Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Afgelopen weekend toch weer lekker op pad geweest, zaterdag bij de baronierijders op bezoek voor de 66e Turfschiprit.

We hadden ingeschreven voor de a klasse, Turfschiprit is een kaartleesrit, dus geen klassiek. Verschil is dat er nog meer nadruk ligt op kaartlezen en een klassieker hoeft niet, mag wel. Dit levert een zeer gemêleerd gezelschap van auto's op, van klassieke Ferrari's en Porsches tot modern dik audi en bmw spul of subaru sportwagen of afgetrapte opel corsa.

Wel 38 equipes aan de start verdeeld in 4 klassen.

Het programma bestond uit een ochtend en middagdeel van beide dik 3 uur rijden, de gehele dag één systeem, namelijk grensbenadering.

A-klasse is wel een klasse apart en van een niveau nog hoger als expert klasse in klassiek. En dat hebben we geweten. Zo moeilijk dat we dik laatste zijn geworden.

Als troost mogen we pronken tussen 2 andere oudjes:

Image

Meer foto's zien? <<< click


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Zondag was het tijd voor een eerste eigen clubrit, namelijk de PRC oefenrit, als voorbereiding op de Peelrandclassic die voor 10 april op het programma staat.

Een middagritje in onze achtertuin van ruim 100km uitgezet door 'meester' Ad van der Werf.
Sport en Expert niveau moeten het samen doen in één klasse.
Nadruk van deze rit zou 'm zitten in het vinden van 'verlegde wegen' volgens Ad zijn laatste bulletin.

Verlegde wegen zijn wegen die op de kaart net ergens anders liggen dan in de werkelijkheid, bijvoorbeeld dat de aansluiting op een andere weg 50 meter verder of eerder ligt.
In zo'n situatie moet je dan altijd gaan herconstrueren. Voor deze sport is de kaart namelijk de waarheid, en niet waar de wegen werkelijk liggen.

Verschillende veel gebruikte systemen werden voorgeschoteld, een aantal verlegde wegen heb ik wel gevonden, maar niet allemaal.

Dat we in een prachtig rallygebied wonen, dat bleek maar weer, hier in de regio komen de meest bizarre wegconstructies voor zoals drie in elkaar verweven driehoeken, en daar weten uitzetters leuke dingen mee te doen.
Ook had Ad er weer best wat onverhard erin gegooid, en die lagen er slecht bij veroorzaakt door de zeer natte winter. Nu dan wel droog, maar diepe kuilen.

Al met al hebben we ons prima geamuseerd, en na finish was het gezellig nakeuvelen met F1 op het grote scherm in onze club locatie.

Oh ja, ons resultaat: precies midden in het deelnemersveld.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

En dat nu toch nog even verder met het oude M20B20 blok....

Als eerste maar eens een klep eruit getrokken, en wel die van uitlaat cilinder 3, die vieze zwarte natte uitlaat.

En jawel hoor, een klepseal die finaal doormidden was, daarmee is de overtollige olie aanslag in uitlaat kanaal 3 ook meteen verklaard:

Image

Met de kleppen en zittingen is verder niks mis, klepgeleiders zijn wel heel ruim geworden.

Omdat cilinder 3 ook de diepste krassen heeft, de bijbehorende zuiger er uit getrokken:

Image

Image

Je ziet eraan dat ze hun kilometertjes wel gehad hebben, maar geen buitensporige schade.

Dan ter lering en vermaak de bovenste zuigerveer eens los in de cilinder, deze heeft een slotspeling van wel 2,3mm, die is dus ver heen:

Image

Dat de zuigerveer wat materiaal mist valt zelfs op de platte kanten op.
Een oude veer uit de gerevseerde motor liet in dezelfde cilinder een slotspeling van 1,2mm zien, en had ook .25mm meer materiaal aan de buitenzijde, de revisie motor had dus duidelijk minder kilometers of werd beter verzorgd.

dan de lagers? eens even kijken met plastigauge hoeveel lagerspeling er nu op zit:

Image

Valt allezinds mee, en zelfs nog binnen de tolerantie. drijfwerk zou met setje kruk en hoofd lagerschalen weer helemaal fris zijn.

de lagerschalen zelf zijn net door het eerste laagje heen:

Image

Image

zwarte oliepomp:

Image

Aanslag in het blok is behoorlijk.

