Uwbuurman: [e12] 1980 528i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3084
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
In dit topic meer info aangaande overmaatse lagerschalen:
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=27267
Ze zouden moeten bestaan (+0.4mm), maar dan moet je de lagertap zelf ook op ondermaat laten slijpen.
Wellicht bestaat er een mogelijkheid de axiale lagerschalen op hoofdlager 5 te zetten in plaats van 6.
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=27267
Ze zouden moeten bestaan (+0.4mm), maar dan moet je de lagertap zelf ook op ondermaat laten slijpen.
Wellicht bestaat er een mogelijkheid de axiale lagerschalen op hoofdlager 5 te zetten in plaats van 6.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18986
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Omdat iedereen kennelijk aan het update is geslagen met zijn topic, ook weer een paar kleine dingetjes aan de e12 te laten zien. Er is nog steeds geen tijd in mijn agenda, maar onlangs heb ik me een dag of 2 kwaad gemaakt en de 528i uitgegraven, alles eruit en eraf, de voorkant gedemonteerd en eens kijken wat ik nou precies heb voor ding. Zou het een makkelijk project zijn? Hij is immers al eens gespoten en half opgebouwd, zo heb ik ‘m gekocht. Goed, niet mooi gespoten en veel spulletjes zijn nog niet netjes of weg, maar toch.
Eerst eens onder de motorkap gekeken en de nieuwe gebruikte SWRA tank gepast. Die was substantieel groter dan de andere twee kleine SWRA tankjes die ik heb. Maar hij past supermooi!

Daarna de nieuwe voorspatborden gedemonteerd, want de rechter zat zo beroerd gemonteerd dat het portier rechtsvoor niet geopend kon worden zonder schade. Ik snapte niet goed waarom dat spatbord zo raar zat, maar nu snap ik dat wel.
Die draagdriehoeken onder de binnenspatborden zijn zwaar verminkt. Ze staan zowel bij e12 als e21 bekend om stevige roestvorming, omdat het spatbord aan de buitenzijde ertegen zit, in de fabriek werden de raakvlakken niet behandeld, dus dat is blank metaal, waar juist veel modder en vuil komt. Op het wiel ligt een nieuwe, de oude is voor de helft weggehaald en kent geen stevigheid meer. Dan is een spatbord nooit goed te monteren…

Rest van het binnenspatbord is ondergebaggerd, wat zou daar achter zitten?

Aan de andere kant zag ik een soort plaatje…



Dus je neemt de tijd om een super net gat te slijpen, een plaatje te maken en op maat te maken, te schuren en te primeren, maar 10 minuten lassen is te veel, dus kitten we het erop. Als nieuw…. Ik begrijp deze manier van repareren echt niet.
Motorkap opgehangen op de plek waar hij vermoedelijk wel een poos zal blijven. De kap heeft minimale roest, maar is zwaar geplamuurd, logo was dichtgeplamuurd. Maar als er alleen teveel verf en filler op zit, heb ik een hele nette kap.

En zo hebben we een blik op de originele motor, matching numbers en 136k km op de teller.

Meer knutselvreugde. Massakabeltje is prima te repareren.

Hiermee is vastgesteld wat voor auto dit is. Het is geen simpel projectje, het wordt een volledig project.
De slang aan het luchtfilter zat er niet op, maar die lag in de kofferbak. Hiermee lijkt alles, hoewel vies, oud of versleten, compleet in de motorruimte.

Tot slot nog twee (eigen)aardigheidjes:
1. Ik trof in de motorruimte een soort compressortje aan, duidelijk aftermarket. Vacuümslangetje eraan, geen idee. Nader onderzoek levert dat er een aftermarket niveauregeling op zit. Dat gaat er vanaf, uiteraard, maar grappig is het wel. Zou iemand dat anno 2020 op zijn nieuwe Tesla of Mondeo laten zetten?

2. Ik trof de bon aan van het gloednieuwe voorraam, dat met schilderstape, zonder rubber in de auto zit. Geleverd door ene Joop. 131 euro in 2007. Die ruit is nog nooit gebruikt, dus nu ook NOS, na 13 jaar?


Binnenkort meer in dit theater, maar eerst verder met de e30 325i Cabrio.
Eerst eens onder de motorkap gekeken en de nieuwe gebruikte SWRA tank gepast. Die was substantieel groter dan de andere twee kleine SWRA tankjes die ik heb. Maar hij past supermooi!

Daarna de nieuwe voorspatborden gedemonteerd, want de rechter zat zo beroerd gemonteerd dat het portier rechtsvoor niet geopend kon worden zonder schade. Ik snapte niet goed waarom dat spatbord zo raar zat, maar nu snap ik dat wel.
Die draagdriehoeken onder de binnenspatborden zijn zwaar verminkt. Ze staan zowel bij e12 als e21 bekend om stevige roestvorming, omdat het spatbord aan de buitenzijde ertegen zit, in de fabriek werden de raakvlakken niet behandeld, dus dat is blank metaal, waar juist veel modder en vuil komt. Op het wiel ligt een nieuwe, de oude is voor de helft weggehaald en kent geen stevigheid meer. Dan is een spatbord nooit goed te monteren…

Rest van het binnenspatbord is ondergebaggerd, wat zou daar achter zitten?

Aan de andere kant zag ik een soort plaatje…



Dus je neemt de tijd om een super net gat te slijpen, een plaatje te maken en op maat te maken, te schuren en te primeren, maar 10 minuten lassen is te veel, dus kitten we het erop. Als nieuw…. Ik begrijp deze manier van repareren echt niet.
Motorkap opgehangen op de plek waar hij vermoedelijk wel een poos zal blijven. De kap heeft minimale roest, maar is zwaar geplamuurd, logo was dichtgeplamuurd. Maar als er alleen teveel verf en filler op zit, heb ik een hele nette kap.

En zo hebben we een blik op de originele motor, matching numbers en 136k km op de teller.

Meer knutselvreugde. Massakabeltje is prima te repareren.

Hiermee is vastgesteld wat voor auto dit is. Het is geen simpel projectje, het wordt een volledig project.
De slang aan het luchtfilter zat er niet op, maar die lag in de kofferbak. Hiermee lijkt alles, hoewel vies, oud of versleten, compleet in de motorruimte.

Tot slot nog twee (eigen)aardigheidjes:
1. Ik trof in de motorruimte een soort compressortje aan, duidelijk aftermarket. Vacuümslangetje eraan, geen idee. Nader onderzoek levert dat er een aftermarket niveauregeling op zit. Dat gaat er vanaf, uiteraard, maar grappig is het wel. Zou iemand dat anno 2020 op zijn nieuwe Tesla of Mondeo laten zetten?

2. Ik trof de bon aan van het gloednieuwe voorraam, dat met schilderstape, zonder rubber in de auto zit. Geleverd door ene Joop. 131 euro in 2007. Die ruit is nog nooit gebruikt, dus nu ook NOS, na 13 jaar?


Binnenkort meer in dit theater, maar eerst verder met de e30 325i Cabrio.
Last edited by uwbuurman on Wed Nov 17, 2021 1:50 pm, edited 1 time in total.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29785
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
En toch lijkt dit wel op een soort van officiële start van dit project, dat zo te zien idd geen eenvoudig project gaat worden. Dat gaat dus wel even duren, maar het gaat wel helemaal goed komen!
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3084
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Mooie start, een echt "uw buurman" project dus.
We gaan hier nog veel meer verrassingen zien, gegarandeerd.
We gaan hier nog veel meer verrassingen zien, gegarandeerd.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4546
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Ja wadde... Weer een Brovéetje...
Als ik naar je 323i kijk komt dat zeker goed en wordt het weer een perfectionistisch Koosje!
Als ik naar je 323i kijk komt dat zeker goed en wordt het weer een perfectionistisch Koosje!

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18986
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
De E12 zal een andere restauratievolgorde kennen dan mijn 323i kende. Die heb ik kapotgereden, uit elkaar gehaald en daarna de carrosserie aangepakt. Toen pas heb ik de aan- en opbouwdelen en alle trim aangepakt. Dat had als nadeel dat de opbouw lang duurde, immers, ik moest steeds delen opknappen, reviseren of vervangen voor ik een stapje verder kon komen.
De e12 demonteer ik stap voor stap, diverse onderdelen pak ik gelijk aan, en leg ik klaar voor de opbouwfase. Zo spreid ik de kosten iets meer, zo heb ik eerder inzicht in benodigde onderdelen en als het goed is, is de opbouwfase simpeler en korter. Op de totale tijdsplanning is er geen verschil, maar in het totale project is het moment van spuitwerk verder naar achter en dus is het stuk tijd tussen spuiten en gereed zijn van de auto zo kort mogelijk. Dat is wenselijk omdat er veel minder kans op schade is.
Zo heb ik een tijdje geleden een start gemaakt met de koplampen. Ook deze auto van mij moet SWRA (ScheinWerferReinigungsAnlage) krijgen. Dat had je gedacht, wat een gedoe. Incomplete setjes op internet kosten tot €2.000, dat compleet maken kost dan nog wel €500, als je de delen al kunt vinden. Een gereviseerde of echt nette set, compleet, is al in geen jaren aangeboden en zal dus echt heel duur zijn.
Ondertussen ben ik nu ongeveer 3 jaar bezig met verzamelen van onderdelen. Denk aan motortjes, wisserarmpjes, een kabelboom, relais, sproeikopjes, slang en een specifieke SWRA tank, ter vervanging van de reguliere ruitenwisservloeistoftank. Ik heb nu alle onderdelen compleet voor mijn set SWRA, ik heb onderdelen uit zeker 5 landen, verdeeld over 2 continenten. Dus was het tijd om op te knappen.
Diverse pakketjes kwamen dus binnen:

Pompjes demonteren




Maar als je overal wat vandaan trekt, krijg je ook verschillende pompjes.

Ander pompje heeft weer een ander voetje.

Dus maar aanpassen, gelukkig kan ik metaal bewerken.

Even later heb ik twee dezelfde beugels.


Die pompjes zitten op een tank. Ranzige tank, kan ik wel zeggen. Zo’n oud stuk plastic gaat vaak stuk na 40 of 50 jaar. Ik heb gelukkig een goede tank verworven. Niet de kleine, maar de grote, die BMW als optie leverde.

Dan de lampen. De frames zijn altijd wel verroest. De houders soms snotrot, want affabriek is er slechts een dun laagje lak, zonder primer of verzinklaag.


Dus alles gestraald en klaargemaakt voor de verzinker.




Dat komt dan netjes en als nieuw terug.

En weer zwart

Zo worden alle onderdelen weer als nieuw

De bijzonder zeldzame wisserarmpjes zijn ook weer netjes zwart.

Op een lekkere zonnige zondagmiddag in de tuin weer monteren.

De kabelboom is uiteraard niet meer te koop bij BMW. Maar ik kocht ergens in Scandinavië een NOS kabelboom van een vroege E12. Die is anders, maar een bosje draad in de juiste kleuren gekocht, wat oude kabelboom uit elkaar gepeuterd en daarna schema’s volgen leverde me een nieuwe kabelboom, nieuwe stekkers precies op maat.
Qua lampen, ik ben er nog niet uit. Ik heb een setje blanke en een setje gele. Beide heel netjes. Voor nu denk ik dat ik de gele lampen in de SWRA set zet en de blanke op reserve hou.
Eindresultaat volgt nog.
Daarnaast is een project wat altijd tijd kost en vaak niet goedkoop is, het onderstel. Ik ben al spullen aan het verzamelen voor de vooras. Twee bij BMW en aftermarket NLA draagarmen gevonden in Italië, NOS.

Sowieso valt me op dat voor een e21 spullen steeds moeilijker verkrijgbaar zijn, ook aftermarket, maar voor de E12 is het echt erg. Bijna niks is nieuw verkrijgbaar. Of bij BMW voor woekerprijzen.
De e12 demonteer ik stap voor stap, diverse onderdelen pak ik gelijk aan, en leg ik klaar voor de opbouwfase. Zo spreid ik de kosten iets meer, zo heb ik eerder inzicht in benodigde onderdelen en als het goed is, is de opbouwfase simpeler en korter. Op de totale tijdsplanning is er geen verschil, maar in het totale project is het moment van spuitwerk verder naar achter en dus is het stuk tijd tussen spuiten en gereed zijn van de auto zo kort mogelijk. Dat is wenselijk omdat er veel minder kans op schade is.
Zo heb ik een tijdje geleden een start gemaakt met de koplampen. Ook deze auto van mij moet SWRA (ScheinWerferReinigungsAnlage) krijgen. Dat had je gedacht, wat een gedoe. Incomplete setjes op internet kosten tot €2.000, dat compleet maken kost dan nog wel €500, als je de delen al kunt vinden. Een gereviseerde of echt nette set, compleet, is al in geen jaren aangeboden en zal dus echt heel duur zijn.
Ondertussen ben ik nu ongeveer 3 jaar bezig met verzamelen van onderdelen. Denk aan motortjes, wisserarmpjes, een kabelboom, relais, sproeikopjes, slang en een specifieke SWRA tank, ter vervanging van de reguliere ruitenwisservloeistoftank. Ik heb nu alle onderdelen compleet voor mijn set SWRA, ik heb onderdelen uit zeker 5 landen, verdeeld over 2 continenten. Dus was het tijd om op te knappen.
Diverse pakketjes kwamen dus binnen:

Pompjes demonteren




Maar als je overal wat vandaan trekt, krijg je ook verschillende pompjes.

Ander pompje heeft weer een ander voetje.

Dus maar aanpassen, gelukkig kan ik metaal bewerken.

Even later heb ik twee dezelfde beugels.


Die pompjes zitten op een tank. Ranzige tank, kan ik wel zeggen. Zo’n oud stuk plastic gaat vaak stuk na 40 of 50 jaar. Ik heb gelukkig een goede tank verworven. Niet de kleine, maar de grote, die BMW als optie leverde.

Dan de lampen. De frames zijn altijd wel verroest. De houders soms snotrot, want affabriek is er slechts een dun laagje lak, zonder primer of verzinklaag.


Dus alles gestraald en klaargemaakt voor de verzinker.




Dat komt dan netjes en als nieuw terug.

En weer zwart

Zo worden alle onderdelen weer als nieuw

De bijzonder zeldzame wisserarmpjes zijn ook weer netjes zwart.

Op een lekkere zonnige zondagmiddag in de tuin weer monteren.

De kabelboom is uiteraard niet meer te koop bij BMW. Maar ik kocht ergens in Scandinavië een NOS kabelboom van een vroege E12. Die is anders, maar een bosje draad in de juiste kleuren gekocht, wat oude kabelboom uit elkaar gepeuterd en daarna schema’s volgen leverde me een nieuwe kabelboom, nieuwe stekkers precies op maat.
Qua lampen, ik ben er nog niet uit. Ik heb een setje blanke en een setje gele. Beide heel netjes. Voor nu denk ik dat ik de gele lampen in de SWRA set zet en de blanke op reserve hou.
Eindresultaat volgt nog.
Daarnaast is een project wat altijd tijd kost en vaak niet goedkoop is, het onderstel. Ik ben al spullen aan het verzamelen voor de vooras. Twee bij BMW en aftermarket NLA draagarmen gevonden in Italië, NOS.

Sowieso valt me op dat voor een e21 spullen steeds moeilijker verkrijgbaar zijn, ook aftermarket, maar voor de E12 is het echt erg. Bijna niks is nieuw verkrijgbaar. Of bij BMW voor woekerprijzen.
Last edited by uwbuurman on Mon May 11, 2020 1:39 pm, edited 1 time in total.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29785
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Heerlijk aan de slag gegaan! Qua verkrijgbaarheid van onderdelen wordt het rap minder, eigenlijk bij alles wat niet NU is. E21 wordt steeds lastiger, zelfs cruciale E30 onderdelen (bijv nokkenas, rotor) staan ineens op niet meer leverbaar terwijl BMW in het verleden altijd aanhield dat men de technische delen die nodig zijn om de auto rijdend te houden altijd zou aanhouden, maar daar kijkt men nu dus duidelijk anders naar. Zelfs met de E63 loop ik er al tegenaan! Zal het topic van de E63 ook eens updaten wat dat betreft.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Hee! Bekende onderdeeltjes 

- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18986
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Ja, eens. Maar ook aftermarket is ook veel minder leverbaar. Bosch, Lemförder-FAG-ZF willen beide niet echt meer geassocieerd worden met oude auto's, slecht voor het milieu etc. Ik baal er goed van. Zo wordt een hobby snel de nek omgedraaid.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18986
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Ook veel uit andere hoeken nog. Die grote tank komt uit Frankrijk, armje uit Duitsland, motortje uit Tsjechië etc. Maar zonder jou was ik nog niet zover geweest, Jan Willem! Dank is dan ook groot!
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Sjongejonge zeg, hahaha. Het resultaat is altijd om je vingers bij af te likken maar het is wel pietje precies hoor 

- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3084
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Weer eens lekker aan het freubelen geweest, die SWRA's is wel echt jouw dingetje hé
check je wel ff de lengte van die draagarmen? ik heb er gekregen die een paar mm te kort blijken te zijn, zie hier.

check je wel ff de lengte van die draagarmen? ik heb er gekregen die een paar mm te kort blijken te zijn, zie hier.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i