Wel/niet starten, opgelost, ja echt
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Hoi,
Wat de Wur doet is eigenlijk de brandstofdruk opvoeren naarmate de motor warmer wordt.
Heb je trouwens al eens gemeten hoeveel druk de brandstofpomp levert? Als ik me niet vergis moet de drukregelaar hem afregelen op ongeveer 5 bar. Deze zit in de mengselverdeler. Dit is een veer geregelde dus de voorspanning van de veer regelt de brandstofdruk. Je zult echt e.e.a. moeten gaan meten wil je verder komen.
Gr Peter V
Wat de Wur doet is eigenlijk de brandstofdruk opvoeren naarmate de motor warmer wordt.
Heb je trouwens al eens gemeten hoeveel druk de brandstofpomp levert? Als ik me niet vergis moet de drukregelaar hem afregelen op ongeveer 5 bar. Deze zit in de mengselverdeler. Dit is een veer geregelde dus de voorspanning van de veer regelt de brandstofdruk. Je zult echt e.e.a. moeten gaan meten wil je verder komen.
Gr Peter V
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Hoi Ruud,
Probeer dit nog eens een keer.
Overbrug het relais van de pomp. Weet niet zeker of het contact aan moet of dat gelijk de pomp gaat draaien, anders dan contact aanzetten en laat de pomp draaien maar start niet door.
Wat er gebeurd is dat de pomp de druk op gaat bouwen maar niet afslaat dus door blijft draaien. Je moet dan aan het geluid van de pomp horen dat hij na een aantal seconden zwaarder moet gaan werken. (ander geluid maken).
Hierna zou er in de benzineverdeler voor een tik te horen moeten zijn (althans bij mijne) wat volgens mij een overdruk klep/ventiel oid is.
Hierna pas de wagen starten en kijken wat er gebeurd.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.
De handleiding van de WUR heb ik ook gebruikt om er 1 open te maken.
Is niet zo spannend hoor.
Groeten Michel
Probeer dit nog eens een keer.
Overbrug het relais van de pomp. Weet niet zeker of het contact aan moet of dat gelijk de pomp gaat draaien, anders dan contact aanzetten en laat de pomp draaien maar start niet door.
Wat er gebeurd is dat de pomp de druk op gaat bouwen maar niet afslaat dus door blijft draaien. Je moet dan aan het geluid van de pomp horen dat hij na een aantal seconden zwaarder moet gaan werken. (ander geluid maken).
Hierna zou er in de benzineverdeler voor een tik te horen moeten zijn (althans bij mijne) wat volgens mij een overdruk klep/ventiel oid is.
Hierna pas de wagen starten en kijken wat er gebeurd.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.
De handleiding van de WUR heb ik ook gebruikt om er 1 open te maken.
Is niet zo spannend hoor.
Groeten Michel
So many cars, so little time
-
ruudariaans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 103
- Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
- Location: Netherlands - Limburg - Born
He Michel, net geprobeerd. Helaas zonder resultaat. Ik moet ook zeggen dat ondanks dat ik de pomp langere tijd heb overbrugd ik geen echte verandering in geluid, of een klik heb gehoord.
Daarna de relais weer gemonteerd en gestart, maar helaas geen verandering...
Gr. Ruud
ps ben nog bezig om aparatuur te regelen om de druk te meten.
Daarna de relais weer gemonteerd en gestart, maar helaas geen verandering...
Gr. Ruud
ps ben nog bezig om aparatuur te regelen om de druk te meten.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Dit kan dus twee dingen betekenen.
*Je pomp levert zowieso niet de benodigde druk.
*Drukregelaar in je verdeler is niet goed zodat alles in de retour blijft.
Inderdaad even meten en er is dan al veel duidelijk.
Gr Peter V
*Je pomp levert zowieso niet de benodigde druk.
*Drukregelaar in je verdeler is niet goed zodat alles in de retour blijft.
Inderdaad even meten en er is dan al veel duidelijk.
Gr Peter V
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
-
ruudariaans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 103
- Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
- Location: Netherlands - Limburg - Born
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Hoi,
8 Bar is voldoende. Waar heb je gemeten?
*Aanvoer van de pomp.
*Naar injecteurs.
*Naar WUR
De retourleiding vanaf de verdeler heeft ook benzinedruk?
Gr Peter V
8 Bar is voldoende. Waar heb je gemeten?
*Aanvoer van de pomp.
*Naar injecteurs.
*Naar WUR
De retourleiding vanaf de verdeler heeft ook benzinedruk?
Gr Peter V
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
8 bar is toch veel te veel?
Ik dacht dat het systeem met een werkdruk werkte van 3 bar?
Interessant topic anyway!
Ik dacht dat het systeem met een werkdruk werkte van 3 bar?
Interessant topic anyway!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Inderdaad 8 bar is teveel. Als ik me niet vergis is de werkdruk koud tegen de 3 bar en warm naar de 5 bar. Maar het ging nu in eerste instantie of de pomp wel voldoende druk kon leveren. ( dat lijkt mij wel met 8 bar).323baur wrote:8 bar is toch veel te veel?