Hij gaat weer terug in elkaar en verdwijnt dan in een droog hoekje in de opslag, voor het geval "je weet maar nooit"
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:28 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Deze metaalschilfers zaten in de zeef van de oliepomp geplakt.

Geen ideen waar ze vandaan komen, de schilfers zijn niet met een magneet op de pakken dus waarschijnlijk aluminium. In een M20 zitten intern niet veel aluminium onderdelen, oliepomphuis, oliedruk ventiel, zuigers, cilinderkop en zijn deksel, en beide krukas deksels dan houdt het wel op.

Image

De oliepomp zelf is schadevrij, geen sporen van opgevreten metaal.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:26 pm, edited 2 times in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Dat is wel gek, zeg. Wel valt t blokje me genoeg mee.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29975
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Heel vreemd idd, hoe krijg je dat in je oliesysteem! Hadden overigens iets vergelijkbaars met de Compact. In de carterpan van het oorspronkelijke blok zaten 4 kleine stukjes zwart plastic, ik gok van een kettinggeleider. In het 'nieuwe' blok zat er helemaal niks in het pannetje. Beide carterpannen waren trouwens brandschoon, toch het gevolg van goede olie en regelmatige wissels gok ik.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

10.500 km staan er nu op de revisiemotor, hoogste tijd voor een oliewissel en filterronde.

Het is altijd en gedoe omdat hiervoor de carterbescherming eraf moet, maar goed deze periodiek onderhoud afstanden moeten kunnen daar de auto niet voor korte stukken gebruikt wordt, dus altijd goed op temperatuur komt, en dan de nodige kilometers draait.

Tussen de beurten één keer 1 liter olie bijgevuld, maar nu was het peil toch wel weer minimaal, dus kun je een olieverbruik van 1L/5000km noteren.

5 Liter verse Mobil1 5W50 erin en het staat weer op peil.

Carterventilatie zo goed als droog, er stond geen olie in het gasklephuis, dat was voorheen wel anders.

Wel een olielekje ontdekt, het is de voorste krukaskering die het vloeibare goud niet binnen wil houden. Ik hoopte eigenlijk dat het de carterpan pakking zou zijn en op te lossen door de boutjes nog net iets aan te draaien, maar niet dus.

Image

het is meer zweten dan lekken, geen druppels. Ik laat dat maar lekker zo, op naar de volgende 10.000 km.

Ow ja, nog een paar daagjes en dan ....................................
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:25 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Kijkend op mijn 48-YA-22 autopapieren zie ik:

Aanvang tenaamstelling:
30-03-2002 10:38

Euro biljetjes waren net in omloop aan het komen, en deze aankoop heb ik dan ook betaald met een stapel € biljetten waarvan de inkt nog nat was.

Of ik de ocasie via marktplaats (bestond dat al?) of het lokale krantje gevonden had, dat weet ik niet meer, wel dat aanbieder een handelaar een dorpje verderop was.

De auto was toen net geen 25 jaar, en we moesten nog een half jaartje motorrijtijgen belasting aftikken, daarna kwam ze in de oldtimer regeling.

De eerste jaren werd de auto vooral gebruikt voor gezins uitjes en vakantie naar Frankrijk en Spanje.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29975
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Een jubileum, leuk!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Mooi, Rob! 20 jaar alweer van jou, en dus nog 5 jaartjes, dan is ze haar halve leven al bij jullie!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Zondag 10 april was het weer Peelrand Classic tijd.

Ondanks dat zo'n beetje alle beperkende maatregelen opgeheven zijn vond de organisatie het toch noodzakelijk de rally met de rallycheck app te rijden, in plaats van bordjes en stempels in het veld en een heuse papieren controle kaart in de auto, jammer.

Natuurlijk expert klasse voor ons, tezamen met nog 11 andere equipes. In totaal ruim 50 equipes aan de start, meer als 2020, maar eigenlijk nog te weinig.

Peelrand Classic bestaat uit een ochtend en middagdeel van ieder ruim 3 uur, met slechts één pauze van 3 kwartier, behoorlijk vermoeiend.

