Pastellblauer's E12 avonturen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Leuk! Prima kleur. Die velgen doen de auto wat mij betreft geen recht, maar verder echt wel een leuk ding. Met die kilometerstand is er nog wel wat bij te rijden. Veel plezier hiermee!
Die Chinese radio's zijn volgens mij best wel aardig, hoor, wil je de originele radio er liever in hebben?
Die Chinese radio's zijn volgens mij best wel aardig, hoor, wil je de originele radio er liever in hebben?
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ja, de originele radio gaat wat mij betreft terug, de hoek van de display van dat moderne ding staat precies verkeerd zodat hij vanuit de bestuurders positie heel lastig af te lezen is.uwbuurman wrote: Sun Aug 16, 2020 4:39 pm Leuk! Prima kleur. Die velgen doen de auto wat mij betreft geen recht, maar verder echt wel een leuk ding. Met die kilometerstand is er nog wel wat bij te rijden. Veel plezier hiermee!
Die Chinese radio's zijn volgens mij best wel aardig, hoor, wil je de originele radio er liever in hebben?
Als navigatie gebruik ik eigenlijk altijd de smartphone, zelfs in de Mazda via android Auto. En privé gebruiken we navigatie nauwelijks.
Er gaat niks boven het bedien gemak van de google navigatie.
Overweging de bijtelling stop te zetten stond er eigenlijk wel aan te komen, de kinderen zijn op een haar na de hut uit en rijden hun eigen auto.
Als Petra eens de auto nodig heeft heb ik 'm mee naar werk.
Voor vakantie gaan we meestal ook niet heel ver weg, dus rijden we privé veel te weinig kilometers met de Mazda om de kosten van de bijtelling te rechtvaardigen.
Daarnaast rijden we allebei liever in een oudere overzichtelijke auto, zoals deze BMW.
Vooral voor de vakanties met de caravan vind ik zo'n combi veel leuker. (en spannender)
Wel grappig dat het nu echt uit komt, terwijl ik het een paar jaar terug al in Raymond's M&M topic al zei dat mijn keuze voor een daily een E39 zou moeten zijn.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Hele nette hoor. Gefeliciteerd voor beiden.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ja, mooi hoor!! Ik heb mijn leasekonijnen altijd buiten de bijtelling gehouden. Dikke prima.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29977
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Net ding hoor, gefeliciteerd! Als je nog wat zoekt, we hebben nog een E39 528i sloper staan.
Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP

- Posts: 2575
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooie e39, Rob. Lijkt ook een slimme en wel-overwogen keus. Het ontbrekende schuif-/kanteldak zou ik wel missen, maar dat is persoonlijk.
Veel plezier ermee!
Greetz,
Walter.
Veel plezier ermee!
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooie aanwinst Rob.
Het comfort en rijdynamiek van een e39 is nog steeds van hoog niveau de dag van vandaag.
Die van Peter rijdt ook zalig.
Is ook bullet proof. Op een paarkeer ABS blok vervangen na.
Het comfort en rijdynamiek van een e39 is nog steeds van hoog niveau de dag van vandaag.
Die van Peter rijdt ook zalig.
Is ook bullet proof. Op een paarkeer ABS blok vervangen na.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Proficiat met de E39! Die zijn nog van een tijdperk dat ze nog degelijk gemaakt werden 
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
De E39 staat thuis, gebroederlijk samen met de E12 op de oprit:

Deze E39 is dus in 2014 geïmporteerd naar Nederland met 57.000km op de teller. Sindsdien nog 3 eigenaren gehad.
Er is een redelijke stapel rekeningen van bmw dealers bij, waardoor ik een redelijk inzicht heb met wat er de laatste 6 jaren mee gebeurt is.
Nu staat de teller op 126.000km, de meeste kilometers dus hier in NL gemaakt.
Trekhaak is ook pas na de invoering gemonteerd geworden.
Airco is een paar jaar terug gevacumeerd en opnieuw gevuld. Ook is er toen een nieuwe katalysator op gekomen, en nieuwe remschijven dito blokken voor.
Laatste grote beurt is in het voorjaar nog gedaan.
Alle oliewissels zijn uitgevoerd met synthetische 5W-30 van diverse merken.
Al met al is deze auto niet verwaarloosd.
Buitenkant is netjes voor een auto van bijna 25 jaar, maar elk paneel heeft wel wat kleine beschadigingetjes, krasjes of deukjes, allemaal cosmetisch.
Roest heb ik ook gevonden, kleine blaasjes achter het brandstofdeksel.
Het enige echt vreemde is de motorkap, die staat aan de zijkanten boller dan de wielschermen, waardoor de kieren aldaar niet kloppen.
Ik zal er eens foto's van maken.
Interieur is ronduit netjes en onbeschadigd, stoelbekleding en tapijt als nieuw. Alleen het stuur en de deurgreep hebben wat slijt.
Ook in de kofferruimte lijkt nooit iets gelegen te hebben, smetteloos als nieuw.
Wel is er een schroevendraaier, de zaklamp en de gevarendriehoek geroofd.
Het is dus een 523i in executive uitvoering, oftewel wel electrische ramen voor, maar achter zwengeltjes. Verder alleen climate control en een steptronic 5 bak. Thats all.
Wat kan ik over de techniek zeggen na 100km, tsja, de motor heeft een lichte tik, maar dat hoor je alleen buiten. Ik denk vrij normaal voor die leeftijd.
De bak doet feilloos zijn werk, schakelt boterzacht.
Ik moet zeggen dat zo'n 5 bak wel wat anders is dan die 3 gang die in de E12 zat. Dit is heerlijk cruisen op de snelweg.
Aan onderstel en remmen ook nog niks vreemds kunnen ontdekken. Het enige geluid wat je hoort zijn wat krakende plastic interieur delen, zoals de linkervoet steun en de armsteun op de deur.
De banden op de vooras zijn michelins 225/55R16 met droogte scheurtjes, dus die zijn echt oud.
Op de achteras liggen vrij nieuwe noname china garden banden.
Maar goed, wat mij echt niet aan staat zijn de velgen die moeten een keer wijken voor orginele bmw velgen.
Ook al een paar lekke gasveren gevonden, op de motorkap en kofferdeksel, beide moet je met beleid dicht laten vallen.
Daarnaast moet het drukknopje in de kofferklep vervangen worden, het rubber is vergaan en plakkerig.
Wat een timewarp in techniek vergeleken met de E12.
Nu we deze youngtimer hebben staat de weg vrij de Pastellblauer langzaam verder in rallytrim te brengen, beginnende met een flinke afslank kuur.

Deze E39 is dus in 2014 geïmporteerd naar Nederland met 57.000km op de teller. Sindsdien nog 3 eigenaren gehad.
Er is een redelijke stapel rekeningen van bmw dealers bij, waardoor ik een redelijk inzicht heb met wat er de laatste 6 jaren mee gebeurt is.
Nu staat de teller op 126.000km, de meeste kilometers dus hier in NL gemaakt.
Trekhaak is ook pas na de invoering gemonteerd geworden.
Airco is een paar jaar terug gevacumeerd en opnieuw gevuld. Ook is er toen een nieuwe katalysator op gekomen, en nieuwe remschijven dito blokken voor.
Laatste grote beurt is in het voorjaar nog gedaan.
Alle oliewissels zijn uitgevoerd met synthetische 5W-30 van diverse merken.
Al met al is deze auto niet verwaarloosd.
Buitenkant is netjes voor een auto van bijna 25 jaar, maar elk paneel heeft wel wat kleine beschadigingetjes, krasjes of deukjes, allemaal cosmetisch.
Roest heb ik ook gevonden, kleine blaasjes achter het brandstofdeksel.
Het enige echt vreemde is de motorkap, die staat aan de zijkanten boller dan de wielschermen, waardoor de kieren aldaar niet kloppen.
Ik zal er eens foto's van maken.
Interieur is ronduit netjes en onbeschadigd, stoelbekleding en tapijt als nieuw. Alleen het stuur en de deurgreep hebben wat slijt.
Ook in de kofferruimte lijkt nooit iets gelegen te hebben, smetteloos als nieuw.
Wel is er een schroevendraaier, de zaklamp en de gevarendriehoek geroofd.
Het is dus een 523i in executive uitvoering, oftewel wel electrische ramen voor, maar achter zwengeltjes. Verder alleen climate control en een steptronic 5 bak. Thats all.
Wat kan ik over de techniek zeggen na 100km, tsja, de motor heeft een lichte tik, maar dat hoor je alleen buiten. Ik denk vrij normaal voor die leeftijd.
De bak doet feilloos zijn werk, schakelt boterzacht.
Ik moet zeggen dat zo'n 5 bak wel wat anders is dan die 3 gang die in de E12 zat. Dit is heerlijk cruisen op de snelweg.
Aan onderstel en remmen ook nog niks vreemds kunnen ontdekken. Het enige geluid wat je hoort zijn wat krakende plastic interieur delen, zoals de linkervoet steun en de armsteun op de deur.
De banden op de vooras zijn michelins 225/55R16 met droogte scheurtjes, dus die zijn echt oud.
Op de achteras liggen vrij nieuwe noname china garden banden.
Maar goed, wat mij echt niet aan staat zijn de velgen die moeten een keer wijken voor orginele bmw velgen.
Ook al een paar lekke gasveren gevonden, op de motorkap en kofferdeksel, beide moet je met beleid dicht laten vallen.
Daarnaast moet het drukknopje in de kofferklep vervangen worden, het rubber is vergaan en plakkerig.
Wat een timewarp in techniek vergeleken met de E12.
Nu we deze youngtimer hebben staat de weg vrij de Pastellblauer langzaam verder in rallytrim te brengen, beginnende met een flinke afslank kuur.
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 8:52 pm, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29977
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Klinkt prima! Altijd wel wat te doen met een nieuwe aanwinst maar dit is te overzien. Geniet ervan!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Beetje werk is niet erg inderdaad! Maar een lichte tik in de motor en dat met zo weinig kikometers? Is dat een tik in het draaiende deel van de motor? Of ergens een spanrol of poelie oid??
Maar wat Jeroen zegt, geen oudje zonder werk, maar dit is prima te overzien. Leuk man!! Lekker tweaken!
Maar wat Jeroen zegt, geen oudje zonder werk, maar dit is prima te overzien. Leuk man!! Lekker tweaken!
Last edited by uwbuurman on Sun Aug 23, 2020 11:52 am, edited 2 times in total.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29977
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Daar had ik even overheen gelezen, een lichte tik vraagt wel om nader onderzoek, is zeker niet des M52's. Kan de kleppentrein zijn, maar dan zou ik snel een ronde engine flush en verse olie doen om dat weg te krijgen. Injectoren van die dingen zijn in de regel iig niet luidruchtig.
Regards/groeten, Jeroen
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Kan best een tik inzitten natuurlijk, een M52 heeft hydraulische klepstoters dus weinig km en stilstand veroorzaken juist vastzitten. Zijn wel blikjes voor, werkte bij Suzanne haar E36 prima (weer heerlijk stille stoters bij koude start).
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Gisteren de E39 eens grondig gepoetst en nader bekeken. Eigenlijk was dat poetsen helemaal niet nodig want de handelaar had al heel goed zijn best gedaan.
Maar toch het interieur tot in elk kiertje gereinigd, wat erg bevredigend is bij een auto waar werkelijk niks aan verprutst is. De zaklamp in het dashboard kastje is uiteraard verdwenen.
Exterieur was ook al behandeld en in de was gezet, dus daar hoeft niks aan te gebeuren.
De volgende roestplekjes heb ik gevonden:
C-Stijl links:

achter de brandstofklep:

meer niet
Dan die bolle motorkap, daar is definitief in het verleden iets mee aan de hand geweest, of vervangen, links is het ergste, dus daar een foto van:

De velgen die er nu op zitten zijn BMW Style 18 velgen, foeilelijk vind ik zelf.
Vervolgens wilde ik de 7P stekkerdoos van de trekhaak "even" vervangen voor een 13P Jaeger, zodat kar/drager/caravan aangesloten kunnen worden.
Nou, dat "even" viel we even tegen.
ten eerste zit de stekkerdoos nu zo strak tegen de bumper dat de klep niet ver genoeg open gaat, bij een 13P heel belangrijk, anders krijg je de stekker er echt niet in gedraaid.
Dus moest er een nieuwe beugel voor de stekkerdoos gefabriekt worden, die had ik de dag ervoor al gemaakt.
Nieuwe beugel er op en stekkerdoos eventjes omwisselen, kleuren van de draden in de oude noteren en omschroeven op die 13P. Helaas, de oude doos had vol water gestaan, de helft ging niet los, dus afknippen en nieuwe adereindhulsjes eraan knijpen.
Daarna omzetten en even testen.
Bij het testen werkte remlicht en knipperlichten naar behoren, echter het gewone licht niet. rechts brandt wel, maar links brand de mistlamp in plaats van de gewone licht.
Dat werd zoeken en dus panelen verwijderen. Nu kwam ik een wirwar van kabelboompjes tegen die op de draden van de lichtunits gelast waren. Hier was echt geprutst.
Na veel gezoek bleek dat:
Men geprobeerd heeft constante stroom op de 7P op de mistlamp aansluiting te zetten, maar dan wel met behulp van een relais en dat werd dan weer geschakeld door het rechter licht ?!?!?
in de kabelboom zaten de draden 3 keer (ja echt 3 keer) opnieuw aan elkaar gelast, en telkens weer andere kleuren aan elkaar ?!?!?!
met als gevolg dat:
De mistlamp via een relais aan gaat als het rechterachterlicht aan is.
het rechterachterlicht op het linkerachterlicht zat
het linkerachterlicht op de mistlamp aansluiting zat.
hoop gevloek en getier, maar uiteindelijk alles fatsoenlijk aan elkaar gemaakt en werkend.
Verder dacht men dat je de massa het beste ergens aan de cas kan solderen, dat werkt natuurlijk veel beter dan een ringtong op een M6 massa aansluitpunt onder de lichtunit ?!?!?
Kijk zoiets dus:

Dus dat ook meteen hersteld.
al met al is zo het wisselen van een stopcontact een hele middag werk.
Maar toch het interieur tot in elk kiertje gereinigd, wat erg bevredigend is bij een auto waar werkelijk niks aan verprutst is. De zaklamp in het dashboard kastje is uiteraard verdwenen.
Exterieur was ook al behandeld en in de was gezet, dus daar hoeft niks aan te gebeuren.
De volgende roestplekjes heb ik gevonden:
C-Stijl links:

achter de brandstofklep:

meer niet
Dan die bolle motorkap, daar is definitief in het verleden iets mee aan de hand geweest, of vervangen, links is het ergste, dus daar een foto van:

De velgen die er nu op zitten zijn BMW Style 18 velgen, foeilelijk vind ik zelf.
Vervolgens wilde ik de 7P stekkerdoos van de trekhaak "even" vervangen voor een 13P Jaeger, zodat kar/drager/caravan aangesloten kunnen worden.
Nou, dat "even" viel we even tegen.
ten eerste zit de stekkerdoos nu zo strak tegen de bumper dat de klep niet ver genoeg open gaat, bij een 13P heel belangrijk, anders krijg je de stekker er echt niet in gedraaid.
Dus moest er een nieuwe beugel voor de stekkerdoos gefabriekt worden, die had ik de dag ervoor al gemaakt.
Nieuwe beugel er op en stekkerdoos eventjes omwisselen, kleuren van de draden in de oude noteren en omschroeven op die 13P. Helaas, de oude doos had vol water gestaan, de helft ging niet los, dus afknippen en nieuwe adereindhulsjes eraan knijpen.
Daarna omzetten en even testen.
Bij het testen werkte remlicht en knipperlichten naar behoren, echter het gewone licht niet. rechts brandt wel, maar links brand de mistlamp in plaats van de gewone licht.
Dat werd zoeken en dus panelen verwijderen. Nu kwam ik een wirwar van kabelboompjes tegen die op de draden van de lichtunits gelast waren. Hier was echt geprutst.
Na veel gezoek bleek dat:
Men geprobeerd heeft constante stroom op de 7P op de mistlamp aansluiting te zetten, maar dan wel met behulp van een relais en dat werd dan weer geschakeld door het rechter licht ?!?!?
in de kabelboom zaten de draden 3 keer (ja echt 3 keer) opnieuw aan elkaar gelast, en telkens weer andere kleuren aan elkaar ?!?!?!
met als gevolg dat:
De mistlamp via een relais aan gaat als het rechterachterlicht aan is.
het rechterachterlicht op het linkerachterlicht zat
het linkerachterlicht op de mistlamp aansluiting zat.
hoop gevloek en getier, maar uiteindelijk alles fatsoenlijk aan elkaar gemaakt en werkend.
Verder dacht men dat je de massa het beste ergens aan de cas kan solderen, dat werkt natuurlijk veel beter dan een ringtong op een M6 massa aansluitpunt onder de lichtunit ?!?!?
Kijk zoiets dus:

Dus dat ook meteen hersteld.
al met al is zo het wisselen van een stopcontact een hele middag werk.
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 8:51 pm, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Verder, de roestplekjes, tja, die op de Cstijl zijn steenslagjes, dat plekje bij de tankklep is wel naar, die ga je vast behandelen? Fijn dat het interieur in orde is en de auto verder onverprutst.
Die motorkap, ga je daar nog wat mee doen?