Ik dacht dat het systeem met een werkdruk werkte van 3 bar?
Interessant topic anyway!
Gr Peter V
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
-
ruudariaans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 103
- Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
- Location: Netherlands - Limburg - Born
Daar ging het inderdaad om, heb gemeten aan de invoer van de verdeler. Naar de injecteurs heeft geen zin want daar komt dus geen benzine uit, helemaal niets(slangen naar de injectors aan de verdeler los gehad). Dus de benzine word zeker in de verdeler tegengehouden.
Ik ga toch de verdeler eens demonteren en uitelkaar pakken.
Ik ga toch de verdeler eens demonteren en uitelkaar pakken.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Ik zou eerst de verdeler loshalen, ruimhartig van alle kanten besproeien met remmenreiniger - het monteren en proberen.ruudariaans wrote:Daar ging het inderdaad om, heb gemeten aan de invoer van de verdeler. Naar de injecteurs heeft geen zin want daar komt dus geen benzine uit, helemaal niets(slangen naar de injectors aan de verdeler los gehad). Dus de benzine word zeker in de verdeler tegengehouden.
Ik ga toch de verdeler eens demonteren en uitelkaar pakken.
DAN pas, bij zero result - hem echt uit elkaar halen!!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Mee eens,
Dat is echt een klote ding, er zitten ook een boel kleine rubber-ringen in, iets te veel lompheid bij het uit elkaar halen van de twee helften en je breekt ze. En ze breken sowieso makkelijk want ze zijn redelijk verspocht.
Mocht je het toch willen proberen, kleine beetjes draaien om ze los en weer vast te krijgen. En heel voorzichtig zijn!
Dat is echt een klote ding, er zitten ook een boel kleine rubber-ringen in, iets te veel lompheid bij het uit elkaar halen van de twee helften en je breekt ze. En ze breken sowieso makkelijk want ze zijn redelijk verspocht.
Mocht je het toch willen proberen, kleine beetjes draaien om ze los en weer vast te krijgen. En heel voorzichtig zijn!
-
ruudariaans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 103
- Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
- Location: Netherlands - Limburg - Born
Oke,
Punt1:
Heb de verdeler los gehaald, nog niet uit elkaar op jullie aanraden. Ik zie nu dat er een stelschroef aan de zijkant zit die bepaald hoeveel benzine er de verdeler in gaat. Ik vind helaas nergens een instructie van hoe deze afgesteld moet worden, maar ik krijg het idee dat hij maximaal dicht staat en dus bijna niks doorlaat. Dit zou betekenen dat iemand hier aan heeft gedraaid en de auto toen heeft weggezet.
Punt 2:
In mijn zoektocht naar de afstelinstructie van deze schroef kom ik weer een plaatje tegen van de verdeler en de aanvoer en retourleiding die hier op komen, maar volgens mij staat op dit plaatje weer iets anders. Hier zie je 2 plaatjes uit dezelfde handleiding, het eerste uit het hoofdstuk 'motor' en het 2e plaatje uit het hoofdstuk 'fuel supply'.
Nr 11 (fuel supply)op het 1e plaatje = nr. 11 (return) op het 2e plaatje
Nr. 12 (fuel return)op het 1e plaatje = nr. 10 (feed) op het 2e plaatje

Zie ik dit nou verkeerd of is mijn verwarring terecht? Zoja, hoe moet het nu wel zitten dan?
Gr. Ruud
Punt1:
Heb de verdeler los gehaald, nog niet uit elkaar op jullie aanraden. Ik zie nu dat er een stelschroef aan de zijkant zit die bepaald hoeveel benzine er de verdeler in gaat. Ik vind helaas nergens een instructie van hoe deze afgesteld moet worden, maar ik krijg het idee dat hij maximaal dicht staat en dus bijna niks doorlaat. Dit zou betekenen dat iemand hier aan heeft gedraaid en de auto toen heeft weggezet.
Punt 2:
In mijn zoektocht naar de afstelinstructie van deze schroef kom ik weer een plaatje tegen van de verdeler en de aanvoer en retourleiding die hier op komen, maar volgens mij staat op dit plaatje weer iets anders. Hier zie je 2 plaatjes uit dezelfde handleiding, het eerste uit het hoofdstuk 'motor' en het 2e plaatje uit het hoofdstuk 'fuel supply'.
Nr 11 (fuel supply)op het 1e plaatje = nr. 11 (return) op het 2e plaatje
Nr. 12 (fuel return)op het 1e plaatje = nr. 10 (feed) op het 2e plaatje

Zie ik dit nou verkeerd of is mijn verwarring terecht? Zoja, hoe moet het nu wel zitten dan?
Gr. Ruud
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Hoi,
Ik snap helemaal jouw verwarring. Inderdaad volgens deze plaatjes zijn beide verschillend. Ik zal vandaag even kijken hoe dat het precies zit.
Gr Peter V
Ik snap helemaal jouw verwarring. Inderdaad volgens deze plaatjes zijn beide verschillend. Ik zal vandaag even kijken hoe dat het precies zit.
Gr Peter V
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.