323i van Walter
- 323baur
- E21 VIP
Re: 323i van Walter
Eens met Jeroen.
Zoals jij (Koos) het benaderd is idd de enige manier voor de long run, maar met deze budgetten zullen er maar weinigen zijn die dit willen en kunnen.
Stel je wil nog 5 jaar lol hebben met een e21 in goed bruikbare en veilige staat, zonder dat je voor kanslozekamper wordt uit gemaakt, dan is met 3k geld er best iets solides van te maken toch?
Zoals jij (Koos) het benaderd is idd de enige manier voor de long run, maar met deze budgetten zullen er maar weinigen zijn die dit willen en kunnen.
Stel je wil nog 5 jaar lol hebben met een e21 in goed bruikbare en veilige staat, zonder dat je voor kanslozekamper wordt uit gemaakt, dan is met 3k geld er best iets solides van te maken toch?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Manitoba
- E21 VIP
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Met al het werk wat er de afgelopen in m'n auto is geïnvesteerd, mag ik hopen dat mijn auto toch wat verder van het stadium "kanslozekamper" is verwijderd. Afgezien van het koelvloeistofprobleem waarmee de auto nu kampt, durf ik wel te beweren dat er qua basis een meer dan gezonde e21 staat, met erg veel zeer gewilde goodies er op.
Maar een investering van nu nog eens €8k om het perfect in orde te maken, dat past helaas niet (op korte termijn) in mijn leven. Dat krijg ik binnen afzienbare tijd niet bij elkaar gespaard, naast alle andere prio's die het leven van mij met Cin brengt (ja, dat zijn over het algemeen eigen, vrije keuzes die een ander wellicht anders zou maken).
Dus moet er, na die eerste noodzakelijke diagnose een plannetje bedacht worden wat wel haalbaar is. Daarbij ligt misschien wel alles open: verkopen zoals 'ie is, netjes in orde maken en dan verkopen, goed in orde maken en dan verkopen, goed in orde maken en lekker houden, voor lange(-re) tijd onder een kleedje en lang sparen en dan zo perfect mogelijk fixen... Alle opties zijn aanwezig.
Greetz,
Walter.
Maar een investering van nu nog eens €8k om het perfect in orde te maken, dat past helaas niet (op korte termijn) in mijn leven. Dat krijg ik binnen afzienbare tijd niet bij elkaar gespaard, naast alle andere prio's die het leven van mij met Cin brengt (ja, dat zijn over het algemeen eigen, vrije keuzes die een ander wellicht anders zou maken).
Dus moet er, na die eerste noodzakelijke diagnose een plannetje bedacht worden wat wel haalbaar is. Daarbij ligt misschien wel alles open: verkopen zoals 'ie is, netjes in orde maken en dan verkopen, goed in orde maken en dan verkopen, goed in orde maken en lekker houden, voor lange(-re) tijd onder een kleedje en lang sparen en dan zo perfect mogelijk fixen... Alle opties zijn aanwezig.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- BertjeConti
- E21 Mad
- My E21(s): E12 520-6
Walter, ik zou eerst maar eens een diagnose stellen, misschien is het toch gewoon de kachel(kraan) en is het lekje relatief goedkoop gefixed.
Stel dat het de koppakking wel is, dan kan die ook op de "normale" manier vervangen worden zonder complete motor revisie, dan heb je een heel ander kostenplaatje.
Maak je vooral nog niet onnodig druk.
Stel dat het de koppakking wel is, dan kan die ook op de "normale" manier vervangen worden zonder complete motor revisie, dan heb je een heel ander kostenplaatje.
Maak je vooral nog niet onnodig druk.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Manitoba
- E21 VIP
Zo, het laatste bericht in mijn draadje is van oktober 2022… da’s ruim 1,5 jaar geleden. In die tijd is er bijna net zoveel met de auto gedaan en gereden als er hier over geschreven is. De verbouwing thuis die zou starten in juni ‘23 en klaar zou zijn in augustus ‘23: dat werd start in september ‘23 en het is nu op een haar na klaar.
De e21 heeft van eind mei ‘23 tot en met april van dit jaar in de loods van MatTam gebivakkeerd. Leek nog aardig compleet en in dezelfde staat als waarin ik ‘m daar geparkeerd heb, dus da’s mooi. Nee, serieus dankbaar richting Jeroen en Ite dat hij daar mocht staan. Thuis was echt onmogelijk geweest.
Maar goed… wat gaan we doen. Plan A: nieuwe deeltjes sparen, blok eruit, onderblok laten checken en indien nodig en mogelijk herstellen. En dan met nieuwe kop (die van Gerrit) en nieuwe/gereviseerde delen weer zoetjes aan opnieuw opbouwen. Het spaarpotje daarvoor ging lekker, totdat de daily Touring me serieus in de steek liet. In de oplossing daarvoor moest geld geïnvesteerd wat eigenlijk voor de e21 bewaard was, dus so far en exit Plan A.
Dan maar naar Plan B. Op zoek naar een (tijdelijke?) andere motor om dan op een later moment alsnog plan A ten uitvoer brengen. Dit plan werd een serieuze optie toen bleek dat de auto van Julian niet door de keuring kwam en te koop werd aangeboden. Na wat contact met Julian en Roelof en tussendoor wat ellende thuis in de familie heb ik gisteren de de deal met Julian gemaakt en ben ik de nieuwe eigenaar van de motor uit zijn Baur. Voor degenen die het niet weten: dat is een M20B23, maar dan met carbs in plaats van K-Jet injectie.
Daarmee is nu het plan om mijn eigen blok uit elkaar te halen, een aantal delen te gaan hergebruiken en dan de motor van Julian in mijn auto. Uiteraard wel weer “gewoon” met K-Jet.
In de toekomst wil ik dan een aantal zaken die ik heb liggen (o.a. bijv spinnekop en luchtweger) laten reviseren. Verder op zoek naar de nodige andere delen en dan rustig aan m’n eigen motor alsnog opnieuw opbouwen en weer terug in de auto.
Mijn hoop is dat de e21 dit jaar zo doende weer mee gaat naar de Eifel, maar daarvoor moet er nog wel wat water door de Moezel….
Ik ga in dit topic bijhouden wat ik doe, maar vooral ook om jullie hulp vragen. Maar allereerst ga ik m’n plan verder uitwerken en hier ook delen, zodat ook daar met jullie input een realistisch beeld ontstaat.
Wordt dus vervolgd.
Greetz,
Walter.
De e21 heeft van eind mei ‘23 tot en met april van dit jaar in de loods van MatTam gebivakkeerd. Leek nog aardig compleet en in dezelfde staat als waarin ik ‘m daar geparkeerd heb, dus da’s mooi. Nee, serieus dankbaar richting Jeroen en Ite dat hij daar mocht staan. Thuis was echt onmogelijk geweest.
Maar goed… wat gaan we doen. Plan A: nieuwe deeltjes sparen, blok eruit, onderblok laten checken en indien nodig en mogelijk herstellen. En dan met nieuwe kop (die van Gerrit) en nieuwe/gereviseerde delen weer zoetjes aan opnieuw opbouwen. Het spaarpotje daarvoor ging lekker, totdat de daily Touring me serieus in de steek liet. In de oplossing daarvoor moest geld geïnvesteerd wat eigenlijk voor de e21 bewaard was, dus so far en exit Plan A.
Dan maar naar Plan B. Op zoek naar een (tijdelijke?) andere motor om dan op een later moment alsnog plan A ten uitvoer brengen. Dit plan werd een serieuze optie toen bleek dat de auto van Julian niet door de keuring kwam en te koop werd aangeboden. Na wat contact met Julian en Roelof en tussendoor wat ellende thuis in de familie heb ik gisteren de de deal met Julian gemaakt en ben ik de nieuwe eigenaar van de motor uit zijn Baur. Voor degenen die het niet weten: dat is een M20B23, maar dan met carbs in plaats van K-Jet injectie.
Daarmee is nu het plan om mijn eigen blok uit elkaar te halen, een aantal delen te gaan hergebruiken en dan de motor van Julian in mijn auto. Uiteraard wel weer “gewoon” met K-Jet.
In de toekomst wil ik dan een aantal zaken die ik heb liggen (o.a. bijv spinnekop en luchtweger) laten reviseren. Verder op zoek naar de nodige andere delen en dan rustig aan m’n eigen motor alsnog opnieuw opbouwen en weer terug in de auto.
Mijn hoop is dat de e21 dit jaar zo doende weer mee gaat naar de Eifel, maar daarvoor moet er nog wel wat water door de Moezel….
Ik ga in dit topic bijhouden wat ik doe, maar vooral ook om jullie hulp vragen. Maar allereerst ga ik m’n plan verder uitwerken en hier ook delen, zodat ook daar met jullie input een realistisch beeld ontstaat.
Wordt dus vervolgd.
Greetz,
Walter.
Last edited by Manitoba on Mon Jun 17, 2024 12:04 pm, edited 1 time in total.
Hoi Walter,
Mooie stappen, ziet er goed, succes met de uitvoering van je plan.
Carpe Diem, Raymond
- Manitoba
- E21 VIP
Dank je, Raymond. Planmatig werken kan ik mooi van jou afkijkenraymondw wrote: Sun Jun 16, 2024 8:33 pm Hoi Walter,

Greetz,
Walter.
Een wijs man schreef/zei ooit…..
Gang is alles
Mijn topic ook maar weer eens beetpakken
Gang is alles
Mijn topic ook maar weer eens beetpakken
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Mooie plannen Walter. Laat dit het begin zijn van aanpakken en doorzetten tot die rooie weer rijdt! Dat verdient de auto, dat is goed voor jou en in mijn beleving dus het enige juiste om te doen!
Kom maar door hier met je plannen, ruwe opzet kan al een mooi startpunt zijn.
Kom maar door hier met je plannen, ruwe opzet kan al een mooi startpunt zijn.
Mooi dat er beweging is! Dan nu kleine stapjes. Elke stapje is er een!
-
- E21 VIP
Lekker bezig! Mooi dat je en deal hebt kunnen maken!
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- Peter V.
- E21 VIP
- My E21(s): '82 320/6
Mooie plannen Walter.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Manitoba
- E21 VIP
Tijd vinden wordt de eerstvolgende uitdaging. En ja, da's een kwestie van prio's... En die zijn voor iedereen anders

Greetz,
Walter.
- Manitoba
- E21 VIP
Nou, begin bij het begin. En dat zijn de eerste foto’s van de ruilmotor die ik gisteravond ontvangen heb. Hier maar ‘s even delen:

Deze motor heeft dus ongeveer 10.000 km in de auto van Julien gedraaid. Daarvóór is ‘ie door Jan Groen voorzien van verse pakkingen, keerringen, vloeistoffen en een nieuwe distributie.
Gisteravond meteen een HBM motorbok besteld. Hopelijk lukt het om dit blokje zaterdag de 13e uit Staphorst op te halen en dan gaan we maar eens beginnen met het demonteren van mijn eigen motor uit de auto.
Greetz,
Walter.

Deze motor heeft dus ongeveer 10.000 km in de auto van Julien gedraaid. Daarvóór is ‘ie door Jan Groen voorzien van verse pakkingen, keerringen, vloeistoffen en een nieuwe distributie.
Gisteravond meteen een HBM motorbok besteld. Hopelijk lukt het om dit blokje zaterdag de 13e uit Staphorst op te halen en dan gaan we maar eens beginnen met het demonteren van mijn eigen motor uit de auto.
Greetz,
Walter.
Last edited by Manitoba on Wed Jul 03, 2024 11:02 am, edited 1 time in total.