acceleratie tests
Nu de temperaturen eindelijk weer eens naar normale waarden gezakt zijn, werd het tijd het bovenste gebied van de VE tabel te tunen.
De M20B20 heeft inmiddels genoeg inloop kilometers gemaakt om eens een paar keer volgas tot tegen de toeren limiter aan te gaan.
Normaliter corrigeert de EGO control de AFR altijd naar de gewenste waarde, behalve bij volgas, dan wordt deze regeling uit geschakeld. En nu wil ik graag weten wat de AFR's bij volgas bij de verschillende toerentallen zijn, dus gewapend met laptop op pad en de motor eerst goed warm gereden.
Logging aan en dan is het een kwestie van in de 2e versnelling bij 1500RPM volgas gaan tot de limiter in grijpt bij 6500RPM. Na een paar van deze log runs gemaakt te hebben, dacht ik, och we kunnen ook wel eens een paar acceleratie tests van 0-100km/u doen.
Met de oude motor was mijn best behaalde resultaat exact 11.0 Sec.
Nu 3 runs gemaakt, waarbij het beste resultaat 10.15 Sec was, niet slecht dacht ik zelf
Daarna terug naar huis en rustig de logs analyseren.
Hieruit blijkt dan bij volgas rond de 4000RPM de AFR tegen de 14.0 aan loopt terwijl je eigenlijk een AFR van 12.5 wil voor maximaal vermogen.
En boven de 5500RPM zakt de AFR onder de 12.0, wat dan weer te rijk is.
Nadat de VE tabellen hierop aangepast waren, natuurlijk opnieuw logging gaan maken en een paar 0-100km/u runs.
Tijdens deze tweede sessie ben ik onder de 10 seconden gedoken, best een goed resultaat voor een M20B20 in de zware E12 dacht ik zo:
Deze 0-100km/u doe ik niet met een appje en GPS maar met de Tripmaster. In deze Acceleratie modus werkt hij op 1/100 seconde nauwkeurig. De tijd begint te lopen zodra de eerste pulsen van de snelheidsopnemer binnen komen, de auto begint te bewegen dus. De tijd stopt zodra de 100km/u bereikt is. Foetelen is onmogelijk.
Vorige keer (oude motor) heb ik tijdens deze runs ook een appje op de smartphone gebruikt, welke elke keer kortere tijden liet noteren dat de tripmaster.
Ik vind het maken van dit soort runs best lastig, snel schakelen is er in de Pasterllblauer niet bij. 0,6 Sec heb ik echt wel nodig. (kun je mooi ui de megasquirt log halen). En dan is er die ECO bak, bij het schakelen van de 1e naar 2e versnelling is het verval te groot, van 6500RPM van je terug naar 3800RPM. Om de 100 te halen moet ik ook nog even in de 3e versnelling, maar hier is het verval minder groot, van 6500 terug naar 4400 RPM.
Maar goed, in
9.70 Seconden van 0-100km/u ben ik toch wel erg blij mee in onze zware E12.
