Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29783
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Poeh, weer even een geduldskwestie om dat uit te vogelen. Zal voor je duimen maar veel meer kan het toch niet zijn zou je denken. Relais nog open gehad ivm corrosie oid?
Die stotter, dat is zeker vreemd. Ik dacht in eerste instantie aan een brandstofprobleem, net effe tekort komen op een plek waar je ongeveer vol koppel neerzet, maar dan zou je dat hoger in de toeren ook weleens moeten hebben zou je denken. Evengoed verdenk ik als eerste brandstofpomp of accumulator, maar zal d'r nog eens een nachtje over slapen.
Die stotter, dat is zeker vreemd. Ik dacht in eerste instantie aan een brandstofprobleem, net effe tekort komen op een plek waar je ongeveer vol koppel neerzet, maar dan zou je dat hoger in de toeren ook weleens moeten hebben zou je denken. Evengoed verdenk ik als eerste brandstofpomp of accumulator, maar zal d'r nog eens een nachtje over slapen.
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3084
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Ja, stroomstoringen kan menigeen de gekte in drijven.
Succes daarmee.
Ga je de 323i op de rollenbank aan de gastester hangen? Het maakt nogal een verschil of de motor onbelast of belast bij een bepaald toerental gemeten wordt. Onbelast kun je een prima afr meten bij bijvoorbeeld 4000rpm, maar dat zegt nog helemaal niks over de afr bij deellast of vollast bij datzelfde toerental.
Ben benieuwd wat eruit gaat komen.
Succes daarmee.
Ga je de 323i op de rollenbank aan de gastester hangen? Het maakt nogal een verschil of de motor onbelast of belast bij een bepaald toerental gemeten wordt. Onbelast kun je een prima afr meten bij bijvoorbeeld 4000rpm, maar dat zegt nog helemaal niks over de afr bij deellast of vollast bij datzelfde toerental.
Ben benieuwd wat eruit gaat komen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Pomp en accumulator zijn beide nieuw.... maar ja, 323i en ik heb een 2.7 met dorst.... geen idee.
Gaat aan de 4gastester, rollenbank kan de volgende stap zijn.
Gaat aan de 4gastester, rollenbank kan de volgende stap zijn.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Lekker freubelen
Ps
Filmpje van Kjet (app) simpele methode om benzine afgifte te meten. Min 750cc in 30 sec. Meten op retourleiding. Kun je vanuit daar verder analyseren. Voldoende druk in het het systeem, geen lekkende injectoren. CO2 ok. Afstelling van de klep (kjet) luisterd ook precies.
Ps
Filmpje van Kjet (app) simpele methode om benzine afgifte te meten. Min 750cc in 30 sec. Meten op retourleiding. Kun je vanuit daar verder analyseren. Voldoende druk in het het systeem, geen lekkende injectoren. CO2 ok. Afstelling van de klep (kjet) luisterd ook precies.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Zaken kunnen lostrillen, van tijd af gaan, of gewoon kapot.
Vroeger veel 4 takt blokken gereviseerd. Maar ook enkele uitgebreide revisies van bmw motoren tijdens mij stageperiode bij Ekris BMW Scherpenzeel (echt waar). Je leert en vergeet wel eens wat. 4 takt blokken gaan kapot en Ekris klanten kwamen terug.
Ps
Je poelie was ook losgelopen. Je was er van overtuigd dat alles 100% vast zat. Dat zat het ook. Dus......
Nalopen en zaken uitsluiten.
Vroeger veel 4 takt blokken gereviseerd. Maar ook enkele uitgebreide revisies van bmw motoren tijdens mij stageperiode bij Ekris BMW Scherpenzeel (echt waar). Je leert en vergeet wel eens wat. 4 takt blokken gaan kapot en Ekris klanten kwamen terug.
Ps
Je poelie was ook losgelopen. Je was er van overtuigd dat alles 100% vast zat. Dat zat het ook. Dus......
Nalopen en zaken uitsluiten.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- bmw328ie21
- E21 VIP
- Posts: 663
- Joined: Wed Mar 25, 2009 8:39 pm
- Location: Heemskerk
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Koos mijn 3.5 loopt ook gewoon op standaard 323i pomp en accumulator
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Dan kan dat het niet zijn tenzij verstopt of kapot.... Dank, Sven.
En eens, Odo, alles kan loslopen of kapotgaan. Maar dan wil ik de problemen altijd en niet pas bij in hoge toeren.
En eens, Odo, alles kan loslopen of kapotgaan. Maar dan wil ik de problemen altijd en niet pas bij in hoge toeren.
Last edited by uwbuurman on Wed Jun 10, 2020 7:34 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Vloestofpompje swra werkt goed. Terugslagklepje, nieuw van de plank, zat vast, dus die even doorgeblazen. Dan het linker motortje. Waarom werkte dat nou niet. Met de aangepaste kabelboom en het 6 polige relais nog steeds niet.
Dan moet het in het motortje zitten. Dus die uitelkaar gehaald. Het asje, wat ik destijds losgemaakt en gevet had, was mooi gangbaar, maar er was 1 tandwiel dat niet wilde draaien. Dat heb ik denk ik niet los gehad, de vorige keer. Dat tandwiel zit in een metalen plaatje, en stuurt het asje aan, waar het wisserarmpje op zit. Hoe kan een kunststof wieltje in een metalen plaatje vast zitten als een huis?? Ik heb het er in de bankschroef uit moeten slaan en serieus moeten schuren, voor het weer werkte.... Maar het werkt dus weer!! Later deze week weer monteren en dan een kijken of alles echt goed werkt!
Dan moet het in het motortje zitten. Dus die uitelkaar gehaald. Het asje, wat ik destijds losgemaakt en gevet had, was mooi gangbaar, maar er was 1 tandwiel dat niet wilde draaien. Dat heb ik denk ik niet los gehad, de vorige keer. Dat tandwiel zit in een metalen plaatje, en stuurt het asje aan, waar het wisserarmpje op zit. Hoe kan een kunststof wieltje in een metalen plaatje vast zitten als een huis?? Ik heb het er in de bankschroef uit moeten slaan en serieus moeten schuren, voor het weer werkte.... Maar het werkt dus weer!! Later deze week weer monteren en dan een kijken of alles echt goed werkt!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3084
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Top man, dus toch geen electrisch drama, maar gewoon mechanische problemen. Mooi dat er weer beweging in zit

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11862
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Swra systemen van bmw zitten eigenlijk permanent vast.
Ik heb er intussen een stuk of 5-6 onder handen gehad.
Het is een vrij zwak systeem, relais zijn vaak stuk, of Idd de motoren vast.
Ik heb er intussen een stuk of 5-6 onder handen gehad.
Het is een vrij zwak systeem, relais zijn vaak stuk, of Idd de motoren vast.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Ja, dit trek ik wel, hahahaBertjeConti wrote: Wed Jun 10, 2020 7:42 pm Top man, dus toch geen electrisch drama, maar gewoon mechanische problemen. Mooi dat er weer beweging in zit
Zelfde als Volvo en Mercedes in die jaren, zelfde motoren en pompjes. Maar als alles goed gesmeerd is, is dat geen garantie dat het blijft werken, inderdaad.323baur wrote: Wed Jun 10, 2020 7:45 pm Swra systemen van bmw zitten eigenlijk permanent vast.
Ik heb er intussen een stuk of 5-6 onder handen gehad.
Het is een vrij zwak systeem, relais zijn vaak stuk, of Idd de motoren vast.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Ik heb een koppelstukje waar precies zo'n sensor als voor de oliedruk, in past. Als je het interessant vind kunnen we/je een logging voor de benzinedruk doen..?uwbuurman wrote: Wed Jun 10, 2020 6:46 pm Dan kan dat het niet zijn tenzij verstopt of kapot.... Dank, Sven.
En eens, Odo, alles kan loslopen of kapotgaan. Maar dan wil ik de problemen altijd en niet pas bij in hoge toeren.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Ja je schrijft schokkerig he. Hmm. Ik zat aan de ontsteking te denken en daar kwam het plan weer op dat ik tijden geleden al eens geopperd heb om de vervroeging bij een K-Jet-installatie te kunnen meten. Maar dat is meer een geleidelijk inhouden. Bij mij komt er 20 graden verlating bij als toerenbegrenzer, dan is meteen alle vaart uit de acceleratie, zeg maar als teken om te schakelen, daarna stopt de vonk helemaal. Maar stel dat er op een punt te weinig vervroeging is doordat een van de mechaniekjes niet goed werkt dan merk je bij een vast toerental wel iets van inhouden, maar niet echt schokken. Denk ik.
Meten van de druk voor de spinnenkop zou aan die kant iets uit kunnen sluiten. En anders zit je vast aan het meten van alle zes slangen. Technisch kan dat allemaal wel, alleen je moet er ook zin in hebben natuurlijk.
Maar als het eenmaal ontwikkeld is, dan is er wel een 323i testkit beschikbaar.
Meten van de druk voor de spinnenkop zou aan die kant iets uit kunnen sluiten. En anders zit je vast aan het meten van alle zes slangen. Technisch kan dat allemaal wel, alleen je moet er ook zin in hebben natuurlijk.
Maar als het eenmaal ontwikkeld is, dan is er wel een 323i testkit beschikbaar.