Wel/niet starten, opgelost, ja echt

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
ruudariaans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 103
Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
Location: Netherlands - Limburg - Born

Post by ruudariaans »

Nieuw symptoom:

Na het herhaaldelijk starten met een hand over de inlaatbuis bleef hij wel een tijd lopen, maar hij zuigde zich steeds vacum bij de inlaatrubber. Iedere keer als ik gas wou geven zag je die rubber naar beneden trekken, net een menselijk hart :P. Het moet dus in het 'luchtdoorlaat-systeem' zitten?

@ peter: Dit ventiel zit onder de inlaat tegen het blok toch?


User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Ik weet niet of er een mechanische luchtschuif opzit maar ik heb een keer het probleem gehad dat mijn auto niet wilde starten.
Toen bleken de slangen naar de extra luchtschuif vol brandstof te staan (totaal verzopen).

Leeg laten lopen en de auto startte direct.

Check de werking van de luchtschuif maar even of maak hem weer een beetje gangbaar (of vervangen natuurlijk)

Koudestart vertiel ff uitbouwen en in een potje hangen.
Kijken wat die doet als je start.

Beweegt de luchtweger wel vrij?
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Nou, iig is het mengsel niet op orde want door de lucht te knijpen wil 'ie wel. Ofwel, naar verhouding krijgt 'ie te weinig brandstof. Koudestartventiel, valse lucht, verstopt brandstoffilter, alle opties zijn nog open...
Regards/groeten, Jeroen
ruudariaans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 103
Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
Location: Netherlands - Limburg - Born

Post by ruudariaans »

Hoofdbrandstoffilter is nieuw! en verder zie ik nergens een filter zitten? Ik ga aan de slag met de tips,

bedankt, Ruud
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

Op de niveaumeter in de tank zit ook nog een gaasje / filter.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
ruudariaans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 103
Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
Location: Netherlands - Limburg - Born

Post by ruudariaans »

ruudariaans wrote:Rond de pomp zijn al vervangen. Ik kan echter geen onderdeelnummers vinden van 2 carterdruk slangen. Ze staan op deze tekening:

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/b/j/2.png

Helaas staat er dat ze niet op mijn auto zouden zitten.. Nr 7 en Nr 9 gaat het om.
De bmw dealer vind ze ook niet :roll: er wordt zelfs beweerd dat mijn auto niet origineel is.. hebben jullie die slangen er wel op zitten? Neem aan van wel..
ruudariaans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 103
Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
Location: Netherlands - Limburg - Born

Post by ruudariaans »

Heb ze eindelijk gevonden, een bouwjaar later in oktober.. straks maar eens de dealer bellen

De nr's voor mensen die hetzelfde probleem tegenkomen:

11611277720

11611277721
ruudariaans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 103
Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
Location: Netherlands - Limburg - Born

Post by ruudariaans »

Ze zitten gemonteerd, dus verder met de auto lopend krijgen.
Het vacum zuigen is opgelost, de 'schijf' in de luchtmassa meter zat klem.. is niet meer helemaal netjes recht nu.
Hij start wel, maar slaat ook weer af, na heel lang proberen blijft ie lopen. Als ie dan nog langer heeft gelopen gaat het toerental omhoog van ca 900 naar ca 1400. Dan kan ik een beetje gas beginnen te geven. Hierbij lijkt het er echter op dat er lucht in de benzine leiding zit. Als ik het gas vasthou gaan de toeren omhoog en vallen weer terug.

Volgens mij is die schijf erg gevoelig en ben ik nu aan een nieuwe toe?

Gr. Ruud
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi,

Inderdaad, die luchtwegerschijf luistert heel erg nauw. Deze moet perfect in het midden liggen, mooi vlak zijn en niet te diep inde trechter maar ook niet te hoog. Zijn allemaal maatvoeringen voor welke in het topic K-jettronic zijn terug te vinden.

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
ruudariaans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 103
Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
Location: Netherlands - Limburg - Born

Post by ruudariaans »

Schijf vervangen (dennis bedankt!) maar hij blijft nog altijd niet lopen. Starten doet ie wel, maar hij slaat bijna meteen weer af...
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Het eventjes blijven lopen doet hij nog steeds of valt hij uit en niet meer aan te krijgen?

Gr Peter V.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Ik denk aan de WUR of het koudestart ventiel.
Deze kan je eenvoudig vervangen.

Of:
Draai de bouten op de zwarte verdeler van de benzineleidingen stuk voor stuk los tijdens het starten en kijk of daar benzine komt.
Ik bedoel de leidingen die naar de injectoren gaan.

Wat je hierna ook nog kan doen is alle injectoren eruit halen en in een potje hangen en starten maar. Moet een redelijke spray uitkomen per injector.

Hadden we daar niet een filmpje van?
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Inderdaad hier is tie.



Het feit dat hij even aanslaat en daarna uitvalt zou toch moeten zeggen dat de koudstartventiel het doet????

Inderdaad WUR lijkt mij ook een optie en dat in combinatie met een afwijkende openingdruk van de slechte ventielen.

Ik ben benieuwd wat de oorzaak is.

Gr PEter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

:oops: ja ehhh sorry ik bedoelde de extra luchtschuif en die verdenk ik het meest.

Het startventiel geeft hem de benzine om te starten wat hij dus wel doet.
So many cars, so little time
ruudariaans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 103
Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
Location: Netherlands - Limburg - Born

Post by ruudariaans »

@ peter, is wel weer aan te krijgen, loopt steeds 1 a 2 seconden

Ik heb eens 2 slangen van de benzineverdeler bovenop de lmm afgehaald en gestart, kwam helemaal niks uit, ik had gedacht dat het hier wel uit zou moeten sproeien met een zekere druk aangezien de benzine nog door de injectoren moet en daarvoor druk nodig heeft.

Dus problemen met de benzineverdeler?
Post Reply