E21 project 318i 1983

Post Reply
Eizenmeister
Newbee
My E21(s): 83 318i manual

E21 project 318i 1983

Post by Eizenmeister »

Hallo allen

Zoals beloofd in mijn "ff voorstellen" draadje..

Hierbij wat info en foto's van het project wat ik samen met m'n zoon Dennis ben aangevangen.

Zo'n 3 jaar geleden gekocht in Liempde, een BMW 318i uit 1983.

De bedoeling is om er een nette rijdbare auto van te maken alleen tot hoe ver ga je daarin..

Wat betreft het motorblok, we hebben eerst een compressietest gedaan waarbij de minste waarde 10,5 bar was en de hoogste 12 bar.
Het blok is er inmiddels uit en de carterpan is brandschoon geen ijzerdeeltjes oid, ga je dan een complete revisie doen of vervang je alleen de drijfstanglagers en distributie en hang je hem weer terug.

De auto zelf was eigenlijk nog best hard, al moesten er uiteraard wel wat laswerkzaamheden gedaan worden.
Naast de gebruikelijke plekken had de auto ook een paaltje o.i.d. gevat want bij het kaal maken kwam er een beste bult plamuur voor den dag in het achter paneel, deze dus maar vervangen voor een wat strakker exemplaar.
Beide deuren waren ook behoorlijk van plamuur voorzien, deze zijn inmiddels uitgedeukt.

Verder waren de dorpels niet overal in al te beste staat en ook in de kofferbak nog wat rotte plekjes gevonden en gerepareerd.

Vervolgens de spuiter uitgenodigd om de auto te bekijken, toen ik op zijn vraag of de auto voor onszelf was met ja antwoorde zei hij dat in dat geval de hele auto tot op het metaal kaal geschuurd moest worden.

Achteraf maar goed ook, want het is verbazend (voor mij iig) wat je allemaal nog tegen kan komen onder een op het oog strakke laklaag, dus het lasapparaat er maar weer bij gepakt.

De planning is nu dat hij de 2e week januari naar de spuiter gaat, Hij zet dan de auto in de epoxy, maakt ''m strak en zet de motorruimte alvast in de kleur zodat we zonder angst voor beschadigingen de motor er weer in kunnen lepelen, dat geeft ons dan de tijd om het motorblok onder handen te nemen.

Er zit overigens een schuifdak in, alleen deze was al gedemonteerd toen wij de auto kochten en niet alle onderdelen zaten er meer bij.
Weet iemand waar deze nog ergens te krijgen zijn?

Het gaat om de bedieningskabels en 2 sponningdelen links en rechts. Ik zal eerdaags een tekening plaatsen dan kunnen jullie precies zien wat ik bedoel.

Hoe het plaatsen van foto's in z'n werk gaat moet ik nog wel ff uitzoeken of uit laten zoeken want daar is de jeugd veel handiger in.

Wordt vervolgd.

Groeten Gerard & Dennis

Frans
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat

Re: E21 project 318i 1983

Post by Frans »

Welkom op het forum Gerard en Dennis, leuk om weer eens een compleet project te volgen.
Succes met alles wat je nog tegen gaat komen. Hoop dat het beter gaat dan het project wat ik met mijn zoon Dennis aan het doen ben. Die auto vecht met alles terug wat we er ook aan doen. Hoop dat het je gaat lukken om foto's te gaan plaatsen.
Sterkte en groeten Frans
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Mooi, het begin is er!

Variatie in compressie is niet mega, als de algehele indruk van het blok goed is zou ik het inderdaad laten bij lagerschalen. Distributie op deze M10 motoren is bij mijn weten doorgaans ook niet echt een issue dus als de ketting niet waanzinnig is opgerekt, tandielen en geleiders nog braaf zijn, kun je die distributie wellicht zelfs gewoon laten voor wat het is?

Het belangrijkste, en het behoud van de auto, da's zeker om de carrosserie gelijk goed aan te pakken. Die weg zijn jullie zo te lezen reeds ingeslagen dus helemaal prima toch?!
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Die ketting hoor je vanzelf en dan weet je dat het een klusje wordt. Het is niet dat daar van alles vanaf hangt, zolang je er niet mee naar de 7000 toeren wil.

Als de kop nog nooit uit elkaar is geweest dan kun je wel wachten op de klepseals. Die kondigen zich vanzelf aan met grote pluimen uit de uitlaat. Dus als het blok er nu uit is, dan kun je er voor kiezen om een erg alternatief pad te bewandelen en dat klusje proberen te klaren met de kop op de motor. Dat alternatief kan alleen als het blok uit de auto is, omdat je anders de tuimelaarassen er niet uit krijgt, dan moet de kop er sowieso af. En dat kan natuurlijk ook als je een seizoen met die pluimen hebt doorgereden. In dat scenario zou ik dan de klepgeleiders ook meenemen omdat je dan toch alle pakkingen hebt gebroken. Wat nu op z'n plek zit, zou ik op z'n plek houden.
Post Reply