Bedankt mannen! en merci voor de tip Raymond!
Bij de opbouw van de M5 stoorde ik mij nog enorm aan de koplampen, deze hadden zeer veel steenslag, waren al eens overspoten en opnieuw geroest.
Nu had ik het geluk dat ik voor mijn Alpina nog nieuwe koplampen heb kunnen vinden, maar momenteel is dat bijna niet meer mogelijk, af en toe passeert er nog is een NOS koplamp op het internet voorbij, maar je moet al geduld hebben om er 4 bijeen te verzamelen, en dan nog eens flink geld neertellen...
Vandaar toch besloten om proberen te te restaureren, en na wat googelen ben ik er achter gekomen dat je de glazen eigenlijk perfect kan schuren en polijsten mits de juiste tools.
Zo zagen mijn koplampen er uit, vermoedelijk na veel km's en Miles (vorige eigenaar had de US lampen geswapt naar Europese lampen).
Voor het schuren van het glas heb je schuurpapier nodig met siliciumcarbide of diamantpoeder, ik heb siliciumcarbide schuurpapier gekocht vian Boldotcom, een goedkoop setje, met schuurpapier van korrel 60 tot 10.000, samen met padjes voor in een schroefmachine.
Alles wat ik heb gedaan heb ik eerst getest op een oude koplamp van de 6-reeks, en het schuren ging in eerste instantie vlot, maar op een gegeven moment barstte het glas van de testkoplamp, te warm geworden dus... Nadien telkens geschuurd en op tijd wisselen van koplamp zodat ze telkens konden afkoelen, en zo het gehele gamma van schuurpapier doorlopen tot ik op de korrel 10.000 zat, niet dat dat nodig was volgens mij, want na korrel 2000 zagen ze er al terug heel helder uit. Enkel in het begin moet je geduld hebben om de laatste putjes eruit te krijgen, dus het is zeker geen jobke dat rap klaar is, in denk +/- 2 uur schuren per koplamp.
Als laatste heb ik de glazen nog eens gepolijst met een glaspolish, ook via boldotcom besteld:
Nu zagen de glazen er langs buiten perfect uit, maar de binnenkant had nog een melkachtige waas, die ook op de reflectors zelf zat. In het verleden had ik voor de 635 deze al eens proberen te reinigen, maar door een te agressief product te gebruiken kwam de chrome laag los van de reflector. Dus eens wat gaan googelen, en het beste is om te reinigen met een warm water sopje en ontvetter (in mijn geval dasty), ik heb een lange dunne schroevendraaier gebruikt met een stukje stop omheen getaped om zo het glas zelf op zoveel mogelijk plaatsen nog te kunnen reinigen. Nadien alles nog eens herhaald door er glasreiniger in te kappen. Het volgende probleem is dat wanneer het dan opdroogt, er telkens sporen achter blijven op de reflector en het glas. Hiervoor had ik op een ander forum gelezen om zuivere Methanol te gebruiken, dit droogt op zonder enige residu achter te laten. En effectief, na enkele keren spoelen met Methanol en dan uit te blazen met perslucht zijn de reflectors weer als nieuw. geen witte waas meer of achter gebleven kalksporen.
De buitenkant heb ik nadien gezandstraald met heel fijn grit, alsook het frame en zelfs de plastic deeltjes.
Nadien alles in de verf gezet, en getracht de originele kleuren te behouden.
Nadien het leuke werk, alles terug monteren
Ik ben zeer tevreden over het resultaat. En ik ben zeker dat E21 koplampen exact hetzelfde kunnen behandeld worden.
Zolang de roest niet is doorgedrongen tot aan de reflectors zelf, zijn ze perfect te redden.
Al met al een tijdrovende klus, maar zeker de moeite waard, mooie koplampen maken een oldtimer echt af.