Sleuteldagboek van Gerwin (eindelijk wat nieuws)

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Post by r@n-d »

Ik vind hem eigenlijk wel cool... leuke auto...
Gefeliciteerd ermee!!!

Vind de achterlichten veel weg hebben van MB 190d ofzo (spijtig genoeg)...
verder een hele mooie auto... vind die neus gaaf zeg.. met die drietand erin...


Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
325ixbaur
E21 Fanatic
Posts: 499
Joined: Mon Aug 13, 2007 10:39 pm
My E21(s): None, only E30 Baur
Location: Maasbracht, Netherlands

Post by 325ixbaur »

@Ron: *PROEST*
Image
Image
Image
Welke achterlichten lijken er nu meer op die van die Maser ;)

Maar een leuk ding hoor! Heb ooit nog eens zo'n 3-tand van een BiTurbo afgesloopt. Ding was bij zo'n motortrial show hier bij de haven gebruikt :cry:

Gr Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

* ahum kuch *
Ik wil niet lelijk doen maar daar gaat u op leeg lopen..
Wel mooie autos dat dan weer wel.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Post by Thegs »

323baur wrote:* ahum kuch *
Ik wil niet lelijk doen maar daar gaat u op leeg lopen..
Wel mooie autos dat dan weer wel.
Ok, ik wou eerst niet reageren, maar na een nachtje overpeinzen. Ik wil niemand voor de kop stoten, maar ik vind zulke reacties in sommige gevallen compleet onterecht! Ik zeg niet dat ik gelijk heb, maar het valt me wel op dat bij een bepaald soort auto's (in dit geval de Maserati) altijd negatief wordt gesproken.

Zie het vanuit onze visie. Ik koop samen met mijn vader een in onze ogen nette basis. 1989, 135.000 km, loopt netjes, jaar apk erop, van binnen netjes, onlangs de grootste probleemmaker vervangen (zekeringkast die helemaal gesoldeerd is).

Wij doen al het onderhoud zelf, hebben thuis 2 garages tot onze beschikking, een gereedschapkar met alle denkbare tools, een professionele garage met brug en alle andere apparatuur.

Mijn vader heeft 32 jaar ervaring in de autowereld, dus van sleutelen tot uitzoekwerk en van benzineverkoop tot autoverkoop, die heeft alles meegemaakt. Buiten die ervaring ben ik aardig handig, heeft mijn oom ruime sleutelervaring en hebben wij 2 tot 3 monteurs op de zaak die alles prachtig vinden en mij hebben toegezegd altijd te willen bijstaan.

Bij de auto zat een dikke map met het complete manual en repair manual, welke ik ook nog een digitaal heb en via het internet is immers ook nog eens genoeg te vinden (zie dit forum maar eens).

Buiten al deze resources, heeft mijn vader altijd de mogelijkheid om onderdelen te bestellen met kortingen, via het bedrijf hebben we altijd 20 tot 30%.

Dus mijn vraag, waarom zouden we hier op leeg lopen? Tuurlijk wordt zo'n auto een zorgenkindjes en tuurlijk zal het iets meer gaan kosten als een gemiddelde auto, maar daarvoor hebben we ook iets bijzonders op de stoep staan toch?

Ik mijn ogen is de visie van daar gaan mensen aan kapot dus in sommige gevallen onterecht en ik hoop dat je met deze reactie ongelijk krijgt. In een ander geval lopen we hier op leeg, spenderen we het komende halfjaar genoeg in deze auto, zijn we hem zat en gaat hij de handel in.

Nogmaals, ik probeer ook niemand voor de kop te stoten, maar een gezonde discussie is nooit weg. Ik heb ook mijn zegje gedaan ;)

Gerwin
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Post by Thegs »

Kleine aanvulling nog, we hoeven ook niet met deze auto te leven hé! Het is een project voor erbij, dus als hij dit weekend niet start is er geen man over boort, dat stap ik in een andere auto.

Voorbeeld, distributie moet gebeuren. Normaal gesproken brengt een Maserati eigenaar deze naar een specialist, die is misschien wel 2 dagen bezig, de eigenaar betaald 1500 of 2000 euro en gaat tevreden weer weg. Nu kan ik het niet in die tijd omdat ik geen specialist ben, maar als staat hij 1 of 2 weken stil, ik kan het in theorie zelf en dat vreet geen brood.

Ander voorbeeld, brandstofpomp was niet fris meer. Eronderweg gesloopt, even langs de locale autosloop. Is een goede bekende van ons en weet ontzettend veel. Wat blijkt, deze pomp is van Weber en blijkt dezelfde te wezen van oude Astra GSI en oude externe BMW pompen. Je hoeft dus helemaal niet bij de specialist aan de deur de kloppen voor duur spul, je moet gewoon de connecties hebben en iets verder kijken als je neus lang is met zo'n auto.

Het grootste probleem is dat de meeste mensen niet zelf aan zo'n wagen kunnen knutselen. En nu houd ik er over op, genoeg gezegd.

Gerwin
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Hi!

Duidelijke reactie - daar houd ik van. Je hebt duidelijk benzine in je aderen.
Waar ik misschien te snel reageerde, onwetend van je mogelijkheden, is bottomline mijn mening niet veranderd (eerlijk is eerlijk: zelf door - veel - schade wijs geworden).

Wist je trouwens dat het flexibele stuk uitlaat dezelfde is als van een Cx? Dat scheelt weer een paar honderd euro - dat weet ik nog van een 10tal jaar geleden toen ìk een biturbo had...

Desalniettemin vind ook ik het vreselijk mooie auto's, maar zover mijn kennis en kunde reiken gaat mij hier iets te vaak zaken aan stuk.
(diff bijvoorbeeld).
Los van de non-waarde ontwikkeling (gezien het imago bij Jan publiek) ga je dus ook hier de ingestoken tijd en gelden er niet uithalen.
Dus: alle credits aan jou en je vader dat je hier aan begint - je redt een stukje Italiaanse autokunst.

Groet van een zeer tevreden Italo rijder!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Tsja helaas heb ik aan de lopende band gezien dat het iig geen probleemloze auto's zijn. Turbo's zou ik iig preventief laten reviseren voordat je een motorrevisie kan laten doen. Meen dat thermostaat een zwak punt was. En onderdelenprijzen waren ook niet altijd feestelijk, na een dagje Zandvoort mocht je altijd weer dure nieuwe schijven gaan bestellen bijvoorbeeld...

Neemt niet weg dat ik ook nog immer een zwak voor deze auto's heb. Maar waar ik vol vertrouwen met een 20 of 30 jaar oude BMW heen en weer naar Italië zou rijden (sterker nog, altijd probleemloos gedaan) zou ik dat met een Biturbo niet aandurven.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Post by Thegs »

Ik snap jullie punt ook best, het is en blijft altijd een speciale auto met andere problemen en andere kosten. En tja, tijd wat je in een auto stopt verdien je NOOIT terug, maar dat is toch de hobby? Ik kan ook een Honda Civic kopen, daar voor 3000 euro aan spoilers op laten zetten, hem voor 1500 euro laten spuiten in een speciale kleur, een race blok kopen en zo voor 30.000 euro aan deze auto laten verspijkeren. Dat geld ga ik er ook nooit aan terug verdienen, maar dat is nu juist de charme van deze hobby toch?

Vandaar dat ik even reageerde op zo'n reactie, omdat je bij zulke projecten altijd de negatieve kanten en verhalen hoort! Ik ken ook best verhalen van mensen die praktisch probleemloos 80.000 km vol hebben gemaakt. Maar die verhalen lees je nooit op internet!

Waar het allemaal om draaid, iedereen heeft zijn ding en mening en daarvoor zitten we ook op dit forum, om daar over te kun discussieren. Ik hoop in ieder geval op een leuke manier plezier te beleven aan deze auto en dat zal het hele BMW gebeuren helemaal niet in de weg staan.

Gerwin (die het met jullie eens is dat naar Italië rijden met een bi-turbo al een project op zich zal zijn :mrgreen: )
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Hi Gerwin,

Ik denk zeker dat je gelijk hebt; een hobby mag geld kosten. Aan de andere kant is er ook een economische zijde.
Als ik kijk naar mijn kosten van de e21 en de taxatiewaarde gaat het goed komen. Als ik kijk naar de handels waarde ligt het anders.
Liefhebber auto's zijn nu eenmaal voor een liefhebber meer waard..
Hoe exotischer de auto hoe groter het verschil (taxatie vs marktwaarde) en ook hoe kleiner de feitelijke kopers markt.
Een e21 is een erg gewilde klassieker die nog wel in waarde gaat stijgen. Ik zie (maar wie ben ik) dat niet gebeuren met biturbo's.

Maar:
De categorie BMW 745i/635csi, Citroen SM/CX, Lancia Thema 8.32, Lotus Omega, Saab 900T1 enzovoort zijn gewoon enorm moeilijke en gevaarlijke auto's om te hebben.
Die 80dkm probleemloze kilometers geloof ik best, maar daarna ben je ook echt aan de beurt voor álles. En ondanks alle goede wil en rechterhandjes zijn dit gewoon heel erg dure auto om te hebben en te onderhouden.
Bovendien (dit geldt m.i ook voor de genoemde BMWs!!) is de kwaliteit van sommige onderdelen gewoon onder de maat.
Horrorverhalen zijn er genoeg te lezen, ook van klassieke BMW's met 3 lagen blootplaatwerk op elkaar. Sommige zullen onterecht zijn, maar waar rook is...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Post by Danny043 »

Leuke auto's heb je 8) Ik ben benieuwd hoe een biturbo rijdt.
Ook ik hoor altijd negatieve dingen over Maserati biturbo's, en eigenlijk over Italiaanse auto's in het algemeen (sleutelbakken, electronicaproblemen)
Als je zelf kan sleutelen scheelt het heel erg, en dan heb je inderdaad voor wat meer geld wel iets leuks en bijzonders.
En de meeste niet BMW rijders zeggen van BMW's ook dat je leegloopt op de benzine (en onderhoud)
De eerste reactie van mijn vader, toen ik zei dat ik een BMW ging kopen: "Nou, dan mag je wel aandelen van Shell gaan kopen." :lol: Ik tank zelden bij Shell :wink:
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Ben ik even blij dat ik een Fransoos heb...... :?
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

..En ik een italo croma - waar verrassend weinig aan stuk gaat..
Maar ja de afschrijving is heel simpel: totaal naar 0 in 4 jaar. :roll:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Blackadder
E21 Fanatic
Posts: 273
Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
Location: Belgium

Post by Blackadder »

Een lekkere Maserati!
1 van de mooiste uit die periode! :wink:

Achterkant heeft inderdaad iets weg van de E30 :P
Dat kontje past toch mooier bij de Maserati van bij de E30 :twisted:

Moest ik mogen kiezen, E30 of die Maserati..... :oops:
Dan word ik hier met de vinger gewezen..... :roll:
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

En tsja het is wel een auto in de hoek autoliefhebberij en staat daarom ook weer niet zo ver van onze Beierse brikjes af. Er zijn er hier meer die zo'n ding hebben of gehad hebben. En dan duiken er ook weleens leuke Maserati spulletjes op, zelf hier op 't forum:
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?t=9279
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Post by Thegs »

Zoals Peter al zei, de meesten staan in de schuur. De mijne huist toch altijd buiten, door voor de mensen die altijd over hebben gedacht om met dit weer te spelen heb ik een filmpje voor jullie gemaakt. Eerst de winterstart onder een laag sneeuw zonder werkende choke. Bewijst maar weer dat een M20 altijd loopt :mrgreen: :



Daarna rustig warm gereden en geprobeerd wat actie te laten zien. Conclusie, met achterwielaandrijving en 122 pk is gewoon niet te rijden nu. In het filmpje altijd onder de 30 km/h gebleven, tot in de 4e wielspin. Wel leuk om te zien, constant corrigeren om op de weg te blijven. En dan het voornaamste, terug de oprit op :shock: .



Dat voor de mensen waar de E21 lekker verwarmt binnen staat.

Gerwin
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Post Reply