningsregelaar vervangen, doorgaans hoef je de dynamo daar niet eens voor uit te bouwen. Tijdens het meten was 'ie inderdaad weer goed en heb je iig kunnen vaststellen dat jouw meter naar alle waarschijnlijkheid niet of nauwelijks afwijkt dus daar kun je op vertrouwen.
Onderstel: wat gaat er mis aan de achterkant, waar klapt 'ie op? Heb je bumpstops gemonteerd? Heb achter nog nooit problemen gehad, ook niet met zware belading. Vóór: Eibach verlaagt het minste bij mijn weten, als je nog hoger wilt kun je wel de overstap maken naar de voorveren van de Alpina B6, daarmee kom je hoger te staan omdat deze berekend zijn op het hogere gewicht van de M30. Heb ik al sinds ik de Baur heb en bevalt super. Ik dacht dat WN die vorig jaar nog aanbood maar ik zie ze nu niet meer, alleen de standaard Eibachs.
Veerpootbrug: eens, gewoon ff wat types passen. Mooist is een ééndelig gelast exemplaar, dat geeft gewoon meer stijfheid dan de standaard driedelige met dus twee scharnierpunten. Misschien kunnen we JW zover krijgen om een veerpootbrug te gaan ontwikkelen?
Koude stationairloop: dat moet in mijn ogen dan zitten in een van je warmdraaisystemen, dus met name de WUR of de extraluchtschuif.
Hikjes: vacuumverstelling ontsteking? Kan ook meespelen met koude start.
Puntje van mijn kant: ik heb al met genoeg sportbakken gereden maar merkte zelf met 1>2 of 3>2 schakelen dat je wel heel makkelijk in z'n 4 zit ipv in z'n 2. Normaal gesproken schiet de pook netjes naar het midden en heb je dus altijd 2 of 3 te pakken. Bij jouw bak lijkt het erop dat 'ie z'n middenstand niet helemaal lekker opzoekt of daar iets vaag is. Nul ernstig en na een paar km heb je dat prima te pakken, maar dat viel ff op.
Vwb jouw laadstroom zou ik idd ook even -opnieuw- koolborstels en spanningsregelaar vervangen, doorgaans hoef je de dynamo daar niet eens voor uit te bouwen. Tijdens het meten was 'ie inderdaad weer goed en heb je iig kunnen vaststellen dat jouw meter naar alle waarschijnlijkheid niet of nauwelijks afwijkt dus daar kun je op vertrouwen.
Onderstel: wat gaat er mis aan de achterkant, waar klapt 'ie op? Heb je bumpstops gemonteerd? Heb achter nog nooit problemen gehad, ook niet met zware belading. Vóór: Eibach verlaagt het minste bij mijn weten, als je nog hoger wilt kun je wel de overstap maken naar de voorveren van de Alpina B6, daarmee kom je hoger te staan omdat deze berekend zijn op het hogere gewicht van de M30. Heb ik al sinds ik de Baur heb en bevalt super. Ik dacht dat WN die vorig jaar nog aanbood maar ik zie ze nu niet meer, alleen de standaard Eibachs.
Veerpootbrug: eens, gewoon ff wat types passen. Mooist is een ééndelig gelast exemplaar, dat geeft gewoon meer stijfheid dan de standaard driedelige met dus twee scharnierpunten. Misschien kunnen we JW zover krijgen om een veerpootbrug te gaan ontwikkelen?

Koude stationairloop: dat moet in mijn ogen dan zitten in een van je warmdraaisystemen, dus met name de WUR of de extraluchtschuif.
Hikjes: vacuumverstelling ontsteking? Kan ook meespelen met koude start.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Wat de laadspanning betreft, heb je deze op de accu gemeten? Dan zou ik eerst de massakabel en de B+ eens vervangen, veel voorkomend!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Diep respect voor deze restauratie koos!! En voor je doorzettingsvermogen.. Wat een doorzetter
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Had je een onaanvaardbaar verschil in gemeten spanning met de multimeter en het ingebouwde metertje ?
Want dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Mogelijke oorzaken kunnen zijn:
- het ingebouwde metertje meet de spanning op het punt dat het aangesloten is en niet rechtstreeks op de accu. Daar kan een klein verschil op zitten door spanningsval over bedrading. Als dit verschil te groot is kan een slechte bedrading zoals Nick aanhaalt, een reden zijn.
- het metertje dient opnieuw gekalibreerd te worden met de ingebouwde trimmer.
Want dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Mogelijke oorzaken kunnen zijn:
- het ingebouwde metertje meet de spanning op het punt dat het aangesloten is en niet rechtstreeks op de accu. Daar kan een klein verschil op zitten door spanningsval over bedrading. Als dit verschil te groot is kan een slechte bedrading zoals Nick aanhaalt, een reden zijn.
- het metertje dient opnieuw gekalibreerd te worden met de ingebouwde trimmer.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4545
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Ze zijn er nog. Ze zijnniet goedkoop,maar zijnhet dubbel en dik waard!Jeroen wrote: Mon Sep 23, 2019 2:14 pm
Onderstel: ,,,, Vóór: Eibach verlaagt het minste bij mijn weten, als je nog hoger wilt kun je wel de overstap maken naar de voorveren van de Alpina B6, daarmee kom je hoger te staan omdat deze berekend zijn op het hogere gewicht van de M30. Heb ik al sinds ik de Baur heb en bevalt super. Ik dacht dat WN die vorig jaar nog aanbood maar ik zie ze nu niet meer, alleen de standaard Eibachs.
Koos, dit is HET.
Wegligging stuk beter als de EIBACH prokit, Comfort stuk beter dan de EIBACH prokit EN 2cm verlaagd.
https://www.wallothnesch.com/alpina/bmw ... 73-04.html
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm