De hartge uitlaatlijn (gemonteerd)

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Ok Peter, jij je zin :wink:


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Post by gerrit323 »

Ik denk dat ik er wel uit ben :wink:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Post by gerrit323 »

Vandaag verder gedaan aan het voorzien van de hittebestendige coating op de hartge lijn.

Ze is klaar om te monteren maar eerst nog de verschillende delen losmaken van mekaar.

Image

Image

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Hoi Gerrit,

Wat voor een coating is dat? En vooral wat wordt er beloofd qua duurzaamheid?
Ik zie op mijn Simons pijpelarij beginnende roest, en dat wil ik zo beperkt mogelijk houden.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Post by gerrit323 »

Zo Ite


http://shop.berner.eu/berner/be/product ... nContext=2

goed reinigen (brakecleaner), oppervlakkige roest wegschuren met korrel 1000 schuurpapier, goed ontvetten (weer brakecleaner) en verschillende dunne lagen aanbrengen van de coating.

Veel regen en vuil zal deze lijn wel niet zien dus kwa duurzaamheid maak ik me niet al teveel zorgen ... ze spreken over "verlengde levensduur bij gewoon gebruik"
Last edited by gerrit323 on Sat Feb 27, 2010 11:28 pm, edited 1 time in total.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Hmm, ga ik er ook op smeren.
Alles ligt nu toch los en de pijpen waren destijds duur zat.
Een busje breakecleaner heb ik nog wel liggen. :wink:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Post by gerrit323 »

Zozo de hartge lijn is gemonteerd ... alles past mooi ... sommige delen zoals rechtse verbindingsbuis tss voor en achterdemper passen maar net .. mm'tje of 4 vrij van de benzinetank (ik zoek hiervoor nog een hittewerende mat)

geluid is zoals verwacht wat luider dan origineel maar niet overdreven en een héél mooi geroffel bij gas lossen, dit kan ook niet anders want de hartge dempers zijn alle 20 cm korter dan origineel (de voordemper is zelfs maar de helft kwa lengte)

oordeel zelf

originele lijn

http://www.youtube.com/watch?v=5GBJoHGSyhQ

hartge lijn

http://www.youtube.com/watch?v=lYaVNvWSDLA

en enkele foto's

gedemonteerd

Image

het enige plekje dat wat laswerk vroeg hersteld (niet door mij :roll: kan niet lassen)

Image

deels gemonteerd .. ze is ondertussen wel terug mooi in de zwarte coating gezet ... zoals wel opvalt moet de beugel over de verbinding van de beide tanks er tussenuit anders heb je geen ruimte voor de rechtse tussenbuis

Image

uiteraard met nieuwe beugels :wink:

Image

en gemonteerd

Image

Image

Het volgende om aan te pakken is de achteras .. die gaat zo roestig zijn laatste seizoen in.

Bij deze ook melden dat de Hartge ombouw voor mij nu wel ten einde is :!:

Ik zou enkel nog een hartge snelheidsmeter met "hartge rs" gravering en schaal tot 240km/h kunnen monteren maar ik ben deze nog nooit tegengekomen

Nu slapen denk ik zo :D

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Lars-Nord
E21 Pro
Posts: 535
Joined: Sat Jul 18, 2009 2:33 pm
Location: Norway

Post by Lars-Nord »

Looks good. Does it give you more performance. HP?
I have a Alpina system that I gona put on my 323 to kee up with you. And to get that dog to be gone. :roll:
81 e21 323i polaris
That's a whole lott of engine under the bonnet;-)
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

OK a little more in english then... I am slightly worried about the connecting hose between the tanks, I do think it requires protection, especially from hot exhaust pipes!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Jeroen wrote:OK a little more in english then... I am slightly worried about the connecting hose between the tanks, I do think it requires protection, especially from hot exhaust pipes!

exactly my opion!!
At that place; it will be too hot!
Can't you make a special protection?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

Alpina removed the protectionshield too, but they used another protection.
They used a iron pipe, cut in half.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hey Gerrit,

Looks and sounds nice. The noise is pretty deep. I must agree with the others that it needs a protection for the Fuelconnection hose.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Oops only just discovered the vids, nice upgrade. On the first one the dogleg box is whining :mrgreen:
Regards/groeten, Jeroen
ruudariaans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 103
Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
Location: Netherlands - Limburg - Born

Post by ruudariaans »

Ondanks dat ik meer van het originele ben is dit ook wel apart, zeker als je alles hartge gemaakt hebt. Die eindpijpjes kun je trouwens wel aanpassen als je wil, met een flex en een lasapparaat kun je alles maken wat je wil! :)
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Post by gerrit323 »

Jeroen wrote:OK a little more in english then... I am slightly worried about the connecting hose between the tanks, I do think it requires protection, especially from hot exhaust pipes!
I am working on that matter ... I only drove it 8km so no problem there ... but I will protect the connection pipe and fuel tank.

Arnold just gave away a nice tip ... metal tube cut in half .. :idea:

@Arnold .. heeft alpina ook een bescherming voor boven de benzinepomp :?: .. de verbinding zit er nu niet echt dichtbij maar vroeger liep er al helemaal geen uitlaat langs

@Lars .. I think this upgrade will give me maylbe little as 3hp+ .. the boost in performance is mostly due to the combined hartge parts (cylinder head, scharper camshaft and exaust line)

Keep you all posted :wink:

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
Post Reply