Een Fransoos en dan ook nog eens een FWD

Dit is al meer dan een jaar zo maar drukte professioneel zorgen ervoor dat een eigen topic er nog niet is van gekomen en ook aangezien dit een bmw forum is minder dringend. Er staat al wel ergens iets van neergeschreven maar alles betreffende deze wagen zal ik in de toekomst hier neerzetten
Waarom een FWD Fransoos? Omdat BMW mij met zijn modern spul al een hele tijd kwijt is en er andere merken zijn die kwa rijbeleving hun zaken beter voor mekaar hebben.
Iedereen zoekt iets anders in een daily, als je veel op de weg bent is een salon op wielen liefst met automaat zeker een aanrader. Ik zocht absoluut geen salon op wielen en al zeker geen automaat maar een rijders georiënteerde wagen, mocht best wat hardcore zijn.
Als je dan wat rondkijkt dan is het echt leuke spul van BMW echt schaars en het weinige dat overblijft en aan de wensen voldoet kost gewoon veel te veel geld.
Na een paar maand rondkijken en de hoop eigenlijk bijna kwijt te zijn stelde een goeie vriend voor om eens met zijn daily FWD Fransoos te rijden (hij zou snel te koop komen en zou volgens hem voldoen aan al mijn wensen.)
Zonder verwachtingen aan de testrit begonnen en ALLE vooroordelen over FWD moeten laten varen. Van alle auto's waar ik in mijn leven al mee heb gereden is deze het scherpst, en dan bedoel ik op alle gebied, stuurinput, gasprespons, remgevoel, zitpositie .. niets kan hier aan tippen en dat compleet OEM. Onderstuur NOOIT van gehoord in deze auto
Ik bedenk me net een rit in de eifel met en lotus exige V6 .. die is op rijgebied nog beter maar kwa dagelijkse inzetbaarheid te hardcore.
Deze is het dus geworden ..

Het betreft dus een Mégane 3 RS Trophy 07/2015 waarvan ik de 2de eigenaar ben, steeds dealer onderhouden.
Wagentje zet een nette 292pk en 368nm koppel neer op de vermogenbank en heeft verder alles van comfort aan boord dat we heden ten dage gewoon zijn.
Goed vergelijkbaar met de 318pk en 367nm van de M3 die kwa sound en motorloop de meerdere is van de Mégane maar zelfs met alle aanpassingen aan onderstel en remmen niet kan tippen aan het moderne geweld.. evolutie staat niet stil en dat is hier goed voelbaar.. Begrijp me niet verkeerd .. die M3 gaat nooit weg dat is mijn ideale hobby auto en waarschijnlijk de enige BMW die in bezit zal blijven voor een tijdje.
De stoelen en zitpositie zijn ook zeer goed afgesteld voor het sportievere werk

De uitdaging die er op deze wel aankwam was de distributie .. heel anders werken dan aan een BMW wegens dwarsliggend blok. Bij de dealer kost dit werkje 1500€ .. dat kon dus goedkoper .. alle onderdelen OEM bij Renault besteld en zelf knutselen

Met de juiste literatuur kom je best ver

en de juiste blokkeertools maken het leven nog makkelijker

waterpomp en spanrol uiteraard meegenomen

nieuwe riem op zijn plek

opbouwen

en klaar

verder zijn er in het eerste jaar van eigendom eibach pro veren gemonteerd die de wagen net iets zachter afveren en dus beter geschikt maken voor alpen en schotland .. en ook een beetje voor de Belgische wegen

Zo iets minder aanwezig hier maar we zitten zeker niet stil op autogebied