Uwbuurman: [e12] 1980 528i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Ja, klopt Rob, dat heb ik ook gedaan bij de e21. Maar ik moet eens kijken wat ik heb liggen aan veren en dempers. En wat de staat daarvan is.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Ik doe tussendoor steeds kleine dingen aan de 528i, druk met andere zaken, maar toch steeds een stukje tussendoor. Heb wel zin om echt volle polle aan de slag te gaan, maar die tijd komt vast.
Dus eerst, nu grille, koplampen, SWRA etc klaar zijn, heb ik project buitenspiegels aangepakt. Eerst maar eens mijn spiegels, die ik heb, bij elkaar gezocht. Blijkt dat het aandeel van de rechter spiegels is, zoals het verbruik van de 323i. 1:6 dus.

Zat eigenlijk niks echt nets bij, dus wat dan te doen… opzoek naar nieuwe is ook geen makkie, NLA allemaal. Maar wel heb ik met Jan het verschil tussen een kunststof spiegel van een e21 en e12 onderzocht. Immers, een ander ETK nummer, dus zal verschillend zijn. Naar blijkt is het enige verschil de rubberafdekking tussen de voer van de spiegel en de deur. Verder niks. Kun je niet wisselen zonder werk aan de stekker en de stroomtoevoer, maar toch.


Dus ik heb de spiegelmarkt nauwlettend in de gaten gehouden, het laatste jaar. En zo heb ik in de loop der tijd twee NOS spiegels, 1x e12 en 1x e21 op de kop getikt. De ene handmatig en de andere elektrisch met een kapot glas. De handmatige bleek niet de juiste te zijn, een OEM ding, maar van een latere leverancier en was daardoor helaas niet om te bouwen naar elektrisch. Het ding had bovendien schade. Daarna een andere NOS spiegel gekocht, ook handmatig bediend, maar wel netjes en heel.

Het ombouwen van een handmatige spiegel (juiste type) naar elektrisch is niet bar moeilijk. Binnenwerkjes omzetten, kabeltje monteren en alle kapjes en flapjes terugzetten.
Voor het ontbrekende en kapotte glas heb ik twee vervangers gekocht, een paar jaar geleden, toen de spiegelglazen met dodehoekspiegel opraakten. Ik kocht een bosje linker glazen en heb er twee van op mijn e30 gezet. De rechterzijde heb ik voorzien van een linker glas met omgedraaide sluitring. Het verschil is dat een rechter glas iets boller is, zodat de kijk hoek wat beter wordt. Maar vanwege de dodehoekspiegel is dat effect enigszins opgeheven. Ik zie dus alles uitstekend in die glazen. Ook bij deze spiegels heb ik dit trucje uitgehaald en heb ik 1 glas aangepast. Zoals je ziet is het frame ervoor geschikt. RUnten en LUnten staan in de onder- en bovenhoek. De witte sluitring heb ik eraf op de foto.
Er andersom weer op en klaar is Koos.


Dus zo heb ik aan het einde van dit verhaal 2 nieuwe spiegels klaarliggen. Netjes verpakt in een doosje, wachtend op montage.


Dus eerst, nu grille, koplampen, SWRA etc klaar zijn, heb ik project buitenspiegels aangepakt. Eerst maar eens mijn spiegels, die ik heb, bij elkaar gezocht. Blijkt dat het aandeel van de rechter spiegels is, zoals het verbruik van de 323i. 1:6 dus.

Zat eigenlijk niks echt nets bij, dus wat dan te doen… opzoek naar nieuwe is ook geen makkie, NLA allemaal. Maar wel heb ik met Jan het verschil tussen een kunststof spiegel van een e21 en e12 onderzocht. Immers, een ander ETK nummer, dus zal verschillend zijn. Naar blijkt is het enige verschil de rubberafdekking tussen de voer van de spiegel en de deur. Verder niks. Kun je niet wisselen zonder werk aan de stekker en de stroomtoevoer, maar toch.


Dus ik heb de spiegelmarkt nauwlettend in de gaten gehouden, het laatste jaar. En zo heb ik in de loop der tijd twee NOS spiegels, 1x e12 en 1x e21 op de kop getikt. De ene handmatig en de andere elektrisch met een kapot glas. De handmatige bleek niet de juiste te zijn, een OEM ding, maar van een latere leverancier en was daardoor helaas niet om te bouwen naar elektrisch. Het ding had bovendien schade. Daarna een andere NOS spiegel gekocht, ook handmatig bediend, maar wel netjes en heel.

