323i van Walter

Post Reply
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Re: 323i van Walter

Post by Manitoba »

uwbuurman wrote: Fri Jan 02, 2026 5:37 pm ....

Ben benieuwd naar het vervolg van dit feuilleton.
Nou, daar gaan we dan.

De auto is dus eind augustus voor het laatst bij Arnold geweest. De rit naar huis die dag ging echt al heel prima. Het was vooral bij een constant toerental van ongeveer 2.400 - 2.700 toeren; zeg rond de 100, 110 km/u. Met name merkbaar dus bij het rijden van de overdag geldende snelheidslimiet op onze snelwegen. Maar: (beetje) gas er op en de auto gaat als een speer. Van relatief laag in de toeren tot 5.000 toeren en daar voorbij, dat gaat echt prachtig. Ik denk dat mijn auto met de oorspronkelijke motor nooit zo vlot is geweest.

De week vóór de Eifel moest ik voor werk naar het buitenland. Roland en Jeroen wilden gelukkig tijd maken om de auto in die week nog bij Jeroen aan de 4-gas tester te hangen voor de laatste afstelling. Zo hadden we in ieder geval alles gedaan om de auto lekker mee te kunnen nemen naar de Eifel.

Ik kwam thuis in het weekend voordat de Eifeltour plaatsvond. Moest natuurlijk nog wel ff zelf een testrondje rijden, dus rondje hier in de buurt. Richting Schoonhoven waar als enige plek hier in de buurt octaan 100+ getankt kan worden. Als een droom zo fijn reed de auto.

Dus op woensdag vertrok team Woerden 1 richting Benno. Op het gemakje, onderweg een late-lunch stop bij Route 61 met een Currywurst mit Pommes.

Image

Image

We zouden de volgende dag met een klein comité op Francorchamps afspreken waar dan de trainingen plaatsvonden voor het Ferrari Experience Event. Roland en ik vonden het relaxt om de woensdag al naar de omgeving Daun te kachelen. Ff wat boodschapjes doen en hapje eten in het dorp.

Image

Eerste biertjes en fris in de koelkast:

Image

Image

De volgende ochtend richting Francorchamps, waar Koos blijkbaar een onbedwingbare drang had om ook een e21 Baur te bezitten:

Image

Met een klein cluppie naar de Ferrari's kijken:

Image

Helaas was het wat saai daar, we mochten ook niet in de pitstraat, behalve uiteraard onze Mr. & Mrs. President met hun perskaart. Daarom hielden we het op tijd voor gezien, en zijn we 'huiswaarts' gekeerd. 's Avonds heerlijk gegeten bij de plaatselijke Italiaan en nog wat gedronken in de slaaphut. Ik had een sticker laten maken voor Roland, dus die als verrassing de 's avonds laat op de achterruit aangebracht. Koos en Jan boden heel vriendelijk aan even te helpen. Ik had beter moeten weten....

Image

Behalve brandweer-held, is Roland ook trouw Peugeot-rijder, dus had mijn auto nog wat meer stickers gekregen:

Image

Op de dorpels, bij alle 4 de krikpunten, zaten originele stickers zoals die in de jaren '80 ook op nieuwe 205'jes zaten waar het krikpunt op stond aangegeven (kan ik ff geen foto's meer van vinden). Kortom: de eerste Peugeot 323 was geboren :loll

Image

Over het verdere verloop van de twee prachtige toerdagen kan ik eigenlijk heel kort zijn: we hebben ons waanzinnig goed vermaakt, Roland en ik met mijn e21. De auto heeft het meer dan prima gedaan. Bij het Eifelrijden rijd je bijna nooit constante snelheden, dus van "het hikje" hadden we echt 0,0 last. Het weer zat mee, het gezelschap zoals altijd met de hele groep ook. We zijn daarom zondagochtend met een big smile na het ontbijt terug naar het Woerdense gereden. Het was echt prachtig; in 2022, 2023 en 2024 ben ik wel van de partij geweest tijdens de Eifeltour, maar met m'n daily. En hoewel dat geen straf is, is het rijden daar met een lekker snorrende M20B23 vele malen leuker dan met een e91 6-pitter diesel of een f31 4-pitter-met-fluitje.

Image

Image

Image

Wat nog te doen:

- het vacuumpotje van het koud-startventiel is nog steeds verdacht; die gaan we nog wisselen
- wiellagers aan de voorzijde (aandachtspuntje bij de APK in 2025) vervangen;
- ophanging van de uitlaat optimaliseren: bij stevige bochten linksom lijkt een aandrijfas daar contact te maken met de uitlaat
- "nieuwe" chassisbalk opfrissen

Once again: Koos, Arnold, Roland, Jan (en collega René): dank voor alle hulp die geboden is bij het wisselen van mijn motorblok. Ite: dank voor het transport naar het noorden en Jeroen, dank voor het helpen afstellen aan jouw 4-gastester. Deze dank ook voor Peter die de timing en CO-afstelling in het begin voor zijn rekening nam. Zonder al jullie hulp weet ik niet hoe mijn e21 er nu bij zou hebben gestaan.

Op een mooi toerjaar 2026!

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip

Post by Smartie »

Mooi geschreven! Goed bezig allemaal, voor elkaar!

En inderdaad blokje loopt mooi in de Eiffel was heerlijk toeren.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Clusterf*ck is de understatement van 2025 bij deze auto, ongelooflijk wat er allemaal te doen was. En ik kan mij levendig voorstellen dat je het wat keren goed zat geweest bent. Maar kijk waar je nu staat, en het rijplezier met die oldie is weer terug, dat heeft veel gekost, maar is nog meer waard. Super van alle hulp om je heen, en nu lekker van genieten!
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Denk dat het belangrijkste na de motorwissel was dat die draad van de bobine gebroken was. Dat was een oude gesoldeerde verbinding, kennelijk zijn de draden een keer afgeknipt om een of andere reden. Die zijn dus gesoldeerd en daar omheen een stukje gevulcaniseerde tape. Daardoor maakte dat kreng soms wel en soms geen contact of slecht contact. Dit geeft een onvoorspelbaar karakter wat niet op te lossen is, behalve door reparatie.

De breuk was van buitenaf niet te zien. Dus de tape verwijderen omdat er ergens een probleem moet zijn en dan ineens heb je een los draadje in handen.

We hebben dit gevonden door alle andere oorzaken uit te sluiten en uiteindelijk alleen de nog de kabelboom over te houden als oorzaak. Na deze herstelling viel alles op zijn plek en konden andere randzaken snel goed afgesteld worden.

Fijn dat de auto nu goed rijdt!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Je loopt ook veel vaker tegen dit soort zaken aan als er zoveel los is geweest. Je hebt netjes en gestructureerd gewerkt, kunt altijd wat vergeten, maar je weet ook dat er niet aangerommeld is, en dat het eerder probleemloos werkte. Heel frustrerend. Had het ook met de motorombouw van Tamara d'r auto. Beide motoren werkten prima voor de swap, geen uitdagingen bij de ombouw, en na de swap beroerd lopen. Ben je best ff bezig voordat je ontdekt dat onder de vaste mantel van de kabelboom de boel ernstig aan het verdrogen en afbrokkelen is, en natuurlijk vooral bij een gevoelig stukje als een positiegever. Kan heel lang goed gaan als alles op z'n plek blijft zitten, maar als alles los en van z'n plek is geweest wordt 't een ander verhaal.

20221201_213227_resized.jpg
20221201_213227_resized.jpg (141.63 KiB) Viewed 101 times
Regards/groeten, Jeroen
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

Fijn man dat je eindelijk weer lekker kunt karren in je 323i.

En ja, het is zoveel leuker met een oud (bmw) tje in de eifel of ardennen, daar kan geen moderne meuk tegenop.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Mooi verhaal Walter. Inderdaad een klus geweest. Mooi dat je nu weer kan genieten.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply