Wel/niet starten, opgelost, ja echt
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Hoi,
Inderdaad zoals Dennis vermeldt staan er pijltjes op.
Plaatje 1 nummer 12 is volgens de mijne de toevoerpijl.
Gr Peter V
Inderdaad zoals Dennis vermeldt staan er pijltjes op.
Plaatje 1 nummer 12 is volgens de mijne de toevoerpijl.
Gr Peter V
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
-
ruudariaans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 103
- Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
- Location: Netherlands - Limburg - Born
Deze fout in het werkplaatshandboek heeft me helaas veel tijd gekost. Alles wat ik na het omwisselen van de leidingen heb gedaan is dus eigelijk voor niets geweest... ze zaten dus toch goed zoals ze oorspronkelijk zaten.
Nu weer terug omgezet. Eigelijk begint het verhaal opnieuw dus ik denk dan kijk eens in het begin van het topic, de koude start controleren dus. (met de leidingen verkeerd om leek het of de koude start het deed) Ik kwam er verschrikkelijk slecht bij maargoed, hij is los. Toen gestart en wat denk je? Komt niks uit
Dit zal hopelijk het grote probleem zijn, het zal hoe dan ook opgelost moeten worden. Nu is de vraag of de unit zelf kapot is of dat er iets mis is met de stroomvoorziening van de stekker die erop zit, hoe kan ik dat controleren? Het werkplaatshandboek laat alleen zien hoe hij vervangen moet worden.
Gr. Ruud
Nu weer terug omgezet. Eigelijk begint het verhaal opnieuw dus ik denk dan kijk eens in het begin van het topic, de koude start controleren dus. (met de leidingen verkeerd om leek het of de koude start het deed) Ik kwam er verschrikkelijk slecht bij maargoed, hij is los. Toen gestart en wat denk je? Komt niks uit
Gr. Ruud
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Hoi,
Het koudstartventiel krijgt dus nu geen benzine als ik het goed begrijp
Ik ga ervan uit dat je de drie kleine slangetjes vanaf de verdeler wel goed heb zitten want die zaten bij mij verkeerd.
*Diegene die bij de retour zit komt uit bij de Warmdraaiunit aan de voorzijde.
*Bovenop zit diegene die naar de achterste van de warmdraairegelaar gaat..
*Die overblijft gaat naar de koudstartventiel.
Nu wordt de koudstartventiel o.a. aangestuurd d.m.v. een thermoswitch op je thermostaathuis dus daar kun je ook nog kijken. Je kunt kijken of er op het stekkertje spanning komt wanneer je een koude start wilt doen.
Na meerdere malen startpogingen te doen werkt de koudstartinjecteur iet meer als veiligheid ( verzuipen).
In het Boschboek( beschrijving) staat het goed beschreven, deze is wel ergens terug te vinden op het nederlandse deel van het forum.
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... 25&start=0
Je moet op de eerste pagina even naar al die bladzijden scrollen en die even binnen halen. Dit is in het nederlands en goed te begrijpen
Gr Peter V
Het koudstartventiel krijgt dus nu geen benzine als ik het goed begrijp
Ik ga ervan uit dat je de drie kleine slangetjes vanaf de verdeler wel goed heb zitten want die zaten bij mij verkeerd.
*Diegene die bij de retour zit komt uit bij de Warmdraaiunit aan de voorzijde.
*Bovenop zit diegene die naar de achterste van de warmdraairegelaar gaat..
*Die overblijft gaat naar de koudstartventiel.
Nu wordt de koudstartventiel o.a. aangestuurd d.m.v. een thermoswitch op je thermostaathuis dus daar kun je ook nog kijken. Je kunt kijken of er op het stekkertje spanning komt wanneer je een koude start wilt doen.
Na meerdere malen startpogingen te doen werkt de koudstartinjecteur iet meer als veiligheid ( verzuipen).
In het Boschboek( beschrijving) staat het goed beschreven, deze is wel ergens terug te vinden op het nederlandse deel van het forum.