Het ombouwen van een handmatige spiegel (juiste type) naar elektrisch is niet bar moeilijk. Binnenwerkjes omzetten, kabeltje monteren en alle kapjes en flapjes terugzetten.
Voor het ontbrekende en kapotte glas heb ik twee vervangers gekocht, een paar jaar geleden, toen de spiegelglazen met dodehoekspiegel opraakten. Ik kocht een bosje linker glazen en heb er twee van op mijn e30 gezet. De rechterzijde heb ik voorzien van een linker glas met omgedraaide sluitring. Het verschil is dat een rechter glas iets boller is, zodat de kijk hoek wat beter wordt. Maar vanwege de dodehoekspiegel is dat effect enigszins opgeheven. Ik zie dus alles uitstekend in die glazen. Ook bij deze spiegels heb ik dit trucje uitgehaald en heb ik 1 glas aangepast. Zoals je ziet is het frame ervoor geschikt. RUnten en LUnten staan in de onder- en bovenhoek. De witte sluitring heb ik eraf op de foto.
Er andersom weer op en klaar is Koos.


Dus zo heb ik aan het einde van dit verhaal 2 nieuwe spiegels klaarliggen. Netjes verpakt in een doosje, wachtend op montage.


- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3083
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Echt weer helemaal op z'n Koos, niks op aan te merken.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Ik zeg lekker. Druk zijn met Hobby!
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3083
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Wanneer zijn deze spiegels eigenlijk geïntroduceerd bij bmw?
Laatst zat ik een Tatort met Schimanski te kijken, en plots herkende ik het rechterspiegel dat op mijn E12 zat toen wij 'm kochten, echt eng, het was een Ford Taunus spiegel dat ze erop geknutseld hadden.
Laatst zat ik een Tatort met Schimanski te kijken, en plots herkende ik het rechterspiegel dat op mijn E12 zat toen wij 'm kochten, echt eng, het was een Ford Taunus spiegel dat ze erop geknutseld hadden.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Pas op de 1980 modellen. Type 1 hadden de losse spiegels midden op de deur, de type 2 hadden chromespiegels op de hoek bij het raam "hangend onder het scharnierpunt" en vanaf 1980 of eind 1979 hadden ze deze kunststofspiegels die zijn gebleven op de e28.
Mijn e12 is van midden 1980, dus deze spiegels.
Mijn e12 is van midden 1980, dus deze spiegels.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29778
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Gaaf man, heerlijk miereneuken totdat je een perfect setje klaar hebt liggen!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Ook wat spulletjes van de motor gehaald, zodat ik die binnenkort op de standaard kan zetten, als er tenminste eerst een ander blok vanaf is…
Dus ook koelwaterslangen. Maar dat is me een rotzooi, zeg. Alles dichtgekoekt, duidelijk 100 jaar niet gestart geweest…


Ook de hitteschilden van de uitlaatspuitstukken af en later ook de spuitstukken gedemonteerd. Om er goed bij te kunnen moest uiteraard de hele uitlaat eraf.

Die viel me niet tegen.

Einddemper is ooit geplamuurd. Heb ik nog nooit gezien. Maar is toch. En dus dood.

Voorpijpen en middendemper hebben wat vliegroest, maar zijn mooi hard en dik, dus die kunnen wel een rondje, na netjes maken.

Schildjes zijn wel redelijk goed, maar op de montagepunten zijn ze wel aangetast. Zie het schroefgat, waar precies de M6 bout uit gerot is, na het stralen.


Dichtgelast

En bewerkt.

Die van de 323i ook gestraald en klaar voor een nieuwe laag hittewerende coating. Deze kan tot 1150 graden Celcius. Uiteraard de gaten eerst geboord in de e12 schildjes.

En in de matzwarte lak. Dit was de eerste laag van uiteindelijk 4, binnenzijde ook, uiteraard.

Omdat ik toch aan het stralen en spuiten was, die uitlaatspruitstukken van de 323i en de 528i beide ook gestraald en gespoten.



Dus ook koelwaterslangen. Maar dat is me een rotzooi, zeg. Alles dichtgekoekt, duidelijk 100 jaar niet gestart geweest…


Ook de hitteschilden van de uitlaatspuitstukken af en later ook de spuitstukken gedemonteerd. Om er goed bij te kunnen moest uiteraard de hele uitlaat eraf.


Die viel me niet tegen.

Einddemper is ooit geplamuurd. Heb ik nog nooit gezien. Maar is toch. En dus dood.

Voorpijpen en middendemper hebben wat vliegroest, maar zijn mooi hard en dik, dus die kunnen wel een rondje, na netjes maken.

Schildjes zijn wel redelijk goed, maar op de montagepunten zijn ze wel aangetast. Zie het schroefgat, waar precies de M6 bout uit gerot is, na het stralen.


Dichtgelast

En bewerkt.

Die van de 323i ook gestraald en klaar voor een nieuwe laag hittewerende coating. Deze kan tot 1150 graden Celcius. Uiteraard de gaten eerst geboord in de e12 schildjes.

En in de matzwarte lak. Dit was de eerste laag van uiteindelijk 4, binnenzijde ook, uiteraard.

Omdat ik toch aan het stralen en spuiten was, die uitlaatspruitstukken van de 323i en de 528i beide ook gestraald en gespoten.


- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3083
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Jij hebt er wel patent op blokken open te maken waar allerlei viezigheid uit komt.
Is dat niet wennen? Nu plots aan een M30 blok sleutelen na zoveel M20 ervaring.
Die voorste pijpen bij BMW zijn inderdaad van top kwaliteit, is ook mijn ervaring.
Is dat niet wennen? Nu plots aan een M30 blok sleutelen na zoveel M20 ervaring.
Die voorste pijpen bij BMW zijn inderdaad van top kwaliteit, is ook mijn ervaring.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Nou ja, ik denk soms wel "ik hoop dat ik dit weer inelkaar krijg", maar er zijn m30's genoeg op het forum en dat dacht ik ook toen ik aan de m20 begon.BertjeConti wrote: Sun Dec 13, 2020 3:15 pm Is dat niet wennen? Nu plots aan een M30 blok sleutelen na zoveel M20 ervaring.
Overigens, het grote sleutelen moet nog, deze moet eerst op de bok. En dat duurt tot de m20 er vanaf is. Het eerste blok dat in mijn bok heeft gehangen ooit, is ook een m30, trouwens. 3,3 liter.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Uiteraard blijf ik de onderdelen ook aanvullen met alles wat ik nog moet hebben. Lijsten, ellenlange lijsten, met gigabedragen hahaha, dus stukje bij beetje maar wat binnenhalen. Zo kocht ik me een plukje NOS chromewerk, lijst om de deur LA, trim tussen de achterlampen, dingetje voor bij het raam en een niertje. Alles NOS en gegarandeerd onbeschadigd. Prijs mega, source is dure makker uit Athene. Maar hij had het wel en NLA bij de rest van de wereld. Pakket was er binnen een week, viel me echt reuze mee. Opengemaakt, trim tussen de achterlichten en om de deur echt schitterend, hoekje bij het raam ook. Toen het niertje uitgepakt, toch het pièce de résistance bij een sharknose BMW. #volkomenkut. Lelijk, deukjes, krasjes… In geen geval groot geld waard. Makker gecontacteerd, ie was van mening dat alles wel was zoals beschreven, ik kon wel 150 dollar terugkrijgen, mocht ik m houden. Uitgelegd in mijn beste Grieks dat we daar niet uitgingen komen, niertje retour, centjes andere kant op retour punt NL. Dat zijn we dan ook overeengekomen met elkaar. Inmiddels is dat niertje onderweg naar de Griekse ijzerbak waar hij onderin lag en de centjes komen hopelijk ook retour.



Maar wat te doen? Ik heb de grille verder op orde, dus die nier… BMW heeft zelf een nieuwe reproductie, maar als die net zo goed is als de nieuwe e21 nier, dan laat ik die graag aan mee voorbij gaan. En zo kwam ik via een zoektocht in België waar iemand een NOS nier te koop had. Via Remy onderhandeld en gekocht. Zie hier een NOS nier, in de staat zoals dat mij past.






Maar wat te doen? Ik heb de grille verder op orde, dus die nier… BMW heeft zelf een nieuwe reproductie, maar als die net zo goed is als de nieuwe e21 nier, dan laat ik die graag aan mee voorbij gaan. En zo kwam ik via een zoektocht in België waar iemand een NOS nier te koop had. Via Remy onderhandeld en gekocht. Zie hier een NOS nier, in de staat zoals dat mij past.



- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29778
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Kijk, da's pas netjes! Ernstig schaars goed tegenwoordig!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Omdat de uitlaat van de auto was, en ik toch onder die auto lag te spartelen met gereedschapjes, was het een mooi moment om de tank te verwijderen. Hoewel de auto niet meer heeft gereden sinds ergens begin van deze eeuw, 2000 of 2001 ofzo, zat de tank nog redelijk vol benzine. De tank zelf is uiteraard rot bij de 3 buisjes voor de ontluchting. Dat is de plek waar rommel, vocht en straatvuil zich ophoopt. Alle tanks zijn daar rot. Die gaatjes had ik nog wel dicht kunnen lassen, om de tank te behouden, maar helaas was de rand bij de rotte steun zo slecht, dat er geen beginnen aan was…

De steun van de kofferbakvloer, waar de tank aan hangt, hangt niet meer. Was met tank en al naar beneden gekomen…

Dus tank geleegd en klaar voor de oud ijzerbak.

De benzine was nog redelijk helder. Grotere vuil onderin, komt van de buitenkant van de tank, niet eruit. Van binnen was er geen roest te bekennen aan de tank. Doodzonde, maar zo gaat het.


De steun van de kofferbakvloer, waar de tank aan hangt, hangt niet meer. Was met tank en al naar beneden gekomen…

Dus tank geleegd en klaar voor de oud ijzerbak.

De benzine was nog redelijk helder. Grotere vuil onderin, komt van de buitenkant van de tank, niet eruit. Van binnen was er geen roest te bekennen aan de tank. Doodzonde, maar zo gaat het.
