Leonidas' 323i Baur - Sold!

Post Reply
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

ja, lekker dat je me eraan herinnert...
Ik heb altijd als ik iets bij WN bestel dat het een week later im SonderAngebot ist.. :evil:


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29984
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

:mrgreen:

happens to all of us!

ik had ook nog wel fatsoenlijke gebruikte liggen maar da's alleen nog maar verder van Breda af dus dat helpt ook al niet..
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12127
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi,

Bestelling voor de draagarmen en het rubberwerk van de stabilisatorstang is weg. Hierna maar eens laten uitlijnen en dan ben ik benieuwd of het weggedrag al enigszins is verbeterd.

@Jeroen, Welk idee had jij om die rubbers bij de draagarmen waar de stab.stang in gaat verder op te sluiten?? Bij mijn 320/6 zaten er dus extra rubber O-ringen tussen.

Het doorzakken van mijn achterwielophanging moet ik dat zoeken in versleten veren of schokdempers? Ik heb nog wel twee andere originele achterdempers met veren liggen van een 323i maar je moet maar afwachten wat dat is natuurlijk.

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Post by Nick1984 »

wat die voorste draagarmen betreft, ik had de mijne een paar maanden terug vervangen, bij een locale handelaar namaak waren ze 57€ stuk, totaal geen klagen over.
Wat die achterkant betreft denk ik dat vooral de veren en de stabi bar de oorzaak zijn.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29984
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Peter: doorzakken ligt waarschijnlijk in de combinatie. Enig idee wat je voor onderstel hebt? Ik haal net redelijk goede Boge's met standaard veren onder de Baur vandaan. Dat reed op zich niet slecht maar ik ga tóch voor Bilstein & Eibach...

Wat het opsluiten van de draagarm vóór betreft:

voor de draagarm gewoon een dikke stalen ring (origineel is prima en tegenwoordig dikker dan vroeger)

achter de draagarm wil ik één ring met rubber rand uitboren zodat deze tegen de draagarm komt te liggen dus over de bus heen, dan een stalen ring als vulring erachter, dan heeft de draagarm geen ruimte (lucht) meer om heen en weer te bewegen terwijl hij nog wel in rubber geklemd zit. Misschien iets gevoeliger voor trillingen (goed balanceren dus), maar ik denk dat 't een stuk strakker stuurt.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12127
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Jeroen wrote:Peter: doorzakken ligt waarschijnlijk in de combinatie. Enig idee wat je voor onderstel hebt? Ik haal net redelijk goede Boge's met standaard veren onder de Baur vandaan.
Het onderstel is gewoon origineel. Als ik me niet vergis liggen er blauw gekleurde achterdempers onder.

Zoals gezegd heb ik een setje liggen maar hoe dat die zijn weet ik niet. Aangezien ik waarschijnlijk toch een origineel onderstel wil houden zal ik nooit de wegligging krijgen die diegene hebben met bilsteins/H&R of eibach.

Mocht mijn andere veren/dempers ook slecht zijn dan houd ik me aanbevolen ( eventuele vraagprijs mag zowieso via PM)

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29984
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

OK heb hier ook van die blauwe dingen liggen dus zal beide Boge zijn. Is een beetje lastig testen met de veer er nog bij maar met rijden voelde 't wel goed aan. Maar anders wel ff een fotootje.

En er komen ook dempers en veren voor de voorkant aan uiteraard...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Een setje andere achterveren zal je auto goed doen Peter. Die heeft al tijden met een accu in de kofferbak gestaan en dat zal mss ook meespelen.

(volgens mij had je zelfs 2 accu's mee naar friesland toch?)
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12127
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Inderdaad, een hele achterbak vol met spulletjes. Toen ik eenmaal thuis was en alles had leeg gemaakt heb ik de rijhoogte gecontroleerd en die was volgens de waarde van de vraagbaak toen goed.

Ik ga eerst mijn andere dempers/veren zetten en dan weet ik meer.

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29984
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Houd in gedemonteerde toestand even een vergelijkend warenonderzoek: welke zijn stugger met indrukken, en dat zijn meestal ook de dempers die het snelste weer helemaal uitgeschoven zijn maar test dat eens dan kun je de conditie vergelijken.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12127
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi,

Vandaag eindelijk weer eens wat kunnen doen. E.e.a al losgemaakt voor de Diff-wissel. De laatste 4 bouten staan te weken in de WD-40. Morgen even kijken voor de andere achterdempers/veren, hij staat achter nu toch op poten.

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12127
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi,

Vandaag eindelijk weer eens wat gedaan. Alles omtrent de diffwissel is klaar en hij staat weer op de wielen. Natuurlijk een proefritje gemaakt. Rijdt niet verkeerd, het is alleen afwachten hoeveel de snelheidsmeter afwijkt ( helaas geen gps op het moment thuis).

Gelukkig dus geen lekkend diff meer maar.... Het jankende geluid is er nog steeds. :(

Na wat extra onderzoek blijkt het z'n eerste versnelling te zijn. Er zat ook een geluid bij op hogere snelheid als ik mijn gas losliet en die is wel weg.

Dus op een gegeven moment zal ik de 5-bak wel echt onder handen moeten "laten" nemen.

Nu is het wachten op mijn voorste draagarmen en stabilisatorrubbers voor. Vandaag even gemaild met W en N waar de spullen bleven, ze waren onderweg dus of ik dat voor volgende week ga redden incl uitlijnen is de vraag.

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Hey Peter;
er staat nu een advertentie op MP van een 320/6 blok met een 5 bak er bij. De losse bak moet euro 75,= opleveren.
Dat is de gok wel waard denk ik.
Reviseren kost een beetje duur(der) denk ik met enige zekerheid..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12127
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi,

Ik denk dat je daar inderdaad wel gelijk in heb. Toch denk ik dat die 5-bak op MP ook een setje pakkingen en waarschijnlijk de twee buitense lagers en keerringen nodig heeft.

Ik zal bij mij eerst eens het oliepeil checken ( had ik nog steeds niet gedaan).

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

De losse bak moet euro 75,= opleveren.
Dat is de gok wel waard denk ik.
he, dat dacht ik ook 8)
So many cars, so little time
Post Reply