Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Yep, injectoren staan op 2 squirts per cycle, je weet dat ik semi sequential draai, en dus ook het injectie tijdstip is vastgelegd, onder deellast altijd op gesloten kleppen. Volledig sequentieel gaat niet met megasquirt 2 of microsquirt als je 6 cilinders hebt.

Druk verhogen kan inderdaad, maar zoals het eruit ziet blijf ik nu op ruim 90% dutycycle maximaal, en dat veranderd niet als er verder ook niks aan de motor veranderd wordt. Mocht dat laatste gebeuren, dan opteer ik liever voor 6 nieuwe EV12 injectoren.
Overigens is onze rijstijl niet zo dat we regelmatig tegen de limieten aan zitten hoor.

Dit is mijn rev limiter:
Image
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 8:49 pm, edited 1 time in total.


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 »

Dat zijn topwardes voor een 2,0 ROB!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29977
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Ik sluit mij bij de vorige sprekers aan Rob, mooie resultaten! Die terugval na overschakelen, dat maakt idd dat je net onder het optimale toerental uitkomt eigenlijk. Kost op een vlakke weg wat in acceleratie, als je de bergen in gaat, gaat het zelfs fors in je nadeel werken. Je diff één slagje korter kan dan weleens heel leuk werken, versnellingen komen dat ahw iets dichter bij elkaar te liggen. Met de 323i van 3.45 naar 3.64 gegaan en dat maakt dat het net allemaal even wat lekkerder aansluit.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Het grote gat tussen 1 en 2 is zeker een groot nadeel in de bergen, eigenlijk is dat alleen maar op te lossen met een sportbak, waar de versnellingen veel dichter op elkaar zitten. Diff ratio aanpassen helpt daar niet veel.
Ander diff ratio zou wel een verschil kunnen maken van 2e naar 3e versnelling, dan zou ik dus naar een korter diff moeten, bijvoorbeeld van een 518.

@Koos, welke max snelheid haal jij in de 2e van je 323i natuurlijk?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29977
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

1 naar 2 is natuurlijk ook aanzienlijk minder belangrijk, al komen die met een korter diff natuurlijk wel iets dichter bij elkaar te liggen. Maar met een iets kortere eindoverbrenging hoef je ook niet meer terug naar 1 en pak je vanuit 2 lekkerder op (in hairpins waar je best snelheid verliest omdat het niet overzichtelijk is ivm tegenliggers enzo ging bij mij de 323i toch wel af en toe naar 1 om er stijgend weer snelheid in te krijgen).

Juist 2-3 en 3-4 zijn idd erg belangrijk, en daar ligt een mooie winst met een iets korter diff, niet wezenlijk anders dan met een sportbak.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19153
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

BertjeConti wrote: Mon Aug 31, 2020 8:28 am @Koos, welke max snelheid haal jij in de 2e van je 323i natuurlijk?
Kom ik op terug...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1211
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Smartie »

Indrukwekkend! Goed gedaan Rob.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Allen bedankt voor de positieve reacties, ja ik ben er zelf ook blij mee.

Nog een paar dagen en dan zal toch echt de eerste echte rally van dit jaar verreden worden, wat kan er nog mis gaan...

maar nu even wat anders,

De Pastellblauer krijgt een nieuw onderkomen

Ja nu er nog een BMW op de oprit staat, en die wil ook graag droog staan, wordt het tijd een nieuw optrekje voor de Pastellblauer te bouwen.
Het idee zal al een paar jaar in mijn kop, maar nu komt het er dan toch echt. Het zal geen luxe garage worden, daar hebben we de ruimte niet voor, maar wel een ruimte waar de auto lekker droog kan staan en er zelfs nog wat ruimte is voor kleine klusjes.
En het leuke is, dat we zo ook van de E12 kunnen genieten als we er niet mee rijden. Het optrekje komt namelijk in de achtertuin.

Het eerste aanwerk is deze week al gemaakt.

Suus heeft wel wat ruimte van haar buitenren moeten opofferen, maar ze vind het maar wat gezellig met al dat geklus rondom haar heen:

Image

Image
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 8:48 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Wilmo »

Sjiek hoor! Hoe krijg je de E12 eigenlijk in de achtertuin? Door dat houten deurtje wordt het lastig lijkt me... Haha.

Over andere injectoren gesproken, we hebben het daar al wel eerder over gehad, maar ik zal morgen even een video maken van de fijne nevel die van de Japanse injectoren komt. Ik denk dat je daar in verbruik nog veel mee kunt winnen.

Ik heb mijn waardes voor de bak eens naast elkaar gezet. Met een 4.11 diff en de begrenzer op 6700:

(versnelling - ratio - snelheid)
1- 3,72 - 47,6
2 - 2,02 - 87,6
3 - 1,32 - 134,1
4 - 1 - 177,0
5 - 0,81 - 218,5


Ik zou naar 7500 toeren moeten om 100 in zijn twee te gaan. Dat gaan we voorlopig nog maar even niet doen. Bij 4000 toeren voel ik de 292 Schrick echt komen en dat is bij 50km/h in zijn twee. Dus dat met haarspelden komt me wel bekend voor.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19153
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Ha, mooi schuurtje erbij! Gras wordt nog tegels? Leuk konijn, die Suus!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29977
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Leuke plannen, beter, alle kindjes onderdak!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Wilmo wrote: Wed Sep 02, 2020 12:07 am Sjiek hoor! Hoe krijg je de E12 eigenlijk in de achtertuin? Door dat houten deurtje wordt het lastig lijkt me... Haha.
Door de voordeur natuurlijk.

Nee, zonder grappen, je weet toch dat ik regelmatig aan de auto sleutel op het terras in de achtertuin, zoals de motorwissel laatst.

De poort is breed genoeg, caravan past er ook doorheen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Nick1984 »

Even bijgelezen hier, top dat de prestaties van de motor 100% meevallen :thumbsup
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by loentje »

Kijk goed bezig, een afdak voor de e12 is altijd goed!

En wat betreft de e39, mooie kleur, mijn vader heeft precies dezelfde ook een ex youngtimer met aubergine leren interieur. Gewoon degelijke goede auto's

Let op trouwens, de 96er en begin 97er hebben een heel andere kabelboom als de rest van de e39 modellen. Zo kun je bijvoorbeeld geen sportstuur plaatsen omdat dan de knoppen niet werken. Ook diverse aansluiting/stekkers zijn anders. Het is dat je het maar even weet:-)

Mocht je nog onderdelen zoek of een setje e39 standaard velgen voor je bolide, ik heb veel e39 onderdelen.


Groeten Loentje
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Leon, bedankt voor de tips, ik hou ze in m'n achterhoofd.

Het huidige stuur heeft maar één knop, en een sportstuur plaatsen???, Naja dan eerder in de e12 natuurlijk.

(Nog zoveel te doen)
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply