Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1952
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Wilmo »

Ik zie het al helemaal voor me: Walter die het lampje vasthoudt en Koos die donuts in de auto draait om het lampje aan te draaien.


User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Wilmo wrote: Sat Dec 30, 2023 11:00 pm Ik zie het al helemaal voor me: Walter die het lampje vasthoudt en Koos die donuts in de auto draait om het lampje aan te draaien.
Jij hebt om de hoek mee staan kijken! Zo ging het inderdaad!

Greetz,
Walter.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

En toen…. Was deze dikke Dreier uit Beieren geschiedenis… Watskebeurd? Moest twee-en-een-halve week geleden plotseling naar het ziekenhuis in Uden waar m’n schoonzus met spoed was opgenomen. Kilometer of 3 vóór afslag Uden, ik rijd 140 op de cruise, een plofje vanuit de motor en meteen de melding dat er een storing is, beperkt vermogen, direct stoppen en BMW servicepunt raadplegen. Ik kon de auto nog op de vluchtstrook wat uit laten rollen, waarna hij ook meteen afsloeg. Proberen te starten, niks. Alles uit, uit de auto en even afsluiten en weer open. Nieuwe poging met zelfde 0 als resultaat. K*t…

Image

Image

ANWB maar bellen dan. Komen na drie kwartier en vraagt eerst of er nog diesel in zit. Ja, nog een kwart. Dan maar eens uitlezen. Aantal foutmeldingen waarvan belangrijkste dat er onvoldoende druk op de brandstofrail staat. Pomp dus eerste verdachte. Dan de auto maar weg laten slepen naar vreetplein met benzinepomp vlakbij het ziekenhuis. Half uur later is dat ook gebeurd.

Image

Image

Toch maar even voltanken, is het advies van de ANWB. Helaas, helpt niet. Monteur probeert van alles, overlegt met basis maar het ziet er niet goed uit. Zowel de opvoerpomp onder de achterbank als de hogedrukpomp lijken niks meer te doen. Ondertussen m’n broer paar keer in paniek aan de telefoon en in overleg met de ANWB-meneer laat ik de auto achter. Hij regelt dat de auto wordt afgevoerd en dat ik later geïnformeerd zal worden over vervangend vervoer. Niet ideaal, maar gezien de omstandigheden het beste.

Vervangend vervoer gaat niet helemaal vlekkeloos, maar om 21 uur ‘s avonds kan ik met een Clio van Logix vanuit Boxmeer toch naar Woerden. Dinsdag einde dag moet ik dat ding weer inleveren.

Maandagochtend belt m’n garage in Montfoort dat de Touring daar al is afgeleverd door de ANWB. Da’s lekker snel. Woensdag telefoontje van de garage. Geen goed nieuws. De hogedruk-brandstofpomp is stuk gegaan. Helaas gebeurde dat bij volle arbeid, waardoor er slijpsel van de pomp in het gehele brandstofsysteem terecht is gekomen. Van de rails, de cilinders, de leidingen, de opvoerpompen en in beide tanks… het is dus flink mis. Met de te vervangen delen en heel veel arbeid kijk ik naar een offerte van ongeveer €6k, als er niks tegenzit. Nogmaals k*t, deze keer in het kwadraat.

Garage doet nog een poging om met wat minder splinternieuwe A-merk-delen de kosten wat te drukken en ik vraag bij Offenga insta prijzen. Die moeten echter vandaag nog steeds reageren, ondanks 3 reminder telefoontjes en 2 e-mails ter herinnering.

Ik heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en de auto hier en daar “as is” op Internet aangeboden. Dat heeft uiteindelijk in een bod geresulteerd wat ik met pijn in m’n hart (en eigenlijk pijn in alles) maar geaccepteerd heb. De verwachte kosten zijn zo hoog, en het is nou niet zo dat deze auto met goedkoop onderhoud de 5,5 jaar dat ik ‘m had, heeft doorstaan. Er zat echt bizar veel geld in, en het was nu genoeg. Mijn afweging nu was nog eens €6k minimaal investeren, wat dan ook ongeveer gelijk staat aan de huidige dagwaarde mij een te groot risico leek. Per slot is ‘ie 14 jaar oud, 315k op de teller… Ik geloof direct dat er andere meningen onder jullie zullen zijn, maar ik vind het genoeg geweest.

Wat ik nog wel kon doen was m’n knetterverse nieuwe stuur eruit halen. Dat moet ook nog wel wat opbrengen op Marktplaats of eBay. Dus vandaag stuur gewisseld en auto leeggehaald bij de garage. Morgen wordt hij door een bedrijf uit Losser opgehaald.

Bye bye, mooie Le Mans blauwe Touring. Op naar wat anders.

Image

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

:cry:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12008
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Peter V. »

En zo is er weer een hoofdstuk afgesloten. Het is helaas niet anders Walter.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18714
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Helemaal kut. Succes met de zoektocht...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11787
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

Mega waardeloos
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1355
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by raymondw »

Oeps, dat is balen Walter en vooral op zón moment.

Maar je afwegingen zijn begrijpelijk en denk dat je het enigste juiste besloten hebt. Succes met de zoektocht naar iets anders.

Hopelijk is het met je schoonzus goedgekomen.
Carpe Diem, Raymond
Post Reply