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... 25&start=0
Je moet op de eerste pagina even naar al die bladzijden scrollen en die even binnen halen. Dit is in het nederlands en goed te begrijpen
Gr Peter V
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
-
ruudariaans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 103
- Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
- Location: Netherlands - Limburg - Born
-
ruudariaans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 103
- Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
- Location: Netherlands - Limburg - Born
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Hoi,
Het feit dat hij nu niet aanslaat is dan raar want hij zou zowieso weer die paar seconden moeten draaien op de koudstartventiel ondanks dat eventueel de injecteurs niets zouden krijgen.
Het is wat dat betreft heel moeilijk storing zoeken via het forum.
Het feit dat hij nu niet aanslaat is dan raar want hij zou zowieso weer die paar seconden moeten draaien op de koudstartventiel ondanks dat eventueel de injecteurs niets zouden krijgen.
Het is wat dat betreft heel moeilijk storing zoeken via het forum.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
-
ruudariaans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 103
- Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
- Location: Netherlands - Limburg - Born
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
mwoah sommige onder ons wachten al meer dan een jaar. En ik ken zelfs een eigenaar van een groene die al járen staat te wachten op aandacht.ruudariaans wrote:Mee eens, jullie hebben me opweg geholpen met een aantal dingen maar ik ben daarnaast ook met andere mensen bezig, wordt tijd dat die auto af komt.
Bovendien is de winter in aantocht - plenty time!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
-
ruudariaans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 103
- Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
- Location: Netherlands - Limburg - Born
Ben ondertussen zover dat de auto wel start maar verzuipt. Dan haal ik de zekering eruit van de brandstofpomp en dan loopt hij even op de benzine die hij de cylinders in heeft gegooid..
Ik zoek ondertussen verder naar de oorzaak hiervan, maar ik denk dat hier aparatuur voor nodig is die ik niet heb. Ik overweeg sterk om de auto eens te koop te zetten en te kijken of ik er (naar mijn mening) genoeg geld voor krijg zoals ie is.
Het niet goed lopen is natuurlijk waardeverminderend.
Gelukkig kan ik altijd rekenen op mn 1602 dus wat dat betreft heeft het geen haast, ik zou toch graag eens in de 323i willen rijden en van dat oogpunt eigelijk weer zonde om te verkopen.. Zeker omdat ik hem voor de rest 100% in orde heb (geheel nieuw remsysteem enz.) Toch maar houden en stallen/ iemand zoeken die de motor geheel kan nakijken?
Ik ben er nog niet uit iig!
Ik zoek ondertussen verder naar de oorzaak hiervan, maar ik denk dat hier aparatuur voor nodig is die ik niet heb. Ik overweeg sterk om de auto eens te koop te zetten en te kijken of ik er (naar mijn mening) genoeg geld voor krijg zoals ie is.
Gelukkig kan ik altijd rekenen op mn 1602 dus wat dat betreft heeft het geen haast, ik zou toch graag eens in de 323i willen rijden en van dat oogpunt eigelijk weer zonde om te verkopen.. Zeker omdat ik hem voor de rest 100% in orde heb (geheel nieuw remsysteem enz.) Toch maar houden en stallen/ iemand zoeken die de motor geheel kan nakijken?
Ik ben er nog niet uit iig!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Tsja het zou zonde zijn om 'm nu weg te doen, en levert in de huidige markt ook niet echt veel op. Waar zit je ergens? Moeten we er een puzzelmeeting van maken
wellicht een goede specialist in de buurt.
Diverse mogelijkheden oa brandstofpomp niet ok (kan ook te hoge druk leveren), hevel brandstofverdeler vast in open positie, injectoren slecht, onstekingsprobleem waardoor onvoldoende sterke vonk of verkeerde timing.
Eerste en eenvoudigste checks imo:
-hoe zien bougies eruit na een startpoging?
-bobine wisselen
-brandstofpomp wisselen
-brandstofverdeler checken (onder de grote zwarte rubber balg)
Diverse mogelijkheden oa brandstofpomp niet ok (kan ook te hoge druk leveren), hevel brandstofverdeler vast in open positie, injectoren slecht, onstekingsprobleem waardoor onvoldoende sterke vonk of verkeerde timing.
Eerste en eenvoudigste checks imo:
-hoe zien bougies eruit na een startpoging?
-bobine wisselen
-brandstofpomp wisselen
-brandstofverdeler checken (onder de grote zwarte rubber balg)
Regards/groeten, Jeroen
-
ruudariaans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 103
- Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
- Location: Netherlands - Limburg - Born
Vonk is sterk genoeg
timing is goed gezet door een monteur
zuiger brandstofverdeler kan vrij bewegen
schijf 'lmm' goed afgesteld
Brandstofpomp? zonder zekering loopt hij even, zekering erin en hij verzuipt meteen..
Bougi's zijn uitterraard vettig na een startpoging. Hij gooit er gewoon veel te veel benzine in.
timing is goed gezet door een monteur
zuiger brandstofverdeler kan vrij bewegen
schijf 'lmm' goed afgesteld
Brandstofpomp? zonder zekering loopt hij even, zekering erin en hij verzuipt meteen..
Bougi's zijn uitterraard vettig na een startpoging. Hij gooit er gewoon veel te veel benzine in.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Eerst kreeg je helemaal geen benzine na de verdeler en nu verzuipt hij. Wat heb je verandert?
Het feit dat je meteen verzuipt kan dus niets anders zijn als:
*Brandstofdruk te hoog/ regeldruk te hoog (Warmdraairegelaar of brandstofverdeler.)
*In ieder geval de mengselschroef zo arm mogelijk zetten in eerste instantie.
*Koudstartventiel blijft meegaan.
*Injecteurs werken niet goed.
*Eventueel extra-luchtschuif die dicht blijft.
Zonder zekering loopt de pomp even?? Ik neem aan dat hij dan uitvalt op maximale druk?????? Met zekering erin draait hij niet en verzuipt hij??
Hoe moet ik dat zien?
Verder weet ik het echt niet.
Het feit dat je meteen verzuipt kan dus niets anders zijn als:
*Brandstofdruk te hoog/ regeldruk te hoog (Warmdraairegelaar of brandstofverdeler.)
*In ieder geval de mengselschroef zo arm mogelijk zetten in eerste instantie.
*Koudstartventiel blijft meegaan.
*Injecteurs werken niet goed.
*Eventueel extra-luchtschuif die dicht blijft.
Zonder zekering loopt de pomp even?? Ik neem aan dat hij dan uitvalt op maximale druk?????? Met zekering erin draait hij niet en verzuipt hij??
Hoe moet ik dat zien?
Verder weet ik het echt niet.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
-
ruudariaans
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 103
- Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
- Location: Netherlands - Limburg - Born
Dat ik eerst geen benzine kreeg kwam door de verkeerde aansluiting van de aanvoer/retour leiding, wat dus op 2 manieren in de handleiding stond.
koudestart heb ik de stekker afgehaald maar maakte geen verschil, dus die is het niet iig.
Zonder zekering loopt de pomp niet, maar de auto wel, op de benzine die in de cylinder zit, heel even.
WUR en verdeler zouden een optie zijn, alhoewel de wur, die is staat ingesteld op koude start, dan zou hij na een paar minuten pas moeten uitvallen..
Extraluchtschuif heeft eens iemand voor me gecontroleerd, maar kan ik nog eens doen. (hoe?)
Injecteurs snap ik neit helemaal. die vernevelen alleen toch? heeft niets met hoevleeheid te maken?
Gr. Ruud
koudestart heb ik de stekker afgehaald maar maakte geen verschil, dus die is het niet iig.
Zonder zekering loopt de pomp niet, maar de auto wel, op de benzine die in de cylinder zit, heel even.
WUR en verdeler zouden een optie zijn, alhoewel de wur, die is staat ingesteld op koude start, dan zou hij na een paar minuten pas moeten uitvallen..
Extraluchtschuif heeft eens iemand voor me gecontroleerd, maar kan ik nog eens doen. (hoe?)
Injecteurs snap ik neit helemaal. die vernevelen alleen toch? heeft niets met hoevleeheid te maken?
Gr. Ruud