Ondanks continu volle bak rijden hadden we in de ochtend nog 16 minuten extra nodig en s'middags nog eens 18, en dat terwijl we een hoger gemiddelde hadden staan als opgegeven.

S'morgens werden we verrast met 2 veel te lang durende digitale Q zones, deze wordt tijdens het rijden in de app weergegeven, je mag de opgegeven snelheid tijdens de Q zone niet overschrijden, max 60km/u in het buitengebied met een stuk N weg erin :wtf

En s'middags een onaangekondigde snelheidscontrole in het buitengebied op een 60km/u weg ver weg van de bewoonde wereld :hammer

Natuurlijk hebben wij ook behoorlijke snelheids straffen opgelopen, en je kunt wel raden wat het gespreksonderwerp na afloop in de zaal was.....

Ondanks de prachtige route en mooi uitgezette rally met veel leuke en moeilijke truukjes was de snelheids controles wel een grote vette smet op deze rally.

Ik vrees voor nog veel minder deelnemers bij de 2023 editie, wij gaan in ieder geval naar iets anders op zoek.

Verder hebben we ons weer prima vermaakt hoor !!
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Ah, jammer van die snelheden en controles. Fijn dat je verder een leuke dag had!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Een paar maanden geleden kregen we via de mail een uitnodiging voor de KNOS rally 2022, deze clubrit / rally wordt georganiseerd door een aantal leden van de LHRT, Limburgia Historic Rally Team.
De rally is eigenlijk bedoeld voor clubleden, maar om een leuk deelnemersveld te krijgen nodigen ze ook een aantal niet leden uit. 20 equipes, verdeeld over 2 klassen.

Natuurlijk hebben we meteen gezegd dat we graag mee wilden doen.

Gisteren, 30 april, was het dan zover, de KNOS rally gaat van start.
KNOS = Kaartlezen NIET Op Schaal.

Wat dat dan zou betekenen, geen idee, we laten ons gewoon verrassen. Wat we wel wisten was het brede palet aan kaartlees systemen dat we voorgeschoteld zouden krijgen.

De rally bestaat uit 3 etappes van ieder ongeveer 100km met lunch en koffiebreak ertussen, na afloop een gezellige BBQ.
Bij de start van 2 etappes eerst een klein testje op afgesloten terrein, je moet dan een "virtueel" parcours afleggen rondom opgestelde pilonen, en dat op exact de juiste tijd, met vliegende start en finish, en je mag (natuurlijk) niet stil staan.
Je raadt het al, alle testjes mislukt, de eerste te langzaam, de tweede fout gereden.....och ja, je kon er maar maximaal 150 strafpunten voor krijgen, net zoveel als anderhalve controle.

De echte rally ging gelukkig veel beter, de uitzetters hadden er ontzettend veel onverhard en veldwegen in gestopt, en die lagen er wel heel droog en stoffig bij, erug leuk, maar achteraf wel een klus om de volgestofte kofferruimte weer een beetje aanschouwbaar te maken. Ongelooflijk hoeveel stof er door een paar gaatjes (verwijderde trekhaak) in de kofferbak kan komen.

Dat de kaarten NIET op Schaal waren was niet zo'n probleem, bij elke kaart even de afwijking inschatten en dan kon je er prima op navigeren.
Ze hadden er echt wel leuke opdrachten in weten te stoppen, en vooral veel doorrijden, geen geneuzel en echte controle bordjes en marchals in het veld.
We gingen er de hele dag wel lekker door heen en hebben ons weer eens prima vermaakt.

Tegen 6sen waren we klaar en bij de finish stond de BBQ al aan, lekker.

Leuk deelnemersveld en dito auto's, 8 dafjes (clubleden), 4 BMW's, Healy, Triumph, Mercedes, Opel, Volvo enz.

Na een paar uurtjes gezellig BBQen was het dan afsluiting met prijsuitreiking, en ja hoor, we hebben het dan toch weer eens geflikt, 1e in de hoogste klasse, dus overall winnaars van deze erg leuke rally. :cheers

Er zijn onderweg veel foto's gemaakt, die krijgen we nog toegestuurd, dus die hebben jullie nog te goed.

Image
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:20 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Zo, gefeliciteerd!!! Leuk man!

En vanavond ook nog miljonair geworden in je dorp!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29975
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Tweewerf gefeliciteerd dan!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply