1 miljoen gedachten over nieuw blik
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3098
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Automaat is heerlijk voor dagelijks door de stad en op de nederlandse snel(file)weg.
Mooie upgrade tov je escort hoor.
Mooie upgrade tov je escort hoor.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
-
- E21 Fanatic
- Posts: 464
- Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
- My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983 - Location: Kasterlee , Antwerpen, België
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Oersaaie kleurstelling..?!
Toch knap zo, strak, puur.
Toch knap zo, strak, puur.
Groeten, Bram
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2536
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Eens, Bram!
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29846
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Tsja, ik vind persoonlijk kleuren als zilvergrijs en zwart erg saai, maar is wel heel veilig en daarom de meest gemaakte keuze, dus de kans is ook het grootst dat je die tegen komt, en als je kritisch bent is de conditie nu eenmaal belangrijker dan de kleur. En dus hebben we drie zilvergrijze en twee zwarte waggies staan...
Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2536
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Klinkt verder niet luxe hoor, "drie zilvergrijze en twee zwarte waggies"...
Hoop dat de e90 je gaat bevallen en inderdaad vooral technisch voldoet.
Greetz,
Walter.

Hoop dat de e90 je gaat bevallen en inderdaad vooral technisch voldoet.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29846
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
ja eigenlijk ernstig haha
fingers crossed dat de E90 blijft bevallen, iig meer auto dan de Ford haha

fingers crossed dat de E90 blijft bevallen, iig meer auto dan de Ford haha
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29846
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Z4
De z4 was de afgelopen tijd aan de beurt voor een ronde aandacht. Naast de eerder genoemde dreunmatten in de veel te hol klinkende deuren is een defect klapscherm vervangen en heb ik de motorruimte en dan met name alle slangen weer eens aan een grondige inspectie onderworpen. Remmetjes achter piepten wat, de Hawk remblokken dragen dan ook wel hun steentje bij. Maar even de boel los en wat verse anti-pieppasta, dat helpt altijd wel iets. Om de klauwen achter los te halen moeten de schokdempers even los, en die bleken ook hun beste tijd te hebben gehad, waarschijnlijk nog eerste montage, dus hup, ook maar gelijk vervangen. En als je nu over drempels rijdt merk je een flink verschil tussen voor en achter, dus we gaan ook maar verse dempertjes voor de voorkant bestellen. Je moet toch wat te doen hebben.
De auto liet af en toe een drupje olie vallen dus ik was heel bang dat er een operatie carterpan aan zat te komen, maar gelukkig constateerden Ite en ondergetekende gisteren op de brug dat de lekkage uitsluitend van de carterstopring kwam. Voor alle zekerheid nog wel even de kappen en versteviging aan de onderzijde verwijderd voor een grondige inspectie, maar verder was alles mooi schoon en droog. Dus d'r kon mooi even verse olie in, en verder geen extra werk aan lekkages.
Nog op de to do list: schokdempers vóór vervangen dus, motorrubbers/lagers vervangen, en het diff laten ombouwen naar sper, ik denk OS Giken.
M3
En met de Z4 bijna weer zoals ik 'm hebben wil gaan we binnenkort een rondje doen met de M3. Dikkere stabi's van H&R, een zwetende slang van de stuurbekrachtiging vervangen, motorrubbers/lagers vervangen.
Sorry, veel praatjes, weinig plaatjes vandaag
De z4 was de afgelopen tijd aan de beurt voor een ronde aandacht. Naast de eerder genoemde dreunmatten in de veel te hol klinkende deuren is een defect klapscherm vervangen en heb ik de motorruimte en dan met name alle slangen weer eens aan een grondige inspectie onderworpen. Remmetjes achter piepten wat, de Hawk remblokken dragen dan ook wel hun steentje bij. Maar even de boel los en wat verse anti-pieppasta, dat helpt altijd wel iets. Om de klauwen achter los te halen moeten de schokdempers even los, en die bleken ook hun beste tijd te hebben gehad, waarschijnlijk nog eerste montage, dus hup, ook maar gelijk vervangen. En als je nu over drempels rijdt merk je een flink verschil tussen voor en achter, dus we gaan ook maar verse dempertjes voor de voorkant bestellen. Je moet toch wat te doen hebben.
De auto liet af en toe een drupje olie vallen dus ik was heel bang dat er een operatie carterpan aan zat te komen, maar gelukkig constateerden Ite en ondergetekende gisteren op de brug dat de lekkage uitsluitend van de carterstopring kwam. Voor alle zekerheid nog wel even de kappen en versteviging aan de onderzijde verwijderd voor een grondige inspectie, maar verder was alles mooi schoon en droog. Dus d'r kon mooi even verse olie in, en verder geen extra werk aan lekkages.
Nog op de to do list: schokdempers vóór vervangen dus, motorrubbers/lagers vervangen, en het diff laten ombouwen naar sper, ik denk OS Giken.
M3
En met de Z4 bijna weer zoals ik 'm hebben wil gaan we binnenkort een rondje doen met de M3. Dikkere stabi's van H&R, een zwetende slang van de stuurbekrachtiging vervangen, motorrubbers/lagers vervangen.
Sorry, veel praatjes, weinig plaatjes vandaag

Regards/groeten, Jeroen
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1201
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Die OS Giken, was dat niet die je in het oude huis kunt steken? Ook voor de e21/30 beschikbaar.
Maar de Z4 heeft normaal geen dreun mat in de deur.
Alles voor gewicht besparing, klinkt vast een stuk beter nu. Ergens verwacht je dat misschien wel als iets wat Alpina er voor de kwaliteits beleving wel in zou plakken.
Maar de Z4 heeft normaal geen dreun mat in de deur.
Alles voor gewicht besparing, klinkt vast een stuk beter nu. Ergens verwacht je dat misschien wel als iets wat Alpina er voor de kwaliteits beleving wel in zou plakken.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29846
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Nee dit is niet zo'n kartonnen Racing Diffs sper, ook gewoon duurder dan een Quaife, maar bijv in de regen een stuk minder tricky dan een conventioneel platensper, zie bijv hier voor uitleg: https://hardemanmotorsport.nl/os-giken-sperdiffs/
Ja dat holle geluid is apart, alles voor een laag gewicht en dat snap ik ergens ook wel, is ook goed gelukt in E85/E86. Maar nu heb ik per kant ca 750 gram dreunmat toegevoegd. Da's te overzien en scheelt fors in het geluid.
Ja dat holle geluid is apart, alles voor een laag gewicht en dat snap ik ergens ook wel, is ook goed gelukt in E85/E86. Maar nu heb ik per kant ca 750 gram dreunmat toegevoegd. Da's te overzien en scheelt fors in het geluid.
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29846
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Genoeg gedaan weer de afgelopen weken. De Z4 heeft nu ook verse schokdempers vóór. Ben nog druk aan het puzzelen over een sper-ombouw na recente berichten dat de sperklokken van OS Giken best luidruchting zijn, dus dan is een traditioneel platensper van Torsen of Quaife wellicht toch beter passend bij een roadster.
De M3 is nu voorzien van dikkere stabi's van H&R. Daarnaast vertoonde die een laag oliepeil... in de binnenspiegel!

Dit is een vaker voorkomend probleem bij ouder wordende automatisch dimmende elektrochroom spiegels, en doorgaans duurt het dan niet lang dat deze vloeistof ook uit de spiegel loopt, en dat spul is dusdanig agressief dat het dan bijv de onderliggende pook en middenconsole begint aan te vreten. Niet te lang laten zitten dus. Uiteraard is de spiegel specifiek voor M3 en M5, en de dealer wil graag een kleine 1.000 euro voor leveren, monteren en inleren met allerlei voorbehouden, maar gelukkig waren er binnen de M3 community goede ervaringen met zelf een glas vervangen en solderen, dat is inmiddels gelukt, en toen waren we voor 5 tientjes klaar... dimt weer als een malle en we hebben weer helder zicht in de spiegel!

De E90 kon ook een kleine update gebruiken. De koude start was wat aarzelend en de inlaat maakte een wat gorgelend geluid, dus het leek mij goed om de inlaat er even af te halen voor een inspectie, kan er gelijk een verse set carterventilatie en bijbehorende slangen op en kan ik de DISA kleppen inspecteren.
Slopen is altijd zo gedaan

M52 is een circus van stekkers en slangen, maar bij de N52 is dat een factor 2

Inlaat met PCV op de werkbank

OK dat zit er dus allemaal al vanaf nieuw op, wordt het wel een keer wat na 20 jaar

De kleine DISA klep die zowat onbereikbaar onder de inlaat zit was okee en liet zich via INPA ook netjes testen, de grote DISA naast het gasklephuis zag er wat anders uit:

Met de M54 was er het probleem van de los komende korte stalen asjes die vervolgens makkelijk tussen een inlaatklep en de zitting kunnen gaan zitten en dikke schade kunnen veroorzaken. BMW heeft dat opgelost, met een langere kunststof as. Die dus breekt. In het inlaatspruitstuk vond ik de afgebroken as terug.
De klep zelf was in tweeën gebroken, de ene helft had zijn weg door het inlaatspruitstuk gevonden en lag in de inlaatpoort van cilinder 4, de andere helft in de inlaatpoort van cilinder 6. Op de eerste foto hierboven kun je de halve klep al in cil 4 zien liggen en zie je (ook) een verkleuring in cil 6. Close up foto helaas niet gelukt. Upgrade/reparatiesetjes zijn er niet voor dit model dus gewoon een verse DISA erin. Met de geconstateerde zwaktes van de grote DISA toch ook maar gelijk de kleine DISA vervangen, al dat kunststof was tenslotte al 20 jaar lang warmgestookt.
Nog even injectoren laten testen nu alles toch open lag, die waren prima dus circus inlaat kon worden afgevinkt. Inmiddels is alles weer dichtgeschroefd en start en loopt de auto weer zoals het hoort, zonder bijgeluiden.
De M3 is nu voorzien van dikkere stabi's van H&R. Daarnaast vertoonde die een laag oliepeil... in de binnenspiegel!

Dit is een vaker voorkomend probleem bij ouder wordende automatisch dimmende elektrochroom spiegels, en doorgaans duurt het dan niet lang dat deze vloeistof ook uit de spiegel loopt, en dat spul is dusdanig agressief dat het dan bijv de onderliggende pook en middenconsole begint aan te vreten. Niet te lang laten zitten dus. Uiteraard is de spiegel specifiek voor M3 en M5, en de dealer wil graag een kleine 1.000 euro voor leveren, monteren en inleren met allerlei voorbehouden, maar gelukkig waren er binnen de M3 community goede ervaringen met zelf een glas vervangen en solderen, dat is inmiddels gelukt, en toen waren we voor 5 tientjes klaar... dimt weer als een malle en we hebben weer helder zicht in de spiegel!

De E90 kon ook een kleine update gebruiken. De koude start was wat aarzelend en de inlaat maakte een wat gorgelend geluid, dus het leek mij goed om de inlaat er even af te halen voor een inspectie, kan er gelijk een verse set carterventilatie en bijbehorende slangen op en kan ik de DISA kleppen inspecteren.
Slopen is altijd zo gedaan


M52 is een circus van stekkers en slangen, maar bij de N52 is dat een factor 2

Inlaat met PCV op de werkbank

OK dat zit er dus allemaal al vanaf nieuw op, wordt het wel een keer wat na 20 jaar

De kleine DISA klep die zowat onbereikbaar onder de inlaat zit was okee en liet zich via INPA ook netjes testen, de grote DISA naast het gasklephuis zag er wat anders uit:

Met de M54 was er het probleem van de los komende korte stalen asjes die vervolgens makkelijk tussen een inlaatklep en de zitting kunnen gaan zitten en dikke schade kunnen veroorzaken. BMW heeft dat opgelost, met een langere kunststof as. Die dus breekt. In het inlaatspruitstuk vond ik de afgebroken as terug.
De klep zelf was in tweeën gebroken, de ene helft had zijn weg door het inlaatspruitstuk gevonden en lag in de inlaatpoort van cilinder 4, de andere helft in de inlaatpoort van cilinder 6. Op de eerste foto hierboven kun je de halve klep al in cil 4 zien liggen en zie je (ook) een verkleuring in cil 6. Close up foto helaas niet gelukt. Upgrade/reparatiesetjes zijn er niet voor dit model dus gewoon een verse DISA erin. Met de geconstateerde zwaktes van de grote DISA toch ook maar gelijk de kleine DISA vervangen, al dat kunststof was tenslotte al 20 jaar lang warmgestookt.
Nog even injectoren laten testen nu alles toch open lag, die waren prima dus circus inlaat kon worden afgevinkt. Inmiddels is alles weer dichtgeschroefd en start en loopt de auto weer zoals het hoort, zonder bijgeluiden.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19075
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Lekker bezig geweest! Zeker die verrotte klep was een ellende in wording. Dat was hoe dan ook misgegaan, dus mooi dat je dat hebt opgelost!