323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post Reply
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Post by gerrit323 »

Ik volg dit topic zeer aandachtig .. ikzelf zit ook met een koudstart die wat moeilijk verloopt .. koudstartventiel is defect en de WUR zit vast in de warme stand .. nog nooit de moiete genomen om hier iets aan te doen .. starten doet hij toch altijd .. ook bij koud weer.

Wat doet hij, na meer dan een week stilstand 10 sec doorstarten en dan cilinder na cilinder lopen op 500rpm, het hele opwarmproces loopt hij onregelmatig maar dat ligt in mijn geval aan de scherpe nokkenas .. eens warm draait hij mooi op 900rpm .. warm altijd direkt starten ...

Ben benieuwd naar jouw oorzaak .. suc6

Gerrit


1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Zojuist gestart met de 'nieuwe WUR' ...en ze loopt weer als vanouds! :lol:
Het co staat gevoelsmatig nog wat hoog, maar het lijkt er op dat de WUR dus de boosdoener was.

Mocht me dit nog een keer overkomen - koop ik echt een nieuwe. Dat gek*t met die ouwe onderdelen is ook niks.

Straks nog een keer starten en proberen, helaas regent het nu. :evil:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Gefeliciteerd en we zijn hier allemaal veel wijzer mee geworden. :wink:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Precies, ik ga de stukke WUR denk ik maar aan WM kado doen.
Kan hij nog eens een anatomische internet les geven.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Precies, ik ga de stukke WUR denk ik maar aan WM kado doen.
Nou vergis je niet in de anatomie van de WUR maar dat is reeds gedaan.
Ik hou me wel aanbevolen om een dat drukding van de benzine te analytiseren.......
So many cars, so little time
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Post by ac/dennis »

Heb er nog een liggen, hebbuh?
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

GRaag!
Hoeft ook niet voor niks!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Vandaag een enorme stap gemaakt.
De complete achterbrug zit er alweer op, met de nieuwe rubbers.
De sper zit er al onder, met nieuwe olie. Complete stabilisatie is vervangen.
Uitlaat en benzine tanks liggen er naast, en kunnen eigenlijk morgen er gelijk weer op.

Ik loop alleen vast bij het monteren van de steekassen.
De inbus bouten/ flensen van de sper zijn m8 (heb ik er niet bij) maar de steekassen en de bouten van de normale diff zijn m10. Evenzo ook de flensen.
Ik heb m8 inbusbouten gekocht, maar dan hou ik speling over in de rubberen bussen - niet de bedoeling.
Ik denk dat het het beste is de flensen uit te tappen op m10...dat is een best klusje..

Wat is het beste: 8mm inbusbouten monteren met mogelijk ietsjes speling, maar direct passend op de flensen, of de flensen uittappen?

Ik heb een heel zwikje foto's gemaakt, die komen later.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi Ite,

Als ik jouw verhaal hoor dan zou dat betekenen dat een E21 met sper een afwijkende binnenflens heeft van de steekas?

Ik weet niet of je voldoende materiaal heb op de flens van het Sperdiff anders zou ik inderdaad de M8 opruimen naar M10.

Het lijkt mij niet de bedoeling dat je speling heb van 2 mm op je bouten van de aandrijfassen. Dat is een onbalansprobleem maken voor je het weet. Opvulbussen zou ik ook niet doen maar is altijd nog beter dan 2 mm speling.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Hoi Ite,

Kan je de flenzen niet uitwisselen met je oude diff?
Als je een type 2 diff had wip je ze er zo uit, hoeft niet eens open gemaakt.
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Dat laatste zat ik idd ook aan te denken, gewoon even assen wisselen, doorgaans komen ze er wel makkelijk uit. Met speling is iig geen optie dan sla je die bouten kapot, dan zou ik bussen toepassen of idd uittappen naar M10.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Flensen eruit is geen optie.
De sper is van 1975. Ik ben erg bang om haar stuk te maken..
Ik ga morgen even een m10 tapdraadje kopen. Dat lijkt me de beste oplossing. Verder past alles prima!
Foto's komen zo, even photobucket zijn werk laten doen 8)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

En wel hier zijn some pica's;

Post van WN;
Image

Eerst demonteren..
Image

Voorbereiden;
Image

Nieuw benzine filtertje;
Image

Gelukkig na 5 jaar nog geen spoortje roest;
Image

Image

Sperretje er onder:
Image
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Post by gerrit323 »

Mooi werk Ite ... zo komt alles rustig aan perfekt .. leuk toch dat e21 eigenaren altijd wat om handen hebben :D
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Wondermike wrote:Hoi Ite,

Kan je de flenzen niet uitwisselen met je oude diff?
Als je een type 2 diff had wip je ze er zo uit, hoeft niet eens open gemaakt.
eehh :oops: na de komst van onze echte president bleek dat dit wel kan..
Dus, in 1x 4 uur tijd gewonnen! Hoezo eigenwijs :oops: :oops:
Schijfjes zijn gewisseld, volgende week verder.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply