Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19035
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Lekker bezig!! Voor die APK kan een gescheurde ashoes wel een probleem zijn, zeker als daardoor de koppeling hoorbaar of voelbaar schade van heeft bij gebrek aan vet. Deze is aardig vet rondom, dus is al een poosje kapot, denk ik. Maar wel mooi dat die APK erop zit!


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1425
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Vanwege het behoorlijke risico op NLA zijn van onderdelen heb ik de laatste tijd een behoorlijk aantal systeem kritische (veelal elektrische) componenten besteld. Een van deze componenten is een temperatuur sensor voor het motormanagement. BMW vraagt daar een behoorlijk bedrag voor, dus i.p.v. meerdere heb ik er in eerste instantie maar één exemplaar besteld. De kans dat die van de E28S en E34S tegelijkertijd stuk gaan is zo klein dat een exemplaar voor nu wel voldoende is.

Image

Ondanks dat de leverancier van het motormanagement Bosch is, leverde BMW als spare een sensor van VDO. Een korte check op het Interweb leerde dat deze bij andere leveranciers zo nodig nog duurder is dan bij BMW zelf. Vraag me niet waarom, dus heb ik gekeken welke sensoren bij de E34S en E28S zijn toegepast. Die van de E34S is namelijk nog van eerste installatie (door de fabriek). Die van de E28S weet ik niet zeker, maar heb ik zelf nooit vervangen. Maar goed, die van de E28S is i.d.d. van VDO.

Image

Maar die van de E28S komt gewoon van Bosch ( 0 280 130 026).

Image

Kort samengevat kunnen we twee conclusies trekken. BMW past al sinds lange tijd sensoren van VDO toe in Bosch systemen. Tegelijkertijd heeft BMW ook sensoren van Bosch toegepast. Welke van de twee een second source is, is een goede vraag, maar anno nu is het goed te weten dat allebei toegepast kunnen worden.
Last edited by raymondw on Sun Jun 08, 2025 12:39 pm, edited 2 times in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1425
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

uwbuurman wrote: Sun Jun 08, 2025 12:17 pm Lekker bezig!! Voor die APK kan een gescheurde ashoes wel een probleem zijn, zeker als daardoor de koppeling hoorbaar of voelbaar schade van heeft bij gebrek aan vet. Deze is aardig vet rondom, dus is al een poosje kapot, denk ik. Maar wel mooi dat die APK erop zit!
Dat is een ding dat zowiezo moet gebeuren Koos, maar dankzij mitigatie gelukkig geen randvoorwaarde voor APK. Die ashoes kan je van SKF bij AutoDoc nog wel krijgen, dus die bestel ik eerdaags mee.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1425
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Met een verse APK op zak vond de diva het vanavond weer nodig om te gaan protesteren, alsof ze het wel leuk vond om in de hoek te blijven staan. Maar ook hier bleek na een klein halfuurtje de oorzaak in een losgeschoten slang van de turbo-bypass klep. Die neem ik maar voor mijn conto, waarschijnlijk vergeten goed vast te zetten. Na correctie en een korte shakedown (eerste keer wat verder gereden) stak mijn ouwe heer zijn duim omhoog en maakte de opmerking: “dit is mijn oude Croma weer”. Wel zijn er een aantal kleine zaken die ik eerst op willen pakken voordat we er echt mee gaan rijden, wordt vervolgd.
Last edited by raymondw on Wed Jun 11, 2025 8:58 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1425
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Dat de APK niet veel inhoudt weten we allemaal. Zo wordt er niet eens gekeken naar de ondergrens t.o.v. de constructiemaat en dat is zeker bij slijtagedelen iets wat ik zelf niet zo goed begrijp, dat mag wat mij betreft best aangescherpt worden. Daarom heb ik (mijn ouwe heer kennende) vandaag alle remmen van de Croma losgenomen.

• Voorste remschijven meten vier millimeter onder de constructiemaat.
• Voor de achterste remschijven is dat meer dan twee millimeter.
• Remblokken zijn op zich nog wel OK, maar oud en geoxideerd.
• Boutjes waarmee de remschijf op de naaf word gefixeerd zaten erg vast. Bij de wielnaaf linksvoor braken deze af. Is niet meer te redden.
• Manchet voor remzuiger linksachter is gescheurd en moet vervangen worden.
• Manchetten voor geleide pinnen van de vier remklauwen zijn versleten.
• Stops voor schokdempers zijn vergaan.

Kort samengevat, de wielnaaf linksvoor moet vervangen worden en daarmee ook het lager. Op zich niet erg want werkzaamheden liggen in het verlengde van het geplande, maar wel wat meer werk en kosten.

Image

Maandag komt de eerste batch reserve delen, maar dat moet even wachten, want heb komende week een conferentie in Geneve en een week later in Glasgow. Wel kwamen er vandaag nog wat reserve delen binnen. Die gaan in de lange termijn opslag.
Carpe Diem, Raymond
Post Reply