Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post Reply
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

En vergeet een setje splitpennen niet!!
Die staan niet in de W&N catalogus :wink:
Maarre kan het zonder poullie/ trekker?
Vast wel maar dan hou je het niet heel.
Zoals gezegd, ik mag ze niet uitlenen maar er is niets gezegd wanneer ik ze weer terug moet geven 8)


So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Ik zeg; tijd voor een minimeet ergens in NH..
Alle gekheid op een stokje: hoe kang ben je er mee bezig geweest?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Vandaag even een rondje gereden om te voelen wat het effect van de Billies en H&R veren is. Moet zeggen dat het rijden aan de ene kant een verbetering door het veel strakker sturen maar dat je ook een stuk comfort kwijt bent.

Nu heb ik de auto even op dezelfde plek gezet en een fotootje gemaakt. En nu moet ik zeggen, ik ben er nog niet uit of ik het wel een verbetering vind :oops:
Als de auto op een vlakke weg staat staat hij iets schuin naar voren en dat vind ik helemaal niets. Mijn wat oudere buurman zei meteen dat het "lieve" er een beetje af was.....

Maar oordeel zelf en ik hoor graag jullie mening.
Image
So many cars, so little time
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Post by ac/dennis »

op een schaal van 1 tot 10 tov de before foto, geef ik het een 10! Staat echt strak man, mooi laag en de alpinas passen er zo erg mooi bij.
Oh ja en nog een 0.5 punt erbij vanwege de mooie blauwe platen, staat m goed!

Ik zeg houden, maar ik kan alleen oordelen over het uiterlijk, als je qua comfort te veel moet inleveren is het lastig

Vind het echt mooi subtiel verlaagd, niet overdreven... precies goed.
Maar als je er toch vanaf wil, hou ik me van harte aanbevolen om ze van je over te nemen hoor 8)
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Hey WM,

Ik geef een 9.5, wegens aftrek van 0.5 van de hoogst illegale en non-period-kentekenplaatjes..

Prachtig - de mijne gaat er precies zo uit zien!
Ik ben idd wel benieuwd naar de verandering van de rij eigenschappen.

oowjah; een 323 is niet lief, koop dan een 320/6 op 13" wieltjes..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

haha, wel of geen blauwe plaatjes maakt dus uiteindelijk niets uit.
Dennis geeft een 10,5 en jij een 9,5 blijft een 10. Mijn eerste in 40 jaar.

Ik heb al besloten dat hij iets omhoog gaat voor. Dat wil ik doen door een aluminium ring van zo'n 7mm te laten maken die op het toplager komt te liggen. Dus de poot moet weer los :?

Er was nog iets wat me opviel, de rubbers die onder de voorveren zaten waren zeker 4mm dikker dan de rubbers die ik bij W&N vandaan kreeg. Dus als ik die er ook tussen doe gaat hij totaal zo'n 11 mm omhoog.

Ik ga de wagen eerst eens 11mm opkrikken om te zien wat dat doet.
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Hoi,

Ik kan me je opmerking omtrent het niet langs-uitgelijnd-staan wel indenken. Ik vind dat ook niet mooi. Komt dat misschien omdat je de achterste dempers te hoog hebt staan?
Volgens mij is het makkelijker om daar de balans mee in te stellen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Achterdempers staat in de laagste stand..... misschien wat zandzakken achterin leggen?
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

mwoah, tis geen kever of skoda 110...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Ik ben toch geneigd om te zeggen een 8.

Begrijp mij goed, de opvulling van de wielkasten met de 15 inch Alpina's zijn schitterend en vele malen beter dan dat je je vuist tussen wiel en wielrand kunt steken, ik vind alleen het comfort ook heel erg meewegen. Mijn 320/6 was toen ook verlaagd met APEX veren en originele dempers en ik vond het te stug. Nu heb ik nog niet echt gereden met de BAUR als 323i dus heb ik niet echt vergelijkingsmateriaal.

Ik ben meer van het lieve dan :wink: 323i met 13 inchjes.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Post by Nick1984 »

Ik vind het prachtig staan, net goed niet te hoog, niet te laag!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Er is 1 ding wat jullie niet moeten vergeten.
Ik ben de 40 al gepasseerd en de buurt heeft zo zijn bedenkingen of ik niet in mijn mid-life terecht ben gekomen.

Ik zal als het weer droog is een foto maken dat de auto op een vlakke weg staat. Nu staat er misschien extra gewicht op de voorwielen door dat ik van de brug af kom.
So many cars, so little time
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Post by Nick1984 »

Weet er iemand waar ik de onderste schotels voor de achterste demper zou kunnen kopen?
had een adres gekregen, maar die mailt niet terug :?
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Probeer deze eens.

Zij verkopen ook Bilsteins.

Hoezo kom je ook de 14e?
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Ik zou ebay.de even in de gaten houden. Ik had ze na een paar weken voor een habbekrats. (ik meen iets van euro 115,= voor 4 stuks)
Ik staan regelmatig dit soort setjes te koop.

Bovendien, áls hij er nog staat!!!, kijkt u eens bij sloperij Pieper in Putten.
Daar staat een kale 323 met compleet Billistyn Fahrwerk...
Zie eerdere topic hierover.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply