Goedendag, ik zal mij even voorstellen omdat ik nieuw ben op dit forum. Ik ben Peter en bezit een e21, 318 automaat uit 1977 die ik aan het restaureren ben en een 320/6 uit 1978 met een m20 motor. Ik rijd al sinds 1984 BMW en heb er diversen gehad. Mijn probleem ligt bij de 320. Ik heb deze 2 jaar geleden gekocht en ben daar rijdend mee naar huis gekomen. Hierna in de garage gestald en na een week of 3 geprobeerd te starten wat niet lukte. Uiteindelijk de carburateur zo goed als mogelijk schoon gemaakt, nieuwe verdeelkap en rotor gemonteerd. Hierna sloeg de motor met wat startvloeistof aan en bleef lopen. Elke keer als ik de motor uitzette en weer startte sloeg de motor weer aan. Als ik na 2 dagen weer de motor startte
sloeg hij niet meer aan. Wel met behulp van wat startvloeistof. Echter na een korte rit van ongeveer 15 kilometer sloeg de motor af en is tot op heden niet meer aan de praat te krijgen. Inmiddels een gloednieuwe benzinepomp gemonteerd. Er komt echter tijdens het starten geen benzine in het benzinefilter. Wie heeft dit ook ooit aan de hand gehad en wat zou het probleemkunnen zijn. Ik hoor graag reacties om het probleem op te kunnen lossen. Met vriendelijke groet, Peter
benzinepomp problemen 320/6 uit 1978
-
- Newbee
- Posts: 2
- Joined: Thu May 22, 2025 8:59 am
- My E21(s): 318 automaat (1977) 320/6 (1978)
Re: benzinepomp problemen 320/6 uit 1978
Dank je wel. Nu nog hopen dat iemandmijn probleem herkend en een oplossing weet
Re: benzinepomp problemen 320/6 uit 1978
Specifiek van de M20 weet ik niet zoveel, maar hadden we het hier laatst niet over een relais? Of is dat alleen bij k-jet?
Ik zou in elk geval eerst eens met een lampje of multimeter kijken of de benzinepomp stroom krijgt als je start.
Ik zou in elk geval eerst eens met een lampje of multimeter kijken of de benzinepomp stroom krijgt als je start.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19035
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: benzinepomp problemen 320/6 uit 1978
Later deze week komen de 320/6 specialisten vast in de lucht. Hoe zit dat, er zit ook een mechanische pomp op toch?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29807
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: benzinepomp problemen 320/6 uit 1978
Welkom hier Peter!
Koos: klopt, de 320/6 heeft een mechanische brandstofpomp op de cilinderkop gemonteerd zitten. Het komt wel voor dat de stift die deze aandrijft onvoldoende slag maakt (slijtage van de nok op de krukas meen ik), maar het kan natuurlijk ook een ernstig vervuilde zeef van het opnemerelement in de tank zijn, een geknikte brandstofslang, zoiets? Mischien eerst eens een jerrycan benzine direct op de aanvoer van de brandstofpomp zetten en kijken of er dan wel wat gebeurt?
Koos: klopt, de 320/6 heeft een mechanische brandstofpomp op de cilinderkop gemonteerd zitten. Het komt wel voor dat de stift die deze aandrijft onvoldoende slag maakt (slijtage van de nok op de krukas meen ik), maar het kan natuurlijk ook een ernstig vervuilde zeef van het opnemerelement in de tank zijn, een geknikte brandstofslang, zoiets? Mischien eerst eens een jerrycan benzine direct op de aanvoer van de brandstofpomp zetten en kijken of er dan wel wat gebeurt?
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12114
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: benzinepomp problemen 320/6 uit 1978
Je heb inderdaad de mogelijkheid van de pen naar de pomp. Verder misschien heel lullig maar is het identiek dezelfde pomp? Oftewel zuig en pers zijn gelijk aan de oude pomp??
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.