323i van Walter

Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19075
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i van Walter

Post by uwbuurman »

Ook waar!


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11868
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i van Walter

Post by 323baur »

Eens met Jeroen.
Zoals jij (Koos) het benaderd is idd de enige manier voor de long run, maar met deze budgetten zullen er maar weinigen zijn die dit willen en kunnen.
Stel je wil nog 5 jaar lol hebben met een e21 in goed bruikbare en veilige staat, zonder dat je voor kanslozekamper wordt uit gemaakt, dan is met 3k geld er best iets solides van te maken toch?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2536
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: 323i van Walter

Post by Manitoba »

Met al het werk wat er de afgelopen in m'n auto is geïnvesteerd, mag ik hopen dat mijn auto toch wat verder van het stadium "kanslozekamper" is verwijderd. Afgezien van het koelvloeistofprobleem waarmee de auto nu kampt, durf ik wel te beweren dat er qua basis een meer dan gezonde e21 staat, met erg veel zeer gewilde goodies er op.

Maar een investering van nu nog eens €8k om het perfect in orde te maken, dat past helaas niet (op korte termijn) in mijn leven. Dat krijg ik binnen afzienbare tijd niet bij elkaar gespaard, naast alle andere prio's die het leven van mij met Cin brengt (ja, dat zijn over het algemeen eigen, vrije keuzes die een ander wellicht anders zou maken).

Dus moet er, na die eerste noodzakelijke diagnose een plannetje bedacht worden wat wel haalbaar is. Daarbij ligt misschien wel alles open: verkopen zoals 'ie is, netjes in orde maken en dan verkopen, goed in orde maken en dan verkopen, goed in orde maken en lekker houden, voor lange(-re) tijd onder een kleedje en lang sparen en dan zo perfect mogelijk fixen... Alle opties zijn aanwezig.

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3098
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 323i van Walter

Post by BertjeConti »

Walter, ik zou eerst maar eens een diagnose stellen, misschien is het toch gewoon de kachel(kraan) en is het lekje relatief goedkoop gefixed.

Stel dat het de koppakking wel is, dan kan die ook op de "normale" manier vervangen worden zonder complete motor revisie, dan heb je een heel ander kostenplaatje.

Maak je vooral nog niet onnodig druk.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2536
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: 323i van Walter

Post by Manitoba »

Zo, het laatste bericht in mijn draadje is van oktober 2022… da’s ruim 1,5 jaar geleden. In die tijd is er bijna net zoveel met de auto gedaan en gereden als er hier over geschreven is. De verbouwing thuis die zou starten in juni ‘23 en klaar zou zijn in augustus ‘23: dat werd start in september ‘23 en het is nu op een haar na klaar.

De e21 heeft van eind mei ‘23 tot en met april van dit jaar in de loods van MatTam gebivakkeerd. Leek nog aardig compleet en in dezelfde staat als waarin ik ‘m daar geparkeerd heb, dus da’s mooi. Nee, serieus dankbaar richting Jeroen en Ite dat hij daar mocht staan. Thuis was echt onmogelijk geweest.

Maar goed… wat gaan we doen. Plan A: nieuwe deeltjes sparen, blok eruit, onderblok laten checken en indien nodig en mogelijk herstellen. En dan met nieuwe kop (die van Gerrit) en nieuwe/gereviseerde delen weer zoetjes aan opnieuw opbouwen. Het spaarpotje daarvoor ging lekker, totdat de daily Touring me serieus in de steek liet. In de oplossing daarvoor moest geld geïnvesteerd wat eigenlijk voor de e21 bewaard was, dus so far en exit Plan A.

Dan maar naar Plan B. Op zoek naar een (tijdelijke?) andere motor om dan op een later moment alsnog plan A ten uitvoer brengen. Dit plan werd een serieuze optie toen bleek dat de auto van Julian niet door de keuring kwam en te koop werd aangeboden. Na wat contact met Julian en Roelof en tussendoor wat ellende thuis in de familie heb ik gisteren de de deal met Julian gemaakt en ben ik de nieuwe eigenaar van de motor uit zijn Baur. Voor degenen die het niet weten: dat is een M20B23, maar dan met carbs in plaats van K-Jet injectie.

Daarmee is nu het plan om mijn eigen blok uit elkaar te halen, een aantal delen te gaan hergebruiken en dan de motor van Julian in mijn auto. Uiteraard wel weer “gewoon” met K-Jet.

In de toekomst wil ik dan een aantal zaken die ik heb liggen (o.a. bijv spinnekop en luchtweger) laten reviseren. Verder op zoek naar de nodige andere delen en dan rustig aan m’n eigen motor alsnog opnieuw opbouwen en weer terug in de auto.

Mijn hoop is dat de e21 dit jaar zo doende weer mee gaat naar de Eifel, maar daarvoor moet er nog wel wat water door de Moezel….

Ik ga in dit topic bijhouden wat ik doe, maar vooral ook om jullie hulp vragen. Maar allereerst ga ik m’n plan verder uitwerken en hier ook delen, zodat ook daar met jullie input een realistisch beeld ontstaat.

Wordt dus vervolgd.

Greetz,
Walter.
Last edited by Manitoba on Mon Jun 17, 2024 12:04 pm, edited 1 time in total.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1434
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: 323i van Walter

Post by raymondw »

Hoi Walter,

Mooie stappen, ziet er goed, succes met de uitvoering van je plan.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2536
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: 323i van Walter

Post by Manitoba »

raymondw wrote: Sun Jun 16, 2024 8:33 pm Hoi Walter,

Mooie stappen, ziet er goed, succes met de uitvoering van je plan.
Dank je, Raymond. Planmatig werken kan ik mooi van jou afkijken :D

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
bremboap
E21 Mad
Posts: 2280
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: 323i van Walter

Post by bremboap »

Een wijs man schreef/zei ooit…..

Gang is alles

Mijn topic ook maar weer eens beetpakken
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19075
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i van Walter

Post by uwbuurman »

Mooie plannen Walter. Laat dit het begin zijn van aanpakken en doorzetten tot die rooie weer rijdt! Dat verdient de auto, dat is goed voor jou en in mijn beleving dus het enige juiste om te doen!

Kom maar door hier met je plannen, ruwe opzet kan al een mooi startpunt zijn.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1984
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 323i van Walter

Post by Wilmo »

Mooi dat er beweging is! Dan nu kleine stapjes. Elke stapje is er een!
Groentje_me
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 992
Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
Location: Steenwijkerwold, the Netherlands

Re: 323i van Walter

Post by Groentje_me »

Lekker bezig! Mooi dat je en deal hebt kunnen maken!
Groeten Jan Groen

- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29846
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i van Walter

Post by Jeroen »

Top, aan de sleutel maar! Ligt de kop er al af?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12117
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i van Walter

Post by Peter V. »

Mooie plannen Walter.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2536
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: 323i van Walter

Post by Manitoba »

Jeroen wrote: Mon Jun 24, 2024 11:14 pm Top, aan de sleutel maar! Ligt de kop er al af?
Tijd vinden wordt de eerstvolgende uitdaging. En ja, da's een kwestie van prio's... En die zijn voor iedereen anders :wink:

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2536
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: 323i van Walter

Post by Manitoba »

Nou, begin bij het begin. En dat zijn de eerste foto’s van de ruilmotor die ik gisteravond ontvangen heb. Hier maar ‘s even delen:

Image

Image

Image

Image

Deze motor heeft dus ongeveer 10.000 km in de auto van Julien gedraaid. Daarvóór is ‘ie door Jan Groen voorzien van verse pakkingen, keerringen, vloeistoffen en een nieuwe distributie.

Gisteravond meteen een HBM motorbok besteld. Hopelijk lukt het om dit blokje zaterdag de 13e uit Staphorst op te halen en dan gaan we maar eens beginnen met het demonteren van mijn eigen motor uit de auto.

Greetz,
Walter.
Last edited by Manitoba on Wed Jul 03, 2024 11:02 am, edited 1 time in total.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
Post Reply